Model House of Total Quality
Model House of Total Quality |
---|
Polecane artykuły |
Model House of Total Quality został opracowany przez F. Voehla w 1992 roku i zmodyfikowany przez W. M. Lindsay'a i J. A. Petricka w 1997 r. Składa się on z sześciu grup elementów (T. P. Mani, N. Murugan, C. Rajendran 2003, s. 610):
- subsystemy organizacji, np. system zarządzania, edukacji, socjalny i techniczny (dach), zadowolenie klienta, ciągłe doskonalenie, opieranie decyzji na faktach oraz szacunek dla ludzi (filary jakości),
- zarządzanie strategiczne, procesami, projektami i zadaniami (podstawa),
- planowanie strategiczne, procesów, projektów oraz zadań (ławy),
- rozwój organizacji (zaprawa murarska),
- kultura organizacyjna (ściana).
Bazę modelu stanowią podstawowe zadania wykonywane w organizacji. Na nich budowane jest czteroelementowe podejście do jakości. Stabilne funkcjonowanie zapewnia właściwe zarządzanie organizacją wiążące ze sobą filary. Kultura organizacyjna sprawia, że wszystkie te działania nie pozostają tylko fasadą, lecz istnieją wewnątrz przedsiębiorstwa i przynoszą korzyści.
Model House of Total Quality pokazuje ogólne podejście do systemu zarządzania jakością. Jego wdrożenie w organizacji wymaga operacjonalizacji i odwołania do szeregu metod. Może on stanowić punkt wyjścia dla opracowania szczegółowych modeli dla wybranych gałęzi lub branż gospodarki.
Bibliografia
- Mani T. P., Murugan N., Rajendran C., Classical approach to contemporary TQM: an integrated conceptual TQM model as perceived in Tamil classical literature, Total Quality Management, 5/2003, Roudledge, Londyn 2003
- Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie 2007
Autor: Sławomir Wawak