Formy zachęt cenowych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno [[konsument]]ów jak i [[hurtownik]]ów oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany [[produkt]] i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub usługi. | Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno [[konsument]]ów jak i [[hurtownik]]ów oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany [[produkt]] i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub [[usługi]]. | ||
==Rodzaje== | ==Rodzaje== | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
==Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów== | ==Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów== | ||
* [[Dyskonto]](gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu | * [[Dyskonto]](gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu | ||
* Bonifikata, którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone towary lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób. | * [[Bonifikata]], którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone [[towary]] lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 20:26, 19 maj 2020
Formy zachęt cenowych |
---|
Polecane artykuły |
Zachęty cenowe są to bodźce stosowane względem zarówno konsumentów jak i hurtowników oraz detalistów. Ich celem jest zwrócenie uwagi na dany produkt i nakłonienie do jego zakupu, przechwycenie nowych rynków zbytu, a także wyrobienie w kliencie lojalności wobec dostawcy konkretnego dobra lub usługi.
Rodzaje
Formy zachęt cenowych względem konsumentów:
- ceny na specjalne okazje, np. obniżki artykułów szkolnych pod koniec sierpnia lub obniżki żywności w okresie przedświątecznym.
- Wyprzedaże- ich głównym celem jest wyzbycie się towarów wadliwych lub o kończącym się terminie ważności, a także wygospodarowanie miejsca na towar z nowego sezonu.
- Rabaty pieniężne - ich głównym celem jest pozbycie się zapasów
- Gwarancje i umowy serwisowe
- Obniżki psychologiczne tzn. ustala się sztucznie wysoką cenę, a następnie obniża ją do poziomu typowej ceny za dane dobro, dzięki czemu powstaje wrażenie znacznej obniżki.
- Sprzedaż ratalna niskooprocentowana - stosowana przede wszystkim przy sprzedaży samochodów
- Dłuższe terminy płatności, wykorzystywane głównie przez banki hipoteczne i producentów samochodów
- Ustalanie niższych cen wiodących marek służące zwiększeniu ruchu w hipermarketach i domach handlowych.
Zadaniem stosowania zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów jest przede wszystkim skłonienie do wprowadzenia danej marki do swego asortymentu, promowanie danego produktu w reklamach i przyciąganie konsumentów.
Formy zachęt cenowych względem hurtowników i detalistów
- Dyskonto(gotówkowe, ilościowe, funkcjonalne, sezonowe) stanowiące bezpośrednią obniżkę ceny produktu nabywanego w określonym przedziale czasu
- Bonifikata, którą może być: obniżenie ceny na uszkodzone towary lub kwota promocyjna, którą producent płaci detaliście w zamian za promocję towaru w określony przez producenta sposób.
Bibliografia
- P.Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994, str. 495-497
- P. Kotler G. Armstrong E.J. Saunders V.Wong, Marketing podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002, str. 142, 790-791, 903-904
- J.Altkorn (redakcja zbiorowa), Podstawy marketingu, Instytut marketingu, Kraków 2003, str. 184-187
Autor: Marcelina Biesaga
niem. Preisanreizformen fr. formes d'incitations de prix