Komunikatywność: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Komunikatywność''' to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) | '''Komunikatywność''' to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) s. 297]. | ||
Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje [[informacje]], ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama [[komunikacja]] to [[wymiana]] informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że [[komunikacja niewerbalna]] przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), | Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje [[informacje]], ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama [[komunikacja]] to [[wymiana]] informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że [[komunikacja niewerbalna]] przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), s. 297]. | ||
==Warunki i bariery dobrej komunikacji== | ==Warunki i bariery dobrej komunikacji== | ||
Czynniki takie jak [[statut]] społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na [[jakość]] komunikacji. | Czynniki takie jak [[statut]] społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na [[jakość]] komunikacji. | ||
Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), | Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), s. 298]: | ||
* dobre i jasne intencje ze strony nadawcy i odbiorcy, | * dobre i jasne intencje ze strony nadawcy i odbiorcy, | ||
* brak pośpiechu, | * brak pośpiechu, | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
Inne rodzaje barier są związane z '''językiem werbalnym''', gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny. | Inne rodzaje barier są związane z '''językiem werbalnym''', gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny. | ||
'''Język niewerbalny''' często wykorzystuje się, aby podkreślić i zaznaczyć naszą wypowiedź. Niestety, sztuczna gestykulacja czy nieodpowiednie akcentowanie wypowiedzi nie przyniesie pozytywnych rezultatów, a nawet może spowodować irytację u rozmówcy. Gesty, które są nienaturalne często skutkują niejednoznacznym odbiorem, przez co zakłócają odbiór prawidłowej treści [Chodkowski Z. (2017), | '''Język niewerbalny''' często wykorzystuje się, aby podkreślić i zaznaczyć naszą wypowiedź. Niestety, sztuczna gestykulacja czy nieodpowiednie akcentowanie wypowiedzi nie przyniesie pozytywnych rezultatów, a nawet może spowodować irytację u rozmówcy. Gesty, które są nienaturalne często skutkują niejednoznacznym odbiorem, przez co zakłócają odbiór prawidłowej treści [Chodkowski Z. (2017), s. 289-291]. | ||
==Komunikatywność a zarządzanie== | ==Komunikatywność a zarządzanie== | ||
Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam '''[[proces]] komunikacji''' spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność. | Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam '''[[proces]] komunikacji''' spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność. | ||
Aby [[zespół]] wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć '''lidera''', z którym się rozumie i szanuje. Każdy [[pracownik]] musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i [[sukces]] całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie [[działanie]] pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) | Aby [[zespół]] wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć '''lidera''', z którym się rozumie i szanuje. Każdy [[pracownik]] musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i [[sukces]] całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie [[działanie]] pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) s. 9-11]. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Chodkowski Z. (2017), ''[https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/3635/17%20chodkowski-zarys%20charakterystyki.pdf?sequence=1&isAllowed=y Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej]'', możliwe zakłóceni i bariery, Kultura | * Chodkowski Z. (2017), ''[https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/3635/17%20chodkowski-zarys%20charakterystyki.pdf?sequence=1&isAllowed=y Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej]'', możliwe zakłóceni i bariery, Kultura - Przemiany - Edukacja t. V (2017), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, s. 282-294 | ||
* Nanowska K. (2018), ''Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych'', Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, | * Nanowska K. (2018), ''Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych'', Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, s. 143-161 | ||
* Rybowska A. (2014), ''[https://www.wzieu.pl/zn/823/ZN_823.pdf Komunikacja interpersonalna w procesie obsługi klienta]'', Marketing przyszłości | * Rybowska A. (2014), ''[https://www.wzieu.pl/zn/823/ZN_823.pdf Komunikacja interpersonalna w procesie obsługi klienta]'', Marketing przyszłości - Trendy, strategie, instrumenty współczesne, wyzwania przeobrażeń marketingu. Zeszyty naukowe nr 823 Problemu zarządzania, finansów i marketingu nr 34. Szczecin, s. 295-305 | ||
* Szczerba G. (2013), ''Menadżer doskonały- komunikacja'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice, | * Szczerba G. (2013), ''Menadżer doskonały - komunikacja'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice, s. 9-11 | ||
* Winkler R, Chmieleki M. (2015), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/download/487/286 Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (939), Kraków, | * Winkler R, Chmieleki M. (2015), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/download/487/286 Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (939), Kraków, s. 87-99 | ||
* Wróbel B. (2007), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/88329/wrobel_rola_komunikacji_w_zarzadzaniu_projektami_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rola komunikacji w zarządzaniu projektami]'', Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego nr 3/2007, Kraków, | * Wróbel B. (2007), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/88329/wrobel_rola_komunikacji_w_zarzadzaniu_projektami_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rola komunikacji w zarządzaniu projektami]'', Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego nr 3/2007, Kraków, s. 119-129 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
[[en:komunikatywność]] | [[en:komunikatywność]] | ||
[[Kategoria:Komunikacja]] | [[Kategoria:Komunikacja]] | ||
{{#metamaster:description|Popraw komunikację i relacje międzyludzkie poprzez rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Dowiedz się więcej!}} | {{#metamaster:description|Popraw komunikację i relacje międzyludzkie poprzez rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Dowiedz się więcej!}} |
Wersja z 14:03, 2 lis 2023
Komunikatywność |
---|
Polecane artykuły |
Komunikatywność to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) s. 297].
Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje informacje, ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama komunikacja to wymiana informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że komunikacja niewerbalna przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), s. 297].
Warunki i bariery dobrej komunikacji
Czynniki takie jak statut społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na jakość komunikacji.
Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), s. 298]:
- dobre i jasne intencje ze strony nadawcy i odbiorcy,
- brak pośpiechu,
- sprzyjające otoczenie (np. odpowiednie miejsce, cisza),
- rozumienie języka, dobre słyszenie.
Istnieje wiele czynników, które mogą zakłócić komunikację. Można je podzielić na czynniki wewnętrzne - wychodzące od jednostki, oraz na zewnętrze - wynikające z otoczenia, niezależne od jednostki.
Bariery wynikające z czynników wewnętrznych to np. blokady językowe, osądzanie - czyli narzucanie własnych przekonań bez wzięcia pod uwagę opinii rozmówców, blokowanie samodzielnych decyzji u innych oraz próby wymuszania uległości, brak umiejętności słuchania, zmęczenie czy podirytowanie.
Do czynników zewnętrznych można zaliczyć np. szumy zewnętrzne - czyli np. hałas uliczny, temperatura, światło, wielkość pomieszczeń.
Inne rodzaje barier są związane z językiem werbalnym, gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny.
Język niewerbalny często wykorzystuje się, aby podkreślić i zaznaczyć naszą wypowiedź. Niestety, sztuczna gestykulacja czy nieodpowiednie akcentowanie wypowiedzi nie przyniesie pozytywnych rezultatów, a nawet może spowodować irytację u rozmówcy. Gesty, które są nienaturalne często skutkują niejednoznacznym odbiorem, przez co zakłócają odbiór prawidłowej treści [Chodkowski Z. (2017), s. 289-291].
Komunikatywność a zarządzanie
Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam proces komunikacji spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność.
Aby zespół wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć lidera, z którym się rozumie i szanuje. Każdy pracownik musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i sukces całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie działanie pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) s. 9-11].
Bibliografia
- Chodkowski Z. (2017), Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłóceni i bariery, Kultura - Przemiany - Edukacja t. V (2017), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, s. 282-294
- Nanowska K. (2018), Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych, Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, s. 143-161
- Rybowska A. (2014), Komunikacja interpersonalna w procesie obsługi klienta, Marketing przyszłości - Trendy, strategie, instrumenty współczesne, wyzwania przeobrażeń marketingu. Zeszyty naukowe nr 823 Problemu zarządzania, finansów i marketingu nr 34. Szczecin, s. 295-305
- Szczerba G. (2013), Menadżer doskonały - komunikacja, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice, s. 9-11
- Winkler R, Chmieleki M. (2015), Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (939), Kraków, s. 87-99
- Wróbel B. (2007), Rola komunikacji w zarządzaniu projektami, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego nr 3/2007, Kraków, s. 119-129
Autor: Justyna Bielecka