Organizacyjne uczenie się: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 87: Linia 87:
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
<!--[[en:Organizational learning]]-->
<!--[[en:Organizational learning]]-->
{{#metamaster:description|Organizacyjne uczenie się - samokształcenie, kursy, działanie i współpraca. Organizacje analizują trendy. Dowiedz się więcej!}}

Wersja z 15:50, 12 paź 2023

Organizacyjne uczenie się
Polecane artykuły


Można wyróżnić trzy poziomy organizacyjnego uczenia się: poziom pracownika, poziom zespołu i poziom organizacji. Na poszczególnych poziomach wykorzystywane są trzy sposoby organizacyjnego uczenia się: tradycyjny, empiryczny i cybernetyczny. Narzędzia i techniki zarządzania wykorzystywane na poszczególnych poziomach zawarto w tablicy 2.5.

Tab. 1. Poziomy i podstawowe sposoby realizacji organizacyjnego uczenia się

Typ/Poziom Tradycyjny Empiryczny Cybernetyczny
Pracownika
  • realizacja indywidualnych planów ciągłego rozwoju kompetencji przez samokształcenie,
  • uczestnictwo w kursach i treningach.
  • zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne działanie,
  • rotacja personelu,
  • uczenie się na błędach,
  • kontakty bezpośrednie z klientami,
  • kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm
  • analiza i ocena własnych zachowań oraz próba kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku,
  • indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena,
  • przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych,
  • praca nad własnymi projektami.
Zespołu
  • trening zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost umiejętności działania zespołowego,
  • szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych,
  • zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy.
  • zdobywanie doświadczenia przez zespołowe działanie,
  • ćwiczenie dialogu,
  • uczenie się z doświadczeń innych: benchmarking wewnętrzny, kontakty z klientami, dostawcami, pracownikami innych organizacji, omawianie błędów i nieprawidłowości,
  • uczenie się na błędach - zespołowe porównywanie i omawianie działań skutecznych i nieskutecznych, formułowanie wniosków,
  • wprowadzanie zmian.
  • przegląd sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych,
  • kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami,
  • modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie,
  • wyjaśnianie, tworzenie i pogłębianie wizji przyszłości,
  • tworzenie nadmiaru pomysłów poprzez stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów,
  • zespołowa praca nad nowymi rozwiązaniami
Organizacji
  • benchmarking funkcjonalny i zewnętrzny,
  • rozpoznawanie potrzeb klientów,
  • analizowanie tendencji rozwojowych zjawisk i procesów.
  • ciągłe gromadzenie informacji napływających z otoczenia w jednym banku danych, selekcja i dystrybucja danych wewnątrz organizacji,
  • kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania organizacji (a zwłaszcza misji i strategii),
  • korzystanie z konsultantów zewnętrznych.

Źródło: (B.Mikuła 2001, s. 23) Model wdrażania i realizacji procesów organizacyjnego uczenia się przedstawiono na poniższym rysunku.

Model procesow organizacyjnego uczenia sie.gif

Źródło: (B. Mikuła 2001, s. 85)

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak