Badanie ewaluacyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Badanie ewaluacyjne ([[ewaluacja]])''' - to [[proces]] zbierania, analizowania i wartościowania [[Dane|danych]] w celu dostarczenia [[Wiedza|wiedzy]] niezbędnej do podjęcia [[Decyzja|decyzji]] dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań.
|list1=
<ul>
<li>[[Ewaluacja projektu]]</li>
<li>[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]</li>
<li>[[Badania opinii]]</li>
<li>[[Ujęcie analityczne identyfikacji SZJ]]</li>
<li>[[Produkty cząstkowe]]</li>
<li>[[Plan szkoleń]]</li>
<li>[[Badania rynku]]</li>
<li>[[Proces badania rynku]]</li>
<li>[[Metoda pomiarowa]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Badanie ewaluacyjne ([[ewaluacja]])''' - to [[proces]] zbierania, analizowania i wartościowania [[Dane|danych]] w celu dostarczenia [[Wiedza|wiedzy]] niezbędnej do podjęcia [[Decyzja|decyzji]] dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań.  


[[Przegląd]] [[Definicja|definicji]]:
[[Przegląd]] [[Definicja|definicji]]:
Linia 22: Linia 5:
* "proces zbierania danych i ich [[interpretacja]] w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway)
* "proces zbierania danych i ich [[interpretacja]] w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway)
* "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert)
* "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert)
<google>ban728t</google>
* "zaplanowane i systematyczne [[działanie]] uwidoczniające, w jakim stopniu [[cele]] zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania [[Informacja|informacji]] na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk". (H. Simons)
* "zaplanowane i systematyczne [[działanie]] uwidoczniające, w jakim stopniu [[cele]] zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania [[Informacja|informacji]] na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk." (H. Simons)
* "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz [[produkt]]ów" (M.Q. Patton)
* "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz [[produkt]]ów" (M.Q. Patton)
* "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu [[Podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]]. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall)
* "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu [[Podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]]. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall)
Linia 29: Linia 11:
* "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz)
* "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz)


==Pojęcia związane z ewaluacją:==
==TL;DR==
* Ewaluator
Artykuł omawia definicję i pojęcia związane z ewaluacją, która jest procesem badania, analizy i oceny danych w celu podejmowania decyzji dotyczących działań. W artykule opisane są funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji oraz role różnych zaangażowanych stron.
-"instytucja, [[firma]] lub osoba realizująca ewaluację – w tym realizująca przynajmniej jedno z następujących zadań: przygotowanie koncepcji ewaluacji, opracowanie metodologii badania, przygotowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wniosków i rekomendacji” (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Zlecający
-"instytucja, firma lub osoba zlecająca i/lub zamawiająca ewaluację, będąca podmiotem inicjującym proces ewaluacji i będąca dysponentem wyników ewaluacji. Podmiot ten również może być adresatem rekomendacji sformułowanych w wyniku przeprowadzonej ewaluacji” (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* [[Interesariusz]]
-"instytucja, firma lub osoba w bezpośredni lub pośredni sposób zaangażowana w proces ewaluacji, w szczególności są to podmioty, które: decydują o potrzebie ewaluacji; są odpowiedzialne za stworzenie projektu oraz realizację ewaluacji; są odpowiedzialne za praktyczne wykorzystanie wyników ewaluacji; w sposób pośredni lub bezpośredni są objęte ewaluacją; mogą być zainteresowane wynikami ewaluacji” (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Ewaluacja zewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot niezależny, zewnętrzny wobec Zlecającego oraz ewaluowanego przedsięwzięcia” (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Ewaluacja wewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych Zlecającego, jednakże zachowująca niezależność wobec ewaluowanego przedsięwzięcia” (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Autoewaluacja
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych ewaluowanego przedsięwzięcia” (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)


==Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji:==
<google>n</google>
"[[Wskaźnik]] to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub ogólniej pożądanymi i zamierzonymi efektami.( J. Górniak, K. Keler, Warszawa 2008)
 
==Pojęcia związane z ewaluacją==
* Ewaluator
-"instytucja, [[firma]] lub osoba realizująca ewaluację - w tym realizująca przynajmniej jedno z następujących zadań: przygotowanie koncepcji ewaluacji, opracowanie metodologii badania, przygotowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wniosków i rekomendacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Zlecający
-"instytucja, firma lub osoba zlecająca i/lub zamawiająca ewaluację, będąca podmiotem inicjującym proces ewaluacji i będąca dysponentem wyników ewaluacji. Podmiot ten również może być adresatem rekomendacji sformułowanych w wyniku przeprowadzonej ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* [[Interesariusz]]
-"instytucja, firma lub osoba w bezpośredni lub pośredni sposób zaangażowana w proces ewaluacji, w szczególności są to podmioty, które: decydują o potrzebie ewaluacji; są odpowiedzialne za stworzenie projektu oraz realizację ewaluacji; są odpowiedzialne za praktyczne wykorzystanie wyników ewaluacji; w sposób pośredni lub bezpośredni są objęte ewaluacją; mogą być zainteresowane wynikami ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Ewaluacja zewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot niezależny, zewnętrzny wobec Zlecającego oraz ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Ewaluacja wewnętrzna
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych Zlecającego, jednakże zachowująca niezależność wobec ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
* Autoewaluacja
-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)
 
==Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji==
"[[Wskaźnik]] to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub - ogólniej - pożądanymi i zamierzonymi efektami". ( J. Górniak, K. Keler, Warszawa 2008)


Funkcje:
Funkcje:
Linia 50: Linia 37:
* dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami,
* dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami,
* [[ocena]] skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań.
* [[ocena]] skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Ewaluacja projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania opinii]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ujęcie analityczne identyfikacji SZJ]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Produkty cząstkowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan szkoleń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces badania rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda pomiarowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* ''Creative Evaluation'', (1987), Sage
<noautolinks>
* Galloway Ch., (Warszawa 1988), ''Psychologia uczenia się i nauczania'', t. I-II, PWN
* Galloway C. (1988), ''Psychologia uczenia się i nauczania'', PWN, Warszawa
* ''Joint Committee on Standards for Educational Evaluation'', ''Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials'' (New York: McGraw-Hill 1981)
* Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981), ''Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials'', McGraw-Hill, New York
* Korporowicz L. (red.), (Warszawa 1997), ''Ewaluacja w edukacji'', Oficyna Naukowa
* Korporowicz L. (red.) (1997), ''Ewaluacja w edukacji'', Oficyna Naukowa, Warszawa
* Mizerek H. (red.), (Olsztyn 1997), ''Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów''. [[Program]] TERM
* Mizerek H. (red.) (1997), ''Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów''. Program TERM, Olsztyn
* Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), (Warszawa 2008), ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 110-111
* Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
* Patton M. Q., (2008), ''Utilization-Focused Evaluation'', Sage  
* Patton M. (1982), ''Practical Evaluation'', Sage
* Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne Warszawa, (Warszawa, 2008), [http://pte.org.pl/portfolios/standardy-ewaluacji/# ''Standardy ewaluacji''], ''Standardy ewaluacji''
* Patton M. (1987), ''Creative Evaluation'', Sage
* ''Practical Evaluation'', (1982), Sage
* Patton M. (2002), ''Qualitative Research and Evaluation Methods'', Sage
* ''Qualitative Research and Evaluation Methods'', (2002), Sage
* Patton M. (2008), ''Utilization-Focused Evaluation'', Sage
* Simons H., (Lewes: Falmer Press 1987), ''Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation''
* Simons H. (1987), ''Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation'', Lewes: Falmer Press
* Tołowińska-Królikowska E. (red.), (Warszawa 2010), ''Autoewaluacja w szkole'', Ośrodek Rozwoju Edukacji
* Strona internetowa: ''[https://pte.org.pl/portfolios/standardy-ewaluacji/# Standardy ewaluacji w Polsce]''
 
* Tołowińska-Królikowska E. (red.) (2010), ''Autoewaluacja w szkole'', Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
 
</noautolinks>


{{a|Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska}}
{{a|Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska}}
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Rodzaje badań]]
[[en:Evaluation]]
[[en:Evaluation]]
{{#metamaster:description|Badanie ewaluacyjne - proces zbierania, analizowania i wartościowania danych w celu podjęcia decyzji dot. przyszłych działań. Jest to proces systematyczny i ciągły. Przeczytaj więcej.}}

Aktualna wersja na dzień 23:44, 9 sty 2024

Badanie ewaluacyjne (ewaluacja) - to proces zbierania, analizowania i wartościowania danych w celu dostarczenia wiedzy niezbędnej do podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja może dotyczyć dokumentów, działań, procesów, osób, rezultatów itp. Ewaluacja jest procesem ciągłym, a jej wyniki służą poprawie i doskonaleniu prowadzonych działań.

Przegląd definicji:

  • "systematyczne badanie wartości lub zalet jakiegoś obiektu" (Joint..., 1981)
  • "proces zbierania danych i ich interpretacja w celu podejmowania decyzji" (Ch. Galloway)
  • "proces diagnostyczno-oceniający, zawierający w sobie elementy pomiaru, osądu i decyzji" (J.J. Guilbert)
  • "zaplanowane i systematyczne działanie uwidoczniające, w jakim stopniu cele zostały osiągnięte. Proces zmierzający do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są rzeczywiście realizowane. Systematyczne badanie zdarzeń, które mają miejsce w ramach realizowanego programu bądź stanowią jego konsekwencję. Systematyczny i jawny proces zbierania informacji na temat istoty, charakteru i wartości interesujących zjawisk". (H. Simons)
  • "ewaluacja jest procesem systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz produktów" (M.Q. Patton)
  • "najprościej ewaluację można określić jako ustalanie wartości czegoś[...] Ewaluacja jest częścią procesu podejmowania decyzji. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie informacji o nim, w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości" (K. Aspiwall)
  • "systematyczny proces obejmujący zbieranie informacji oraz zdawanie relacji (w postaci raportu) z tego, jak się rzeczy mają, z intencją dostarczenia danych ułatwiających podejmowanie decyzji" (H. Mizerek)
  • "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia" (L. Korporowicz)

TL;DR

Artykuł omawia definicję i pojęcia związane z ewaluacją, która jest procesem badania, analizy i oceny danych w celu podejmowania decyzji dotyczących działań. W artykule opisane są funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji oraz role różnych zaangażowanych stron.

Pojęcia związane z ewaluacją

  • Ewaluator

-"instytucja, firma lub osoba realizująca ewaluację - w tym realizująca przynajmniej jedno z następujących zadań: przygotowanie koncepcji ewaluacji, opracowanie metodologii badania, przygotowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wniosków i rekomendacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)

  • Zlecający

-"instytucja, firma lub osoba zlecająca i/lub zamawiająca ewaluację, będąca podmiotem inicjującym proces ewaluacji i będąca dysponentem wyników ewaluacji. Podmiot ten również może być adresatem rekomendacji sformułowanych w wyniku przeprowadzonej ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)

-"instytucja, firma lub osoba w bezpośredni lub pośredni sposób zaangażowana w proces ewaluacji, w szczególności są to podmioty, które: decydują o potrzebie ewaluacji; są odpowiedzialne za stworzenie projektu oraz realizację ewaluacji; są odpowiedzialne za praktyczne wykorzystanie wyników ewaluacji; w sposób pośredni lub bezpośredni są objęte ewaluacją; mogą być zainteresowane wynikami ewaluacji" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)

  • Ewaluacja zewnętrzna

-"ewaluacja realizowana przez podmiot niezależny, zewnętrzny wobec Zlecającego oraz ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)

  • Ewaluacja wewnętrzna

-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych Zlecającego, jednakże zachowująca niezależność wobec ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)

  • Autoewaluacja

-"ewaluacja realizowana przez podmiot znajdujący się w strukturach organizacyjnych ewaluowanego przedsięwzięcia" (Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2008)

Funkcje wskaźników w poszczególnych fazach ewaluacji

"Wskaźnik to mierzalna cecha, która, pojedynczo lub w zestawie z innymi takimi cechami, dostarcza świadectwa wystąpienia określonego stanu rzeczy w sposób użyteczny pod względem menedżerskim i/ lub naukowym. W programach publicznych wskaźniki przyjęte przez planistów są przede wszystkim powiązane z założonymi celami, lub - ogólniej - pożądanymi i zamierzonymi efektami". ( J. Górniak, K. Keler, Warszawa 2008)

Funkcje:

  • wskaźniki służą wewnętrznej integracji i koordynacji projektowanego przedsięwzięcia na etapie planowania interwencji,
  • dają możliwość precyzyjnego, wymiernego i spójnego formułowania celów oraz powiązania zaplanowanych efektów z nakładami i działaniami,
  • ocena skuteczności i efektywności interwencji możliwa jest dzięki temu, że zarówno w czasie realizacji interwencji, jak i po jej ukończeniu, wskaźniki umożliwiają określenie efektów, nakładów i materialnych przejawów podejmowanych działań.


Badanie ewaluacyjneartykuły polecane
Ewaluacja projektuMetodyka badania potrzeb informacyjnychBadania opiniiUjęcie analityczne identyfikacji SZJProdukty cząstkowePlan szkoleńBadania rynkuProces badania rynkuMetoda pomiarowa

Bibliografia

  • Galloway C. (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa
  • Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981), Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials, McGraw-Hill, New York
  • Korporowicz L. (red.) (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa
  • Mizerek H. (red.) (1997), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów. Program TERM, Olsztyn
  • Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.) (2008), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Patton M. (1982), Practical Evaluation, Sage
  • Patton M. (1987), Creative Evaluation, Sage
  • Patton M. (2002), Qualitative Research and Evaluation Methods, Sage
  • Patton M. (2008), Utilization-Focused Evaluation, Sage
  • Simons H. (1987), Getting to Know Schools in a Democracy: the politics and process of evaluation, Lewes: Falmer Press
  • Strona internetowa: Standardy ewaluacji w Polsce
  • Tołowińska-Królikowska E. (red.) (2010), Autoewaluacja w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa


Autor: Hanna Cieślak, Patrycja Krzyżanowska