System SRM
System SRM |
---|
Polecane artykuły |
System SRM (ang. Supplier Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z dostawcą) - oprogramowanie wspierające dwukierunkową integrację i wymianę informacji pomiędzy dostawcą i przedsiębiorcą. SRM to jedno z narzędzi e-logistyki, która jest oparta na wykorzystaniu Internetu i systemów informatycznych. Celem innowacyjnego rozwiązania jest optymalizacja cyklu dostaw, poprzez automatyzację procesów logistycznych oraz zwiększenie przejrzystości kontaktów i uproszczenie strategii zakupowej. System wspiera działanie całego systemu dostaw - począwszy od strategicznego określenia źródła dostaw, po operacyjne zaopatrzenie i włączenie dostawców do współpracy.
W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z dostawcami. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na wyniki działalności u odbiorców. Współpraca przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe wdrożenie SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron.
Wady i zalety
Korzyści wynikające z wdrożenia SRM:
- kompleksowa analiza ofert i selekcja dostawców,
- budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami,
- większa wydajność łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami,
- automatyzacja procesów w firmie,
- kontrola i zarządzanie procesem zamówień i dostaw,
- skrócenie czasu trwania cyklu dostaw, który wpływa na poprawę terminowości,
- obniżenie kosztów operacyjnych,
- trafna ocena jakości dostawców,
- wzrost przejrzystości inwentarza poprzez zezwolenie dostawcom na posiadanie wiedzy odnośnie miejsca przechowywania zapasów oraz tego kiedy dostawa dotrze do miejsca przeznaczenia.
Ryzyko związane z SRM:
- początkowo wysokie koszty, związane z wdrożeniem systemów informatycznych,
- pogorszenie wymiany handlowej między dostawcami za sprawą zerwanych połączeń,
- zmniejszenie prywatności na skutek możliwości szczegółowej kontroli całego procesu.
Powiązania SRM z innymi systemami
System zarządzania relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i podsystemem systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship Planning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a potrzeba kierowania procesami biznesowymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami) wspomaga kompleksową obsługę klienta i posiada funkcjonalności SRM.
SRM - specyfikacja interfejsu
Istnieją dwie wersje specyfikacji SRM uważane za standardowe, które są gotowe do wdrażania. Jedną z nich jest SRM wersja 1.1 a drugą SRM wersja 1.2. SRM wersja 1.1 została zakończona w 2001 roku i wdrożona przez LBNL, JLAB, Fermilab oraz CERN. SRM v1.1 głównie składała się z definicji funkcjonalności przepływu danych. Doświadczenie osiągnięte przez uczestników SRM podczas implementacji i produkcyjnego użycia wersji SRM 1.1 pozwoliło zdefiniować bardziej kompletny interfejs zarządzania SRM w wersji 1.2.
Bibliografia
- Beynon-Davies P., (2004). Inżynieria Systemów Informacyjnych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
- Ciesielski M., Długosz J. (red.), (2012). Strategia łańcuchów dostaw, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 175.
- Flakiewicz W., (2002). Systemy informatyczne w zarządzaniu, Warszawa.
- Jaworski J., (2013). Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku.
- Lenart A., (2008). Systemy ERP a zarządzanie relacjami z klientami, Uniwersytet Gdański.
- Odlanicka-Poczobutt M., Identyfikacja i ocena efektów wdrożenia strategii doboru źródeł dostaw w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji, Politechnika Śląska.
- Wieteska G., (2013). Rozwój dostawców w modelach portfolio relacji dostawca-nabywca, czasopismologistyka.pl, Uniwersytet Łódzki.
- Wiśnicki M., Błoński K., (2004). Marketing w nowych powiązaniach kooperacyjnych, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, nr 179.
Autor: Ilona Mika, Jakub Godek