Wywiadownia gospodarcza

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 22:48, 29 paź 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)
Wywiadownia gospodarcza
Polecane artykuły

Wywiadownia gospodarcza - instytucja zajmująca się gromadzeniem oraz weryfikacją wiarygodności kredytowej firm. Wywiadownia sporządza i odpłatnie udostępnia raporty oraz informacje finansowe o firmach.

Źródłem informacji dla wywiadowni są własne bazy danych, Monitor Polski B, Krajowy Rejestr Sądowy, ewidencje działalności gospodarczej, rejestry dłużników, zestawienia upadłości firm, publikacje, ankiety wysyłane do wypełnienia przedsiębiorcom, wywiady telefoniczne z badaną firmą oraz z jej partnerami, wizytacje w badanej firmie, urzędach administracji publicznej, i inne. Dane pozyskiwane przez wywiadownię o innych podmiotach gospodarczych są pozyskiwane zgodnie z prawem, przede wszystkim z tzw. źródeł otwartych (jawnych i ogólnodostępnych).

Raporty wywiadowni służą firmom w głównej mierze do oceny wiarygodności potencjalnych partnerów w biznesie (klientów, kontrahentów, dostawców).

Zastosowanie informacji pozyskanych z wywiadowni gospodarczej

Bazy danych finansowych mają szerokie zastosowanie przy m.in.

  • głębokiej i szybkiej analizie branż, firm i rynków;
  • analizie kredytowej;
  • ocenie stanu finansów firm;
  • ocenie partnerów handlowych i konkurencji,
  • badaniach marketingowych (przy planowaniu strategii marketingowej),
  • planowaniu przyszłej strategii firmy (rozwój działalności, zamrożenie, zmiana profilu, zmiana grupy docelowej).

Najczęstszymi klientami wywiadowni gospodarczych są banki, firmy consultingowe, fundusze inwestycyjne, firmy leasingowe oraz przedsiębiorstwa handlowe, produkcyjne i usługowe.

Zawartość raportu wywiadowni gospodarczej

Standardową usługą każdej wywiadowni jest raport handlowy. Stanowi on opis organizacyjno-prawnej i finansowej sytuacji badanej firmy oraz ocenę jej wiarygodności. Zawartość merytoryczną takiego raportu stanowią przede wszystkim:

  • dane rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, kapitał, struktura własności,
  • prawo reprezentacji, kierownictwo, przedmiot działalności,
  • informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (wypłacalności, dyscyplinie płatniczej, doświadczeniach windykacyjnych, obecności w rejestrach długów, dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne wraz z komentarzem),
  • inne informacje (zatrudnienie, firmy związane, kierunki importu i eksportu, inwestycje rozpoczęte itd.),
  • proponowany przez wywiadownię pułap kredytu kupieckiego.

Informacje z wywiadowni na różnych etapach współpracy z kontrahentem

Sytuacja finansowa firm może ulegać zmianom, dlatego zaleca się, by weryfikacja kontrahenta była procesem ciągłym, a nie jednorazowym, realizowanym wyłącznie przed zawarciem pierwszej umowy.

Informacje z wywiadowni można pozyskać na różnych etapach, tzn.:

  • przed podjęciem współpracy, w celu:
  • zapoznania się z sytuacją firmy,
  • sprawdzenia prawdziwości danych organizacyjno-prawnych firmy przed zawarciem umowy;
  • wspomagania negocjacji,
  • w trakcie trwania współpracy, w celu:
  • nadzorowania kontraktów obciążonych dużym ryzykiem,
  • rozważenia decyzji o rozszerzeniu obszaru współpracy.

Korzyści płynące z usług wywiadowni gospodarczej

Skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczej może przynieść wiele przyszłych pożytków:

  • koszt takiej usługi jest znacznie niższy w porównaniu do negatywnych efektów współpracy z niewiarygodnym kontrahentem,
  • uzyskanie szczegółowych informacji o firmie odbywa się w bardzo krótkim czasie, w porównaniu do tego, jak czasochłonne i trudne jest samodzielne wyszukiwanie informacji.
  • pewność, że za realizację zlecenia zdobycia informacji odpowiada wyspecjalizowana, kompetentna instytucja;
  • bardziej świadome i odpowiedzialne podejmowanie decyzji.

Bibliografia


Autor: Magdalena Mazurek, Joanna Lelakowska