Adhokracja
Adhokracja |
---|
Polecane artykuły |
Adhokracja - organizacja o strukturze charakteryzującej się tymczasowością. Termin wywodzi się od łacińskiego zwrotu "ad hoc" - "do tego", określającego działanie doraźne, podejmowane jednorazowo. Pozwala na maksymalizację elastyczności działania poprzez niewielki stopień formalizacji struktur. Najlepiej sprawdza się w sytuacji dynamicznego otoczenia, w niewielkich organizacjach.
Pracownicy działający w ramach adhokracji orientują swoje wysiłki na zewnątrz, tam też poszukują kontaktów, możliwości pozyskania kontrahentów i współpracowników. Praca odbywa się w zespołach zajmujących się konkretnym zadaniem, funkcje i stanowiska (w tym kierownictwo) są płynne. Zmienna jest też liczba osób zajmujących się danym zagadnieniem, dostosowywana elastycznie w miarę postępów prac czy zmiany sytuacji. Osoby zatrudnione na etat stanowią niewielką część wszystkich zaangażowanych w realizację zadania. Wzajemne ustalenia dotyczące zasad współpracy, zagadnień merytorycznych związanych z realizacją zadania czy podziałem pracy, są podstawowym środkiem koordynującym. W adhokracji każdy uczestnik jest po części wykonawcą zadania, koordynatorem i pomocnikiem. Ta ostatnia funkcja rozumiana jako wspomaganie kierownictwa jest istotnym czynnikiem wpływającym na efektywność funkcjonowania organizacji.
Przykłady praktyczne
Organizacje o tym charakterze znajdziemy np. wśród agencji reklamowych, szeroko pojętych mediów (np. redakcji gazet), firm zajmujących się finansami, marketingiem, ale również działalnością badawczo-rozwojową.
Zobacz także:
Bibliografia
- Autier, F. (2001). Bureaucracy vs. Adhocracy: a case of overdramatisation?. École de management Lyon.
- Hays, S. W. (1991). From adhocracy to order: organizational design for higher education research and service. Research management review, 5(2), 1-17.
- Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
- Mintzberg, H., & McHugh, A. (1985). Strategy formation in an adhocracy. Administrative science quarterly, 160-197.
- Mintzberg, H. (1981). Organization design: fashion or fit?. Graduate School of Business Administration, Harvard University.
- McKenna, C. D. (1996). Agents of adhocracy: management consultants and the reorganization of the executive branch, 1947-1949. Business and Economic History, 25(1), 101-111.
- Słownik Wyrazów Obcych, PWN, Warszawa, 1977
- Waterman, R. H. (1993). Adhocracy. WW Norton & Company.
Autor: Robert Baran