Spot reklamowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: *R → * R (9), , → , , → (2)) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Spot reklamowy'''- jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany [[produkt]], usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę <ref> T. Wojciechowski 2013, s. 174 </ref>. | '''Spot reklamowy''' - jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany [[produkt]], usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę <ref> T. Wojciechowski 2013, s. 174 </ref>. | ||
Samo słowo ''spot'' tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt. | Samo słowo ''spot'' tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt. | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
==Koszt spotu reklamowego== | ==Koszt spotu reklamowego== | ||
'''Radiowy spot reklamowy''' | '''Radiowy spot reklamowy''' | ||
Linia 33: | Linia 32: | ||
Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy <ref> A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165 </ref>: | Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy <ref> A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165 </ref>: | ||
* RMF FM- 6022,56 | * RMF FM - 6022,56 | ||
* Zet- 4963,16 | * Zet - 4963,16 | ||
* ESKA SIEĆ- 4015,79 | * ESKA SIEĆ- 4015,79 | ||
Linia 42: | Linia 41: | ||
Przeciętna [[cena]] spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując [[koszty]] emisji w niedziele <ref> A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171 </ref>: | Przeciętna [[cena]] spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując [[koszty]] emisji w niedziele <ref> A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171 </ref>: | ||
* TVN- 21 233 | * TVN - 21 233 | ||
* TVP1- 16 601 | * TVP1-16 601 | ||
* TVP2- 10 977 | * TVP2-10 977 | ||
==Czynniki wpływające na sukces spotu== | ==Czynniki wpływające na sukces spotu== | ||
Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład <ref> K.Tometczak 2015, s. 45-46 </ref>: | Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład <ref> K.Tometczak 2015, s. 45-46 </ref>: | ||
*''częstotliwość emisji spotu''- im częściej [[odbiorca]] będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany | * ''częstotliwość emisji spotu'' - im częściej [[odbiorca]] będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany | ||
*''wykorzystanie znanych osób''- poprzez [[zatrudnienie]] autorytetów do udziału w kampanii wzrasta [[wiarygodność]] produktu | * ''wykorzystanie znanych osób'' - poprzez [[zatrudnienie]] autorytetów do udziału w kampanii wzrasta [[wiarygodność]] produktu | ||
*''nawiązanie do wartości''- na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy” | * ''nawiązanie do wartości'' - na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy” | ||
*''używanie chwytliwych zwrotów''- na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć | * ''używanie chwytliwych zwrotów'' - na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć | ||
*''używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu''- są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę | * ''używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu'' - są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę | ||
==Muzyka w spotach reklamowych== | ==Muzyka w spotach reklamowych== | ||
Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to: | Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to: | ||
* podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką | * podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką | ||
Linia 72: | Linia 69: | ||
* Jupowicz-Ginalska A., 2010, ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa | * Jupowicz-Ginalska A., 2010, ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa | ||
* Lemanowicz M., 2017, ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', „Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu”, zeszyt 6, Warszawa | * Lemanowicz M., 2017, ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', „Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu”, zeszyt 6, Warszawa | ||
* Tometczak K., 2015, ''Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta'', „Konsument XXI wieku- myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów | * Tometczak K., 2015, ''Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta'', „Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów | ||
* Wojciechowski T., 2013, ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa | * Wojciechowski T., 2013, ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Aleksandra Bogdan}} | {{a|Aleksandra Bogdan}} | ||
[[Kategoria:Promocja i reklama]] | [[Kategoria:Promocja i reklama]] | ||
{{#metamaster:description|Krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Oparte na ciekawych historiach. Słowo spot pochodzi z angielskiego i oznacza punkt lub kropkę. | {{#metamaster:description|Krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Oparte na ciekawych historiach. Słowo spot pochodzi z angielskiego i oznacza punkt lub kropkę".}} |
Wersja z 13:30, 2 lis 2023
Spot reklamowy |
---|
Polecane artykuły |
Spot reklamowy - jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę [1].
Samo słowo spot tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.
TL;DR
Spot reklamowy to krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Reklamy telewizyjne stały się popularne po powstaniu Telewizji Polskiej w 1956 roku. Ceny spotów radiowych różnią się w zależności od dnia tygodnia i godziny emisji, a najdroższe są rano i wieczorem. Najdroższe spoty telewizyjne są emitowane w weekendy i w popularnych programach. Czynniki wpływające na sukces spotu to np. częsta emisja, używanie znanych osób, nawiązanie do wartości i chwytliwe zwroty. Muzyka w reklamach przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa zainteresowanie produktem i marką.
Popularyzacja spotu reklamowego
Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w 1956 roku, po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów [2].
Koszt spotu reklamowego
Radiowy spot reklamowy
Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę. Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.
Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy [3]:
- RMF FM - 6022,56
- Zet - 4963,16
- ESKA SIEĆ- 4015,79
Telewizyjny spot reklamowy
Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: „M jak miłość”, „Na wspólnej” czy „Wydarzenia” podnoszą znacznie cenę.
Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele [4]:
- TVN - 21 233
- TVP1-16 601
- TVP2-10 977
Czynniki wpływające na sukces spotu
Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład [5]:
- częstotliwość emisji spotu - im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
- wykorzystanie znanych osób - poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
- nawiązanie do wartości - na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy”
- używanie chwytliwych zwrotów - na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
- używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu - są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę
Muzyka w spotach reklamowych
Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:
- podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
- akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
- dźwięk uwydatniający emocje lub akcję
Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego [6].
Przypisy
Bibliografia
- Ćwiklińska A., 2014, Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, SAN, tom XV, zeszyt 4, część I, Łódź
- Jupowicz-Ginalska A., 2010, Marketing medialny, Difin, Warszawa
- Lemanowicz M., 2017, Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym, „Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu”, zeszyt 6, Warszawa
- Tometczak K., 2015, Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta, „Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
- Wojciechowski T., 2013, 200 odpowiedzi na pytania z marketingu, Difin, Warszawa
Autor: Aleksandra Bogdan