Profil ekonomiczny sektora
Profil ekonomiczny sektora |
---|
Polecane artykuły |
Profil ekonomiczny sektora stosuje się w analizie otoczenia konkurencyjnego, które określa warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa w danym sektorze i na danym geograficznie rynku i dokonania analizy jego atrakcyjności. Jest sposobem oceny rzeczywistości, w której funkcjonuje firma.
Istota
Istota profilu ekonomicznego sektora polega na skróconej ocenie, charakterystyce sektora według cech i kryteriów:
- Rozmiar rynku w jednostkach naturalnych i rocznych dochodach ze sprzedaży,
- Zasięg konkurowania,
- Stopa zmian rynku jako procentowa wielkość zmian sprzedaży rocznej,
- Liczba konkurentów oraz ich relatywne udziały w rynku,
- Stopień koncentracji sektora,
- Tempo zmian w technologii wytwarzania produktu,
- Stopień zróżnicowania produktów konkurencyjnych firm,
- Występowanie efektu ekonomiki skali działania firm,
- Występowanie efektu uczenia się firm,
- Oczekiwany poziom rentowności danego sektora w porównaniu do wielkości przeciętnych w gospodarce.
Efekty zastosowań
Podstawą jest założenie, iż istotą strategii jest osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w otoczeniu. Wiąże się ściśle z wykorzystaniem informacji do interpretacji danych i panowania nad otoczeniem przedsiębiorstwa. Interpretacja zebranych danych jako jedna z najistotniejszych faz wywiadu gospodarczego opiera się na wiedzy i kompetencjach właściwych danej dziedzinie. Jednakże można korzystając z dorobku głównie marketingu i analizy strategicznej, wyróżnić pewną liczbę narzędzi i wzorów stosowanych dla celów interpretacji, których trafny dobór stanowić będzie o jakości analiz, jednym z tych narzędzi jest właśnie profil ekonomiczny sektora.
Zalety i wady
Zalety:
- Służy do opisu sektorów i ich porównania.
Wady:
- Metoda ta ma charakter jakościowy więc porównanie atrakcyjności kilku sektorów jest trudne,
- Cechami przydatnymi w analizie są - ekonomika skali, efekty doświadczeń, wykorzystanie mocy produkcyjnych, rentowność sektora.
Bibliografia
- M. Strużycki, Zarządzanie przedsiębiorstwem,, Warszawa
- G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa., Warszawa
Autor: Justyna Niedziela, Wojciech Wosik