Bracia Michelin

Z Encyklopedia Zarządzania

Bracia Michelin zaczęli swoją karierę w 1894r. od produkcji rowerów, opon do dorożek i samochodów. Już po pięciu latach, przy udziale opon z firmy Michelin po raz pierwszy samochód osiągnął prędkość 100 km/h. Na początku XX w. bracia rozpoczęli działalność w lotnictwie.

Zaraz przed I wojną światową bracia Michelin wdrożyli w swoich zakładach metody naukowej organizacji pracy oparte na dziełach F. W. Taylora, co zaowocowało znacznym poprawieniem wyników. W związku z tą poprawą opublikowali liczne broszury np. Czy warto się zajmować metodą Taylora?, Co Taylor myśli o swojej metodzie, czy Dwa przykłady zastosowania metody Taylora w firmie Michelin. Zostały one rozesłane w ogromnym nakładzie do ministrów, posłów, przedsiębiorców, a nawet robotników. Zaskakujące jest, że jednak ta wiedza upowszechniła się dopiero po II Wojnie Światowej.

Każdy zatrudniony w Michelin musiał się zapoznać z licznymi notkami szefa firmy. Były to głównie wskazówki jak zachowywać się z poszczególnych sytuacjach.

Firma Michelin posiadała tzw. Dział Ulepszeń, który specjalizował się w badaniach organizatorskich. Pracownicy tego działu prowadzili szkolenia w zakresie analizy pracy, techniki chronometrażu, redukcji czasu wykonania poprzez eliminację czynności zbędnych itd. Kursy takie trwały kilka tygodni i kończyły się egzaminem praktycznym.

W Michelin wszyscy pracownicy mogli zgłaszać pomysły usprawniające. Każdy zgłoszony temat był powierzany jednemu pracownikowi, który sam organizował przebieg badań. Nad całym systemem czuwał pewien starszy pan, bez dyplomu, jednak z dużym doświadczeniem i znajomością firmy.

W tzw. Metodzie pięciu liter zostały ustalone główne zasady prowadzenia powyższych badań:

  1. Dobrze postawić problem.
  2. Analizować wszystkie elementy i dokonane obserwacje zapisywać za pomocą liczb.
  3. Ponumerować wszystkie możliwe usprawnienia i sporządzić tablicę zawierającą zalety i wady każdego z nich.
  4. Wybrać najlepsze rozwiązanie.
  5. Dokonać oceny ulepszenia z punktu widzenia interesu ogólnego.

Dzięki ulepszeniom Michelin uzyskał znaczne oszczędności czasu oraz kosztów. Dało to możliwość konkurowania z firmami amerykańskimi i wypłacania pracownikom wyższych pensji.

Innowacje Braci Michelin

Bracia Michelin od lat są liderem w dziedzinie innowacji technologicznych w produkcji opon. Wprowadzili wiele rewolucyjnych rozwiązań, które zmieniły sposób, w jaki opony są projektowane, produkowane i wykorzystywane.

Pierwszą znaczącą innowacją była technologia radialnej konstrukcji opon, która została opracowana przez Braci Michelin w latach 40. XX wieku. Ta innowacja polegała na zastosowaniu pasów z włókna tekstylnego lub stalowego układanych pod kątem prostym do kierunku jazdy, co zapewniało większą wytrzymałość, lepszą przyczepność i większą stabilność pojazdu. Ta technologia została później zaadaptowana przez cały przemysł samochodowy i do dzisiaj jest powszechnie stosowana.

Kolejną ważną innowacją była technologia Run Flat, która pozwalała na kontynuowanie jazdy nawet po utracie ciśnienia w oponie. Dzięki specjalnym wzmocnieniom bocznych ścianek opony, kierowca mógł bezpiecznie dotrzeć do najbliższego miejsca naprawy, eliminując potrzebę natychmiastowej wymiany opony. Ta innowacja znacząco podniosła poziom bezpieczeństwa na drodze i zmieniła podejście do zarządzania oponami w przypadku awarii.

Bracia Michelin byli również pionierami w wprowadzaniu innowacji dotyczących zimowych opon. Opracowali specjalną mieszankę gumową, która zachowuje elastyczność nawet w niskich temperaturach, zapewniając doskonałą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Dodatkowo, wprowadzili technologię lameli, czyli cienkich nacięć na bieżniku opony, które poprawiają przyczepność na śniegu i lodzie.

Korzyści dla przemysłu samochodowego

Innowacje technologiczne wprowadzone przez Braci Michelin miały ogromny wpływ na przemysł samochodowy. Dzięki nowym rozwiązaniom, opony stały się bardziej wydajne, bezpieczne i trwałe, co przyczyniło się do poprawy ogólnej jakości pojazdów.

Technologia radialnej konstrukcji opon pozwoliła na zwiększenie komfortu jazdy, zmniejszenie zużycia paliwa i poprawę trakcji. Wyższa wytrzymałość opon pozwoliła również na zwiększenie ładowności pojazdów oraz obniżenie kosztów eksploatacji flot samochodowych.

Wprowadzenie technologii Run Flat miało ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Kierowcy mogą teraz być pewni, że nawet w przypadku awarii opony, będą mieli kontrolę nad pojazdem i będą mogli bezpiecznie zatrzymać się w odpowiednim miejscu.

Innowacje związane z oponami zimowymi również przyniosły wiele korzyści. Dzięki lepszej przyczepności na śliskiej nawierzchni, kierowcy mogą czuć się pewniej i bezpieczniej podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych. To z kolei przekłada się na zmniejszenie liczby wypadków i poprawę bezpieczeństwa na drogach.


Bracia Michelinartykuły polecane
Frederick Winslow TaylorZarządzanie naukoweWilliam Edwards DemingKlasyczna szkoła zarządzaniaFrank Bunker GilbrethTayloryzmManagement Forum 2020Aleksiej Kapitonowicz GastiewClarence Bertrand ThompsonInstrukcja obiegu dokumentów

Bibliografia

  • Lottman H. (2003), The Michelin Men: Driving an Empire, I. B. Tauris, London
  • Martyniak Z. (1993), Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa


Autor: Krzysztof Król