Formy zachęt cenowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno [[konsument]]ów jak i [[hurtownik]]ów oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany [[produkt]] i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub usługi.
Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno [[konsument]]ów jak i [[hurtownik]]ów oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany [[produkt]] i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub [[usługi]].


==Rodzaje==
==Rodzaje==
Linia 32: Linia 32:
==Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów==
==Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów==
* [[Dyskonto]](gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu
* [[Dyskonto]](gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu
* Bonifikata, którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone towary lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.
* [[Bonifikata]], którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone [[towary]] lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 21:26, 19 maj 2020

Formy zachęt cenowych
Polecane artykuły


Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno konsumentów jak i hurtowników oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany produkt i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub usługi.

Rodzaje

Formy zachęt cenowych względem konsumentów:

  • ceny na specjalne okazje, np. obniżki artykułów szkolnych pod koniec sierpnia lub obniżki żywności w okresie przedświątecznym.
  • Wyprzedaże- ich głównym celem jest wyzbycie się towarów wadliwych lub o kończącym się terminie ważności, a także wygospodarowanie miejsca na towar z nowego sezonu.
  • Rabaty pieniężne - ich głównym celem jest pozbycie się zapasów
  • Gwarancje i umowy serwisowe
  • Obniżki psychologiczne tzn. ustala się sztucznie wysoką cenę, a następnie obniża ją do poziomu typowej ceny za dane dobro, dzięki czemu powstaje wrażenie znacznej obniżki.
  • Sprzedaż ratalna niskooprocentowana - stosowana przede wszystkim przy sprzedaży samochodów
  • Dłuższe terminy płatności, wykorzystywane głównie przez banki hipoteczne i producentów samochodów
  • Ustalanie niższych cen wiodących marek służące zwiększeniu ruchu w hipermarketach i domach handlowych.

Zadaniem stosowania zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów jest przede wszystkim skłonienie do wprowadzenia danej marki do swego asortymentu, promowanie danego produktu w reklamach i przyciąganie konsumentów.

Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów

  • Dyskonto(gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu
  • Bonifikata, którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone towary lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.

Bibliografia

  • P.Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994, str. 495-497
  • P. Kotler G. Armstrong E.J. Saunders V.Wong, Marketing podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002, str. 142, 790-791, 903-904
  • J.Altkorn (redakcja zbiorowa), Podstawy marketingu, Instytut marketingu, Kraków 2003, str. 184-187

Autor: Marcelina Biesaga

niem. Preisanreizformen fr. formes d'incitations de prix