Gospodarka centralnie planowana: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Gospodarka centralnie planowana''' jest to [[gospodarka]] oparta na dominacji państwowej własności [[Czynniki produkcji|czynników produkcji]] i kierowania przez [[Biurokracja|biurokrację]] państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. | '''Gospodarka centralnie planowana''' jest to [[gospodarka]] oparta na dominacji państwowej własności [[Czynniki produkcji|czynników produkcji]] i kierowania przez [[Biurokracja|biurokrację]] państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. | ||
Linia 40: | Linia 38: | ||
Istnienie łagodnego ograniczenia pieniężno-budżetowego sprawiło, że przedsiębiorstwa nie musiały walczyć o przetrwanie i rozwoju, które gwarantowane były przez państwo i nie zależały od realizowanej rentowności. | Istnienie łagodnego ograniczenia pieniężno-budżetowego sprawiło, że przedsiębiorstwa nie musiały walczyć o przetrwanie i rozwoju, które gwarantowane były przez państwo i nie zależały od realizowanej rentowności. | ||
Słabością systemu nakazowo-rozdzielczym było to że system: | Słabością systemu nakazowo-rozdzielczym było to że system: | ||
* nie zapewniał prawidłowej alokacji zasobów gospodarczych, tzn. nie skłaniał do racjonalnego wykorzystania czynników wytwórczych i obniżki kosztów, | * nie zapewniał prawidłowej alokacji zasobów gospodarczych, tzn. nie skłaniał do racjonalnego wykorzystania czynników wytwórczych i obniżki kosztów, | ||
* okazał się całkowicie nieelastyczny z punktu widzenia dostosowania produkcji do struktury potrzeb odbiorców, | * okazał się całkowicie nieelastyczny z punktu widzenia dostosowania produkcji do struktury potrzeb odbiorców, | ||
* nie był zdolny do absorbowania informacji, | * nie był zdolny do absorbowania informacji, | ||
Linia 53: | Linia 51: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Buczyńska T., (2007), '' | <noautolinks> | ||
* Kochan J., (2013), '' | * Buczyńska T., (2007), ''Mikroekonomia'', Wydawnicwto Szkolne PWN, Łódź | ||
* Kochan J., (2013), ''Socjalizm'', Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o | |||
* Tymiński M., (2002), [http://rcin.org.pl/Content/49276/WA303_63178_A507-DN-R-34-4_Tyminski.pdf ''Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970)''], 'Dzieje Najnowsze', nr 4 | * Tymiński M., (2002), [http://rcin.org.pl/Content/49276/WA303_63178_A507-DN-R-34-4_Tyminski.pdf ''Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970)''], 'Dzieje Najnowsze', nr 4 | ||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Mikroekonomia]] | [[Kategoria:Mikroekonomia]] |
Wersja z 20:47, 26 paź 2023
Gospodarka centralnie planowana |
---|
Polecane artykuły |
Gospodarka centralnie planowana jest to gospodarka oparta na dominacji państwowej własności czynników produkcji i kierowania przez biurokrację państwową, głównie za pomocą różnego typu wskaźników wynikających z planu centralnego. Pojęcie gospodarki centralnie planowanej odnoszone jest do gospodarki krajów, tzw. realnego socjalizmu, a więc krajów rządzonych przez partię typu komunistycznego (M. Tymiński 2002).
Podstawowe założenia tej gospodarki wywodzą się z marksistowskiej wizji komunizmu. Wyrosła ona przede wszystkim z totalnej krytyki kapitalizmu.
TL;DR
Gospodarka centralnie planowana to system oparty na dominacji państwowej własności i zarządzaniu przez biurokrację. Charakteryzuje się centralnym planowaniem, nierynkową alokacją zasobów i niedoborami. Słabościami systemu są brak alokacji zasobów, brak elastyczności, brak zdolności do absorbowania informacji i brak demokracji. Zaletą systemu jest wysoka selektywność.
Zasadnicze cechy gospodarki centralnie planowanej, inaczej zwanej systemem nakazowo-rozdzielczym:
- monoteistyczny ład społeczny- struktura tego systemu wyróżniała centrum polityczne (układ naczelnych władz partyjnych) następnie władze państwową (Sejm i Rada Państwa) oraz administrację państwową szczebla centralnego (rząd, ministerstwa, różnego rodzaju centralne urzędy),
- dominacja państwowej własności czynników produkcji- państwowa własność dominowała we wszystkich dziedzinach gospodarki. W sensie formalnym i prawnym właścicielem środków produkcji skupionych w tzw. sektorze państwowym było państwo. Własność państwowa powstała wskutek nacjonalizacji większych prywatnych przedsiębiorstw i majątków ziemskich. Własność tę oraz własność spółdzielczą traktowano oficjalnie jako dwie formy własności społecznej, przy czym własność państwowa miała stanowić formę "wyższą", a spółdzielcza "niższą" (zakładano, że własność spółdzielcza wykorzystywana była w interesie tylko jednej grupy, a państwowa w interesie całego społeczeństwa). Jeżeli chodzi o własność prywatną to występowała ona w formie tzw. własności drobnotowarowej. Obejmowała ona ziemię i inne czynniki produkcji, skupiona była w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz niewielkich przedsiębiorstwach i zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych,
- centralne planowanie i zarządzanie gospodarką- bardzo silna centralizacja decyzji gospodarczych, istotne decyzje ekonomiczne zapadały na szczeblu centralnym. Obowiązywał hierarchiczny charakter planu i pionowy układ powiązań między różnymi organizacjami oraz nakazowy sposób przekazywania decyzji. Zadania ujęte w planie musiały być traktowane przez inne podmioty gospodarcze jako obowiązkowe do wykonania. Dominowało planowanie rzeczowe nad planowaniem finansowym. Plan powstał przede wszystkim w wielkościach naturalnych (fizycznych). Kategorie towarowo-pieniężne (ceny, koszty, rentowność) w sferze stosunków pomiędzy szczeblem centralnym a przedsiębiorstwami oraz między samymi przedsiębiorstwami odgrywały role bierną w tym sensie, że nie wpływały na aktyw wyboru dokonywane przez przedsiębiorstwa,
- nierynkowa alokacja zasobów- to rozdział surowców, materiałów, dewiz, środków inwestycyjnych, kredytowych, a w dużej mierze także dóbr i usług konsumpcyjnych. Alokacja zasobów kształtowała się pod wpływem subiektywnych ocen polityków gospodarczych i procedur przetargowych między różnymi grupami nacisku,
- gospodarka niedoborów- niedobory były wszechobecne, dotyczyły zarówno czynników produkcji, jak i przedmiotów spożycia. Istotną przyczyną niedoborów było to, że przedsiębiorstwa napotykały tzw. "łagodne" ograniczenie pieniężno-budżetowe. Wyrażało się to w tym, że:
- ceny nie miały charakteru zewnętrznego wobec przedsiębiorstw, co znaczy, że miały one na nie wpływ, mogły nimi manipulować i ukrywać w nich marnotrawstwo,
- system podatkowy był łagodny, wobec przedsiębiorstw stosowano ulgi, odroczenia i zwolnienia podatkowe,
- państwo udzielało bezzwrotnych dotacji przedsiębiorstwom,
- banki udzielały organizacjom gospodarczym kredyty nawet w sytuacji, gdy nie było gwarancji, iż będą one w stanie zwrócić pożyczki z własnych przychodów.
Słabości systemu
Istnienie łagodnego ograniczenia pieniężno-budżetowego sprawiło, że przedsiębiorstwa nie musiały walczyć o przetrwanie i rozwoju, które gwarantowane były przez państwo i nie zależały od realizowanej rentowności. Słabością systemu nakazowo-rozdzielczym było to że system:
- nie zapewniał prawidłowej alokacji zasobów gospodarczych, tzn. nie skłaniał do racjonalnego wykorzystania czynników wytwórczych i obniżki kosztów,
- okazał się całkowicie nieelastyczny z punktu widzenia dostosowania produkcji do struktury potrzeb odbiorców,
- nie był zdolny do absorbowania informacji,
- nie sprzyjał osiąganiu równowagi gospodarczej,
- hamował widoczny sposób oddolną inicjatywę i kreowanie siły tkwiącej w społeczeństwie,
- wywoływał tendencje do ukrywania rezerw przez podmioty gospodarcze,
- prowadził do nadmiernego rozrostu administracji gospodarczej i biurokracji partyjno-państwowej,
- uniemożliwiał w praktyce jakąkolwiek demokrację.
Zalety systemu
System nakazowo-rozdzielczy posiadał jedną mocną stronę, tzw. wysoką selektywność, czyli zdolność do koncentracji ograniczonych zasobów na szczeblu centralnym, a następnie ich rozdział między cele uznane za najważniejsze.
Bibliografia
- Buczyńska T., (2007), Mikroekonomia, Wydawnicwto Szkolne PWN, Łódź
- Kochan J., (2013), Socjalizm, Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o
- Tymiński M., (2002), Malwersacje w przedsiębiorstwach socjalistycznych w Polsce (1950-1970), 'Dzieje Najnowsze', nr 4
Autor: Aleksandra Noga