Metoda GROW: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




To jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. Model GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako rozwój klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie:
To jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. [[Model]] GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako [[rozwój]] klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie:
* Goal - cel:
* Goal - cel:
** Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego Klient chce, co jest dla niego dobre i pożądane. Do sformułowania celu w coachingu można użyć schematu [[S.M.A.R.T.]].
** Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego [[Klient]] chce, co jest dla niego dobre i pożą[[dane]]. Do sformułowania celu w coachingu można użyć schematu [[S.M.A.R.T.]].
* Reality - rzeczywistość:
* Reality - rzeczywistość:
** Ocena rzeczywistości w której funkcjonuje Klient.  
** [[Ocena]] rzeczywistości w której funkcjonuje Klient.  
* Options/Obstacles - opcje/ przeszkody:
* Options/Obstacles - [[opcje]]/ przeszkody:
** Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości
** Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości
* Way forward/ Will - wybór/ wola:
* Way [[forward]]/ Will - wybór/ wola:
** Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie.
** Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie.


Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również menadżer lub współpracownik. Oto przykładowe pytania:
Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również [[menadżer]] lub współ[[pracownik]]. Oto przykładowe pytania:
* Etap - Cel:
* Etap - Cel:
** Na czym polega Twój problem?
** Na czym polega Twój problem?
Linia 56: Linia 56:
== Rozwinięcia modelu GROW ==
== Rozwinięcia modelu GROW ==
* IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów.  
* IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów.  
* REGROW - "R" oznacza review, czyli przegląd "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania.  
* REGROW - "R" oznacza review, czyli [[przegląd]] "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania.  


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Thorne K.(2001). ''Personal coaching, releasing potential at work'', Kogan Page, Londyn, s. 97
* Thorne K.(2001). ''Personal [[coaching]], releasing potential at work'', Kogan Page, Londyn, s. 97
* Eric Parsloe, Monika Wray (2002). ''Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się'', Oficyna ekonomiczna, Kraków, str. 146-149
* Eric Parsloe, Monika Wray (2002). ''[[Trener]] i [[mentor]]. [[Udział]] coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się'', Oficyna ekonomiczna, Kraków, str. 146-149
* Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain (2010). ''Psychologia coachingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 43-45
* Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain (2010). ''Psychologia coachingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 43-45
* Czarkowska L. Wujec B.(2011) ''Kiedy możliwa jest Zmiana? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu'', "Coaching Review”, nr 3
* Czarkowska L. Wujec B.(2011) ''Kiedy możliwa jest [[Zmiana]]? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu'', "Coaching Review”, nr 3


{{a|Magdalena Zapiór}}
{{a|Magdalena Zapiór}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]

Wersja z 06:01, 20 maj 2020

Metoda GROW
Polecane artykuły


To jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. Model GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako rozwój klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie:

  • Goal - cel:
    • Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego Klient chce, co jest dla niego dobre i pożądane. Do sformułowania celu w coachingu można użyć schematu S.M.A.R.T..
  • Reality - rzeczywistość:
    • Ocena rzeczywistości w której funkcjonuje Klient.
  • Options/Obstacles - opcje/ przeszkody:
    • Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości
  • Way forward/ Will - wybór/ wola:
    • Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie.

Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również menadżer lub współpracownik. Oto przykładowe pytania:

  • Etap - Cel:
    • Na czym polega Twój problem?
    • Co chciałbyś osiągnąć?
    • Kiedy chciałbyś to osiągnąć?
    • Jakie dzięki temu osiągniesz korzyści?
    • Co chciałbyś osiągnąć w trakcie sesji?

  • Etap - Rzeczywistość:
    • Jak wygląda Twoja obecna sytuacja?
    • Co jest przyczyną problemu?
    • Jakie są konsekwencje tego problemu?
    • Jakie działania już podjąłeś?
    • Jakie przeszkody trzeba jeszcze pokonać?
  • Etap - Opcje:
    • Co możesz zrobić żeby osiągnąć cel?
    • Co uniemożliwia Ci osiągnięcie celu?
    • Co mógłbyś zrobić, aby przybliżyć się do celu?
    • Kto może Ci w tym pomóc?
    • Które rozwiązania najbardziej Ci odpowiadają?
  • Etap - Wybór:
    • Jakie rozwiązanie wybierasz?
    • Które z opcji wybierasz?
    • Co zrobisz najpierw?
    • Jakie są etapy w drodze do celu?
    • Jak będziesz się motywował?

Rozwinięcia modelu GROW

  • IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów.
  • REGROW - "R" oznacza review, czyli przegląd "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania.

Bibliografia

  • Thorne K.(2001). Personal coaching, releasing potential at work, Kogan Page, Londyn, s. 97
  • Eric Parsloe, Monika Wray (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Oficyna ekonomiczna, Kraków, str. 146-149
  • Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain (2010). Psychologia coachingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 43-45
  • Czarkowska L. Wujec B.(2011) Kiedy możliwa jest Zmiana? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu, "Coaching Review”, nr 3

Autor: Magdalena Zapiór