Logo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Clean up, replaced: , → , , → (9))
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 19: Linia 19:


==Budowa logo==
==Budowa logo==
"Od strony formalnej logo powinno być schematycznym i dokładnie opracowanym rysunkiem, który może składać się z:
"Od strony formalnej logo powinno być schematycznym i dokładnie opracowanym rysunkiem, który może składać się z:
* tylko z logotypu (stylizacji literowej)
* tylko z logotypu (stylizacji literowej)
* tylko z elementu graficznego - symbolu
* tylko z elementu graficznego - symbolu
* z obu tych rzeczy naraz" <ref> Dejnaka A. ''Strategia reklamy marki, produktów i usług'', Helion, Gliwice 2006, s.64 </ref>.
* z obu tych rzeczy naraz" <ref> Dejnaka A. ''Strategia reklamy marki, produktów i usług'', Helion, Gliwice 2006, s.64 </ref>.


==Podział==
==Podział==
"Wśród znaków firmowych można wyróżnić:
"Wśród znaków firmowych można wyróżnić:
* '''tematyczne''' - prezentują graficzne przedstawienie [[branża|branży]], które reprezentuje instytucja;
* '''tematyczne''' - prezentują graficzne przedstawienie [[branża|branży]], które reprezentuje instytucja;
* '''graficzne''' - przedstawia wyobrażenia jakiegoś obiektu ze świata natury: osoby, zwierzęcia lub rzeczy, których cechy charakterystyczne pokrywają się z atrybutami firmy. Znaki te noszą nazwę symbolicznych;
* '''graficzne''' - przedstawia wyobrażenia jakiegoś obiektu ze świata natury: osoby, zwierzęcia lub rzeczy, których cechy charakterystyczne pokrywają się z atrybutami firmy. Znaki te noszą nazwę symbolicznych;
* '''abstrakcyjne''' - nie mówią nic o instytucji, branży oraz produkcie. Taki rodzaj loga nie odzwierciedla rzeczywistości, ale jest kompozycją złożoną z linii, kolorów, brył oraz płaszczyzn" <ref> Dejnaka A. ''Strategia reklamy marki, produktów i usług'', Helion, Gliwice 2006, s.64-65 </ref>.
* '''abstrakcyjne''' - nie mówią nic o instytucji, branży oraz produkcie. Taki rodzaj loga nie odzwierciedla rzeczywistości, ale jest kompozycją złożoną z linii, kolorów, brył oraz płaszczyzn" <ref> Dejnaka A. ''Strategia reklamy marki, produktów i usług'', Helion, Gliwice 2006, s.64-65 </ref>.
<google>text</google>
<google>text</google>


Linia 51: Linia 42:


==Cechy i cele==
==Cechy i cele==
Logo firmy lub produktu musi charakteryzować się zwięzłością, treściwością oraz minimalizmem. Znak graficzny firmy musi być zrozumiały, czytelny oraz łatwo zauważalny i rozpoznawalny dla odbiorcy.
Logo firmy lub produktu musi charakteryzować się zwięzłością, treściwością oraz minimalizmem. Znak graficzny firmy musi być zrozumiały, czytelny oraz łatwo zauważalny i rozpoznawalny dla odbiorcy.
Jednocześnie logo powinno być także unikalne i niepowtarzalne, ponieważ jest to ważny element wyróżniający firmę wśród [[konkurencja|konkurencji]].
Jednocześnie logo powinno być także unikalne i niepowtarzalne, ponieważ jest to ważny element wyróżniający firmę wśród [[konkurencja|konkurencji]].
Linia 60: Linia 50:


==Przykład==
==Przykład==
* przykładem loga, które przekazuje ideę, wzbudza emocje i zmienia sposób myślenia jest logo Amnesty International. Logo to przedstawia płonącą świecę, która symbolizuje nadzieję i światło oraz kolczasty drut, symbolizujący brak wolności. Natomiast użyty kontrast kolorów - połączenie bieli z czernią, dodatkowo wzmacnia wymowę znaku wzbudzającego niepokój i współczucie <ref> E. Tobakowska, ''Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest'', Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s.73 </ref>.
* przykładem loga, które przekazuje ideę, wzbudza emocje i zmienia sposób myślenia jest logo Amnesty International. Logo to przedstawia płonącą świecę, która symbolizuje nadzieję i światło oraz kolczasty drut, symbolizujący brak wolności. Natomiast użyty kontrast kolorów - połączenie bieli z czernią, dodatkowo wzmacnia wymowę znaku wzbudzającego niepokój i współczucie <ref> E. Tobakowska, ''Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest'', Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s.73 </ref>.


==Logo a logotyp==
==Logo a logotyp==
Błędem jest nazwanie loga jako logotyp, ponieważ logotyp jest głównym elementem składającym się na logo. Natomiast zatytułowanie tych słów na odwrót jest poprawne.
Błędem jest nazwanie loga jako logotyp, ponieważ logotyp jest głównym elementem składającym się na logo. Natomiast zatytułowanie tych słów na odwrót jest poprawne.


==Wskazówki przy tworzeniu logo==
==Wskazówki przy tworzeniu logo==
# Na samym początku warto przeglądnąć różnego rodzaju loga konkurencji (popularnych, jak i mniej sławnych firm).
# Na samym początku warto przeglądnąć różnego rodzaju loga konkurencji (popularnych, jak i mniej sławnych firm).
# Ważnym jest by projekt zacząć od briefu, który składa się z wyrażeń bardzo istotnych dla przedsiębiorstwa, czy organizacji.
# Ważnym jest by projekt zacząć od briefu, który składa się z wyrażeń bardzo istotnych dla przedsiębiorstwa, czy organizacji.
Linia 74: Linia 61:
# Inspirację na [[projektowanie]] loga można znaleźć wszędzie. Dlatego warto przeglądać różne miejsca, czy przedmioty codziennego użytku <ref> Hardy G., ''Podręcznik projektantów logo'', Helion, Gliwice 2012, s. 9-13 </ref>
# Inspirację na [[projektowanie]] loga można znaleźć wszędzie. Dlatego warto przeglądać różne miejsca, czy przedmioty codziennego użytku <ref> Hardy G., ''Podręcznik projektantów logo'', Helion, Gliwice 2012, s. 9-13 </ref>
# Projektuj logo proste, nieskomplikowane, z małą ilością elementów, ponieważ w ten sposób zostanie ono szybciej zapamiętane przez odbiorcę <ref> Airey D., ''Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp'', Helion, Gliwice 2010, s.35 </ref>
# Projektuj logo proste, nieskomplikowane, z małą ilością elementów, ponieważ w ten sposób zostanie ono szybciej zapamiętane przez odbiorcę <ref> Airey D., ''Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp'', Helion, Gliwice 2010, s.35 </ref>
# Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, by można było go wykorzystać nawet w małych rozmiarach ok. 2-3 cm, jednocześnie nie tracąc jego istotnych drobiazgów w budowie <ref> Airey D., ''Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp'', Helion, Gliwice 2010, s. 51 </ref>
# Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, by można było go wykorzystać nawet w małych rozmiarach ok. 2-3 cm, jednocześnie nie tracąc jego istotnych drobiazgów w budowie <ref> Airey D., ''Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp'', Helion, Gliwice 2010, s. 51 </ref>
 
[[Kategoria:Promocja_i_reklama]]
[[Kategoria:Promocja_i_reklama]]


Linia 88: Linia 74:
* Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012
* Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012
* Kotler P., Marketing - Podręcznik Europejski, Philip Kotler, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
* Kotler P., Marketing - Podręcznik Europejski, Philip Kotler, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
* Macalik J., Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej miasta wybrane problemy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Wrocław 2013, nr 1
* Macalik J., Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej miasta - wybrane problemy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Wrocław 2013, nr 1
* Rosa G., ''[https://www.wzieu.pl/zn/414/ZN_414.pdf Marketing Działania marketingowe jako obszar konkurowania w usługach w świetle trendów zachowań konsumentów]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005, nr 414
* Rosa G., ''[https://www.wzieu.pl/zn/414/ZN_414.pdf Marketing Działania marketingowe jako obszar konkurowania w usługach w świetle trendów zachowań konsumentów]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005, nr 414
* Tobakowska E., ''Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest'', Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s. 69-73
* Tobakowska E., ''Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest'', Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s. 69-73

Wersja z 11:50, 2 lis 2023

Logo
Polecane artykuły

Logo to graficzne przedstawienie nazwy firmy lub produktu. Jest najważniejszą częścią identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, towaru, marki, projektu, organizacji lub usługi, która umożliwia szybką i łatwą komunikację z odbiorcami.

Logo jest fundamentem do tworzenia ekonomicznego wizerunku np. firmy, organizacji. [1]

"Od strony formalnej logo powinno być schematycznym i dokładnie opracowanym rysunkiem, który może składać się z:

  • tylko z logotypu (stylizacji literowej)
  • tylko z elementu graficznego - symbolu
  • z obu tych rzeczy naraz" [2].

Podział

"Wśród znaków firmowych można wyróżnić:

  • tematyczne - prezentują graficzne przedstawienie branży, które reprezentuje instytucja;
  • graficzne - przedstawia wyobrażenia jakiegoś obiektu ze świata natury: osoby, zwierzęcia lub rzeczy, których cechy charakterystyczne pokrywają się z atrybutami firmy. Znaki te noszą nazwę symbolicznych;
  • abstrakcyjne - nie mówią nic o instytucji, branży oraz produkcie. Taki rodzaj loga nie odzwierciedla rzeczywistości, ale jest kompozycją złożoną z linii, kolorów, brył oraz płaszczyzn" [3].

Wyróżnia się 7 rodzai logo [4]:

  • logotyp
  • znaki graficzne
  • monogram
  • glif
  • znaki abstrakcyjne i symboliczne
  • emblemat
  • postać

Cechy i cele

Logo firmy lub produktu musi charakteryzować się zwięzłością, treściwością oraz minimalizmem. Znak graficzny firmy musi być zrozumiały, czytelny oraz łatwo zauważalny i rozpoznawalny dla odbiorcy. Jednocześnie logo powinno być także unikalne i niepowtarzalne, ponieważ jest to ważny element wyróżniający firmę wśród konkurencji.

Logo jest nośnikiem informacji zarówno na płaszczyźnie informacyjnej jak i emocjonalnej. Twórcy grafiki coraz częściej nie tyle skupiają się na samym przekazaniu informacji o firmie, co na przekazie emocji. Poprzez logo firma może wyrazić ideę, emocje, zbudować relację odbiorcy do produktu.

Logo w bardzo silnym stopniu kreuje i wpływa na wizerunek firmy, dlatego powinno ono być kojarzone z pozytywnymi emocjami oraz powinno nieść istotne przesłania i wartości.

Przykład

  • przykładem loga, które przekazuje ideę, wzbudza emocje i zmienia sposób myślenia jest logo Amnesty International. Logo to przedstawia płonącą świecę, która symbolizuje nadzieję i światło oraz kolczasty drut, symbolizujący brak wolności. Natomiast użyty kontrast kolorów - połączenie bieli z czernią, dodatkowo wzmacnia wymowę znaku wzbudzającego niepokój i współczucie [5].

Logo a logotyp

Błędem jest nazwanie loga jako logotyp, ponieważ logotyp jest głównym elementem składającym się na logo. Natomiast zatytułowanie tych słów na odwrót jest poprawne.

  1. Na samym początku warto przeglądnąć różnego rodzaju loga konkurencji (popularnych, jak i mniej sławnych firm).
  2. Ważnym jest by projekt zacząć od briefu, który składa się z wyrażeń bardzo istotnych dla przedsiębiorstwa, czy organizacji.
  3. Lekceważ trendy, aktualną modę.
  4. Inspirację na projektowanie loga można znaleźć wszędzie. Dlatego warto przeglądać różne miejsca, czy przedmioty codziennego użytku [6]
  5. Projektuj logo proste, nieskomplikowane, z małą ilością elementów, ponieważ w ten sposób zostanie ono szybciej zapamiętane przez odbiorcę [7]
  6. Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, by można było go wykorzystać nawet w małych rozmiarach ok. 2-3 cm, jednocześnie nie tracąc jego istotnych drobiazgów w budowie [8]

Przypisy

  1. Filar D., Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Podręcznik dla studentów specjalności Komunikacja urzędowa i biznesowa., UMCS, Lublin 2012, s.84
  2. Dejnaka A. Strategia reklamy marki, produktów i usług, Helion, Gliwice 2006, s.64
  3. Dejnaka A. Strategia reklamy marki, produktów i usług, Helion, Gliwice 2006, s.64-65
  4. Hardy G. Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012, s. 22-35
  5. E. Tobakowska, Ikoniczność znaku - słowo, przedmiot, obraz, gest, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006, s.73
  6. Hardy G., Podręcznik projektantów logo, Helion, Gliwice 2012, s. 9-13
  7. Airey D., Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010, s.35
  8. Airey D., Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp, Helion, Gliwice 2010, s. 51

Bibliografia


Autor: Paulina Krzak, Aneta Czech