Główny księgowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 123: | Linia 123: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Adamek-Hyska D. (2014), ''Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za funkcjonowanie kontroli zarządczej'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 72 | * Adamek-Hyska D. (2014), ''Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za funkcjonowanie kontroli zarządczej'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 72 | ||
* Kaczurak-Kozak M. (2010), ''Główny księgowy w jednostkach samorządu terytorialnego - jego rola, zakres kompetencji i status''[w:] "Studia Lubelskie" tom VI, pod red.P.K. Marszałka, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie, Sulechów | * Kaczurak-Kozak M. (2010), ''Główny księgowy w jednostkach samorządu terytorialnego - jego rola, zakres kompetencji i status''[w:] "Studia Lubelskie" tom VI, pod red.P.K. Marszałka, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie, Sulechów | ||
* ''Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971060679 Dz.U. 1997 nr 106 poz. 679] | |||
* ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240] | * ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240] | ||
* ''Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19941210591 Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591] | * ''Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19941210591 Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591] | ||
Linia 131: | Linia 131: | ||
{{a|Karolina Gerycz}} | {{a|Karolina Gerycz}} | ||
[[Kategoria:Zawody finansowe]] | [[Kategoria:Zawody finansowe]] | ||
{{#metamaster:description|Główny księgowy - osoba odpowiedzialna za prowadzenie rachunkowości w firmie. Nadzoruje księgi rachunkowe i sprawy finansowe. Występuje w sektorze finansów publicznych i jednostkach gospodarczych.}} | {{#metamaster:description|Główny księgowy - osoba odpowiedzialna za prowadzenie rachunkowości w firmie. Nadzoruje księgi rachunkowe i sprawy finansowe. Występuje w sektorze finansów publicznych i jednostkach gospodarczych.}} |
Wersja z 01:29, 15 lis 2023
Główny księgowy |
---|
Polecane artykuły |
Główny księgowy - to osoba odpowiedzialna za prowadzenie rachunkowości w całym przedsiębiorstwie. Osoba pełniąca funkcję głównego księgowego przyjmuje na siebie odpowiedzialność za:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnym,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- prowadzenie innych spraw finansowych przedsiębiorstwa,
- nadzoruje pracę innych księgowych (art. 54 ust.1 ustawy o finansach publicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 659).
Stanowisko głównego księgowego odpowiedzialnego z prowadzenie rachunkowości występuje w jednostkach sektora finansów publicznych, jak i w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą.
TL;DR
Główny księgowy jest odpowiedzialny za prowadzenie rachunkowości w przedsiębiorstwie. W sektorze finansów publicznych, musi spełniać określone warunki, a w jednostkach samorządu terytorialnego może pełnić rolę skarbnika. Obowiązki głównego księgowego obejmują m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych, kontrolę zgodności operacji z planem finansowym i sporządzanie sprawozdań finansowych. W sektorze prywatnym, obowiązki i zakres odpowiedzialności są ustalane przez kierownika jednostki. Główny księgowy ponosi różne formy odpowiedzialności, takie jak karna, sądowa, karnoskarbowa, podatkowa, służbowa, dyscyplinarna i pracownicza. Osoba pełniąca tę funkcję powinna być odporna na stres, umieć podejmować decyzje, mieć umiejętności analityczne i planistyczne, a także cechy osobowości takie jak samodzielność, odpowiedzialność i dobra organizacja pracy.
Główny księgowy w jednostkach sektora finansów publicznych
1. Funkcja głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych uregulowana jest w art. 54 ustawy z dnia 27 sierpień 2009 o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 659). Ustawa ściśle określa warunki jakie musi spełniać osoba chcąca pełnić tą funkcję. Głównym księgowym może być osoba, która:
- ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że odrębne ustawy uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego,
- ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
- nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo skarbowe;
- posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego;
- spełnia jeden z poniższych warunków:
- ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,
- ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,
- jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
- posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
2. W jednostkach samorządu terytorialnego rolę głównego księgowego budżetu może pełnić skarbni (powiatu, miasta lub gminy). Poza spełnieniem wymagań określonych w ustawie o finansach publicznych, musi on także spełnić warunki określone w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U z 2017 r. poz. 1393 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ww. ustawy skarbnik w okresie pełnienia funkcji głównego księgowego nie może:
- być członkiem rad nadzorczych, zarządów, komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego,
- posiadać w spółkach prawnych więcej niż 10% akcji lub udziałów przedstawiających więcej niż 10 % kapitału zakładowego w każdej z tych spółek,
- być członkiem zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą,
- być zatrudniony lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywołać stronniczość lub interesowność,
- prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.
Ponadto, przed upływem roku od zaprzestania pełnienia funkcji skarbnika, osoba taka nie może być zatrudniona lub wykonywać innych zajęć u przedsiębiorcy, jeżeli brała udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych dotyczących tego przedsiębiorstwa.
3. Zakres obowiązków głównego księgowego w sektorze finansów publicznych można podzielić na:
- obowiązki wynikające z ustawy o rachunkowości - każdy podmiot powinien posiadać dokumentację, która zawiera przyjęte przez nią zasady rachunkowości (art 10 ustawy), a osobą odpowiedzialną za ustalenie tego i aktualizacje jest kierownik jednostki (art. 10 ust.2). Ustalając dane zasady polityki rachunkowości kierownik jednostki powinien, zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, uwzględnić obowiązujące rozwiązania w zakresie rachunkowości. Szczególne zasady rachunkowości dotyczą:
- ewidencji wykonania budżetu,
- ewidencji aktywów trwałych stanowiących własność Skarbu Państwa"
- sporządzenia sprawozdań finansowych oraz odbiorców tych sprawozdań
- wyceny poszczególnych składników pasywów i aktywów,
- gromadzenie i archiwizacja dowodów księgowych, zabezpieczenia przed osobami trzecimi, jak także należyta ochrona danych (por. art. 71 i art74 ustawy)
Zasady te ustalone zostały w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
- obowiązki wynikające z ustawy o finansach publicznych - jednym z najważniejszych obowiązków głównego księgowego określonych w art. 54 jest dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych i gospodarczych z planem finansowym. Kolejnym jego obowiązkiem jest stałe kontrolowanie realizacji planu, zagrożenia niewykonania lub przekroczenia plany, zaangażowania wydatków i zapewnienie terminowego rozliczenia należności i zobowiązań, sporządzanie sprawozdań budżetowych i ich terminowe przekazywanie.
- obowiązki wynikające z innych aktów prawnych - związane są z ogólnym funkcjonowaniem jednostki i poszczególnych komórek i należą do nich m.in.:
- ochrona danych osobowych - szczególnie zgromadzonych w dokumentacji płacowej i podatkowej,
- rozliczenie pieniężne,
- funkcjonowanie kasy jednostki"
- ewidencja i rozliczenia podatkowe
- terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na Fundusz Pracy, ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych świadczeń pracowniczych,
- prowadzenie ewidencji wymaganej przez ZUS,
- naliczanie wypłat wynagrodzeń.
Główny księgowy w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą
Sposób zatrudnienia w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą w sektorze prywatnym przebiega inaczej niż w sektorze finansów publicznych. Obowiązki jakie wykonywać będzie na tym stanowisku w przedsiębiorstwie prywatnym oraz zakres odpowiedzialności jaki będzie ponosić, ustala kierownik danej jednostki.
1. Obowiązki głównego księgowego wyznaczane są przez kierownika jednostki. Należą do nich m.in.:
- przelewy firmowe,
- dostarczania danych dla tworzenia strategii jednostki,
- sporządzania planów operacyjnych i doradztwa w zakresie ich realizacji, controllingu prowadzonych operacji gospodarczych i związanych z nimi kosztów,
- rozliczenia z tytułu podatków i ZUS oraz sprawy kadrowe szczególnie w małych jednostkach,
- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych
- sprawdzanie i kwalifikowanie dowodów do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca i sposobu zaksięgowania - dekretowanie,
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycena aktywów i pasywów,
- ustalanie wyniku finansowego,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych,
- gromadzenie i archiwizacja pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
- systemem raportowania i innymi działaniami z zakresu rachunkowości zarządczej
Odpowiedzialność głównego księgowego
Przyjęcie przez głównego księgowego powierzonych mu obowiązków, w trybie art. 4 ust 5 ustawy o rachunkowości, skutkuje wzięciem pełnej odpowiedzialności wynikającej z art. 77 i 79 pkt 2 ww. ustawy, a także między innymi z art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego (Dz. U. z 2017poz.2226 ze zm.).
1. Odpowiedzialność głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych uregulowana została w różnych normach prawnych. Odpowiedzialność ta dotyczy odpowiedzialności:
- karnej,
- sądowej,
- karnoskarbowej,
- podatkowej,
- służbowej,
- dyscyplinarnej,
- pracowniczej
2. W jednostkach finansów publicznych główny księgowy jednostki ponosi odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości. W sytuacji, gdy główny księgowy nie wywiąże się z powierzonych mu zadań, może otrzymać sankcje w postaci pozbawienia wolności lub kary grzywny. Głównymi powodami nałożenia sankcji na głównego księgowego są:
- nieudzielanie lub udzielanie niezgodnych ze stanem faktycznym informacji, wyjaśnień, oświadczeń biegłemu rewidentowi albo niedopuszczanie go do pełnienia obowiązków
- nieprowadzenie ksiąg rachunkowych
- prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew przepisom ustawy
- podanie w księgach wieczystych nierzetelnych danych
- nie sporządzanie sprawozdań finansowych
- sporządzenie sprawozdań niezgodnie z przepisami ustawy
- zawarcie nierzetelnych danych w sprawozdaniach finansowych.
3. Stanowisko głównego księgowego zarówno w sektorze finansów publicznych, jak i w sektorze prywatnym należy do jednych z najbardziej stresogennych i odpowiedzialnych prac. Osoba pełniąca tę funkcję winna odznaczać się taki cechami jak:
- wysoka odpornością na stres i umiejętność radzenia sobie z nim,
- umiejętność podejmowania decyzji,
- umiejętności analityczne i planistyczne,
- umiejętność realnej oceny sytuacji
oraz takie cechy osobowości, jak:
- samodzielność,
- odpowiedzialność i rzetelność w wykonywaniu swoich obowiązków,
- dobra organizacja pracy,
- odznaczać się cechami przywódczymi.
Decydując się na przyjęcie tej funkcji musi być od początku świadoma wielkiej odpowiedzialności jaka na niej spoczywa zarówno za finanse przedsiębiorstwa, w którym pracuje, jak i za podległą mu kadrę księgowych niższego szczebla.
Bibliografia
- Adamek-Hyska D. (2014), Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za funkcjonowanie kontroli zarządczej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 72
- Kaczurak-Kozak M. (2010), Główny księgowy w jednostkach samorządu terytorialnego - jego rola, zakres kompetencji i status[w:] "Studia Lubelskie" tom VI, pod red.P.K. Marszałka, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie, Sulechów
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Dz.U. 1997 nr 106 poz. 679
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591
Autor: Karolina Gerycz