Przedsiębiorstwo państwowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''[[Przedsiębiorstwo]] państwowe''' jest definiowane jako jednostka gospodarcza, o charakterze formalnym, mająca [[Osobowość prawna|osobowość prawną]], którą uzyskuje z chwilą wpisania do [[Krajowy Rejestr Sądowy|Krajowego Rejestru Sądowego]]. Stanowi podmiot [[Gospodarka narodowa|gospodarki narodowej]], wyodrębniony pod względem ekonomicznym, organizacyjnym i prawnym, przystosowany do niezależnego wykonywania zadań <ref>Duraj J. (2000). ''Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa</ref>.
'''[[Przedsiębiorstwo]] państwowe''' jest definiowane jako jednostka gospodarcza, o charakterze formalnym, mająca [[Osobowość prawna|osobowość prawną]], którą uzyskuje z chwilą wpisania do [[Krajowy Rejestr Sądowy|Krajowego Rejestru Sądowego]]. Stanowi podmiot [[Gospodarka narodowa|gospodarki narodowej]], wyodrębniony pod względem ekonomicznym, organizacyjnym i prawnym, przystosowany do niezależnego wykonywania zadań <ref>Duraj J. (2000).</ref>.


[[Ustawa]] z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych wyjaśnia iż '''''"[[Przedsiębiorstwo]] państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się [[Podmiot gospodarczy|podmiotem gospodarczym]], posiadającym [[osobowość]] prawną"''''' <ref>[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130001384/U/D20131384Lj.pdf "Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych"], DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260</ref>.
[[Ustawa]] z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych wyjaśnia iż '''''"[[Przedsiębiorstwo]] państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się [[Podmiot gospodarczy|podmiotem gospodarczym]], posiadającym [[osobowość]] prawną"''''' <ref> DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260</ref>.


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 23: Linia 23:
==Przymioty przedsiębiorstwa państwowego==
==Przymioty przedsiębiorstwa państwowego==


[[Zasada]] "3S" przejawia się w następujący sposób <ref>Lichtarski J. (red.) (1999). "Podstawy nauki o przedsiębiorstwie'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław</ref>:
[[Zasada]] "3S" przejawia się w następujący sposób <ref>Lichtarski J. (red.) (1999)</ref>:
* '''samodzielność'''- organy przedsiębiorstwa mogą swobodnie podejmować [[Podejmowanie decyzji|decyzje]] i prowadzić działalność w każdym aspekcie, przy zachowaniu szczególnych uprawnień organów sprawujących [[nadzór]] nad przedsiębiorstwem,
* '''samodzielność'''- organy przedsiębiorstwa mogą swobodnie podejmować [[Podejmowanie decyzji|decyzje]] i prowadzić działalność w każdym aspekcie, przy zachowaniu szczególnych uprawnień organów sprawujących [[nadzór]] nad przedsiębiorstwem,
* '''samofinansowanie'''- przedsiębiorstwo państwowe ponosi wszelakie wydatki związane z prowadzeniem działalności, finansując je z uzyskanych przychodów ze [[sprzedaż]]y [[produkt]]ów i świadczonych [[Usługa|usług]],
* '''samofinansowanie'''- przedsiębiorstwo państwowe ponosi wszelakie wydatki związane z prowadzeniem działalności, finansując je z uzyskanych przychodów ze [[sprzedaż]]y [[produkt]]ów i świadczonych [[Usługa|usług]],
Linia 35: Linia 35:
* [[Kodeks]] cywilny
* [[Kodeks]] cywilny
* Ustawy podatkowe
* Ustawy podatkowe
* Ustawa o rachunowości
* Ustawa o rachunkowości
* Ustawa o przedsiębiorstwie państwowym
* Ustawa o przedsiębiorstwie państwowym
* [[Kodeks spółek handlowych]]
* [[Kodeks spółek handlowych]]
* inne specjalne akty prawne, m.in. ustawa o gospodarce fnansowej przedsiębiorstw państwowych, ustawa o samorządzie xsłogi przedsiębiorstwa państwowego<ref>Smid W. (2010). "Leksykon przedsiębiorcy", Wydawnictwo Poltext, 2010</ref>
* inne specjalne akty prawne, m.in. ustawa o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego<ref>Smid W. (2010).</ref>


==Organy przedsiębiorstwa państwowego==
==Organy przedsiębiorstwa państwowego==


Do Organów przedsiębiorstwa państwowego należą:
Do Organów przedsiębiorstwa państwowego należą:
* Organy samorządu załogi przedsiębiorstwa'''- w skład organów samorządu załogi wchodzi <ref>Duraj J. (2000). ''Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa</ref>,<ref>[http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19810240123/U/D19810123Lj.pdf "Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego"], DzU z 2015r. poz. 1543</ref>:
* Organy samorządu załogi przedsiębiorstwa'''- w skład organów samorządu załogi wchodzi <ref>Duraj J. (2000).</ref>,<ref>DzU z 2015r. poz. 1543</ref>:


:a) '''ogólne zebranie [[pracownik]]ów (delegatów)''', którego zadaniem jest:
:a) '''ogólne zebranie [[pracownik]]ów (delegatów)''', którego zadaniem jest:
Linia 70: Linia 70:


::'''b)''' rada pracownicza zakładu w przedsiębiorstwie wielozakładowym,
::'''b)''' rada pracownicza zakładu w przedsiębiorstwie wielozakładowym,
* [[Dyrektor]] przedsiębiorstwa''' <ref>[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130001384/U/D20131384Lj.pdf "Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych"], DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260</ref>:
* [[Dyrektor]] przedsiębiorstwa''' <ref>DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260</ref>:


:* kieruje przedsiębiorstwem i reprezentuje go na zewnątrz,
:* kieruje przedsiębiorstwem i reprezentuje go na zewnątrz,
Linia 84: Linia 84:
==Podmioty tworzące przedsiębiorstwo państwowe==
==Podmioty tworzące przedsiębiorstwo państwowe==


Przedsiębiorstwo państwowe może być utworzone przez <ref>[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130001384/U/D20131384Lj.pdf "Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych"], DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260</ref>:
Przedsiębiorstwo państwowe może być utworzone przez <ref>DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260</ref>:


:* naczelne, centalne oraz wojewódzkie organy [[Administracja państwowa|administracji państwowej]],
:* naczelne, centralne oraz wojewódzkie organy [[Administracja państwowa|administracji państwowej]],


:* [[Narodowy Bank Polski]],
:* [[Narodowy Bank Polski]],
Linia 92: Linia 92:
:* banki państwowe
:* banki państwowe


:* inne organy pańswtowe, nazywane organami założycielskimi<ref>Smid W. (2010). "Leksykon przedsiębiorcy", Wydawnictwo Poltext, 2010</ref>
:* inne organy pańswtowe, nazywane organami założycielskimi<ref>Smid W. (2010). </ref>


==Podział przedsiębiorstw państwowych==
==Podział przedsiębiorstw państwowych==
Linia 98: Linia 98:
Przedsiębiorstwa państwowe w Polsce można podzielić na:
Przedsiębiorstwa państwowe w Polsce można podzielić na:
* przedsiębiorstwa skarbu państwa
* przedsiębiorstwa skarbu państwa
a) działające na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie pańswtowym z dnia 25 września 1981r. (DzU nr 18, poz. 122 z póżn. zm.)
a) działające na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym z dnia 25 września 1981r. (DzU nr 18, poz. 122 z póżn. zm.)
b) działające na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych – mające formę jednoosobowych spółek skarbu państwa
b) działające na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych – mające formę jednoosobowych spółek skarbu państwa
* przedsiębiorstwa będące własnością państwowych osób prawnych (powstające w Polsce od 1990 roku)
* przedsiębiorstwa będące własnością państwowych osób prawnych (powstające w Polsce od 1990 roku)
Linia 107: Linia 107:
Przedsiębiorstwa samorządu terytorialnego stanowią [[własność]] organów samorządu terytorialnego:
Przedsiębiorstwa samorządu terytorialnego stanowią [[własność]] organów samorządu terytorialnego:
* gmin- nazywane przedsiębiorstwami komunalnymi, powstałymi z wyodrębnienia majątku ogólnonarodowego
* gmin- nazywane przedsiębiorstwami komunalnymi, powstałymi z wyodrębnienia majątku ogólnonarodowego
* powiatów- ograniczone przepisami do celów świadczenia usług użyteczności publicznej w skali ponadgminnej, przepisy nie okreslają ich formy prawnej
* powiatów- ograniczone przepisami do celów świadczenia usług użyteczności publicznej w skali ponadgminnej, przepisy nie określają ich formy prawnej
* województw- występujące w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych<ref>Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011). "Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa </ref>
* województw- występujące w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych<ref>Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011).</ref>


Wyżej wymienione przedsiębiorstwa mają najczęściej charakter przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Ich główną rolą jest ciągłe, nieustanne zaspakajanie potrzeb społeczeństwa, zwłaszcza w obszarach:
Wyżej wymienione przedsiębiorstwa mają najczęściej charakter przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Ich główną rolą jest ciągłe, nieustanne zaspakajanie potrzeb społeczeństwa, zwłaszcza w obszarach:
Linia 127: Linia 127:
==Przedsiębiorstwa państwowe w gospodarce rynkowej==
==Przedsiębiorstwa państwowe w gospodarce rynkowej==


W odróżnieniu od pozostałych form organizacyjno- prawnych działalności gospodarczej w Polsce, w przedsiębiorstwach państwowych '''[[kompetencje]] zarządcze zależą od stosunku pracy''', podczas gdy w pozostałych przypadkach- od stosunku własności. Dlatego też przedsiębiorstwa państwowe, funkcjonując w [[Gospodarka rynkowa|gospodarce rynkowej]] borykają się z różnymi problemami tj. rozmycie odpowiedzialności w przedsiębiorstwie, brak postawienia celów ekonomicznych na podium celów, na skutek działania silnej pozycji związków zawodowych i upolitycznienia, niska [[skuteczność]] nadzoru właścicielskiego).<ref>Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011). "Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa </ref> Owe przeszkody można przezwyciężyć na dwa sposoby,<ref>Mujżel J. (1997). ''Przedsiębiorstwa w procesie transformacji'', Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa</ref>:
W odróżnieniu od pozostałych form organizacyjno- prawnych działalności gospodarczej w Polsce, w przedsiębiorstwach państwowych '''[[kompetencje]] zarządcze zależą od stosunku pracy''', podczas gdy w pozostałych przypadkach- od stosunku własności. Dlatego też przedsiębiorstwa państwowe, funkcjonując w [[Gospodarka rynkowa|gospodarce rynkowej]] borykają się z różnymi problemami tj. rozmycie odpowiedzialności w przedsiębiorstwie, brak postawienia celów ekonomicznych na podium celów, na skutek działania silnej pozycji związków zawodowych i upolitycznienia, niska [[skuteczność]] nadzoru właścicielskiego).<ref>Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011).</ref> Owe przeszkody można przezwyciężyć na dwa sposoby,<ref>Mujżel J. (1997)</ref>:
* poprzez '''[[Prywatyzacja|prywatyzację]]'''- w wyniku czego forma przedsiębiorstwa państwowego przestanie istnieć, polega na udostępnianiu osobom trzecim akcji lub udziałów w spółkach z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa<ref>Luterek T. (2016). "[[Reprywatyzacja]]. Źródła problemu", Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa</ref>
* poprzez '''[[Prywatyzacja|prywatyzację]]'''- w wyniku czego forma przedsiębiorstwa państwowego przestanie istnieć, polega na udostępnianiu osobom trzecim akcji lub udziałów w spółkach z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa<ref>Luterek T. (2016). </ref>
* poprzez '''[[wzmocnienie]] pozycji właściciela ([[Skarb Państwa|Skarbu Państwa]]) oraz dyrektora przedsiębiorstwa'''.
* poprzez '''[[wzmocnienie]] pozycji właściciela ([[Skarb Państwa|Skarbu Państwa]]) oraz dyrektora przedsiębiorstwa'''.


Znaczna ilość przedsiębiorstw państwowych została przekształcona w jednoosobowe spółki skarbu państwa (mające charakter spółek z ograniczoną odpowiedzialnościa lub spółek akcyjnych). [[Proces]] ten nazywany jest komercjalizacją przedsiębiorstw.<ref>Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011). "Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa </ref>
Znaczna ilość przedsiębiorstw państwowych została przekształcona w jednoosobowe spółki skarbu państwa (mające charakter spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych). [[Proces]] ten nazywany jest komercjalizacją przedsiębiorstw.<ref>Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011). </ref>


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 19:25, 25 paź 2023

Przedsiębiorstwo państwowe
Polecane artykuły

Przedsiębiorstwo państwowe jest definiowane jako jednostka gospodarcza, o charakterze formalnym, mająca osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Stanowi podmiot gospodarki narodowej, wyodrębniony pod względem ekonomicznym, organizacyjnym i prawnym, przystosowany do niezależnego wykonywania zadań [1].

Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych wyjaśnia iż "Przedsiębiorstwo państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się podmiotem gospodarczym, posiadającym osobowość prawną" [2].

TL;DR

Przedsiębiorstwo państwowe to jednostka gospodarcza z osobowością prawną, której działalność regulują akty prawne. Ma ono zasady samodzielności, samofinansowania i samorządności. Organami przedsiębiorstwa są organy samorządu załogi i dyrektor. Przedsiębiorstwa państwowe mogą być tworzone przez organy administracji państwowej, banki państwowe i inne organy państwowe. Dzielą się na przedsiębiorstwa skarbu państwa, przedsiębiorstwa własnościowe państwowych osób prawnych i przedsiębiorstwa z przewagą kapitału państwowego. Przedsiębiorstwa samorządu terytorialnego są własnością organów samorządu terytorialnego i mają charakter przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Przedsiębiorstwa państwowe w gospodarce rynkowej mają różne problemy, które mogą być przezwyciężone poprzez prywatyzację lub wzmocnienie pozycji właściciela i dyrektora przedsiębiorstwa.

Przymioty przedsiębiorstwa państwowego

Zasada "3S" przejawia się w następujący sposób [3]:

  • samodzielność- organy przedsiębiorstwa mogą swobodnie podejmować decyzje i prowadzić działalność w każdym aspekcie, przy zachowaniu szczególnych uprawnień organów sprawujących nadzór nad przedsiębiorstwem,
  • samofinansowanie- przedsiębiorstwo państwowe ponosi wszelakie wydatki związane z prowadzeniem działalności, finansując je z uzyskanych przychodów ze sprzedaży produktów i świadczonych usług,
  • samorządność- przejawia się poprzez istnienie organów samorządu załogi, których zadaniem

Podstawa prawna

Akty prawne regulujące działalność przedsiębiorstwa państwowego:

  • Kodeks cywilny
  • Ustawy podatkowe
  • Ustawa o rachunkowości
  • Ustawa o przedsiębiorstwie państwowym
  • Kodeks spółek handlowych
  • inne specjalne akty prawne, m.in. ustawa o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego[4]

Organy przedsiębiorstwa państwowego

Do Organów przedsiębiorstwa państwowego należą:

  • Organy samorządu załogi przedsiębiorstwa- w skład organów samorządu załogi wchodzi [5],[6]:
a) ogólne zebranie pracowników (delegatów), którego zadaniem jest:
  • uchwalanie statutu przedsiębiorstwa,
  • zatwierdzanie planów długookresowych,
b) rada pracownicza, mająca takie kompetencje jak:
  • podejmowanie najważniejszych decyzji w sprawie inwestycji,
  • wyznaczanie i dymisjonowanie dyrektora,
  • rozstrzyganie kwestii podziału/ łączenia przedsiębiorstwa,
  • wyróżnić można 2 rodzaje rady pracowniczej:
a) rada robotnicza
b) rada pracownicza zakładu w przedsiębiorstwie wielozakładowym,
  • kieruje przedsiębiorstwem i reprezentuje go na zewnątrz,
  • w sposób niezależny i odpowiedzialny podejmuje decyzje,
  • jest powoływany na pięcioletnią kadencję bądź na czas nieokreślony, przez radę pracowniczą,
  • swoją władzę uzyskuje na drodze konkursu,
  • może być odwołany przez radę pracowniczą za zgodą organu założycielskiego.

Podmioty tworzące przedsiębiorstwo państwowe

Przedsiębiorstwo państwowe może być utworzone przez [8]:

  • banki państwowe
  • inne organy pańswtowe, nazywane organami założycielskimi[9]

Podział przedsiębiorstw państwowych

Przedsiębiorstwa państwowe w Polsce można podzielić na:

  • przedsiębiorstwa skarbu państwa

a) działające na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym z dnia 25 września 1981r. (DzU nr 18, poz. 122 z póżn. zm.) b) działające na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych – mające formę jednoosobowych spółek skarbu państwa

  • przedsiębiorstwa będące własnością państwowych osób prawnych (powstające w Polsce od 1990 roku)
  • przedsiębiorstwa z przewagą kapitału państwowego (przedsiębiorstwa mieszane)[10]

Przedsiębiorstwa samorządu terytorialnego

Przedsiębiorstwa samorządu terytorialnego stanowią własność organów samorządu terytorialnego:

  • gmin- nazywane przedsiębiorstwami komunalnymi, powstałymi z wyodrębnienia majątku ogólnonarodowego
  • powiatów- ograniczone przepisami do celów świadczenia usług użyteczności publicznej w skali ponadgminnej, przepisy nie określają ich formy prawnej
  • województw- występujące w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych[11]

Wyżej wymienione przedsiębiorstwa mają najczęściej charakter przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Ich główną rolą jest ciągłe, nieustanne zaspakajanie potrzeb społeczeństwa, zwłaszcza w obszarach:

  • "inżynierii sanitarnej,
  • komunikacji miejskiej,
  • zaopatrzenia ludności w energię elektryczną, gazową i cieplną,
  • zarządu państwowymi zasobami lokalowymi,
  • zarządu państwowymi terenami zielonymi,
  • usług pogrzebowych i utrzymania urządzeń cmentarnych,
  • usług kulturalnych".

Przedsiębiorstwa państwowe w gospodarce rynkowej

W odróżnieniu od pozostałych form organizacyjno- prawnych działalności gospodarczej w Polsce, w przedsiębiorstwach państwowych kompetencje zarządcze zależą od stosunku pracy, podczas gdy w pozostałych przypadkach- od stosunku własności. Dlatego też przedsiębiorstwa państwowe, funkcjonując w gospodarce rynkowej borykają się z różnymi problemami tj. rozmycie odpowiedzialności w przedsiębiorstwie, brak postawienia celów ekonomicznych na podium celów, na skutek działania silnej pozycji związków zawodowych i upolitycznienia, niska skuteczność nadzoru właścicielskiego).[12] Owe przeszkody można przezwyciężyć na dwa sposoby,[13]:

  • poprzez prywatyzację- w wyniku czego forma przedsiębiorstwa państwowego przestanie istnieć, polega na udostępnianiu osobom trzecim akcji lub udziałów w spółkach z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa[14]
  • poprzez wzmocnienie pozycji właściciela (Skarbu Państwa) oraz dyrektora przedsiębiorstwa.

Znaczna ilość przedsiębiorstw państwowych została przekształcona w jednoosobowe spółki skarbu państwa (mające charakter spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych). Proces ten nazywany jest komercjalizacją przedsiębiorstw.[15]

Przypisy

  1. Duraj J. (2000).
  2. DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260
  3. Lichtarski J. (red.) (1999)
  4. Smid W. (2010).
  5. Duraj J. (2000).
  6. DzU z 2015r. poz. 1543
  7. DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260
  8. DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260
  9. Smid W. (2010).
  10. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011). "Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  11. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011).
  12. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011).
  13. Mujżel J. (1997)
  14. Luterek T. (2016).
  15. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011).

Bibliografia

  • "Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych", DzU z 2013r. poz. 1384, z 2015r. poz. 1322, z 2016 r. poz. 1948,2260
  • Duraj J. (2000). Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Engelhardt J. (red.) (2017). "Ekonomika przedsiębiorstw", CeDeWu, Warszawa
  • Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S. (2011). "Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kwiatkowski G. (2016). "Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce- problemy definicyjne", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016
  • Lichtarski J. (red.) (1999). "Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
  • Luterek T. (2016). "Reprywatyzacja. Źródła problemu", Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
  • Mujżel J. (1997). Przedsiębiorstwa w procesie transformacji, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa
  • Smid W. (2010). "Leksykon przedsiębiorcy", Wydawnictwo Poltext, Warszawa
  • Szarzec K. (2016). "Przedsiębiorstwa państwowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016
  • "Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego", DzU z 2015r. poz. 1543


Autor: Mateusz Chowaniec, Aleksandra Kanicka