Gromadzenie informacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
W literaturze przedmiotu, jako '''informację''' najczęściej rozumie się każdą '''treść''' ([[dane]]), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt. | |||
W literaturze przedmiotu, jako '''informację''' najczęściej rozumie się każdą '''treść''' ([[dane]]), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt. | |||
Jedną z podstawowych cech informacji jest jej '''[[zdolność]] do przenoszenia się w czasie i przestrzeni'''. Przenoszenie w czasie oznacza [[magazynowanie]] lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010) | Jedną z podstawowych cech informacji jest jej '''[[zdolność]] do przenoszenia się w czasie i przestrzeni'''. Przenoszenie w czasie oznacza [[magazynowanie]] lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010) | ||
'''Gromadzenie informacji''', rozumiane jest, jako ciągły [[proces]] polegający na pozyskiwaniu adekwatnych [[informacja|informacji]], określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych). | '''Gromadzenie informacji''', rozumiane jest, jako ciągły [[proces]] polegający na pozyskiwaniu adekwatnych [[informacja|informacji]], określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych). | ||
Linia 47: | Linia 46: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Benbasat, I., Goldstein, D. K., & Mead, M. (1987), '' | <noautolinks> | ||
* Benbasat, I., Goldstein, D. K., & Mead, M. (1987), ''The case research strategy in studies of information systems.'' MIS quarterly, Vol. 11 Nr es. 369-386 | |||
* Borowiecki R. & Kwieciński M. (2001), ''Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości'', Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa | * Borowiecki R. & Kwieciński M. (2001), ''Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości'', Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa | ||
* Kalnius, R., & Eidukas, D. (2009), ''[http://www.eejournal.ktu.lt/index.php/elt/article/view/10217 Probability Model Quality of Informations Systems. Elektronika ir Elektrotechnika]'', Vol. 92 Nr 4, s. 13-18 | * Kalnius, R., & Eidukas, D. (2009), ''[http://www.eejournal.ktu.lt/index.php/elt/article/view/10217 Probability Model Quality of Informations Systems. Elektronika ir Elektrotechnika]'', Vol. 92 Nr 4, s. 13-18 | ||
* Kruczek Z. | * Kruczek Z., Walas B. (2010), ''Promocja i informacja turystyczna'', Wydawnictwo Proksenia, Kraków | ||
* Kwieciński M. (1999), '' | * Kwieciński M. (1999), ''Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków | ||
* Liese, F., & Vajda, I. (2006), ''[http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1705001/?reload=true On divergences and informations in statistics and information theory.]'' IEEE Transactions on Information Theory, Vol. 52 nr 10, s. 4394-4412 | * Liese, F., & Vajda, I. (2006), ''[http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1705001/?reload=true On divergences and informations in statistics and information theory.]'' IEEE Transactions on Information Theory, Vol. 52 nr 10, s. 4394-4412 | ||
* Martyniak Z. (2000), '' | * Martyniak Z. (2000), ''Zarządzanie informacją i komunikacja- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
* Woźniak K. (2005), '' | * Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor}} | {{a|Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor}} |
Wersja z 22:03, 27 paź 2023
Gromadzenie informacji |
---|
Polecane artykuły |
W literaturze przedmiotu, jako informację najczęściej rozumie się każdą treść (dane), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt. Jedną z podstawowych cech informacji jest jej zdolność do przenoszenia się w czasie i przestrzeni. Przenoszenie w czasie oznacza magazynowanie lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010) Gromadzenie informacji, rozumiane jest, jako ciągły proces polegający na pozyskiwaniu adekwatnych informacji, określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).
Zastosowanie
Gromadzenie informacji powinno rozpoczynać się od wcześniejszego określenia potrzeb informacyjnych w przedsiębiorstwie, w przeciwnym wypadku można spodziewać się zalewu masy danych. Skuteczność gromadzenia zasobów informacyjnych pozyskiwanych z różnych źródeł w znacznym stopniu wzrasta, gdy firma używa własnych sieci jako źródła informacji.
Przedsiębiorstwo gromadzi zarówno informacje wewnętrzne - przekazywane wewnątrz organizacji- jak i, a może przede wszystkim, informacje docierające z zewnętrznego otoczenia firmy.
Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej strategii. Każdy użytkownik systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie potrzeby mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.
Efekty gromadzenia informacji
Należy zwrócić uwagę, iż pozytywnych efektów gromadzenia informacji należy spodziewać się dopiero po długoczasowym procesie gromadzenia i przetwarzania informacji. Tylko taki proces może zapewnić rzetelne i prawdziwe dane, które są użyteczne dla przedsiębiorstwa. Funkcja gromadzenia wiadomości odpowiada w bardzo dużej mierze za zdolność systemu informacyjnego do długofalowego magazynowania i składowania informacji. Wykonywanie tej funkcji jest możliwe dzięki dwu operacjom:
- katalogowaniu- ściśle jest ono związane z klasyfikowaniem już zakodowanych informacji
- tworzeniu baz danych, poprzez odpowiednie i systematyczne grupowanie informacji w przedsiębiorstwie i tworzenie swego rodzaju wspólnego zasobu wiedzy, możliwej do wykorzystania przez każdego pracownika - użytkownika, który jej w danym momencie potrzebuje do prawidłowego wykonywania swych zadań i podejmowania decyzji.
Informacje mogą być przechowywane i gromadzone w:
- komputerowych bazach danych – są to najczęściej dane cyfrowe przechowywane na dyskach twardych,
- archiwach i katalogach,
- serwerach internetowych,
- bankach danych – uporządkowany i udostępniony w Internecie zbiór informacji,
- na urządzeniach pamięci masowej,
- na dyskach twardych komputerów,
- na dyskach optycznych- CD-ROM, CR-RW, CD-R,
- bibliotekach internetowych – inaczej zwanych cyfrowymi,
- intranecie,
- extranecie,
- repozytoria dokumentów- system zarządzania dokumentami DMS.
Bibliografia
- Benbasat, I., Goldstein, D. K., & Mead, M. (1987), The case research strategy in studies of information systems. MIS quarterly, Vol. 11 Nr es. 369-386
- Borowiecki R. & Kwieciński M. (2001), Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości, Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa
- Kalnius, R., & Eidukas, D. (2009), Probability Model Quality of Informations Systems. Elektronika ir Elektrotechnika, Vol. 92 Nr 4, s. 13-18
- Kruczek Z., Walas B. (2010), Promocja i informacja turystyczna, Wydawnictwo Proksenia, Kraków
- Kwieciński M. (1999), Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
- Liese, F., & Vajda, I. (2006), On divergences and informations in statistics and information theory. IEEE Transactions on Information Theory, Vol. 52 nr 10, s. 4394-4412
- Martyniak Z. (2000), Zarządzanie informacją i komunikacja- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor