Pakiety medyczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Wpływ przyznawania pakietów medycznych na zaspokajanie potrzeb pracowników== | ==Wpływ przyznawania pakietów medycznych na zaspokajanie potrzeb pracowników== | ||
'''Pakiety medyczne''' oraz inne benefity są pracownikom przyznawane, aby<ref>Andrałojć M., Ławrynowicz M. 2012, s.55-56</ref>: | '''Pakiety medyczne''' oraz inne benefity są pracownikom przyznawane, aby<ref>Andrałojć M., Ławrynowicz M. 2012, s.55-56</ref>: | ||
* związać pracowników z przedsiębiorstwem, zyskać ich wierność i [[lojalność]], | * związać pracowników z przedsiębiorstwem, zyskać ich wierność i [[lojalność]], | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Andrałojć M., Ławrynowicz M. (2012), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-3335a46d-dbe4-47b3-8010-78ba923732ee/c/ZZL_HRM__5-2012_Andralojc-M_Lawrynowicz-M_49-62.pdf ''Elastyczny system wynagrodzeń w motywowaniu pokolenia Y''], " | <noautolinks> | ||
* Andrałojć M., Ławrynowicz M. (2012), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-3335a46d-dbe4-47b3-8010-78ba923732ee/c/ZZL_HRM__5-2012_Andralojc-M_Lawrynowicz-M_49-62.pdf ''Elastyczny system wynagrodzeń w motywowaniu pokolenia Y''], "Zarządzanie zasobami ludzkimi", nr 5 (88) | |||
* Hewa M. (2019), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16519/1.5.%20M.%20Hewa%2c%20Wyzwania%20motywacyjne%20na%20stanowisku%20sprzedawcy%20w%20bran%c5%bcy%20telekomunikacyjnej%20na%20przyk%c5%82adzie%20Orange%20Polska%20S.A.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Wyzwania motywacyjne na stanowisku sprzedawcy w branży telekomunikacyjnej na przykładzie Orange Polska S.A.''], "Akademia Zarządzania", nr 3 (1) | * Hewa M. (2019), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16519/1.5.%20M.%20Hewa%2c%20Wyzwania%20motywacyjne%20na%20stanowisku%20sprzedawcy%20w%20bran%c5%bcy%20telekomunikacyjnej%20na%20przyk%c5%82adzie%20Orange%20Polska%20S.A.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Wyzwania motywacyjne na stanowisku sprzedawcy w branży telekomunikacyjnej na przykładzie Orange Polska S.A.''], "Akademia Zarządzania", nr 3 (1) | ||
* Jakubowska I. (2016), [http://www.trp.umk.pl/images/pdfs/IJ.-Opodatkowanie-pakieow.pdf ''Opodatkowanie pakietów medycznych na rzecz pracowników-wybrane problemy''], "Toruński Rocznik Podatkowy" | * Jakubowska I. (2016), [http://www.trp.umk.pl/images/pdfs/IJ.-Opodatkowanie-pakieow.pdf ''Opodatkowanie pakietów medycznych na rzecz pracowników-wybrane problemy''], "Toruński Rocznik Podatkowy" | ||
* Szlęzak-Matusewicz J. (2013), ''Opodatkowanie pracowniczych świadczeń nieodpłatnych w świetle teorii i praktyki'', “Opodatkowanie przedsiębiorstw. Wybrane zagadnienia”, Difin, Warszawa | * Szlęzak-Matusewicz J. (2013), ''Opodatkowanie pracowniczych świadczeń nieodpłatnych w świetle teorii i praktyki'', “Opodatkowanie przedsiębiorstw. Wybrane zagadnienia”, Difin, Warszawa | ||
* Twardo D. (2019), '' | * Twardo D. (2019), ''Lista płac w praktyce. Odpowiedzi na najtrudniejsze pytania'', C.H. Beck Wydawnictwo Polska, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Klaudia Zajdel, Julia Węgrzyńska}} | {{a|Klaudia Zajdel, Julia Węgrzyńska}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
{{#metamaster:description|Pakiety medyczne - niezbędne benefity dla pracowników. Sprawdź, dlaczego są ważne dla pracodawców i jak wpływają na kompleksowe wynagradzanie oraz ocenę ryzyka zawodowego.}} | {{#metamaster:description|Pakiety medyczne - niezbędne benefity dla pracowników. Sprawdź, dlaczego są ważne dla pracodawców i jak wpływają na kompleksowe wynagradzanie oraz ocenę ryzyka zawodowego.}} |
Wersja z 22:40, 28 paź 2023
Pakiety medyczne |
---|
Polecane artykuły |
Pakiety medyczne - pozafinansowe benefity przyznawane pracownikom. Udzielanie ich wynika między innymi ze zwiększenia świadomości pracodawców o ważności pracowników, rozwoju kompleksowego wynagradzania, a także z obowiązku oceny ryzyka zawodowego na niektórych stanowiskach pracy[1].
Pakiety medyczne w wynagradzaniu pracowników
W krajach rozwiniętych coraz częściej bywa stosowany elastyczny sposób wynagradzania pracowników. W latach 1991-2005 w Stanach Zjednoczonych koszty wynagrodzenia podstawowego zwiększyły się o 10%, a koszty dodatkowych benefitów o 18% w ramach, których najczęściej wybierane były pakiety zdrowotne i dodatkowe ubezpieczenia emerytalne. Według niektórych badań stosowanie takiego sposobu wynagradzania jest uwarunkowane kulturowo. W krajach, w których panuje kultura małego dystansu władzy, ta metoda wynagradzania oparta na współudziale pracowników, jest wybierana częściej niż w kulturach feministycznych oraz kulturach o dużym dystansie władzy. Polska całkiem niedawno była uważana za kraj maskulinistyczny, z dużym dystansem władzy, jednak w obliczu ogólnych zmian w Europie, widać zmiany w stronę feministyczną oraz zmniejszenia dystansu władzy. Bardzo ważnymi uczestnikami tego procesu są ludzie urodzeni przed 1980 rokiem, czyli ci należący do pokolenia Y. W związku ze zmianą pokoleń, przemianie ulegają także wartości i zachowania cenione przez pracowników, dlatego przewiduje się, że elastyczna forma wynagradzania będzie coraz częściej stosowanym rozwiązaniem[2].
Wyniki eksperymentu przeprowadzonego w pewnej firmie telekomunikacyjnej wykazały, że najważniejszym czynnikiem motywacyjnym dla 42% pracowników są aspekty finansowe takie jak np. płaca zasadnicza, premie, dodatki, prowizje. Drugim bardzo ważnym czynnikiem motywacyjnym dla 34% pracowników są właśnie pakiety medyczne, karnety sportowe, telefony, laptopy, samochody służbowe. To właśnie ta grupa czynników motywacyjnych sprawia, że ludzie chętniej podejmują pracę w danym przedsiębiorstwie oraz zostają w nim na dłużej[3].
Wpływ przyznawania pakietów medycznych na zaspokajanie potrzeb pracowników
Pakiety medyczne oraz inne benefity są pracownikom przyznawane, aby[4]:
- związać pracowników z przedsiębiorstwem, zyskać ich wierność i lojalność,
- podkreślić wartość dbania o zdrowie i utrzymywania swoich sił witalnych na odpowiednim poziomie,
- pracownik mógł uzyskać zabezpieczenie socjalne,
- zapewnić pracownikowi wysoki standard pracy i życia,
- zadbać o poczucie prestiżu i zwiększenie poczucia własnej wartości pracowników.
Podatek od pakietów medycznych
Od wielu lat opodatkowanie świadczeń pozafinansowych jest kwestią sporną. Z jednej strony świadczenia, które beneficjent otrzymał za darmo powinny być opodatkowane. Z drugiej jednak strony - według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - możemy opodatkować świadczenia tylko takie, z których beneficjent skorzystał. Nie mamy pewności czy pracownik wykorzystał możliwość jaką daje mu przyznany pakiet medyczny (np. przeprowadzenie badań), a co za tym idzie - nie możemy odprowadzić podatku od świadczenia, którego pracownik mógł użyć lecz tego nie zrobił - czyli od świadczenia nieotrzymanego. Kwestia ta pozostaje nadal nierozwiązana - w zależności od interpretacji co jest “przychodem” pracownika[5].
Przypisy
Bibliografia
- Andrałojć M., Ławrynowicz M. (2012), Elastyczny system wynagrodzeń w motywowaniu pokolenia Y, "Zarządzanie zasobami ludzkimi", nr 5 (88)
- Hewa M. (2019), Wyzwania motywacyjne na stanowisku sprzedawcy w branży telekomunikacyjnej na przykładzie Orange Polska S.A., "Akademia Zarządzania", nr 3 (1)
- Jakubowska I. (2016), Opodatkowanie pakietów medycznych na rzecz pracowników-wybrane problemy, "Toruński Rocznik Podatkowy"
- Szlęzak-Matusewicz J. (2013), Opodatkowanie pracowniczych świadczeń nieodpłatnych w świetle teorii i praktyki, “Opodatkowanie przedsiębiorstw. Wybrane zagadnienia”, Difin, Warszawa
- Twardo D. (2019), Lista płac w praktyce. Odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, Warszawa
Autor: Klaudia Zajdel, Julia Węgrzyńska