Cechy informacji operacyjnej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
Nie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Informacje operacyjne''' są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych. Podstawowe cechy informacji operacyjnej to: szybkość, dostępność, precyzja i przejrzystość. Informacje operacyjne są wykorzystywane do monitorowania i analizowania działań rynkowych, a także do wyciągania wniosków i podejmowania decyzji operacyjnych. Mogą być wykorzystywane do wsparcia wymagań zarządczych, a także do wsparcia decyzji w zakresie planowania i kontroli. Informacje operacyjne mogą być również stosowane do przewidywania trendów i predykcji, a także do tworzenia symulacji danych i procesów.
Podstawowe '''cechy informacji operacyjnej''' to:
* Szybkość: informacje operacyjne muszą być dostarczane w czasie rzeczywistym, aby zapewnić skuteczne wykorzystanie w procesach biznesowych.
* Dostępność: informacje operacyjne muszą być łatwo dostępne i łatwe do przechowywania, aby można było wykorzystać je w konkretnych sytuacjach.
* Precyzja: informacje operacyjne muszą być wystarczająco szczegółowe i precyzyjne, aby można było je wykorzystać do podejmowania bieżących decyzji operacyjnych.
* Przejrzystość: informacje operacyjne powinny być przedstawione w sposób jasny i przejrzysty, aby można było je szybko zinterpretować.


==Zakres==
==Charakter informacji operacyjnej==
* wąski,
* Zakres: wąski, obejmujący jeden [[podsystem]] zarządzania,
* obejmujący jeden [[podsystem]] zarządzania,
* Stopień agregacji: niski, przeważają [[informacje]] niezagregowane ([[dane]] surowe), występująca [[agregacja]] obejmuje niewielki [[zakres]] informacji.
 
* Horyzont czasu: niewielki horyzont czasowy, [[informacja]] dotyczy bliskiej przeszłości, częste prognozy tworzone są na krótkie okresy.
==Stopień agregacji==
* Postać sygnału: informacja odzwierciedla zarejestrowane zdarzenia gospodarcze, istnieje bezpośrednie związek między zdarzeniem a przedstawioną informacją.
* niski,
* Związek z teraźniejszością: bardzo duży, informacja ma rolę wspomagania systemu zarządzania operacyjnego, wspomaganie układu sterowania i sprzężenia zwrotnego.
* przeważają [[informacje]] niezagregowane ([[dane]] surowe),
* Dokładność: duża [[dokładność]], dane surowe.
* występująca [[agregacja]] obejmuje niewielki [[zakres]] informacji.
* Źródła: głównie wewnętrzne, także otoczenie bliskie (klienci, dostawcy).
 
* Sposób opisu zjawisk: dominuje ilościowy - liczbowy opis zjawisk, informacje prezentowane są w formie tabelarycznej
==Horyzont czasu==
* Stopień ustrukturalizowania: wysoki, struktura informacji jest łatwo definiowalna, można stosować automatyzację procedur podejmowania decyzji i przetwarzania informacji.
* niewielki horyzont czasowy,
* Częstotliwość: duża, codziennie nowe informacje
* [[informacja]] dotyczy bliskiej przeszłości,
* częste prognozy tworzone są na krótkie okresy.
 
==Postać sygnału==
* informacja odzwierciedla zarejestrowane zdarzenia gospodarcze,
* istnieje bezpośrednie związek między zdarzeniem a przedstawioną informacją.
 
==Związek z teraźniejszością==
* bardzo duży,
* informacja ma rolę wspomagania systemu zarządzania operacyjnego,
* wspomaganie układu sterowania i sprzężenia zwrotnego.
 
==Dokładność==
* duża [[dokładność]],
* dane surowe.
 
==Źródła==
* głównie wewnętrzne,
* także otoczenie bliskie (klienci, dostawcy).
 
==Sposób opisu zjawisk==
* dominuje ilościowy - liczbowy opis zjawisk,
* informacje prezentowane są w formie tabelarycznej
 
==Stopień ustrukturalizowania==
* wysoki,
* struktura informacji jest łatwo definiowalna,
* można stosować automatyzację procedur podejmowania decyzji i przetwarzania informacji.
 
==Częstotliwość==
* duża,
* codziennie nowe informacje


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 13:45, 23 sty 2023

Cechy informacji operacyjnej
Polecane artykuły

Informacje operacyjne są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych. Podstawowe cechy informacji operacyjnej to: szybkość, dostępność, precyzja i przejrzystość. Informacje operacyjne są wykorzystywane do monitorowania i analizowania działań rynkowych, a także do wyciągania wniosków i podejmowania decyzji operacyjnych. Mogą być wykorzystywane do wsparcia wymagań zarządczych, a także do wsparcia decyzji w zakresie planowania i kontroli. Informacje operacyjne mogą być również stosowane do przewidywania trendów i predykcji, a także do tworzenia symulacji danych i procesów. Podstawowe cechy informacji operacyjnej to:

  • Szybkość: informacje operacyjne muszą być dostarczane w czasie rzeczywistym, aby zapewnić skuteczne wykorzystanie w procesach biznesowych.
  • Dostępność: informacje operacyjne muszą być łatwo dostępne i łatwe do przechowywania, aby można było wykorzystać je w konkretnych sytuacjach.
  • Precyzja: informacje operacyjne muszą być wystarczająco szczegółowe i precyzyjne, aby można było je wykorzystać do podejmowania bieżących decyzji operacyjnych.
  • Przejrzystość: informacje operacyjne powinny być przedstawione w sposób jasny i przejrzysty, aby można było je szybko zinterpretować.

Charakter informacji operacyjnej

  • Zakres: wąski, obejmujący jeden podsystem zarządzania,
  • Stopień agregacji: niski, przeważają informacje niezagregowane (dane surowe), występująca agregacja obejmuje niewielki zakres informacji.
  • Horyzont czasu: niewielki horyzont czasowy, informacja dotyczy bliskiej przeszłości, częste prognozy tworzone są na krótkie okresy.
  • Postać sygnału: informacja odzwierciedla zarejestrowane zdarzenia gospodarcze, istnieje bezpośrednie związek między zdarzeniem a przedstawioną informacją.
  • Związek z teraźniejszością: bardzo duży, informacja ma rolę wspomagania systemu zarządzania operacyjnego, wspomaganie układu sterowania i sprzężenia zwrotnego.
  • Dokładność: duża dokładność, dane surowe.
  • Źródła: głównie wewnętrzne, także otoczenie bliskie (klienci, dostawcy).
  • Sposób opisu zjawisk: dominuje ilościowy - liczbowy opis zjawisk, informacje prezentowane są w formie tabelarycznej
  • Stopień ustrukturalizowania: wysoki, struktura informacji jest łatwo definiowalna, można stosować automatyzację procedur podejmowania decyzji i przetwarzania informacji.
  • Częstotliwość: duża, codziennie nowe informacje

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak