Metoda GROW: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
To jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. Model GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako rozwój klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie: | To jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. [[Model]] GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako [[rozwój]] klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie: | ||
* Goal - cel: | * Goal - cel: | ||
** Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego Klient chce, co jest dla niego dobre i | ** Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego [[Klient]] chce, co jest dla niego dobre i pożą[[dane]]. Do sformułowania celu w coachingu można użyć schematu [[S.M.A.R.T.]]. | ||
* Reality - rzeczywistość: | * Reality - rzeczywistość: | ||
** Ocena rzeczywistości w której funkcjonuje Klient. | ** [[Ocena]] rzeczywistości w której funkcjonuje Klient. | ||
* Options/Obstacles - opcje/ przeszkody: | * Options/Obstacles - [[opcje]]/ przeszkody: | ||
** Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości | ** Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości | ||
* Way forward/ Will - wybór/ wola: | * Way [[forward]]/ Will - wybór/ wola: | ||
** Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie. | ** Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie. | ||
Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również menadżer lub | Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również [[menadżer]] lub współ[[pracownik]]. Oto przykładowe pytania: | ||
* Etap - Cel: | * Etap - Cel: | ||
** Na czym polega Twój problem? | ** Na czym polega Twój problem? | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
== Rozwinięcia modelu GROW == | == Rozwinięcia modelu GROW == | ||
* IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów. | * IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów. | ||
* REGROW - "R" oznacza review, czyli przegląd "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania. | * REGROW - "R" oznacza review, czyli [[przegląd]] "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Thorne K.(2001). ''Personal coaching, releasing potential at work'', Kogan Page, Londyn, s. 97 | * Thorne K.(2001). ''Personal [[coaching]], releasing potential at work'', Kogan Page, Londyn, s. 97 | ||
* Eric Parsloe, Monika Wray (2002). ''Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się'', Oficyna ekonomiczna, Kraków, str. 146-149 | * Eric Parsloe, Monika Wray (2002). ''[[Trener]] i [[mentor]]. [[Udział]] coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się'', Oficyna ekonomiczna, Kraków, str. 146-149 | ||
* Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain (2010). ''Psychologia coachingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 43-45 | * Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain (2010). ''Psychologia coachingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 43-45 | ||
* Czarkowska L. Wujec B.(2011) ''Kiedy możliwa jest Zmiana? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu'', "Coaching Review”, nr 3 | * Czarkowska L. Wujec B.(2011) ''Kiedy możliwa jest [[Zmiana]]? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu'', "Coaching Review”, nr 3 | ||
{{a|Magdalena Zapiór}} | {{a|Magdalena Zapiór}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] |
Wersja z 06:01, 20 maj 2020
Metoda GROW |
---|
Polecane artykuły |
To jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. Model GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako rozwój klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie:
- Goal - cel:
- Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego Klient chce, co jest dla niego dobre i pożądane. Do sformułowania celu w coachingu można użyć schematu S.M.A.R.T..
- Reality - rzeczywistość:
- Ocena rzeczywistości w której funkcjonuje Klient.
- Options/Obstacles - opcje/ przeszkody:
- Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości
- Way forward/ Will - wybór/ wola:
- Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie.
Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również menadżer lub współpracownik. Oto przykładowe pytania:
- Etap - Cel:
- Na czym polega Twój problem?
- Co chciałbyś osiągnąć?
- Kiedy chciałbyś to osiągnąć?
- Jakie dzięki temu osiągniesz korzyści?
- Co chciałbyś osiągnąć w trakcie sesji?
- Etap - Rzeczywistość:
- Jak wygląda Twoja obecna sytuacja?
- Co jest przyczyną problemu?
- Jakie są konsekwencje tego problemu?
- Jakie działania już podjąłeś?
- Jakie przeszkody trzeba jeszcze pokonać?
- Etap - Opcje:
- Co możesz zrobić żeby osiągnąć cel?
- Co uniemożliwia Ci osiągnięcie celu?
- Co mógłbyś zrobić, aby przybliżyć się do celu?
- Kto może Ci w tym pomóc?
- Które rozwiązania najbardziej Ci odpowiadają?
- Etap - Wybór:
- Jakie rozwiązanie wybierasz?
- Które z opcji wybierasz?
- Co zrobisz najpierw?
- Jakie są etapy w drodze do celu?
- Jak będziesz się motywował?
Rozwinięcia modelu GROW
- IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów.
- REGROW - "R" oznacza review, czyli przegląd "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania.
Bibliografia
- Thorne K.(2001). Personal coaching, releasing potential at work, Kogan Page, Londyn, s. 97
- Eric Parsloe, Monika Wray (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Oficyna ekonomiczna, Kraków, str. 146-149
- Law, Sara Ireland, Zulfi Hussain (2010). Psychologia coachingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 43-45
- Czarkowska L. Wujec B.(2011) Kiedy możliwa jest Zmiana? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu, "Coaching Review”, nr 3
Autor: Magdalena Zapiór