Frederick Winslow Taylor: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Frederick Winslow Taylor''' (ur. 20 marca 1856, zm. 21 marca 1915) - amerykański inżynier, jeden z głównych przedstawicieli nurtu inżynierskiego (industrial engineering) w nauce organizacji i zarządzania. Wprowadził liczne [[innowacje]] w sposobie projektowania stanowisk pracy i w sposobie szkolenia pracowników. Jego książka wydana w 1911 roku ("Zasady naukowego zarządzania") została uznana przez Academy of Management jako jedna z najbardziej wpływowych publikacji w dziedzinie zarządzania.
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie naukowe]]</li>
<li>[[Charles de Freminville]]</li>
<li>[[Charles Babbage]]</li>
<li>[[Tayloryzm]]</li>
<li>[[Charles Bedaux]]</li>
<li>[[Karol Adamiecki]]</li>
<li>[[Klasyczna szkoła zarządzania]]</li>
<li>[[Bracia Michelin]]</li>
<li>[[William Edwards Deming]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Frederick Winslow Taylor był amerykańskim inżynierem i pionierem nauki organizacji i zarządzania. Wprowadził innowacje w projektowaniu stanowisk pracy i szkoleniu pracowników. Jego książka z 1911 roku została uznana za jedną z najbardziej wpływowych publikacji w dziedzinie zarządzania. Taylor przeprowadzał badania nad efektywnością pracy i opracował metody optymalizacji, specjalizacji, standaryzacji i racjonalizacji. Zmarł w 1915 roku. Jego najważniejsze prace to "Zarządzanie warsztatem wytwórczym" z 1903 roku i "Zasady naukowego zarządzania" z 1911 roku.
'''Frederick Winslow Taylor''' (ur. 20 marca 1856, zm. 21 marca 1915) - amerykański inżynier, jeden z głównych przedstawicieli nurtu inżynierskiego (industrial engineering) w nauce organizacji i zarządzania. Wprowadził liczne [[innowacje]] w sposobie projektowania stanowisk pracy i w sposobie szkolenia pracowników. Jego książka wydana w 1911 roku ("Zasady naukowego zarządzania”) została uznana przez Academy of Management jako jedna z najbardziej wpływowych publikacji w dziedzinie zarządzania.


==Biografia==
==Biografia==
Taylor urodził się w 1856 roku, w Filadelfii, w stanie Pensylwania. Jego ojciec, Frankiln Taylor, był prawnikiem, a matka, Emily Annette Taylor, była działaczką społeczną.  
Taylor urodził się w 1856 roku, w Filadelfii, w stanie Pensylwania. Jego ojciec, Frankiln Taylor, był prawnikiem, a matka, Emily Annette Taylor, była działaczką społeczną.
We wczesnych latach młodości, za edukację Fredericka Taylora była odpowiedzialna jego matka. Później studiował we Francji i Niemczech oraz podróżował po pozostałych krajach Europy. W 1872 roku rozpoczął studia w Akademii Phillips w Exeter z zamiarem przygotowania się do podjęcia studiów na Harvardzie i pozostaniu prawnikiem, podobnie jak ojciec. W 1874 roku dostał się na wymarzoną uczelnię.
We wczesnych latach młodości, za edukację Fredericka Taylora była odpowiedzialna jego matka. Później studiował we Francji i Niemczech oraz podróżował po pozostałych krajach Europy. W 1872 roku rozpoczął studia w Akademii Phillips w Exeter z zamiarem przygotowania się do podjęcia studiów na Harvardzie i pozostaniu prawnikiem, podobnie jak ojciec. W 1874 roku dostał się na wymarzoną uczelnię.


Niedługo po zakończeniu studiów, Taylor został praktykantem w przedsiębiorstwie hydraulicznym w Filadelfii. Po ukończeniu praktyk, w wieku 22 lat, Taylor rozpoczął pracę w zakładach mechanicznych Midvale Steel Company, gdzie pracował przez 12 lat. Szybko awansował przechodząc przez wiele stanowisk w organizacji, stając się w końcu głównym inżynierem firmy.
Niedługo po zakończeniu studiów, Taylor został praktykantem w przedsiębiorstwie hydraulicznym w Filadelfii. Po ukończeniu praktyk, w wieku 22 lat, Taylor rozpoczął pracę w zakładach mechanicznych Midvale Steel Company, gdzie pracował przez 12 lat. Szybko awansował przechodząc przez wiele stanowisk w organizacji, stając się w końcu głównym inżynierem firmy.


Jako jeden z szeregowych pracowników firmy, Taylor zauważył, że zarówno pracownicy jak i maszyny nie pracują z pełną efektywnością co przekłada się na wysokie [[koszty]] pracy całej organizacji. W celu określenia rzeczywistej efektywności pracy przystąpił do badań i analiz produktywności zarówno ludzi i maszyn. W ten sposób zostało zapoczątkowane naukowe [[zarządzanie]].  
Jako jeden z szeregowych pracowników firmy, Taylor zauważył, że zarówno pracownicy jak i maszyny nie pracują z pełną efektywnością co przekłada się na wysokie [[koszty]] pracy całej organizacji. W celu określenia rzeczywistej efektywności pracy przystąpił do badań i analiz produktywności zarówno ludzi i maszyn. W ten sposób zostało zapoczątkowane naukowe [[zarządzanie]].


Podczas gdy pracował w Midvale razem z Clarencem Clarkiem wygrał pierwsze zawody tenisa w deblu w 1881 roku podczas US National Championships.  
<google>n</google>
 
Podczas gdy pracował w Midvale razem z Clarencem Clarkiem wygrał pierwsze zawody tenisa w deblu w 1881 roku podczas US National Championships.


Równolegle z pracą studiował na Instytucie Stevensa i w 1883 roku uzyskał tytuł inżyniera mechaniki.
Równolegle z pracą studiował na Instytucie Stevensa i w 1883 roku uzyskał tytuł inżyniera mechaniki.
<google>ban728t</google>


3 maja 1884 roku poślubił Louise M. Spooner.
3 maja 1884 roku poślubił Louise M. Spooner.
Linia 37: Linia 22:
W latach 1890-1893 Taylor był dyrektorem w Manufacturing Investment Company of Philadelphia. W 1893 roku zaczął pełnić [[usługi]] doradcze z zakresu zarządzania. Dzięki doświadczeniu jakie zdobył podczas pełnienia usług doradczych był w stanie udoskonalić tworzony przez niego [[system]] zarządzania. Swój pierwszy referat “A Piece Rate System“ zaprezentował w 1895 roku.
W latach 1890-1893 Taylor był dyrektorem w Manufacturing Investment Company of Philadelphia. W 1893 roku zaczął pełnić [[usługi]] doradcze z zakresu zarządzania. Dzięki doświadczeniu jakie zdobył podczas pełnienia usług doradczych był w stanie udoskonalić tworzony przez niego [[system]] zarządzania. Swój pierwszy referat “A Piece Rate System“ zaprezentował w 1895 roku.


W 1898 roku dołączył do firmy Bethlehem Steel w celu rozwiązania problemu w tamtejszym warsztacie wytwórczym. W tym czasie opracował swoje najbardziej znane patenty.  
W 1898 roku dołączył do firmy Bethlehem Steel w celu rozwiązania problemu w tamtejszym warsztacie wytwórczym. W tym czasie opracował swoje najbardziej znane patenty.


W 1901 roku opuścił Bethlehem Steel z powodu złych stosunków z managerami. Od tego czasu skupił się na propagowaniu stworzonych przez siebie metod zarządzania.  
W 1901 roku opuścił Bethlehem Steel z powodu złych stosunków z managerami. Od tego czasu skupił się na propagowaniu stworzonych przez siebie metod zarządzania.


W 1903 roku wydał pierwszą na świecie książkę z zakresu nauk organizacji i zarządzania: "Zarządzanie warsztatem wytwórczym".
W 1903 roku wydał pierwszą na świecie książkę z zakresu nauk organizacji i zarządzania: "Zarządzanie warsztatem wytwórczym".
Linia 47: Linia 32:
W 1911 roku wyszła jego kolejna książka: "Zasady naukowego zarządzania".
W 1911 roku wyszła jego kolejna książka: "Zasady naukowego zarządzania".


W 1915 r. Zachorował na zapalenie płuc i zmarł dzień po swoich pięćdziesiątych dziewiątych urodzinach. <ref>Schachter L. H. (1989). ''Frederick Taylor and the Public Administration Community: A Reevaluation'', SUNY Press, New York, s. 19-49</ref>
W 1915 r. Zachorował na zapalenie płuc i zmarł dzień po swoich pięćdziesiątych dziewiątych urodzinach<ref>Schachter L. H. (1989). ''Frederick Taylor and the Public Administration Community: A Reevaluation'', SUNY Press, New York, s. 19-49</ref>


==Dokonania==
==Dokonania==
Linia 53: Linia 38:


Wkład Taylora w [[rozwój]] nauki o zarządzaniu:
Wkład Taylora w [[rozwój]] nauki o zarządzaniu:
* [[optymalizacja]] jak najlepsze wykorzystanie środków produkcji Taylor zastosował pojęcie efektywności (ang. efficiency), aby ukazać straty, do jakich prowadzi nieoptymalne wykonywanie pracy,
* [[optymalizacja]] - jak najlepsze wykorzystanie środków produkcji - Taylor zastosował pojęcie efektywności (ang. efficiency), aby ukazać straty, do jakich prowadzi nieoptymalne wykonywanie pracy,
* [[specjalizacja]] przekazanie każdemu pracownikowi jednego zadania, co pozwoli mu opanować je do perfekcji,
* [[specjalizacja]] - przekazanie każdemu pracownikowi jednego zadania, co pozwoli mu opanować je do perfekcji,
* [[standaryzacja]] ułatwienie pomiaru, umożliwienie osiągnięcia powtarzalności oraz zwiększenie szybkości wykonywanych działań dzięki stworzeniu ujednoliconych zasad wykonywania każdego zadania,
* [[standaryzacja]] - ułatwienie pomiaru, umożliwienie osiągnięcia powtarzalności oraz zwiększenie szybkości wykonywanych działań dzięki stworzeniu ujednoliconych zasad wykonywania każdego zadania,
* [[racjonalizacja]] sposób wykonywania działania nie powinien być oparty na odczuciach pracownika lecz powinien być on oparty na refleksji teoretycznej,
* [[racjonalizacja]] - sposób wykonywania działania nie powinien być oparty na odczuciach pracownika lecz powinien być on oparty na refleksji teoretycznej,
* jeden najlepszy sposób (ang. one best way) przekonanie, że zawsze istnieje jeden najlepszy sposób wykonania danej czynności, który można zidentyfikować poprzez naukowe analizy.<ref>Klincewicz K. (red.) (2016). ''Zarządzanie, organizacje i [[organizowanie]] [[przegląd]] perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa s. 60</ref>
* jeden najlepszy sposób (ang. one best way) - przekonanie, że zawsze istnieje jeden najlepszy sposób wykonania danej czynności, który można zidentyfikować poprzez naukowe analizy<ref>Klincewicz K. (red.) (2016). ''Zarządzanie, organizacje i [[organizowanie]] - [[przegląd]] perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa s. 60</ref>


==Twórczość==
==Twórczość==
* [https://polona.pl/item/zarzadzanie-warsztatem-wytworczym-shop-management, MTI1ODI0NTU/8/#index "Zarządzanie warsztatem wytwórczym"]("Shop Management”) - 1903  
* [https://polona.pl/item/zarzadzanie-warsztatem-wytworczym-shop-management, MTI1ODI0NTU/8/#index "Zarządzanie warsztatem wytwórczym"]("Shop Management") - 1903
* "Zasady naukowego zarządzania" ("The principles of Scientific Management”) - 1911  
* "Zasady naukowego zarządzania" ("The principles of Scientific Management") - 1911


'''Zobacz także:'''
'''Zobacz także:'''
Linia 73: Linia 58:
* [[Hyacinte Dubreuil]]
* [[Hyacinte Dubreuil]]
* [[Howard Coonley]]
* [[Howard Coonley]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie naukowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Charles de Freminville]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Charles Babbage]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Tayloryzm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Charles Bedaux]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karol Adamiecki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Klasyczna szkoła zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bracia Michelin]]}} &mdash; {{i5link|a=[[William Edwards Deming]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 78: Linia 65:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Glinka B. Kostera M. (2012). [https://books.google.pl/books?id=dZ9SAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu''], Wolters Kluwer, Warszawa
<noautolinks>
* Klincewicz K. (red.) (2016). [http://www.wz.uw.edu.pl/portaleFiles/6133-wydawnictwo-/Zarzadzanie,_organizacje-internet.pdf ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie przegląd perspektyw teoretycznych''], Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa
* Glinka B., Kostera M. (2016), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Le Chatelier H. (1926). [http://rcin.org.pl/Content/31349/WA004_1921_P4327_Le-Chatelier-Filozof.pdf ''Filozofia systemu Taylora''], Instytutu Naukowej Organizacji przy Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, Warszawa
* Klincewicz K. (red.) (2016), ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa
* Martyniak Z. (1999). ''[[Organizacja]] i zarządzanie: 15 pionierów'', Antykwa, Kraków
* Le Chatelier H. (1926), ''[https://rcin.org.pl/Content/31349/WA004_1921_P4327_Le-Chatelier-Filozof.pdf Filozofia systemu Taylor'a]'', Instytut Naukowej Organizacji, Warszawa
* Martyniak Z. (1989). ''Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania'', PWE, Warszawa
* Martyniak Z. (1993), ''Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania'', PWE, Warszawa
* Schachter L. H. (1989). ''Frederick Taylor and the Public Administration Community: A Reevaluation'', SUNY Press, New York
* Martyniak Z. (1999), ''Organizacja i zarządzanie: 15 pionierów'', Antykwa, Kraków
* Schachter L. (1989), ''Frederick Taylor and the Public Administration Community: A Reevaluation'', SUNY Press, New York
</noautolinks>


{{a|Joanna Augustyńska, Michał Zając}}
{{a|Joanna Augustyńska, Michał Zając}}
[[Kategoria:Prekursorzy - naukowa organizacja pracy]]
[[Kategoria:Prekursorzy - naukowa organizacja pracy]]
<!--[[en:Frederick Winslow Taylor]]-->
 
{{#metamaster:description|Frederick Winslow Taylor - amerykański inżynier i pionier zarządzania, znany z wprowadzenia innowacyjnych metod organizacji pracy. Zapoznaj się z życiorysem i dorobkiem tego wybitnego przedstawiciela.}}

Aktualna wersja na dzień 23:15, 4 gru 2023

Frederick Winslow Taylor (ur. 20 marca 1856, zm. 21 marca 1915) - amerykański inżynier, jeden z głównych przedstawicieli nurtu inżynierskiego (industrial engineering) w nauce organizacji i zarządzania. Wprowadził liczne innowacje w sposobie projektowania stanowisk pracy i w sposobie szkolenia pracowników. Jego książka wydana w 1911 roku ("Zasady naukowego zarządzania") została uznana przez Academy of Management jako jedna z najbardziej wpływowych publikacji w dziedzinie zarządzania.

TL;DR

Frederick Winslow Taylor był amerykańskim inżynierem i pionierem nauki organizacji i zarządzania. Wprowadził innowacje w projektowaniu stanowisk pracy i szkoleniu pracowników. Jego książka z 1911 roku została uznana za jedną z najbardziej wpływowych publikacji w dziedzinie zarządzania. Taylor przeprowadzał badania nad efektywnością pracy i opracował metody optymalizacji, specjalizacji, standaryzacji i racjonalizacji. Zmarł w 1915 roku. Jego najważniejsze prace to "Zarządzanie warsztatem wytwórczym" z 1903 roku i "Zasady naukowego zarządzania" z 1911 roku.

Biografia

Taylor urodził się w 1856 roku, w Filadelfii, w stanie Pensylwania. Jego ojciec, Frankiln Taylor, był prawnikiem, a matka, Emily Annette Taylor, była działaczką społeczną. We wczesnych latach młodości, za edukację Fredericka Taylora była odpowiedzialna jego matka. Później studiował we Francji i Niemczech oraz podróżował po pozostałych krajach Europy. W 1872 roku rozpoczął studia w Akademii Phillips w Exeter z zamiarem przygotowania się do podjęcia studiów na Harvardzie i pozostaniu prawnikiem, podobnie jak ojciec. W 1874 roku dostał się na wymarzoną uczelnię.

Niedługo po zakończeniu studiów, Taylor został praktykantem w przedsiębiorstwie hydraulicznym w Filadelfii. Po ukończeniu praktyk, w wieku 22 lat, Taylor rozpoczął pracę w zakładach mechanicznych Midvale Steel Company, gdzie pracował przez 12 lat. Szybko awansował przechodząc przez wiele stanowisk w organizacji, stając się w końcu głównym inżynierem firmy.

Jako jeden z szeregowych pracowników firmy, Taylor zauważył, że zarówno pracownicy jak i maszyny nie pracują z pełną efektywnością co przekłada się na wysokie koszty pracy całej organizacji. W celu określenia rzeczywistej efektywności pracy przystąpił do badań i analiz produktywności zarówno ludzi i maszyn. W ten sposób zostało zapoczątkowane naukowe zarządzanie.

Podczas gdy pracował w Midvale razem z Clarencem Clarkiem wygrał pierwsze zawody tenisa w deblu w 1881 roku podczas US National Championships.

Równolegle z pracą studiował na Instytucie Stevensa i w 1883 roku uzyskał tytuł inżyniera mechaniki.

3 maja 1884 roku poślubił Louise M. Spooner.

W latach 1890-1893 Taylor był dyrektorem w Manufacturing Investment Company of Philadelphia. W 1893 roku zaczął pełnić usługi doradcze z zakresu zarządzania. Dzięki doświadczeniu jakie zdobył podczas pełnienia usług doradczych był w stanie udoskonalić tworzony przez niego system zarządzania. Swój pierwszy referat “A Piece Rate System“ zaprezentował w 1895 roku.

W 1898 roku dołączył do firmy Bethlehem Steel w celu rozwiązania problemu w tamtejszym warsztacie wytwórczym. W tym czasie opracował swoje najbardziej znane patenty.

W 1901 roku opuścił Bethlehem Steel z powodu złych stosunków z managerami. Od tego czasu skupił się na propagowaniu stworzonych przez siebie metod zarządzania.

W 1903 roku wydał pierwszą na świecie książkę z zakresu nauk organizacji i zarządzania: "Zarządzanie warsztatem wytwórczym".

W 1906 roku został uhonorowany tytułem doktora przez Uniwersytet w Pensylwanii. Później został profesorem w  Dartmouth College.

W 1911 roku wyszła jego kolejna książka: "Zasady naukowego zarządzania".

W 1915 r. Zachorował na zapalenie płuc i zmarł dzień po swoich pięćdziesiątych dziewiątych urodzinach[1]

Dokonania

Taylor prowadził szereg prac badawczych w przedsiębiorstwach, w których pracował. Dwie najbardziej znane to: badania przy sortowaniu kulek do łożysk rowerowych oraz badania nad pracą ładowaczy zatrudnionych przy wyładunku i załadunku na bocznicy kolejowej i placu składowym takich materiałów, jak ruda, węgiel, koks, itd. Wyniki tych badań polegały głównie na: podziale całego procesu produkcyjnego na jak najprostsze czynności, których opis dostawali robotnicy każdego dnia; uzależnieniu płacy od wykonanych zadań (plus premie), oraz na eliminacji najsłabszych pracowników a pozostawieniu najlepszych. Dzięki takim usprawnieniom powstała możliwość ograniczenia liczby zatrudnionych pracowników, skrócenia dnia pracy czy podniesienia wypłat, a zarazem zwiększyła się wydajność pracy.[2]

Wkład Taylora w rozwój nauki o zarządzaniu:

  • optymalizacja - jak najlepsze wykorzystanie środków produkcji - Taylor zastosował pojęcie efektywności (ang. efficiency), aby ukazać straty, do jakich prowadzi nieoptymalne wykonywanie pracy,
  • specjalizacja - przekazanie każdemu pracownikowi jednego zadania, co pozwoli mu opanować je do perfekcji,
  • standaryzacja - ułatwienie pomiaru, umożliwienie osiągnięcia powtarzalności oraz zwiększenie szybkości wykonywanych działań dzięki stworzeniu ujednoliconych zasad wykonywania każdego zadania,
  • racjonalizacja - sposób wykonywania działania nie powinien być oparty na odczuciach pracownika lecz powinien być on oparty na refleksji teoretycznej,
  • jeden najlepszy sposób (ang. one best way) - przekonanie, że zawsze istnieje jeden najlepszy sposób wykonania danej czynności, który można zidentyfikować poprzez naukowe analizy[3]

Twórczość

Zobacz także:


Frederick Winslow Taylorartykuły polecane
Zarządzanie naukoweCharles de FreminvilleCharles BabbageTayloryzmCharles BedauxKarol AdamieckiKlasyczna szkoła zarządzaniaBracia MichelinWilliam Edwards Deming

Przypisy

  1. Schachter L. H. (1989). Frederick Taylor and the Public Administration Community: A Reevaluation, SUNY Press, New York, s. 19-49
  2. Le Chatelier H. (1926).Filozofia systemu Taylora, Instytutu Naukowej Organizacji przy Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, Warszawa, s. 21
  3. Klincewicz K. (red.) (2016). Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa s. 60

Bibliografia

  • Glinka B., Kostera M. (2016), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Klincewicz K. (red.) (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa
  • Le Chatelier H. (1926), Filozofia systemu Taylor'a, Instytut Naukowej Organizacji, Warszawa
  • Martyniak Z. (1993), Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa
  • Martyniak Z. (1999), Organizacja i zarządzanie: 15 pionierów, Antykwa, Kraków
  • Schachter L. (1989), Frederick Taylor and the Public Administration Community: A Reevaluation, SUNY Press, New York


Autor: Joanna Augustyńska, Michał Zając