Techniki oceny eksperckiej: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Techniki oceny eksperckiej''' -pozwalają na stosunkowo szybką ocenę czasu i kosztu realizacji zadań. | '''Techniki oceny eksperckiej''' -pozwalają na stosunkowo szybką ocenę czasu i kosztu realizacji zadań. | ||
Linia 20: | Linia 19: | ||
* ''odpowiednio zdefiniowanymi wskaźnikami wynikowymi projektu oraz realnością realizacji'' | * ''odpowiednio zdefiniowanymi wskaźnikami wynikowymi projektu oraz realnością realizacji'' | ||
* ''prawidłowo sformułowaną i jednoznacznie założoną strategią'' | * ''prawidłowo sformułowaną i jednoznacznie założoną strategią'' | ||
* ''wsparciem projektu'' | * ''wsparciem projektu'' | ||
* ''osiągalnością środków finansowych i innych zasobów koniecznych do wykonania projektu'' | * ''osiągalnością środków finansowych i innych zasobów koniecznych do wykonania projektu'' | ||
* ''jawną w organizacji kulturą dobrej jakości'' | * ''jawną w organizacji kulturą dobrej jakości'' | ||
* ''poprawnie zdefiniowaną strukturą organizacyjną projektodawcy'' | * ''poprawnie zdefiniowaną strukturą organizacyjną projektodawcy'' | ||
* ''fachowością techniczną właściciela oraz podmiotów zaangażowanym w realizacje projektu'' | * ''fachowością techniczną właściciela oraz podmiotów zaangażowanym w realizacje projektu'' | ||
* ''uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników biorących [[udział]] w projekcie'' | * ''uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników biorących [[udział]] w projekcie'' | ||
* ''odpowiednim porozumieniem się personelu '' | * ''odpowiednim porozumieniem się personelu '' | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 34: | Linia 33: | ||
# '''użyteczności (utility)''' - porównanie potrzeb grup finalnych z uzyskanymi rezultatami | # '''użyteczności (utility)''' - porównanie potrzeb grup finalnych z uzyskanymi rezultatami | ||
# '''trafności (relevanse)''' - nawiązanie jedności celów projektu do potrzeb docelowych grup | # '''trafności (relevanse)''' - nawiązanie jedności celów projektu do potrzeb docelowych grup | ||
# '''trwałości (sustainability)''' - zdefiniowanie szans na ciągłość efektów projektu po sfinalizowaniu jego finansowania. | # '''trwałości (sustainability)''' - zdefiniowanie szans na ciągłość efektów projektu po sfinalizowaniu jego finansowania. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 44: | Linia 43: | ||
#''innowacje produktowe (product innovation)'' - to dodanie wyrobu lub [[usługi]], które są nowe lub wystarczająco ulepszone w obszarze swoich cech lub zastosowań. Uwzględnia się ulepszenia specyfikacji technicznej, [[towarów]] i materiałów, oprogramowania. | #''innowacje produktowe (product innovation)'' - to dodanie wyrobu lub [[usługi]], które są nowe lub wystarczająco ulepszone w obszarze swoich cech lub zastosowań. Uwzględnia się ulepszenia specyfikacji technicznej, [[towarów]] i materiałów, oprogramowania. | ||
#''innowacje procesowe (process innovation)'' - [[innowacja]] w zakresie procesu, wprowadzenie nowej bądź udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Zalicza się tu zmiany w obrębie technologii, oprogramowania a także urządzeń. | #''innowacje procesowe (process innovation)'' - [[innowacja]] w zakresie procesu, wprowadzenie nowej bądź udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Zalicza się tu zmiany w obrębie technologii, oprogramowania a także urządzeń. | ||
#''innowacje marketingowe ([[marketing]] innovation)'' - wprowadzenie nowocześniejszej metody marketingowej, która wprowadza znaczące zmiany w projekcie lub dystrybucji, opakowaniu bądź strategii cenowej. | #''innowacje marketingowe ([[marketing]] innovation)'' - wprowadzenie nowocześniejszej metody marketingowej, która wprowadza znaczące zmiany w projekcie lub dystrybucji, opakowaniu bądź strategii cenowej. | ||
# ''innowacje organizacyjne (organisational innovation)'' - wprowadzenie nowej techniki organizacyjnej dotyczącej zasad działania, organizacji miejsca pracy. | # ''innowacje organizacyjne (organisational innovation)'' - wprowadzenie nowej techniki organizacyjnej dotyczącej zasad działania, organizacji miejsca pracy. | ||
Linia 50: | Linia 49: | ||
Ważnymi elementami oceny eksperckiej w celu określenia realności i poziomu ryzyka są <ref> A. Bera oraz B. Walczak (2013), s. 13-14 </ref>: | Ważnymi elementami oceny eksperckiej w celu określenia realności i poziomu ryzyka są <ref> A. Bera oraz B. Walczak (2013), s. 13-14 </ref>: | ||
*'''Realności finansowej projektu''' - osoba oceniająca [[projekt]] bierze pod uwagę czy dany projekt objawia opłacalność ekonomiczną, analizie poddaje się wykonalność finansową oraz wskażnik NPV, IRR (wewnętrzna [[stopa zwrotu]] z inwestycji). Ważnymi elementami oceny ekspertów są [[wiarygodność]] finansowa adresata oraz realność utrzymania płynności finansowej zaróno podczas jak i po wykonaniu planowanej inwestycji. | *'''Realności finansowej projektu''' - osoba oceniająca [[projekt]] bierze pod uwagę czy dany projekt objawia opłacalność ekonomiczną, analizie poddaje się wykonalność finansową oraz wskażnik NPV, IRR (wewnętrzna [[stopa zwrotu]] z inwestycji). Ważnymi elementami oceny ekspertów są [[wiarygodność]] finansowa adresata oraz realność utrzymania płynności finansowej zaróno podczas jak i po wykonaniu planowanej inwestycji. | ||
*'''Wydatki kwalifikowane oraz ocena ich korelacji z celami projektu''' - gama wydatków kwalifikowanych jest zdefiniowana w ramach konkursu. Istotnym jest aby wydatki odpowiadały zaplanowanym zadaniom a także aby były powiązane i w prawidłowy sposób oddziaływały z celem projektu i wskazanymi wskaźnikami rezultatu. Wielkość wydatków jest sprawdzana pod względem jakościowym i ilościowym. Sprawdzeniu podlega równie z spójność zaplanowanych wydatków z programem projektu. | *'''Wydatki kwalifikowane oraz ocena ich korelacji z celami projektu''' - gama wydatków kwalifikowanych jest zdefiniowana w ramach konkursu. Istotnym jest aby wydatki odpowiadały zaplanowanym zadaniom a także aby były powiązane i w prawidłowy sposób oddziaływały z celem projektu i wskazanymi wskaźnikami rezultatu. Wielkość wydatków jest sprawdzana pod względem jakościowym i ilościowym. Sprawdzeniu podlega równie z spójność zaplanowanych wydatków z programem projektu. | ||
*'''Wykonalność projektu pod względem kadrowym, technicznym i organizacyjnym''' - zadaniem eksperta jest skrupulatna analiza dokumentacji projektu w celu określenia potencjału gwarantującego [[wydajność]] wykonania projektu. Pozwala to zdefiniować realność procesu. | *'''Wykonalność projektu pod względem kadrowym, technicznym i organizacyjnym''' - zadaniem eksperta jest skrupulatna analiza dokumentacji projektu w celu określenia potencjału gwarantującego [[wydajność]] wykonania projektu. Pozwala to zdefiniować realność procesu. | ||
*'''Wskaźniki rezultatu projektu oraz ich wpływu na wskaźniki docelowe''' - w tym etapie określane są wskaźniki rezultatu oraz spójność ich z zadaniami projektu i ocenionymi wydatkami. Do oceny oddaje się realność rynkową a także weryfikuje się czy są realne do wykonania przy dysponowanym potencjalne rzeczowym, finansowym a także kadrowym. | *'''Wskaźniki rezultatu projektu oraz ich wpływu na wskaźniki docelowe''' - w tym etapie określane są wskaźniki rezultatu oraz spójność ich z zadaniami projektu i ocenionymi wydatkami. Do oceny oddaje się realność rynkową a także weryfikuje się czy są realne do wykonania przy dysponowanym potencjalne rzeczowym, finansowym a także kadrowym. | ||
*'''Nowe pod względem technologicznym produkty (usług)''' — cechy technologiczne nowych usług bądź produktów znacznie się różnią od poprzednio wytwarzanych. Takie innowacje wiążą się zazwyczaj z całkiem nowymi technologiami. Opierają się na scaleniu istniejących technologii w nowym zastosowaniu. Obowiązkiem eksperta jest ocena, czy zdefiniowane w projekcie produkty są nowe w porównaniu do dotychczasowych oraz czy powstały w wyniku realizacji projektu. | *'''Nowe pod względem technologicznym produkty (usług)''' — cechy technologiczne nowych usług bądź produktów znacznie się różnią od poprzednio wytwarzanych. Takie innowacje wiążą się zazwyczaj z całkiem nowymi technologiami. Opierają się na scaleniu istniejących technologii w nowym zastosowaniu. Obowiązkiem eksperta jest ocena, czy zdefiniowane w projekcie produkty są nowe w porównaniu do dotychczasowych oraz czy powstały w wyniku realizacji projektu. | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bera A., Walczak B. (2013), [http://zif.wzr.pl/pim/2013_2_2_1.pdfRola| ''Rola i zakres oceny eksperckiej w projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej''] " | <noautolinks> | ||
* Bera A., Walczak B. (2013), [http://zif.wzr.pl/pim/2013_2_2_1.pdfRola| ''Rola i zakres oceny eksperckiej w projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej''] "Zarządzanie i finanse" nr 2 | |||
* LeRoy W. (2000),[http://elearning.esi-intl.com/BlendedLearning/ILT/dbr/Linkspage/CourseMaterials/Dictionary_of_PM_Terms.pdf|''Project management terms: a working glossary''], ESI International, Arlington | * LeRoy W. (2000),[http://elearning.esi-intl.com/BlendedLearning/ILT/dbr/Linkspage/CourseMaterials/Dictionary_of_PM_Terms.pdf|''Project management terms: a working glossary''], ESI International, Arlington | ||
* Lock D. (2009), Podstawy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Lock D. (2009), Podstawy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Manual O. (2005), [http://www.oecd.org/science/inno/2367580.pdf|''Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation''], | * Manual O. (2005), [http://www.oecd.org/science/inno/2367580.pdf|''Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation''], OECD, Eurostat | ||
* Skalik J. (red.) (2009), | * Skalik J. (red.) (2009), Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Wioletta Maciaszek}} | {{a|Wioletta Maciaszek}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | ||
{{#metamaster:description|Strona Techniki oceny eksperckiej - metody szybkiej oceny czasu i kosztu realizacji zadań oraz pięć kryteriów oceny projektów.}} | {{#metamaster:description|Strona Techniki oceny eksperckiej - metody szybkiej oceny czasu i kosztu realizacji zadań oraz pięć kryteriów oceny projektów.}} |
Wersja z 16:13, 25 paź 2023
Techniki oceny eksperckiej |
---|
Polecane artykuły |
Techniki oceny eksperckiej -pozwalają na stosunkowo szybką ocenę czasu i kosztu realizacji zadań. Powodzenie projektu wraz z oceną ekspercką łączy się z [1]:
- dokładnym zdefiniowaniem celów projektu oraz celną argumentacją
- odpowiednio zdefiniowanymi wskaźnikami wynikowymi projektu oraz realnością realizacji
- prawidłowo sformułowaną i jednoznacznie założoną strategią
- wsparciem projektu
- osiągalnością środków finansowych i innych zasobów koniecznych do wykonania projektu
- jawną w organizacji kulturą dobrej jakości
- poprawnie zdefiniowaną strukturą organizacyjną projektodawcy
- fachowością techniczną właściciela oraz podmiotów zaangażowanym w realizacje projektu
- uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników biorących udział w projekcie
- odpowiednim porozumieniem się personelu
Według A. Bera oraz B. Walczak prawidłowo przeprowadzona ocena projektu powinna przyjmować pięć kryteriów [2]:
- skuteczności (effectiveness) - nawiązanie osiągniętych wyników do założonych celów
- efektywności (efficiency) - zestawienie oddanych zasobów z osiągnięciami na poziomie produktów, skuteczności, lub oddziaływania projektu
- użyteczności (utility) - porównanie potrzeb grup finalnych z uzyskanymi rezultatami
- trafności (relevanse) - nawiązanie jedności celów projektu do potrzeb docelowych grup
- trwałości (sustainability) - zdefiniowanie szans na ciągłość efektów projektu po sfinalizowaniu jego finansowania.
TL;DR
Artykuł omawia techniki oceny eksperckiej projektów, które pozwalają na szybką ocenę czasu i kosztu realizacji zadań. Podkreśla znaczenie dokładnego zdefiniowania celów projektu, wskaźników wynikowych, strategii oraz wsparcia projektu. Przedstawia pięć kryteriów oceny projektu: skuteczność, efektywność, użyteczność, trafność i trwałość. Opisuje cztery rodzaje innowacji w projekcie: produktowe, procesowe, marketingowe i organizacyjne. Artykuł również przedstawia założenia oceny eksperckiej projektów, takie jak realność finansowa projektu, zgodność wydatków z celami projektu, wykonalność projektu pod względem kadrowym, technicznym i organizacyjnym oraz ocena wpływu wskaźników rezultatu na wskaźniki docelowe.
Rodzaje innowacji w projekcie
Innowacje w przedsiębiorstwach mogą dotyczyć produktów, rynków, efektywności oraz jakości.Pod pojęciem innowacyjność rozumiemy ulokowanie nowego lub ulepszającego rozwiązania w przedsiębiorstwie. Ideą innowacji jest wprowadzenie nowości do praktyki. Określa się cztery cztery rodzaje innowacji, które dotyczą dużego zakresu zmian w działalności przedsiębiorstw [3]
- innowacje produktowe (product innovation) - to dodanie wyrobu lub usługi, które są nowe lub wystarczająco ulepszone w obszarze swoich cech lub zastosowań. Uwzględnia się ulepszenia specyfikacji technicznej, towarów i materiałów, oprogramowania.
- innowacje procesowe (process innovation) - innowacja w zakresie procesu, wprowadzenie nowej bądź udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Zalicza się tu zmiany w obrębie technologii, oprogramowania a także urządzeń.
- innowacje marketingowe (marketing innovation) - wprowadzenie nowocześniejszej metody marketingowej, która wprowadza znaczące zmiany w projekcie lub dystrybucji, opakowaniu bądź strategii cenowej.
- innowacje organizacyjne (organisational innovation) - wprowadzenie nowej techniki organizacyjnej dotyczącej zasad działania, organizacji miejsca pracy.
Założenia oceny eksperckiej projektów
Ważnymi elementami oceny eksperckiej w celu określenia realności i poziomu ryzyka są [4]:
- Realności finansowej projektu - osoba oceniająca projekt bierze pod uwagę czy dany projekt objawia opłacalność ekonomiczną, analizie poddaje się wykonalność finansową oraz wskażnik NPV, IRR (wewnętrzna stopa zwrotu z inwestycji). Ważnymi elementami oceny ekspertów są wiarygodność finansowa adresata oraz realność utrzymania płynności finansowej zaróno podczas jak i po wykonaniu planowanej inwestycji.
- Wydatki kwalifikowane oraz ocena ich korelacji z celami projektu - gama wydatków kwalifikowanych jest zdefiniowana w ramach konkursu. Istotnym jest aby wydatki odpowiadały zaplanowanym zadaniom a także aby były powiązane i w prawidłowy sposób oddziaływały z celem projektu i wskazanymi wskaźnikami rezultatu. Wielkość wydatków jest sprawdzana pod względem jakościowym i ilościowym. Sprawdzeniu podlega równie z spójność zaplanowanych wydatków z programem projektu.
- Wykonalność projektu pod względem kadrowym, technicznym i organizacyjnym - zadaniem eksperta jest skrupulatna analiza dokumentacji projektu w celu określenia potencjału gwarantującego wydajność wykonania projektu. Pozwala to zdefiniować realność procesu.
- Wskaźniki rezultatu projektu oraz ich wpływu na wskaźniki docelowe - w tym etapie określane są wskaźniki rezultatu oraz spójność ich z zadaniami projektu i ocenionymi wydatkami. Do oceny oddaje się realność rynkową a także weryfikuje się czy są realne do wykonania przy dysponowanym potencjalne rzeczowym, finansowym a także kadrowym.
- Nowe pod względem technologicznym produkty (usług) — cechy technologiczne nowych usług bądź produktów znacznie się różnią od poprzednio wytwarzanych. Takie innowacje wiążą się zazwyczaj z całkiem nowymi technologiami. Opierają się na scaleniu istniejących technologii w nowym zastosowaniu. Obowiązkiem eksperta jest ocena, czy zdefiniowane w projekcie produkty są nowe w porównaniu do dotychczasowych oraz czy powstały w wyniku realizacji projektu.
Przypisy
Bibliografia
- Bera A., Walczak B. (2013), Rola i zakres oceny eksperckiej w projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej "Zarządzanie i finanse" nr 2
- LeRoy W. (2000),Project management terms: a working glossary, ESI International, Arlington
- Lock D. (2009), Podstawy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Manual O. (2005), Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation, OECD, Eurostat
- Skalik J. (red.) (2009), Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
Autor: Wioletta Maciaszek