Krajowy Punkt Kontaktowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Krajowy Punkt Kontaktowy''' | '''Krajowy Punkt Kontaktowy''' - został powołany w celu prowadzenia działalności promocyjnej i zapewnienia przestrzegania Wytycznych [[OECD]] dla przedsiębiorstw wielonarodowych. | ||
"Od 1978 r. istniał wspólnotowy system wymiany informacji, w późniejszym okresie [[dyrektywa]] Rady 92/59/EWG o ogólnym bezpieczeństwie produktów zawierała artykuł o systemie wczesnego ostrzegania. Każde Państwo Członkowskie odpowiada za zapewnienie zgodności z wymogami bezpieczeństwa produktów znajdujących się w obrocie na jego terytorium. Zgodnie z zasadą wspólnego rynku, kraje Wspólnoty są zobowiązane do wzajemnego informowania się o zagrożeniach związanych z produktami niebezpiecznymi. Celem systemu było szybkie reagowanie na przypadki pojawienia się w obrocie produktów niebezpiecznych pochodzących z Państw Członkowskich lub z krajów trzecich.” (E. Ledzion, 2010 s. 533) | "Od 1978 r. istniał wspólnotowy system wymiany informacji, w późniejszym okresie [[dyrektywa]] Rady 92/59/EWG o ogólnym bezpieczeństwie produktów zawierała artykuł o systemie wczesnego ostrzegania. Każde Państwo Członkowskie odpowiada za zapewnienie zgodności z wymogami bezpieczeństwa produktów znajdujących się w obrocie na jego terytorium. Zgodnie z zasadą wspólnego rynku, kraje Wspólnoty są zobowiązane do wzajemnego informowania się o zagrożeniach związanych z produktami niebezpiecznymi. Celem systemu było szybkie reagowanie na przypadki pojawienia się w obrocie produktów niebezpiecznych pochodzących z Państw Członkowskich lub z krajów trzecich.” (E. Ledzion, 2010 s. 533) | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
==RASFF== | ==RASFF== | ||
System RASFF (''The Rapid Alert System for Food and Feed'') zapewnia swobodny przepływ zdrowej i bezpiecznej żywności pomiędzy krajami Unii Europejskiej. Jest to [[system]], który polega na wymianie [[informacja|informacji]] odnośnie dostarczanych produktów. Powstał on w roku 1978, ale na obszarze Europy funkcjonuje pod nazwą RASFF dopiero od roku 2002. (M. Buczkowska, 2014 s. 550). Celem powołania tego systemu było zwiększenie odpowiedzialności a także [[wzmocnienie]] i zwiększenie współpracy państw UE. "System RASFF obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej i w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), który obejmuje Norwegię, Lichtenstein i Islandię, a także jest dostępny dla krajów trzecich i organizacji międzynarodowych po podpisaniu umów z UE o wzajemności i poufności.” (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 37). | System RASFF (''The Rapid Alert System for Food and Feed'') zapewnia swobodny przepływ zdrowej i bezpiecznej żywności pomiędzy krajami Unii Europejskiej. Jest to [[system]], który polega na wymianie [[informacja|informacji]] odnośnie dostarczanych produktów. Powstał on w roku 1978, ale na obszarze Europy funkcjonuje pod nazwą RASFF dopiero od roku 2002. (M. Buczkowska, 2014 s. 550). Celem powołania tego systemu było zwiększenie odpowiedzialności a także [[wzmocnienie]] i zwiększenie współpracy państw UE. "System RASFF obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej i w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), który obejmuje Norwegię, Lichtenstein i Islandię, a także jest dostępny dla krajów trzecich i organizacji międzynarodowych po podpisaniu umów z UE o wzajemności i poufności.” (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 37). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Struktura systemu RASFF== | ==Struktura systemu RASFF== | ||
"Członkami systemu RASFF są: | "Członkami systemu RASFF są: | ||
* [[Komisja Europejska]], jako organ zarządzający całą siecią | * [[Komisja Europejska]], jako organ zarządzający całą siecią | ||
Linia 38: | Linia 36: | ||
* organizacje międzynarodowe” (M. Buczkowska, 2014 s. 550) | * organizacje międzynarodowe” (M. Buczkowska, 2014 s. 550) | ||
System działa w następujący sposób | System działa w następujący sposób - w państwie członkowskim stwarza się punkt kontaktowy. Zbiera on wszystkie [[informacje]] dotyczące pośredniego lub bezpośredniego niebezpieczeństwa. Następnie te informacje zostają przekazane do Komisji Europejskiej, która natychmiastowo powiadamia innych członków sieci. W zależności od stopnia [[zagrożenia]] wyróżnia się cztery kategorie powiadomień (M. Buczkowska, 2014 s. 550): | ||
I. Powiadomienie o zagrożeniu | I. Powiadomienie o zagrożeniu | ||
Linia 53: | Linia 51: | ||
==Funkcjonowanie systemu RASFF w Polsce== | ==Funkcjonowanie systemu RASFF w Polsce== | ||
Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej w maju 2004 roku, została automatycznie włączona do sieci RASFF. (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 39) | Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej w maju 2004 roku, została automatycznie włączona do sieci RASFF. (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 39) | ||
Linia 63: | Linia 60: | ||
* Powiadamianie Komisji Europejskiej o stwierdzonych przypadkach niebezpieczeństwa | * Powiadamianie Komisji Europejskiej o stwierdzonych przypadkach niebezpieczeństwa | ||
Informacje na temat ostrzeżeń publicznych dotyczących żywności znajdującej się na terenie Polski są dostępne na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego | Informacje na temat ostrzeżeń publicznych dotyczących żywności znajdującej się na terenie Polski są dostępne na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego - www.gis.gov.pl (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 40) | ||
==Skuteczność działania KPK w Polsce== | ==Skuteczność działania KPK w Polsce== | ||
W raporcie RASFF czytamy, że w roku 2013 Polska przesłała w sumie 120 powiadomień. Jest to o 46% mniej niż w rekordowym roku 2011 i o 34% mniej niż w roku 2012. Wskazuje to, że [[jakość]] artykułów spożywczo-rolniczych w naszym kraju zdecydowanie się poprawia. (M. Buczkowska, 2014 s. 554) | W raporcie RASFF czytamy, że w roku 2013 Polska przesłała w sumie 120 powiadomień. Jest to o 46% mniej niż w rekordowym roku 2011 i o 34% mniej niż w roku 2012. Wskazuje to, że [[jakość]] artykułów spożywczo-rolniczych w naszym kraju zdecydowanie się poprawia. (M. Buczkowska, 2014 s. 554) | ||
Linia 77: | Linia 73: | ||
* Buczkowska M., Sadowski T., Gadomska J. (2014) [https://www.phie.pl/pdf/phe-2014/phe-2014-3-550.pdf '' System wczesnego ostrzegania dotyczący żywności i pasz''] Probl Hig Epidemiol 95(3) | * Buczkowska M., Sadowski T., Gadomska J. (2014) [https://www.phie.pl/pdf/phe-2014/phe-2014-3-550.pdf '' System wczesnego ostrzegania dotyczący żywności i pasz''] Probl Hig Epidemiol 95(3) | ||
* [https://dziennikustaw.gov.pl/du/2006/1225/D2006171122501.pdf ''Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia''] (2006), Dz. U. Nr 171, poz. 1225 | * [https://dziennikustaw.gov.pl/du/2006/1225/D2006171122501.pdf ''Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia''] (2006), Dz. U. Nr 171, poz. 1225 | ||
* Ledzionin E. i inni (2010) ''System RAFFS jako element strategii bezpieczeństwa żywności w zakresie mikrotoksyn'' BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. | * Ledzionin E. i inni (2010) ''System RAFFS jako element strategii bezpieczeństwa żywności w zakresie mikrotoksyn'' BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. - XLIII | ||
* Michalska-Pożoga I. (2013) [https://ips.wm.tu.koszalin.pl/doc/2013/2.2013/serwer_2_2013/IPS_2_2013_MICHALSKA_POZOGA_NORMY.pdf ''System RASFF a bezpieczeństwo żywności i żywienia w Unii Europejskiej''] Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego 2/4 | * Michalska-Pożoga I. (2013) [https://ips.wm.tu.koszalin.pl/doc/2013/2.2013/serwer_2_2013/IPS_2_2013_MICHALSKA_POZOGA_NORMY.pdf ''System RASFF a bezpieczeństwo żywności i żywienia w Unii Europejskiej''] Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego 2/4 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Linia 84: | Linia 80: | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
[[Kategoria:Instytucje]] | [[Kategoria:Instytucje]] | ||
{{#metamaster:description|Krajowy Punkt Kontaktowy - działalność promocyjna i przestrzeganie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. Wymiana informacji o produktach niebezpiecznych.}} | {{#metamaster:description|Krajowy Punkt Kontaktowy - działalność promocyjna i przestrzeganie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. Wymiana informacji o produktach niebezpiecznych.}} |
Wersja z 12:59, 2 lis 2023
Krajowy Punkt Kontaktowy |
---|
Polecane artykuły |
Krajowy Punkt Kontaktowy - został powołany w celu prowadzenia działalności promocyjnej i zapewnienia przestrzegania Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych.
"Od 1978 r. istniał wspólnotowy system wymiany informacji, w późniejszym okresie dyrektywa Rady 92/59/EWG o ogólnym bezpieczeństwie produktów zawierała artykuł o systemie wczesnego ostrzegania. Każde Państwo Członkowskie odpowiada za zapewnienie zgodności z wymogami bezpieczeństwa produktów znajdujących się w obrocie na jego terytorium. Zgodnie z zasadą wspólnego rynku, kraje Wspólnoty są zobowiązane do wzajemnego informowania się o zagrożeniach związanych z produktami niebezpiecznymi. Celem systemu było szybkie reagowanie na przypadki pojawienia się w obrocie produktów niebezpiecznych pochodzących z Państw Członkowskich lub z krajów trzecich.” (E. Ledzion, 2010 s. 533)
TL;DR
System RASFF jest odpowiedzialny za wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa żywności w UE. Polska jest częścią tego systemu i ma Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK), który zbiera informacje o zagrożeniach. W 2013 roku Polska przesłała 120 powiadomień, głównie dotyczących obecności patogennych mikroorganizmów i przekroczenia poziomów pestycydów w żywności. Skuteczność działania KPK w Polsce poprawia się, co wskazuje na lepszą jakość artykułów spożywczych.
RASFF
System RASFF (The Rapid Alert System for Food and Feed) zapewnia swobodny przepływ zdrowej i bezpiecznej żywności pomiędzy krajami Unii Europejskiej. Jest to system, który polega na wymianie informacji odnośnie dostarczanych produktów. Powstał on w roku 1978, ale na obszarze Europy funkcjonuje pod nazwą RASFF dopiero od roku 2002. (M. Buczkowska, 2014 s. 550). Celem powołania tego systemu było zwiększenie odpowiedzialności a także wzmocnienie i zwiększenie współpracy państw UE. "System RASFF obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej i w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), który obejmuje Norwegię, Lichtenstein i Islandię, a także jest dostępny dla krajów trzecich i organizacji międzynarodowych po podpisaniu umów z UE o wzajemności i poufności.” (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 37).
Struktura systemu RASFF
"Członkami systemu RASFF są:
- Komisja Europejska, jako organ zarządzający całą siecią
- Państwa Członkowskie Unii Europejskiej
- Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności
Na podstawie dodatkowych umów również:
- kraje kandydujące do Unii Europejskiej
- państwa trzecie
- organizacje międzynarodowe” (M. Buczkowska, 2014 s. 550)
System działa w następujący sposób - w państwie członkowskim stwarza się punkt kontaktowy. Zbiera on wszystkie informacje dotyczące pośredniego lub bezpośredniego niebezpieczeństwa. Następnie te informacje zostają przekazane do Komisji Europejskiej, która natychmiastowo powiadamia innych członków sieci. W zależności od stopnia zagrożenia wyróżnia się cztery kategorie powiadomień (M. Buczkowska, 2014 s. 550):
I. Powiadomienie o zagrożeniu
II. Powiadomienie informacyjne
III. Powiadomienie o odrzuceniu na granicy
IV. Powiadomienie uzupełniające
W sytuacji wykrycia dużego zagrożenia Komisja Europejska żąda zastosowania środków naprawczych natychmiastowo od danego państwa. Jednym z nich jest wykluczenie przedsiębiorstw, z których pochodzi zagrożenie, z listy zakładów zatwierdzonych do prowadzenia handlu na terenie Unii Europejskiej. Innymi środkami są także zablokowanie eksportu ich towarów czy wzmożenie kontroli. (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 39)
System RASFF powiadamiany jest także w innych przypadkach jak na przykład: skargi konsumentów, zgłoszeń dokonywanych przez firmę czy zatruć pokarmowych. (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 39)
Funkcjonowanie systemu RASFF w Polsce
Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej w maju 2004 roku, została automatycznie włączona do sieci RASFF. (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 39)
"W strukturze systemu RASFF w Polsce znajdują się: Krajowy Punkt Kontaktowy, którym kieruje Główny Inspektor Sanitarny, Podpunkt Krajowego Punktu Kontaktowego (PKPK), którym kieruje Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzkie, powiatowe i graniczne organy urzędowej kontroli żywności nadzorowane przez Ministra Zdrowia (Państwowa Inspekcja Sanitarna) oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno‑Spożywczych), terenowe organy Inspekcji Handlowej oraz jednostki naukowo‑badawcze zaangażowane w prace systemu RASFF” (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 39)
Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) mówi w artykule 85 o systemie szybkiego ostrzegania w Polsce oraz zadaniach Głównego Inspektora Sanitarnego, do których należy:
- Prowadzenie Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK)
- Odpowiedzialność za funkcjonowanie Krajowego Punktu Kontaktowego
- Powiadamianie Komisji Europejskiej o stwierdzonych przypadkach niebezpieczeństwa
Informacje na temat ostrzeżeń publicznych dotyczących żywności znajdującej się na terenie Polski są dostępne na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego - www.gis.gov.pl (I. Michalska-Pożoga, 2013 s. 40)
Skuteczność działania KPK w Polsce
W raporcie RASFF czytamy, że w roku 2013 Polska przesłała w sumie 120 powiadomień. Jest to o 46% mniej niż w rekordowym roku 2011 i o 34% mniej niż w roku 2012. Wskazuje to, że jakość artykułów spożywczo-rolniczych w naszym kraju zdecydowanie się poprawia. (M. Buczkowska, 2014 s. 554)
"Najwięcej powiadomień przekazywanych do KPK w Polsce w 2013 roku dotyczyło obecności mikroorganizmów patogennych (134 powiadomienia) wykrywanych przede wszystkim w grupach: mięso drobiowe i produkty z mięsa drobiowego (65 powiadomień), mięso i produkty mięsne, poza drobiem (28 powiadomień) oraz owoce i warzywa (11 powiadomień). Najczęściej wykrywanymi patogenami były bakterie rodzaju Salmonella (94 powiadomienia), bakterie Listeria monocytogenes (20 powiadomień), wirus zapalenia wątroby typu A (8 powiadomień) oraz noro wirusy (4 powiadomienia).” (M. Buczkowska, 2014 s. 554)
Druga pozycja na liście najczęściej przekazywanych do Komisji Europejskiej powiadomień z Polski dotyczy przekroczenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów (41 powiadomień). Trzecią pozycję natomiast zajmują powiadomienia dotyczące zafałszowania żywności oraz migracji substancji szkodliwych (40 zgłoszeń). (M. Buczkowska, 2014 s. 554)
Bibliografia
- Buczkowska M., Sadowski T., Gadomska J. (2014) System wczesnego ostrzegania dotyczący żywności i pasz Probl Hig Epidemiol 95(3)
- Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia (2006), Dz. U. Nr 171, poz. 1225
- Ledzionin E. i inni (2010) System RAFFS jako element strategii bezpieczeństwa żywności w zakresie mikrotoksyn BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. - XLIII
- Michalska-Pożoga I. (2013) System RASFF a bezpieczeństwo żywności i żywienia w Unii Europejskiej Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego 2/4
Autor: Aleksandra Stachurska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |