Adresowalność informacji

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:35, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Adresowalność informacji
Polecane artykuły


Charakterystyka

Adresowalność informacji to cecha mówiąca o tym, że każda informacja powinna być skierowana do konkretnego odbiorcy i dostosowana do jego indywidualnych potrzeb pod względem zakresu przedmiotowego, dokładności i aktualności. [Gryncewicz s. 78]

Adresowalność pojedynczej informacji można ocenić w skali 0-5 odpowiadając na następujące pytania.

  • czy znane są cel, rodzaj decyzji oraz odbiorca informacji
  • czy dostarczona informacja jest wystarczająca i czy nie zawiera informacji nadmiarowej
  • czy określone jest kiedy decyzja musi być podjęta
  • czy nadawca informacji zna cele i decyzje do jakich wykorzystywana jest informacja
  • czy odbiorca informacji potwierdza nadawcy, że dostarczona informacja jest zgodna z oczekiwaniami

Adresowalność zbioru informacji można określić wzorem:

gdzie

N - ilość informacji,
Ai - adresowalność i-tej informacji

Bibliografia

  • Gryncewicz W., Doskonalenie jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej. Podejście infologiczne., Praca doktorska, AE Wrocław Wydział Zarządzania i Informatyki, Wrocław 2007
  • Obora H., Metoda QFD w doskonaleniu jakości informacji. Rozprawa doktorska, AE Kraków, Krakow 2005
  • Flakiewicz W., Informacyjne Systemy Zarządzania, PWE, Warszawa 1990

Autor: Kornel Masłowski