Hotel: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 290: | Linia 290: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Hundert M., Pawlicz A. (2014). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14733/EPT%201%20%2825%29%202014%20Pawlicz_Hundert.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805, s. 199-212 | * Hundert M., Pawlicz A. (2014). ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14733/EPT%201%20%2825%29%202014%20Pawlicz_Hundert.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805, s. 199-212 | ||
* Koman S., Kubicki M. (1996), ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa | * Koman S., Kubicki M. (1996), ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa | ||
* Królikowski Z. (2010), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-7547a4d2-fc94-4082-a60c-c7ab7f574c37 Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, nr 61 | * Królikowski Z. (2010), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-7547a4d2-fc94-4082-a60c-c7ab7f574c37 Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, nr 61 | ||
Linia 298: | Linia 297: | ||
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] | * ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884] | ||
* Witkowski C. (2007), ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | * Witkowski C. (2007), ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | ||
* ŻŻXXXX Kachniewska M. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171240373 Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi]'', Zeszyty naukowe Szkoły Głównej Handlowej nr 35, s. 61-75 | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 20:55, 5 sty 2024
Hotel to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za wynagrodzenie. Posiada co najmniej 10 pokoi (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski 2010, s. 17)
TL;DR
Artykuł opisuje klasyfikację hoteli w Polsce, zgodnie z wymaganiami określonymi przez Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy. Zawiera informacje dotyczące minimalnych wymagań dla hoteli w poszczególnych kategoriach, jak również opisuje różne typy hoteli na świecie, takie jak hotel garni, kurhotel, hotele centralne, kurortowe, przy portach lotniczych i przy kasynach. Artykuł również wymienia największe koncerny i marki hotelowe na świecie.
Klasyfikacja hoteli w Polsce
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:
Kategoria hotelu | Minimalne wymagania |
---|---|
Jedna gwiazdka |
|
Dwie gwiazdki |
|
Trzy gwiazdki |
|
Cztery gwiazdki |
|
Pięć gwiazdek |
|
Typy hoteli na świecie
- W Niemczech:
- Hotel - obiekt oferujący zakwaterowanie w pokojach, urządzenia oraz pomieszczenia umożliwiające organizację różnego typu imprez i spotkań, powinien posiadać min. 20 pokoi, każdy pokój musi być wyposażony w łazienkę. Ponadto powinien posiadać recepcję, w której obsługuje się gości.
- Hotel garni - mały hotel, w którym oferowane są tylko śniadania.
- Hotel apartamentowy - oferuje mieszkania z zapleczem kuchennym umożliwiającym samodzielne przygotowywanie posiłków. Można jednak skorzystać z restauracji hotelowej.
- Kurhotel - oferuje zakwaterowanie, posiłki oraz usługi medyczno-terapeutyczne.
- W Stanach Zjednoczonych:
- Hotele centralne - zlokalizowane w centrach miast. Oferują różny poziom usług - od luksusowych, po klasę ekonomiczną.
- Hotele kurortowe - w egzotycznych miejscach, przygotowane na przyjęcie rodzin. Oferują całą gamę usług, ale muszą też być nastawione na obsługę dzieci.
- Hotele przy portach lotniczych - duże, dysponujące obsługą full-service. Restauracje oraz room-service mają wydłużone godziny pracy.
- Hotele przy kasynach - oferują niskie ceny za nocleg, tanie posiłki i gamę gier rozrywkowych. Większość przychodów w tego typu hotelach jest uzyskiwane z opłat za gry hazardowe.
- Hotele oferujące długie pobyty - oferują kuchnię z pełnym wyposażeniem, bezpłatne śniadanie kontynentalne, wieczorny cocktail. Przeznaczone dla podróżnych spędzających długi czas w danym miejscu, np. biznesmenów (Sala 2008, s. 23-27)
Największe koncerny i marki hotelowe na świecie
Koncern hotelowy to organizacja, która skupia min. dwa przedsiębiorstwa posiadające odrębną osobowość prawną, które działają w sektorze hotelarstwa. Główne korzyści z przynależności do koncernu hotelowego to możliwość obniżki kosztów poprzez ekonomię skali oraz możliwość tańszego zakupu od dostawców. Do największych koncernów hotelowych na świecie należą:
- InterContinental Hotels Group
- Wyndham Wordlwide
- Marriott Int.
- Hilton Corp.
- Accor
Marka hotelowa odróżnia hotel od konkurencji za pomocą przynajmniej jednego czynnika. Większość znanych marek należy do największych koncernów hotelowych. Wśród największych marek hotelowych wyróżniamy:
- Best Western
- Holiday Inn
- Marriott
- Comfort
- Hilton (Sala 2008, s. 113-116, 128-130)
Zobacz także: Rekomendacja hotelu
Hotel — artykuły polecane |
Motel — Dom wycieczkowy — Pensjonat — Schronisko młodzieżowe — Pole biwakowe — Schronisko — Kategoryzacja hoteli — Jakość transportu lotniczego — Droga ekspresowa |
Bibliografia
- Hundert M., Pawlicz A. (2014). Wybrane czynniki wpływające na ceny usług hotelarskich w polskich miastach wojewódzkich, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 805, s. 199-212
- Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
- Królikowski Z. (2010), Wydatki na hotele i restauracje, kulturę i rekreację w gospodarstwach domowych w latach 1998-2008, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, nr 61
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
- Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
- Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
- ŻŻXXXX Kachniewska M. (2012), Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi, Zeszyty naukowe Szkoły Głównej Handlowej nr 35, s. 61-75
Autor: Patryk Gębica
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |