Zadania lidera: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''[[Lider]] projektu''' -sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz [[umiejętności]]. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i [[cechy charakteru]] takie jak | '''[[Lider]] projektu''' - sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz [[umiejętności]]. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i [[cechy charakteru]] takie jak - [[kreatywność]], [[odpowiedzialność]], charyzma, otwartość, [[zdolność]] do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
[[Manager]] i [[przywódca]] pełnią różne funkcje w danej organizacji. [[Organizacja]] bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. | [[Manager]] i [[przywódca]] pełnią różne funkcje w danej organizacji. [[Organizacja]] bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. | ||
Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za [[powołanie]] zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie. | Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za [[powołanie]] zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 45: | Linia 44: | ||
|} | |} | ||
==Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in. == | ==Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in.== | ||
* Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji. | * Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji. | ||
* Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji. | * Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji. | ||
Linia 78: | Linia 77: | ||
* Kopczyński T., ''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', ''Studia Oeconomica Posnaniensia'', nr 9 (270), 2014 | * Kopczyński T., ''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', ''Studia Oeconomica Posnaniensia'', nr 9 (270), 2014 | ||
* Newton R., ''Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów'', Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015 | * Newton R., ''Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów'', Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015 | ||
* ''Project Leadership- Step by step''., Svein Arne Jessen & bookboon.com, 2012 | * ''Project Leadership - Step by step''., Svein Arne Jessen & bookboon.com, 2012 | ||
* ''Przedsiębiorczość i zarządzanie'',''Społeczne problemy zarządzania projektami '', Tom XIV, Zeszyt 11, Część I Łódź 2013 | * ''Przedsiębiorczość i zarządzanie'',''Społeczne problemy zarządzania projektami '', Tom XIV, Zeszyt 11, Część I Łódź 2013 | ||
* Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., ''Podręcznik lidera'', Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015 | * Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., ''Podręcznik lidera'', Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015 | ||
Linia 85: | Linia 84: | ||
{{a|Dominika Kiełbowicz}} | {{a|Dominika Kiełbowicz}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
[[Kategoria:Praca zespołowa]] | [[Kategoria:Praca zespołowa]] |
Wersja z 12:11, 2 lis 2023
Zadania lidera |
---|
Polecane artykuły |
Lider projektu - sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz umiejętności. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i cechy charakteru takie jak - kreatywność, odpowiedzialność, charyzma, otwartość, zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów.
TL;DR
Artykuł omawia różnice między liderem a managerem oraz przedstawia rolę lidera projektu. Lider powinien mieć kreatywne myślenie, umiejętność radzenia sobie z trudnościami i motywować zespół. Kluczowe zadania lidera to ustalanie kierunku, wspólna realizacja wizji, pomaganie w pokonywaniu trudności i obserwowanie zachowań członków zespołu. Lider powinien stosować zasady, takie jak wspólne formułowanie celów, jasna komunikacja i zarządzanie konfliktem. Ważne jest również dbanie o efektywność zespołu poprzez stosowanie konwencjonalnych metod działania, ułatwianie porozumiewania się i motywowanie członków zespołu.
Różnice między liderem a managerem
Manager i przywódca pełnią różne funkcje w danej organizacji. Organizacja bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za powołanie zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie.
Podstawowe różnice w zadaniach Lidera i Managera przedstawiają się następująco
Zadania Lidera | Zadania Managera |
---|---|
Posiada wizje | Planuje |
Działa od ogółu | Działa od szczegółu |
Podejmuje ryzyko | Redukuje ryzyko |
Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy | Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach |
Inspiruje zespół do działania | Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół |
Używa nieformalnych struktur | Używa formalnych struktur |
Ustala kierunki | Organizuje |
Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in.
- Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji.
- Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji.
- Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu.
Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy morale panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane.
Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu
- wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi,
- szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być plan zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia,
- poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów,
- mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy,
- stosowanie jasnej komunikacji i przekazywanie całości niezbędnych informacji,
- nawiązywanie kontaktów z innymi zespołami,
- umiejętność zarządzania konfliktem, aby zespół mógł wyciągnąć z niego wnioski i wskazówki na przyszłość,
- trzymanie się reguł zespołowych.
Zadania lidera w zespole projektowym
Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane. Do takich metod możemy zaliczyć: metoda rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów. Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą. Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to motywacja do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za zadanie wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni klimat ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne relacje interpersonalne.
Zobacz także:
Bibliografia
- Azouzi M. A., Jarboui A., CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency, Corporate Governance: The international journal of business in society, 13(4), 2013
- Balcerek A., Od zarządzania do przywództwa, Instytut pracy i spraw socjalnych,2008* Klimiuk J., Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami, Organizacja i zarządzanie strategiczne, Nr 3, 2009
- Kopczyński T., Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
- Kopczyński T., Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270), 2014
- Newton R., Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015
- Project Leadership - Step by step., Svein Arne Jessen & bookboon.com, 2012
- Przedsiębiorczość i zarządzanie,Społeczne problemy zarządzania projektami , Tom XIV, Zeszyt 11, Część I Łódź 2013
- Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., Podręcznik lidera, Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015
- Van der Merwe L., Verwey A., Leadership meta-competences for the future world of work, SA Journal of Human Resource Management, 5(2), 2007
Autor: Dominika Kiełbowicz