Skutki odejść pracowników: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 73: | Linia 73: | ||
[[Kategoria:Pracownicy]] | [[Kategoria:Pracownicy]] | ||
[[en:Effects of employee departure]] | [[en:Effects of employee departure]] | ||
{{#metamaster:description|Skutki odejść pracowników mogą być różne i wpływają na zarządzanie zasobami ludzkimi. Zła atmosfera, lepsze wynagrodzenie, stres czy brak rozwoju to czynniki, które wpływają na decyzję pracownika o odejściu. Zwolnienia wynikają z redukcji zatrudnienia, likwidacji stanowiska czy słabych wyników. Odejście z powodu choroby, wypadku lub śmierci to skutek zdarzeń losowych.}} |
Wersja z 10:09, 13 paź 2023
Skutki odejść pracowników |
---|
Polecane artykuły |
Jednym z ważniejszych problemów w zarządzaniu zasobami ludzkimi jest odejście pracowników z pracy oraz skutki wynikające z ich odejścia. Odejście pracowników z podmiotu gospodarczego spowodowane jest przez:
- odejście z własnej woli,
- na skutek zwolnień,
- na skutek nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
Odejście pracownika z własnej woli może być spowodowane przez szereg czynników ekonomicznych, psychologicznych, zdrowotnych, itp. Z przeprowadzonych badań wynika, że największy wpływ na odejście z pracy ma:
- zła atmosfera w miejscu pracy,
- lepsze wynagrodzenie w innym miejscu pracy,
- stosunki rodzino-osobiste np. odległość miejsca pracy od miejsca zamieszkania, rodziny, narzeczonej, narzeczonego itp.
- stres
- mała możliwość rozwoju zawodowego na danym stanowisku,
- przejście na emeryturę bądź rentę.
Z kolei odejście pracowników na skutek zwolnień, może być wynikiem:
- redukcji zatrudnienia,
- likwidacji danego stanowiska pracy,
- rozwiązania umowy na czas określony,
- zwolnień dyscyplinarnych,
- niezadowalających wyników osiąganych przez pracownika.
Odejście pracownika na skutek zdarzeń losowych może wynikać z niespodziewanych wydarzeń takich jak:
- choroba
- wszelkiego rodzaju poważne wypadki,
- śmierć pracownika.
Skutki
Skutki odejść pracowników mogą być zarówno odczuwalne dla samych pracowników jak i pracodawców. Mogą być pozytywne i negatywne. W przypadku organizacji do pozytywnych skutków zaliczymy:
- polepszenie sytuacji-ekonomicznej finansowej organizacji,
- rozbicie konwenansów rodzinno-przyjacielskich,
- "przewietrzenie" organizacji - "dopływ świeżej krwi",
- zmotywowanie pracowników do osiągnięcia lepszych wyników,
Negatywnymi skutkami są:
- odejście doświadczonego pracownika, a co zatem idzie jego wiedzy o firmie,
- koszty związane z poszukiwaniem nowego wykwalifikowanego pracownika,
- pojawienie się nowej konkurencji, wrogów - byli pracownicy zakładają nowe firmy, przechodzą do konkurencji, pragną odwetu i działają na szkodę byłej firmy,
- masowa redukcja zatrudnienia może doprowadzić do konfliktu wewnątrz organizacji, np. strajk.
W przypadku pracowników do pozytywnych skutków odejścia zaliczymy:
- polepszenie sytuacji materialnej w wyniku pojawienia się nowej atrakcyjnej pracy,
- poczucie dowartościowania,
- lepsza kondycja psychiczna.
Do negatywnych skutków odejść pracownika z pracy zaliczymy:
- pogorszenie sytuacji materialnej, a co za tym idzie zubożenie jednostki i jego rodziny,
- poczucie bezwartościowości,
- problemy rodzinne,
- poczucie beznadziejności, apatia, izolowanie się od społeczeństwa,
- w skrajnych przypadkach utrata pracy może doprowadzić do załamania nerwowego a nawet do śmierci.
Bibliografia
- Sidor-Rządkowska M., kadry.nf.pl/artykuly/artykul_5798.htm, 18.11.2006
- Jurkowski R., Zarządzanie personelem, ABC, Warszawa 1998, s. 165-168
- Lanz. K., Zatrudnianie i zarządzanie personelem, PWN, Warszawa 2005, s. 118-124
- Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesach fuzji i przejęć, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 97