ENPV: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
Linia 17: Linia 17:


==Różnica między ENPV i FNPV==
==Różnica między ENPV i FNPV==
W przewodniku do Analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych napisany przez prof. Massimo Florio oraz dr Silvia Maffii opisują różnicę między ENPV i FNPV. Podstawową różnicą jest, że ENPV wykorzystuje ceny kalkulacyjne lub [[koszt]] alternatywny [[towarów]] i usług natomiast FNPV stosuje niedoskonałe ceny rynkowe. Kolejną różnicą jest to, że [[wskaźnik]] ENPV prowadzi analize z punktu widzenia społeczeństwa, uwzględniając środowiskowe efekty zewnętrzne, a FNPV tylko z punktu projektodawcy <ref> prof. Florio M., dr Maffii S. (2008).[https://poig.parp.gov.pl/files/74/108/255/3948.pdf Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych]"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych", s. 62</ref>.
W przewodniku do Analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych napisany przez prof. Massimo Florio oraz dr Silvia Maffii opisują różnicę między ENPV i FNPV. Podstawową różnicą jest, że ENPV wykorzystuje ceny kalkulacyjne lub [[koszt]] alternatywny [[towarów]] i usług natomiast FNPV stosuje niedoskonałe ceny rynkowe. Kolejną różnicą jest to, że [[wskaźnik]] ENPV prowadzi analizę z punktu widzenia społeczeństwa, uwzględniając środowiskowe efekty zewnętrzne, a FNPV tylko z punktu projektodawcy <ref> prof. Florio M., dr Maffii S. (2008)., s. 62</ref>.


==Zastosowanie ENPV==
==Zastosowanie ENPV==
Powołując się na artykuły Elżbiety Adamowicz, Przemysława Borkowski, Teresy Kamińska oraz Przemysława Piechoty i Roberta Niemczyka [[metoda]] ENPV stosowana jest jako<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. [[Ekonomika]] Transportu i [[Logistyka]], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref><ref> Piechota P., Niemczyk R.,(2014)[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-353.pdf Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych] "Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67, s. 357-358
Powołując się na artykuły Elżbiety Adamowicz, Przemysława Borkowski, Teresy Kamińska oraz Przemysława Piechoty i Roberta Niemczyka [[metoda]] ENPV stosowana jest jako<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017).,, s. 141-142,150-154</ref><ref> Piechota P., Niemczyk R.,(2014), s. 357-358
</ref>:
</ref>:
* [[ocena]] rozłożonych w czasie strumieni przepływów pieniężnych związanych z inwestycją
* [[ocena]] rozłożonych w czasie strumieni przepływów pieniężnych związanych z inwestycją
Linia 33: Linia 33:
==Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych==
==Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych==
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji.
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji.
Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez [[projekt]] porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref>:
Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez [[projekt]] porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., s. 141-142,150-154</ref>:
* kosztów użytkowania infrastruktury,
* kosztów użytkowania infrastruktury,
* kosztów wypadków, emisji do środowiska
* kosztów wypadków, emisji do środowiska
Linia 42: Linia 42:
==Kluczowe problemy związane z wykorzystaniem ENPV==
==Kluczowe problemy związane z wykorzystaniem ENPV==


W swojej publikacji Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska wymieniają problemy prowadzenia oceny z użyciem metody ENPV takie jak<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref>:
W swojej publikacji Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska wymieniają problemy prowadzenia oceny z użyciem metody ENPV takie jak<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., s. 141-142,150-154</ref>:
* [[zakres]] i sposób włączenia poszczególnych strumieni przepływów pieniężnych reprezentujących poszczególne koszty i korzyœci.
* [[zakres]] i sposób włączenia poszczególnych strumieni przepływów pieniężnych reprezentujących poszczególne koszty i korzyœci.
* wydatki związane z wykonaniem inwestycji ([[nakłady]] projektowe: przygotowanie placu budowy, wykup gruntu, zakup materiałów)
* wydatki związane z wykonaniem inwestycji ([[nakłady]] projektowe: przygotowanie placu budowy, wykup gruntu, zakup materiałów)
Linia 53: Linia 53:


==Zasady obliczania==
==Zasady obliczania==
W swojej publikacji Adam Drobniak opisuję, że metoda ENPV oparta jest na<ref>Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, s. 65-68</ref>:
W swojej publikacji Adam Drobniak opisuję, że metoda ENPV oparta jest na<ref>Drobniak A.,(2005). , s. 65-68</ref>:
* Skorygowanych wartościach nakładów inwestycyjnych (koszty)
* Skorygowanych wartościach nakładów inwestycyjnych (koszty)
* Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty)
* Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty)
Linia 104: Linia 104:


{{a|Paulina Dryjańska}}
{{a|Paulina Dryjańska}}
<!--[[en:ENPV]]-->


{{#metamaster:description|ENPV to termin używany w analizie ekonomicznej. Oznacza wartość bieżącą projektu, uwzględniającą różnice między korzyściami a kosztami. ENPV uwzględnia zarówno koszty i wydatki, jak i korzyści i wpływy.}}
{{#metamaster:description|ENPV to termin używany w analizie ekonomicznej. Oznacza wartość bieżącą projektu, uwzględniającą różnice między korzyściami a kosztami. ENPV uwzględnia zarówno koszty i wydatki, jak i korzyści i wpływy.}}

Wersja z 19:52, 28 paź 2023

ENPV
Polecane artykuły

ENPV (economic net present value) - ekonomiczna wartość bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite koszty obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. (Definicja wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).

Różnica między ENPV i FNPV

W przewodniku do Analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych napisany przez prof. Massimo Florio oraz dr Silvia Maffii opisują różnicę między ENPV i FNPV. Podstawową różnicą jest, że ENPV wykorzystuje ceny kalkulacyjne lub koszt alternatywny towarów i usług natomiast FNPV stosuje niedoskonałe ceny rynkowe. Kolejną różnicą jest to, że wskaźnik ENPV prowadzi analizę z punktu widzenia społeczeństwa, uwzględniając środowiskowe efekty zewnętrzne, a FNPV tylko z punktu projektodawcy [1].

Zastosowanie ENPV

Powołując się na artykuły Elżbiety Adamowicz, Przemysława Borkowski, Teresy Kamińska oraz Przemysława Piechoty i Roberta Niemczyka metoda ENPV stosowana jest jako[2][3]:

  • ocena rozłożonych w czasie strumieni przepływów pieniężnych związanych z inwestycją
  • ocena korzyści netto dla społeczeństwa związanych z realizacja projektu
  • ocena kosztów i korzyści projektów transportowych
  • najefektywniejsza metoda badań stosowana w zakresie ekonomiki transportu
  • oceną efektywności inwestycji o charakterze komercyjnym
  • ocena wpływu przedsięwzięć niekomercyjnych na gospodarkę
  • badanie przedsięwzięć, których celem nie jest osiągnięcie bezpośrednich korzyści finansowych, lecz np. wzrost potencjału gospodarczego lub społecznego na danym obszarze
  • porównywanie strumieni korzyści i kosztów (nakładów)

Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych

W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji. Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez projekt porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą[4]:

  • kosztów użytkowania infrastruktury,
  • kosztów wypadków, emisji do środowiska
  • kosztów czasu

Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny.

Kluczowe problemy związane z wykorzystaniem ENPV

W swojej publikacji Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska wymieniają problemy prowadzenia oceny z użyciem metody ENPV takie jak[5]:

  • zakres i sposób włączenia poszczególnych strumieni przepływów pieniężnych reprezentujących poszczególne koszty i korzyœci.
  • wydatki związane z wykonaniem inwestycji (nakłady projektowe: przygotowanie placu budowy, wykup gruntu, zakup materiałów)
  • zakres uwzględnionych strumieni przepływów pieniężnych
  • horyzont czasowy oceny
  • trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu
  • role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów

Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu.

Zasady obliczania

W swojej publikacji Adam Drobniak opisuję, że metoda ENPV oparta jest na[6]:

  • Skorygowanych wartościach nakładów inwestycyjnych (koszty)
  • Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty)
  • Zidentyfikowanej wartości kosztów zewnętrznych (koszty)
  • Skorygowanych przychodach ze sprzedaży / oszczędności kosztów (korzyści)
  • Zidentyfikowanych wartościach korzyści zewnętrznych / dóbr publicznych (korzyści)

Zaktualizowaną ekonomiczną wartość netto (ENPV) można wyliczyć według wzoru:

gdzie:

S - salda strumieni ekonomicznych kosztów i korzyści generowanych przez projekt w poszczególnych latach przyjętego horyzontu czasowego analizy

n - horyzont czasowy (liczba lat)

r - przyjęta stopa dyskontowa

a - współczynnik dyskontowy

Interpretacja

Wskaźnik ENPV służy jako podstawowa zasada decyzyjna o przyjęciu bądź odrzuceniu projektu, dla których:

  • ENVP >0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest większa niż wartość bieżąca kosztów. Projekt korzystny
  • ENVP<0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest mniejsza niż wartość bieżąca kosztów. Projekt niekorzystny
  • ENVP=0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest równa wartości bieżącej kosztów. Decyzja o realizacji należy do inwestora. Projekt nie przynosi ani korzyści ani strat.

W przypadku wielu projektów wykluczających się bądź niezależnych, wybieramy ten, którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy.

Przypisy

  1. prof. Florio M., dr Maffii S. (2008)., s. 62
  2. Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017).,, s. 141-142,150-154
  3. Piechota P., Niemczyk R.,(2014), s. 357-358
  4. Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., s. 141-142,150-154
  5. Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., s. 141-142,150-154
  6. Drobniak A.,(2005). , s. 65-68

Bibliografia



Autor: Paulina Dryjańska