Platforma zakupowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 56: | Linia 56: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Grzybowska K. (2011), ''Strategie zakupowe'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań | * Grzybowska K. (2011), ''Strategie zakupowe'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań | ||
* Hardaś Ł. (2014) | * Hardaś Ł. (2014), ''Zarządzanie zakupami'', OpenNexus, Poznań | ||
* Mamcarz P. (2008), ''Rynek elektronicznych systemów B2B'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa | * Mamcarz P. (2008), ''Rynek elektronicznych systemów B2B'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa | ||
* Prałat E. (2017) | * Prałat E. (2017), ''Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B'', Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 52 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 23:17, 6 gru 2023
Platforma zakupowa jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie aplikacji bądź portalu internetowego, które ma na celu wparcie procesów zakupu-sprzedaży dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie (Ł. Hardaś 2014, s. 100).
Za pomocą jednego narzędzia, jakim jest jest ww. platforma, pracownik działu zakupów jest w stanie uzyskać informacje na temat interesujących go dóbr i usług, składać zapytania ofertowe, porównywać oferty, ustalać i negocjować warunki handlowe, warunki dostaw, warunki płatności czy też cenę zakupu. Wreszcie jest też w stanie dokonywać samych zakupów, a więc zawierać wiążące transakcje handlowe, dokonywać rozliczeń i płatności online, analizować dostępność towarów, dotychczasowe zakupy czy też historię współpracy z danym dostawcą. W konsekwencji prowadzi to do swego rodzaju automatyzacji i uproszczenia całego procesu zakupowego, czego bezpośrednim skutkiem jest również znaczące obniżenie kosztu jego realizacji (K. Grzybowska 2011, s. 105).
TL;DR
Platforma zakupowa to narzędzie elektroniczne, które wspiera procesy zakupu-sprzedaży w firmach. Dostęp do informacji, porównywanie ofert, negocjacje, zakupy i płatności online - wszystko to może być wykonane za pomocą platformy zakupowej. Istnieją różne rodzaje platform zakupowych, takie jak e-shop, e-mall, e-procurement i e-auction. Korzyści to łatwość obsługi, grupowe zakupy, dostęp do bazy danych dostawców, lepsze negocjacje i oszczędności. Wady to brak konkurencyjności, pogorszenie relacji z dostawcami i brak zaufania. Proces zakupowy na platformie zakupowej obejmuje wiele etapów, takich jak utworzenie zapytania ofertowego, porównywanie ofert i finalizacja transakcji.
Rodzaje platform zakupowych
Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających proces zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105):
- e-shop oparty na modelu drophipping - najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie sklepu internetowego, który zajmuje się niejako pośredniczeniem pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje zamówienie bezpośrednio do kupującego,
- e-mall - jest to również sklep internetowy. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie szereg sklepów internetowych. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp,
- e-procurement - oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać elektronicznego katalogu, który zawiera produkty i usługi pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi właściciel danego katalogu współpracuje.,
- e-auction - jest to elektroniczny serwis aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy dobro lub usługę, na które kupujący złożył zapotrzebowanie, w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy.
Zalety i wady stosowania platform zakupowych
Stosowanie platform zakupowych niesie za sobą szereg korzyści, zarówno dla działu zakupów danego przedsiębiorstwa, jak również dla dostawców. Niestety, jak w przypadku wielu rozwiązań, tak i platformy zakupowe obarczone są pewnymi wadami. Poniżej zastawiono plusy i minusy zastosowania opisywanego narzędzia.
Korzyści (Ł. Hardaś 2014, s 83):
- łatwość obsługi platform oraz dostępność do nich (proste, intuicyjne w obsłudze aplikacje),
- możliwość grupowych zakupów wraz z firmami o podobnym zapotrzebowaniu na dane dobra i usługi, co umożliwia osiągnięcie większych wolumenów zakupionych dóbr i usług, a tym samym daje większe możliwości negocjacyjne,
- dostęp do uporządkowanej, skatalogowanej i wiarygodnej bazy danych dostawców,
- wyszukiwanie dostawców za pomocą platformy zakupowej, a nie na własną rękę,
- rozszerzenie zasięgu dotychczasowych dostawców o rynki międzynarodowe, co umożliwia znalezienie dużo bardziej konkurencyjnych ofert,
- wzrost oszczędności związanych z poszukiwaniem dostawców,
- zgromadzenie wielu ofert w jednym miejscu, a co za tym idzie, możliwość ich sprawnego i przejrzystego porównywania, negocjacji z kilkoma dostawcami jednocześnie itp,
- większa konkurencyjność ofert, a więc możliwość ewentualnych oszczędności wynikających z wyboru korzystniejszych cen oraz bardziej atrakcyjnych warunków handlowych,
- obniżenie kosztów administracyjnych działu zakupów,
- usprawnienie, ujednolicenie, uproszczenie, zautomatyzowanie i przyspieszenie całego procesu zakupowego,
- wykorzystanie platformy zakupowej oraz historii poprzednich zakupów, jako narzędzia do analizy współpracy z poszczególnymi dostawami, analizy nakładów poniesionych na poszczególne zakupy, jak również do mierzenia, wartościowania i oceny jakości pracy poszczególnych kupców, wypracowanych oszczędności itp,
Wady (K. Grzybowska 2011, s. 111):
- w niektórych przypadkach lub branżach niewystarczająca liczba ofert, dostawców, mała konkurencyjność,
- możliwość pogorszenia wypracowanych wcześniej relacji biznesowych z danymi dostawcami,
- brak przywiązania do danych dostawców, relacje oparte tylko na liczbach, brak zaufania na linii kupiec-dostawca, bardzo płytka relacja biznesowa, dająca bardzo małe pole manewru w przypadku ewentualnych reklamacji, problemów z towarem, dostawą, negocjacją ceny itp.,
Etapy procesu zakupowego realizowanego w oparciu o platformę zakupową
Poniżej przestawiono poszczególne etapy zakupu towaru bądź usługi przy wykorzystaniu platformy zakupowej (Ł. Hardaś 2014, s. 83):
- pojawienie się zapotrzebowania na dane dobro w przedsiębiorstwie,
- utworzenie zapytania ofertowego do dostawców,
- umieszczenie go na platformie zakupowej przez kupca,
- przesłanie przez platformę zakupową zapytania ofertowego od kupca do dostawców,
- przesłanie przez dostawców oferty realizacja danego kontraktu na platformę zakupową,
- porównanie ofert otrzymanych od dostawców przez platformę zakupową zgodnie z kryteriami zadanymi przez kupca,
- wybór konkretnej oferty z ofert wstępie porównanych, przefiltrowanych przez platformę zakupową,
- ewentualna negocjacja ofert na platformie zakupowej,
- wybór finalnej oferty,
- utworzenie zamówienia,
- dokonanie transakcji,
- realizacja zamówienia.
Platforma zakupowa — artykuły polecane |
Extranet — Dropshipping — B2B — Handel elektroniczny — Modele sprzedaży w internecie — Sprzedaż internetowa — Zakupy online — Aukcja — Giełda transportowa |
Bibliografia
- Grzybowska K. (2011), Strategie zakupowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
- Hardaś Ł. (2014), Zarządzanie zakupami, OpenNexus, Poznań
- Mamcarz P. (2008), Rynek elektronicznych systemów B2B, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
- Prałat E. (2017), Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 52
Autor: Grzegorz Żółtek