Strategia fazy schyłkowej

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 11:16, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Strategia fazy schyłkowej
Polecane artykuły


Jest to ostatnia faza cyklu życia produktu. Cechuje ją wyraźny spadek sprzedaży oraz zmniejszający się przychód na skutek pojawienia się licznych substytutów, nasycenia rynku czy zmian mody. W tej fazie ogranicza się produkcję, dystrybucję i aktywizację sprzedaży. Stosuje się też sprzedaż posezonową ze znacznym obniżeniem cen.

Proponowane działania

Dominująca pozycja konkurencyjna

  • utrzymać pozycję,
  • inwestować ze środków własnych

Silna pozycja konkurencyjna

Średnia pozycja konkurencyjna

  • strategia żniw lub stopniowe wycofanie,
  • utrzymanie minimalnych inwestycji lub deinwestowanie

Korzystna pozycja konkurencyjna

  • stopniowe wycofanie lub porzucenie,
  • deinwestowanie lub pozbycie się

Słaba pozycja konkurencyjna

  • porzucenie,
  • pozbycie się

Bibliografia

  • Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 257-258
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak