Proces adaptacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
# Spotkania organizowane wyłącznie dla nowo zatrudnionych osób, w ramach których przedstawia się kulturę [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] i rodzaj wykonywanej pracy. | # Spotkania organizowane wyłącznie dla nowo zatrudnionych osób, w ramach których przedstawia się kulturę [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] i rodzaj wykonywanej pracy. | ||
# Wyjazdy szkoleniowe, podczas których nowi Pracownicy otrzymują dużą dawkę wiedzy o [[firma|firmie]]. | # Wyjazdy szkoleniowe, podczas których nowi Pracownicy otrzymują dużą dawkę wiedzy o [[firma|firmie]]. | ||
# Pracę rotacyjną, tzn. nowy [[pracownik]] przez kilka pierwszych tygodni poznaje pracę w różnych działach, aby lepiej zrozumieć zakres działalności firmy i wszystkich pracowników. | # Pracę rotacyjną, tzn. nowy [[pracownik]] przez kilka pierwszych tygodni poznaje pracę w różnych działach, aby lepiej zrozumieć [[zakres]] działalności firmy i wszystkich pracowników. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
# Funkcjonujących w przedsiębiorstwie wewnętrznych przepisach odnośnie regulaminów: organizacyjnego, pracy i wynagradzania oraz procedur postępowania w poszczególnych przypadkach. | # Funkcjonujących w przedsiębiorstwie wewnętrznych przepisach odnośnie regulaminów: organizacyjnego, pracy i wynagradzania oraz procedur postępowania w poszczególnych przypadkach. | ||
Informacje te można przekazać pracownikowi ustnie poprzez odpowiednie szkolenie przez bezpośredniego przełożonego lub wyznaczone do tego osoby w firmie, a także przez materiały takie jak broszury, foldery, instrukcje. Do nowo zatrudnionego pracownika powinna zostać przydzielona osoba, która będzie dbała o jego rozwój i postępy oraz kontrolowała na stanowisku pracy. | Informacje te można przekazać pracownikowi ustnie poprzez odpowiednie szkolenie przez bezpośredniego przełożonego lub wyznaczone do tego osoby w firmie, a także przez [[materiały]] takie jak broszury, foldery, instrukcje. Do nowo zatrudnionego pracownika powinna zostać przydzielona osoba, która będzie dbała o jego [[rozwój]] i postępy oraz kontrolowała na stanowisku pracy. | ||
== Zakończenie procesu adaptacji == | == Zakończenie procesu adaptacji == | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Bjorn Lunden, ''Rekrutacja pracowników'', Wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańsk 2003 | * Bjorn Lunden, ''[[Rekrutacja]] pracowników'', Wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańsk 2003 | ||
* Adam Szałkowski, ''Podstawy zarządzania personelem'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2006 | * Adam Szałkowski, ''Podstawy zarządzania personelem'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2006 | ||
* Leszek Kozioł, Anna Piechnik-Kurdziel, Jacek Kopeć, ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]] w firmie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Biblioteczka pracownicza, Warszawa 2006 | * Leszek Kozioł, Anna Piechnik-Kurdziel, Jacek Kopeć, ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]] w firmie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Biblioteczka pracownicza, Warszawa 2006 |
Wersja z 04:41, 21 maj 2020
Proces adaptacji |
---|
Polecane artykuły |
Jest ostatnim etapem procesu rekrutacji pracownika. Terminem tym określa się przyjęcie i akceptację systemu wartości obowiązującego w nowym miejscu pracy. Szczególne znaczenie przypisuje się tu zwyczajom, poglądom, zainteresowaniom, postawom, zachowaniom i sposobom działania tworzącym kulturę organizacji. Głównym punktem procesu adaptacji jest przydzielenie stanowiska pracy - jest dla nowo przyjętego pracownika bazą, z której zaczyna poznawać najbliższe otoczenie, będąc jednocześnie poznawanym.
Proces adaptacyjny - zakres działań
- Osoby wspierające (mentorów.)
- Spotkania organizowane wyłącznie dla nowo zatrudnionych osób, w ramach których przedstawia się kulturę przedsiębiorstwa i rodzaj wykonywanej pracy.
- Wyjazdy szkoleniowe, podczas których nowi Pracownicy otrzymują dużą dawkę wiedzy o firmie.
- Pracę rotacyjną, tzn. nowy pracownik przez kilka pierwszych tygodni poznaje pracę w różnych działach, aby lepiej zrozumieć zakres działalności firmy i wszystkich pracowników.
Przeprowadzenie procesu adaptacji - zalecenia
W celu sprawnego przeprowadzenia tego procesu zalecane jest, aby nowo zatrudniony uzyskał szczególne informacje w zakresie:
- Kultury organizacyjnej istniejącej w przedsiębiorstwie - zwłaszcza kwestii ubioru, zachowań wobec przełożonych i współpracowników, wypracowanych norm i procedur, zasadach komunikowania się, sposobach wykonywania poleceń służbowych.
- Ogólnej charakterystyki firmy: jej historii, tradycji, misji i celów działania, struktury organizacyjnej, oferowanych produktów i usług, pozycji na rynku.
- Charakterystyki stanowiska pracy, a zwłaszcza zakres zadań i obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności, istniejących warunków pracy oraz sposobów realizowania zadań, poleceń i informowania przełożonych o ich zakończeniu.
- Funkcjonujących w przedsiębiorstwie wewnętrznych przepisach odnośnie regulaminów: organizacyjnego, pracy i wynagradzania oraz procedur postępowania w poszczególnych przypadkach.
Informacje te można przekazać pracownikowi ustnie poprzez odpowiednie szkolenie przez bezpośredniego przełożonego lub wyznaczone do tego osoby w firmie, a także przez materiały takie jak broszury, foldery, instrukcje. Do nowo zatrudnionego pracownika powinna zostać przydzielona osoba, która będzie dbała o jego rozwój i postępy oraz kontrolowała na stanowisku pracy.
Zakończenie procesu adaptacji
Wprowadzenie pracownika do pracy tym samym zakończenie procesu adaptacji uznaje się za poprawnie przeprowadzone w momencie:
- Osiągnięcia co najmniej przeciętnej sprawności w wykonywaniu zleconych czynności.
- Dostosowania do panującego systemu pracy, co przejawia się w wyraźnym spadku zmęczenia.
- Wykazywania się własną pomysłowością w trakcie omawiania przez przełożonego zleconych czynności.
- Pełnej subordynacji w stosunku do przełożonych.
- Akceptacji przez pracowników z najbliższego otoczenia.
- Przystosowaniu się do kultury pracy i organizacji.
- Określenia własnego stanu emocjonalnego w stosunku do wykonywanej pracy i firmy w kategoriach zadowolenia.
Bibliografia
- Bjorn Lunden, Rekrutacja pracowników, Wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańsk 2003
- Adam Szałkowski, Podstawy zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2006
- Leszek Kozioł, Anna Piechnik-Kurdziel, Jacek Kopeć, Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie teoria i praktyka, Wydawnictwo Biblioteczka pracownicza, Warszawa 2006
Autor: Magdalena Sroczyńska