Formy zachęt cenowych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)  | 
				 (LinkTitles.)  | 
				||
| Linia 15: | Linia 15: | ||
Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno [[konsument]]ów jak i [[hurtownik]]ów oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany [[produkt]] i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub usługi.  | Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno [[konsument]]ów jak i [[hurtownik]]ów oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany [[produkt]] i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub [[usługi]].  | ||
==Rodzaje==  | ==Rodzaje==  | ||
| Linia 32: | Linia 32: | ||
==Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów==  | ==Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów==  | ||
* [[Dyskonto]](gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu  | * [[Dyskonto]](gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu  | ||
* Bonifikata, którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone towary lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.  | * [[Bonifikata]], którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone [[towary]] lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.  | ||
==Bibliografia==  | ==Bibliografia==  | ||
Wersja z 20:26, 19 maj 2020
| Formy zachęt cenowych | 
|---|
| Polecane artykuły | 
Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno konsumentów jak i hurtowników oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany produkt i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub usługi.
Rodzaje
Formy zachęt cenowych względem konsumentów:
- ceny na specjalne okazje, np. obniżki artykułów szkolnych pod koniec sierpnia lub obniżki żywności w okresie przedświątecznym.
 - Wyprzedaże- ich głównym celem jest wyzbycie się towarów wadliwych lub o kończącym się terminie ważności, a także wygospodarowanie miejsca na towar z nowego sezonu.
 - Rabaty pieniężne - ich głównym celem jest pozbycie się zapasów
 - Gwarancje i umowy serwisowe
 - Obniżki psychologiczne tzn. ustala się sztucznie wysoką cenę, a następnie obniża ją do poziomu typowej ceny za dane dobro, dzięki czemu powstaje wrażenie znacznej obniżki.
 - Sprzedaż ratalna niskooprocentowana - stosowana przede wszystkim przy sprzedaży samochodów
 - Dłuższe terminy płatności, wykorzystywane głównie przez banki hipoteczne i producentów samochodów
 - Ustalanie niższych cen wiodących marek służące zwiększeniu ruchu w hipermarketach i domach handlowych.
 
Zadaniem stosowania zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów jest przede wszystkim skłonienie do wprowadzenia danej marki do swego asortymentu, promowanie danego produktu w reklamach i przyciąganie konsumentów.
Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów
- Dyskonto(gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu
 - Bonifikata, którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone towary lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.
 
Bibliografia
- P.Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994, str. 495-497
 - P. Kotler G. Armstrong E.J. Saunders V.Wong, Marketing podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002, str. 142, 790-791, 903-904
 - J.Altkorn (redakcja zbiorowa), Podstawy marketingu, Instytut marketingu, Kraków 2003, str. 184-187
 
Autor: Marcelina Biesaga
niem. Preisanreizformen fr. formes d'incitations de prix
