Digitalizacja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Digitalizacja''' w szerokim rozumieniu stanowi całość procesów prowadzących do przetwarzania materiałów analogowych (pochodzących z obiektów świata rzeczywistego) na formę cyfrową metodą skanowania lub fotografowania oraz dalszej obróbka komputerowa otrzymanych obrazów do postaci, która umożliwia ich udostępnianie (np. w sieci) [Paradowski D. 2010, s. 13]. | '''Digitalizacja''' w szerokim rozumieniu stanowi całość procesów prowadzących do przetwarzania materiałów analogowych (pochodzących z obiektów świata rzeczywistego) na formę cyfrową metodą skanowania lub fotografowania oraz dalszej obróbka komputerowa otrzymanych obrazów do postaci, która umożliwia ich udostępnianie (np. w sieci) [Paradowski D. 2010, s. 13]. | ||
Najczęściej tego pojęcia używa się w odniesieniu do działań prowadzonych przez biblioteki, muzea czy archiwa, czyli takie instytucje, które gromadzą, przechowują, a następnie udostępniają odbiorcom różne [[materiały]]. Szereg tych działań tworzy tak zwany '''„workflow” digitalizacji''', tłumaczony jako swoisty „przepływ” pracy, który jest niezbędny, aby zakończył się cały [[proces]]. W zależności od instytucji, materiałów, wykorzystanego sprzętu czy oprogramowania, różnice w organizacji pracy mogą być bardzo znaczne. [Mejor J.D. 2012, s. 265] | Najczęściej tego pojęcia używa się w odniesieniu do działań prowadzonych przez biblioteki, muzea czy archiwa, czyli takie instytucje, które gromadzą, przechowują, a następnie udostępniają odbiorcom różne [[materiały]]. Szereg tych działań tworzy tak zwany '''„workflow” digitalizacji''', tłumaczony jako swoisty „przepływ” pracy, który jest niezbędny, aby zakończył się cały [[proces]]. W zależności od instytucji, materiałów, wykorzystanego sprzętu czy oprogramowania, różnice w organizacji pracy mogą być bardzo znaczne. [Mejor J.D. 2012, s. 265] | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
==Cele digitalizacji== | ==Cele digitalizacji== | ||
[[Cele]] digitalizacji określane są zgodnie z celami działania instytucji i jednocześnie wynikają z charakteru jej zbiorów oraz profilu użytkowników. | [[Cele]] digitalizacji określane są zgodnie z celami działania instytucji i jednocześnie wynikają z charakteru jej zbiorów oraz profilu użytkowników. | ||
Prawidłowo określone cele to podstawa konstruowania i sprawnego funkcjonowania procesu digitalizacji. Najczęściej wymieniane cele digitalizacji to [Paradowski D. 2010, s. 26-27]: | Prawidłowo określone cele to podstawa konstruowania i sprawnego funkcjonowania procesu digitalizacji. Najczęściej wymieniane cele digitalizacji to [Paradowski D. 2010, s. 26-27]: | ||
'''1. Ochrona.''' | '''1. Ochrona.''' | ||
* ''Zachowanie zawartości zbiorów'' – trwałe zachowanie cyfrowej wersji obiektu należącego do dziedzictwa narodowego na [[wypadek]] zniszczenia oryginału. | * ''Zachowanie zawartości zbiorów'' – trwałe zachowanie cyfrowej wersji obiektu należącego do dziedzictwa narodowego na [[wypadek]] zniszczenia oryginału. | ||
* ''Ochrona zbiorów'' – ochrona oryginału przed nadmierną eksploatacją, destrukcją, kradzieżą i innymi skutkami niesprzyjających działań środowiska zewnętrznego. Pomocne jest również znaczne ograniczenie dostępu do oryginału – zamiast niego udostępniana jest kopia cyfrowa. | * ''Ochrona zbiorów'' – ochrona oryginału przed nadmierną eksploatacją, destrukcją, kradzieżą i innymi skutkami niesprzyjających działań środowiska zewnętrznego. Pomocne jest również znaczne ograniczenie dostępu do oryginału – zamiast niego udostępniana jest kopia cyfrowa. | ||
* ''Wspomaganie opracowania zbiorów ([[dokumentacja]])'' – dopełnienie istniejącego opisu oryginału w oparciu o kopię cyfrową (umożliwienie szybkiego dostępu przy jednoczesnym ograniczeniu eksploatacji oryginału). Zwykle jest to cel dodatkowy. | * ''Wspomaganie opracowania zbiorów ([[dokumentacja]])'' – dopełnienie istniejącego opisu oryginału w oparciu o kopię cyfrową (umożliwienie szybkiego dostępu przy jednoczesnym ograniczeniu eksploatacji oryginału). Zwykle jest to cel dodatkowy. | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
* ''Poprawa dostępności'' : udostępnienie cyfrowej wersji materiałów, które były wcześniej niedostępne do wglądu, dla publiczności oraz możliwości korzystania z popularnego obiektu przez wielu użytkowników jednocześnie. | * ''Poprawa dostępności'' : udostępnienie cyfrowej wersji materiałów, które były wcześniej niedostępne do wglądu, dla publiczności oraz możliwości korzystania z popularnego obiektu przez wielu użytkowników jednocześnie. | ||
* ''Edukacja'' – wspomaganie zarówno nauki samodzielnej i nauczania. Zwiększanie dostępności wiedzy przez dostęp do zbiorów cyfrowych, możliwość wykorzystania materiałów dotychczas nieobecnych w projektach edukacyjnych, | * ''Edukacja'' – wspomaganie zarówno nauki samodzielnej i nauczania. Zwiększanie dostępności wiedzy przez dostęp do zbiorów cyfrowych, możliwość wykorzystania materiałów dotychczas nieobecnych w projektach edukacyjnych, | ||
* ''Nauka'' – pomoc w pracach naukowo-badawczych. Udostępnienie naukowcom szybkiego i wygodnego wglądu do materiałów źródłowych i publikacji naukowych, jak również wzbogacenie tego dostępu o nowe narzędzia (np. wyszukiwawcze, analityczne), umożliwiających wykonanie operacji niemożliwych lub bardzo trudnych na klasycznych materiałach. | * ''Nauka'' – pomoc w pracach naukowo-badawczych. Udostępnienie naukowcom szybkiego i wygodnego wglądu do materiałów źródłowych i publikacji naukowych, jak również wzbogacenie tego dostępu o nowe narzędzia (np. wyszukiwawcze, analityczne), umożliwiających wykonanie operacji niemożliwych lub bardzo trudnych na klasycznych materiałach. | ||
* ''Popularyzacja zbiorów''. Budowanie wśród społeczeństwa świadomości istnienia wartościowych kolekcji lub obiektów (np. zabytków kultury). | * ''Popularyzacja zbiorów''. Budowanie wśród społeczeństwa świadomości istnienia wartościowych kolekcji lub obiektów (np. zabytków kultury). | ||
* ''[[Promocja]] instytucji''. Tworzenie świadomości istnienia danej instytucji, budowanie jej atrakcyjnego wizerunku, jako organizacji nowoczesnej, reagującej na [[potrzeby]] i oczekiwania użytkownika, udostępniającej publikacje w przystępnej formie. | * ''[[Promocja]] instytucji''. Tworzenie świadomości istnienia danej instytucji, budowanie jej atrakcyjnego wizerunku, jako organizacji nowoczesnej, reagującej na [[potrzeby]] i oczekiwania użytkownika, udostępniającej publikacje w przystępnej formie. | ||
==Praktyczne wykorzystanie digitalizacji== | ==Praktyczne wykorzystanie digitalizacji== | ||
Digitalizacja stanowiła sedno takich projektów bibliotecznych jak na przykład [Rożniakowska-Kłosińska M. 2009]: | Digitalizacja stanowiła sedno takich projektów bibliotecznych jak na przykład [Rożniakowska-Kłosińska M. 2009]: | ||
* Śląska Internetowa Biblioteka Zbiorów Zabytkowych, | * Śląska Internetowa Biblioteka Zbiorów Zabytkowych, | ||
* konserwacja i digitalizacja zbiorów WBP w Opolu - 27 egzemplarzy starodruków i jeden [[kodeks]] piśmienny, | * konserwacja i digitalizacja zbiorów WBP w Opolu - 27 egzemplarzy starodruków i jeden [[kodeks]] piśmienny, | ||
* digitalizacja całej spuścizny Zbigniewa Herberta w postaci 60 000 kart, 6500 listów i 5000 rysunków przez Bibliotekę Narodową. | * digitalizacja całej spuścizny Zbigniewa Herberta w postaci 60 000 kart, 6500 listów i 5000 rysunków przez Bibliotekę Narodową. | ||
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż ten proces towarzyszy nie tylko bibliotekom. Kreowanie zasobów cyfrowych i udostępnianie ich w Internecie jest w pewien sposób dodawaniem cyfrowego aspektu do obiektów, które do tej pory istniały jedynie w świecie analogowym. Natomiast w przypadku udostępniania obiektów typu digital born (czyli tzw. naturalnych dokumentów elektroniczny) jest przestawianiem ich w naturalnym środowisku. | Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż ten proces towarzyszy nie tylko bibliotekom. Kreowanie zasobów cyfrowych i udostępnianie ich w Internecie jest w pewien sposób dodawaniem cyfrowego aspektu do obiektów, które do tej pory istniały jedynie w świecie analogowym. Natomiast w przypadku udostępniania obiektów typu digital born (czyli tzw. naturalnych dokumentów elektroniczny) jest przestawianiem ich w naturalnym środowisku. | ||
Digitalizację niewątpliwie można uznać za proces oczywisty i niezbędny wielu instytucji, bez względu na ich źródła finansowania, umocowania prawno-administracyjnego. Dotyczy organizacje od archiwów, muzeów, fundacji, po organy samorządowe czy państwowe, jak również mniejsze działalności gospodarcze, portale internetowe czy nawet osoby prywatne. | Digitalizację niewątpliwie można uznać za proces oczywisty i niezbędny wielu instytucji, bez względu na ich źródła finansowania, umocowania prawno-administracyjnego. Dotyczy organizacje od archiwów, muzeów, fundacji, po organy samorządowe czy państwowe, jak również mniejsze działalności gospodarcze, portale internetowe czy nawet osoby prywatne. | ||
Wymienione projekty są jedynie niewielkim wycinkiem projektów prowadzonych w Polsce, obrazującym [[różnorodność]] inicjatyw digitalizacji bądź pośrednio z nią związanych [Rożniakowska-Kłosińska M. 2009]: | Wymienione projekty są jedynie niewielkim wycinkiem projektów prowadzonych w Polsce, obrazującym [[różnorodność]] inicjatyw digitalizacji bądź pośrednio z nią związanych [Rożniakowska-Kłosińska M. 2009]: | ||
* [[Rewitalizacja]] i digitalizacja XVII-wiecznego zespołu pałacowo-parkowego w Wilanowie - etap III | * [[Rewitalizacja]] i digitalizacja XVII-wiecznego zespołu pałacowo-parkowego w Wilanowie - etap III | ||
* Digitalizacja archiwalnych aktów metrykalnych przez Polskie Towarzystwo Genealogiczne; | * Digitalizacja archiwalnych aktów metrykalnych przez Polskie Towarzystwo Genealogiczne; | ||
* [[Projekt]] konserwacji i digitalizacji, najstarszych dokumentów archiwalnych ze zbiorów własnych, m.in. przywilejów królów Polski, Władysława IV z 1633 r., Jana Kazimierza z 1661 r. i Jana III Sobieskiego z 1683 r., | * [[Projekt]] konserwacji i digitalizacji, najstarszych dokumentów archiwalnych ze zbiorów własnych, m.in. przywilejów królów Polski, Władysława IV z 1633 r., Jana Kazimierza z 1661 r. i Jana III Sobieskiego z 1683 r., | ||
* Otrzymanie przez Instytut Pamięci Narodowej zdigitalizowanych dokumentów dotyczących pracy przymusowej na rzecz III Rzeszy przygotowanych przez Międzynarodową Służbę Poszukiwawczą Czerwonego Krzyża w Bad Arolsen. Cyfrowe [[archiwum]] zawiera 13 milionów zeskanowanych obrazów i stanowi 1,87 TB danych. | * Otrzymanie przez Instytut Pamięci Narodowej zdigitalizowanych dokumentów dotyczących pracy przymusowej na rzecz III Rzeszy przygotowanych przez Międzynarodową Służbę Poszukiwawczą Czerwonego Krzyża w Bad Arolsen. Cyfrowe [[archiwum]] zawiera 13 milionów zeskanowanych obrazów i stanowi 1,87 TB danych. | ||
* Digitalizacja akt i innych zasobów Instytutu Pamięci Narodowej; | * Digitalizacja akt i innych zasobów Instytutu Pamięci Narodowej; | ||
* Digitalizacja archiwum Kolbergowskiego (Instytut im. Oskara Kolberga - etnografa, folklorysty, muzyka) w Poznaniu, czyli tomów Dzieł Wszystkich zawierających [[zapisy]] muzyczne: pieśni, tańce, melodie bez tekstu oraz opracowania fortepianowe melodii ludowych. Zawiera ona także częściowy repertuar pieśniowy i taneczny dworów szlacheckich oraz miejski folklor muzyczny. | * Digitalizacja archiwum Kolbergowskiego (Instytut im. Oskara Kolberga - etnografa, folklorysty, muzyka) w Poznaniu, czyli tomów Dzieł Wszystkich zawierających [[zapisy]] muzyczne: pieśni, tańce, melodie bez tekstu oraz opracowania fortepianowe melodii ludowych. Zawiera ona także częściowy repertuar pieśniowy i taneczny dworów szlacheckich oraz miejski folklor muzyczny. | ||
* Digitalizacja map w miejskich oddziałach kartograficznych i geodezyjnych lub biurach projektowych - korzystanie z procedury zawierającej zasady opracowywania wektorowych kopii map otrzymanych w formacie | * Digitalizacja map w miejskich oddziałach kartograficznych i geodezyjnych lub biurach projektowych - korzystanie z procedury zawierającej zasady opracowywania wektorowych kopii map otrzymanych w formacie | ||
* [[Inicjatywa]] Rządowego Centrum Legislacji będącego instytucją udostępniającą w Internecie najaktualniejsze "Dzienniki Ustaw" i "Monitory Polskie". | * [[Inicjatywa]] Rządowego Centrum Legislacji będącego instytucją udostępniającą w Internecie najaktualniejsze "Dzienniki Ustaw" i "Monitory Polskie". | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Flew T, (2008) ''New Media: An Introduction'', Oxford University Press, South Melbourne | * Flew T, (2008) ''New Media: An Introduction'', Oxford University Press, South Melbourne | ||
* Mejor J.D., (2012) | * Mejor J.D., (2012) ''Digitalizacja - garść refleksji'', Z badań nad książką i księgozbiorami historycznymi, Tom 6, Warszawa | ||
* Paradowski D., (2010) [https://www.bn.org.pl/download/document/1342175805.pdf ''Digitalizacja piśmiennictwa''], Biblioteka Narodowa, Warszawa | * Paradowski D., (2010) [https://www.bn.org.pl/download/document/1342175805.pdf ''Digitalizacja piśmiennictwa''], Biblioteka Narodowa, Warszawa | ||
* Rożniakowska-Kłosińska M., (2009) [http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/959/Rozniakowska_Klosinska_M_Digitalizacja_wszedzie_dookola_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Digitalizacja wszędzie dookoła''], Biuletyn EBIB 7/2009 (107), | * Rożniakowska-Kłosińska M., (2009) [http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/959/Rozniakowska_Klosinska_M_Digitalizacja_wszedzie_dookola_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Digitalizacja wszędzie dookoła''], Biuletyn EBIB 7/2009 (107), Stowarzyszenie EBIB | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Patrycja Bogdańska}} | {{a|Patrycja Bogdańska}} |
Wersja z 21:17, 27 paź 2023
Digitalizacja |
---|
Polecane artykuły |
Digitalizacja w szerokim rozumieniu stanowi całość procesów prowadzących do przetwarzania materiałów analogowych (pochodzących z obiektów świata rzeczywistego) na formę cyfrową metodą skanowania lub fotografowania oraz dalszej obróbka komputerowa otrzymanych obrazów do postaci, która umożliwia ich udostępnianie (np. w sieci) [Paradowski D. 2010, s. 13].
Najczęściej tego pojęcia używa się w odniesieniu do działań prowadzonych przez biblioteki, muzea czy archiwa, czyli takie instytucje, które gromadzą, przechowują, a następnie udostępniają odbiorcom różne materiały. Szereg tych działań tworzy tak zwany „workflow” digitalizacji, tłumaczony jako swoisty „przepływ” pracy, który jest niezbędny, aby zakończył się cały proces. W zależności od instytucji, materiałów, wykorzystanego sprzętu czy oprogramowania, różnice w organizacji pracy mogą być bardzo znaczne. [Mejor J.D. 2012, s. 265]
Historia digitalizacji jest stosunkowo nierozbudowana, w związku z czym zarówno samo rozumienie zagadnienia, jak również jego składników wciąż podlega krystalizacji i definiowaniu, w aspekcie logicznym oraz terminologicznym. Szczególnie dotyczy to samego terminu „digitalizacja”, który posiada odpowiednik o polskim źródłosłowie, a mianowicie „cyfryzacja”, jednak bardzo rzadko spotykany w praktyce [Paradowski D. 2010, s. 13]. W zależności od źródła możemy znaleźć kilka interpretacji tego terminu. Można spotkać się z definicjami wskazującymi jedynie na przekształcenie dowolnej formy analogowej dokumentu (książki, obrazu, dźwięku) na postać binarną [Terry F. 2008]. Zgodnie z tym rozumowaniem każde utrwalenie zdjęcia w formacie cyfrowym, czy nagranie dźwięku będzie digitalizacją. Inne opracowania podają nieco węższą definicję, ponieważ digitalizacja jest uznawana za równoznaczną tylko ze skanowaniem materiału analogowego i przetwarzaniem na formę cyfrową [Mejor J.D. 2012, s. 265].
TL;DR
Digitalizacja to proces przetwarzania materiałów analogowych na formę cyfrową w celu ochrony i udostępniania. Cele digitalizacji to m.in. zachowanie zbiorów, poprawa dostępności, edukacja i nauka. Przykłady praktycznego wykorzystania digitalizacji to projekty biblioteczne i inne inicjatywy, które mają na celu udostępnienie zasobów cyfrowych. Digitalizacja jest istotna dla różnych instytucji i organizacji, od bibliotek i muzeów po organy samorządowe i prywatne osoby. W Polsce prowadzonych jest wiele projektów digitalizacji, np. rewitalizacja zespołu pałacowo-parkowego w Wilanowie, digitalizacja archiwów metrykalnych i akt, oraz digitalizacja map i dokumentów historycznych.
Cele digitalizacji
Cele digitalizacji określane są zgodnie z celami działania instytucji i jednocześnie wynikają z charakteru jej zbiorów oraz profilu użytkowników. Prawidłowo określone cele to podstawa konstruowania i sprawnego funkcjonowania procesu digitalizacji. Najczęściej wymieniane cele digitalizacji to [Paradowski D. 2010, s. 26-27]:
1. Ochrona.
- Zachowanie zawartości zbiorów – trwałe zachowanie cyfrowej wersji obiektu należącego do dziedzictwa narodowego na wypadek zniszczenia oryginału.
- Ochrona zbiorów – ochrona oryginału przed nadmierną eksploatacją, destrukcją, kradzieżą i innymi skutkami niesprzyjających działań środowiska zewnętrznego. Pomocne jest również znaczne ograniczenie dostępu do oryginału – zamiast niego udostępniana jest kopia cyfrowa.
- Wspomaganie opracowania zbiorów (dokumentacja) – dopełnienie istniejącego opisu oryginału w oparciu o kopię cyfrową (umożliwienie szybkiego dostępu przy jednoczesnym ograniczeniu eksploatacji oryginału). Zwykle jest to cel dodatkowy.
2. Udostępnianie.
- Poprawa dostępności : udostępnienie cyfrowej wersji materiałów, które były wcześniej niedostępne do wglądu, dla publiczności oraz możliwości korzystania z popularnego obiektu przez wielu użytkowników jednocześnie.
- Edukacja – wspomaganie zarówno nauki samodzielnej i nauczania. Zwiększanie dostępności wiedzy przez dostęp do zbiorów cyfrowych, możliwość wykorzystania materiałów dotychczas nieobecnych w projektach edukacyjnych,
- Nauka – pomoc w pracach naukowo-badawczych. Udostępnienie naukowcom szybkiego i wygodnego wglądu do materiałów źródłowych i publikacji naukowych, jak również wzbogacenie tego dostępu o nowe narzędzia (np. wyszukiwawcze, analityczne), umożliwiających wykonanie operacji niemożliwych lub bardzo trudnych na klasycznych materiałach.
- Popularyzacja zbiorów. Budowanie wśród społeczeństwa świadomości istnienia wartościowych kolekcji lub obiektów (np. zabytków kultury).
- Promocja instytucji. Tworzenie świadomości istnienia danej instytucji, budowanie jej atrakcyjnego wizerunku, jako organizacji nowoczesnej, reagującej na potrzeby i oczekiwania użytkownika, udostępniającej publikacje w przystępnej formie.
Praktyczne wykorzystanie digitalizacji
Digitalizacja stanowiła sedno takich projektów bibliotecznych jak na przykład [Rożniakowska-Kłosińska M. 2009]:
- Śląska Internetowa Biblioteka Zbiorów Zabytkowych,
- konserwacja i digitalizacja zbiorów WBP w Opolu - 27 egzemplarzy starodruków i jeden kodeks piśmienny,
- digitalizacja całej spuścizny Zbigniewa Herberta w postaci 60 000 kart, 6500 listów i 5000 rysunków przez Bibliotekę Narodową.
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż ten proces towarzyszy nie tylko bibliotekom. Kreowanie zasobów cyfrowych i udostępnianie ich w Internecie jest w pewien sposób dodawaniem cyfrowego aspektu do obiektów, które do tej pory istniały jedynie w świecie analogowym. Natomiast w przypadku udostępniania obiektów typu digital born (czyli tzw. naturalnych dokumentów elektroniczny) jest przestawianiem ich w naturalnym środowisku.
Digitalizację niewątpliwie można uznać za proces oczywisty i niezbędny wielu instytucji, bez względu na ich źródła finansowania, umocowania prawno-administracyjnego. Dotyczy organizacje od archiwów, muzeów, fundacji, po organy samorządowe czy państwowe, jak również mniejsze działalności gospodarcze, portale internetowe czy nawet osoby prywatne.
Wymienione projekty są jedynie niewielkim wycinkiem projektów prowadzonych w Polsce, obrazującym różnorodność inicjatyw digitalizacji bądź pośrednio z nią związanych [Rożniakowska-Kłosińska M. 2009]:
- Rewitalizacja i digitalizacja XVII-wiecznego zespołu pałacowo-parkowego w Wilanowie - etap III
- Digitalizacja archiwalnych aktów metrykalnych przez Polskie Towarzystwo Genealogiczne;
- Projekt konserwacji i digitalizacji, najstarszych dokumentów archiwalnych ze zbiorów własnych, m.in. przywilejów królów Polski, Władysława IV z 1633 r., Jana Kazimierza z 1661 r. i Jana III Sobieskiego z 1683 r.,
- Otrzymanie przez Instytut Pamięci Narodowej zdigitalizowanych dokumentów dotyczących pracy przymusowej na rzecz III Rzeszy przygotowanych przez Międzynarodową Służbę Poszukiwawczą Czerwonego Krzyża w Bad Arolsen. Cyfrowe archiwum zawiera 13 milionów zeskanowanych obrazów i stanowi 1,87 TB danych.
- Digitalizacja akt i innych zasobów Instytutu Pamięci Narodowej;
- Digitalizacja archiwum Kolbergowskiego (Instytut im. Oskara Kolberga - etnografa, folklorysty, muzyka) w Poznaniu, czyli tomów Dzieł Wszystkich zawierających zapisy muzyczne: pieśni, tańce, melodie bez tekstu oraz opracowania fortepianowe melodii ludowych. Zawiera ona także częściowy repertuar pieśniowy i taneczny dworów szlacheckich oraz miejski folklor muzyczny.
- Digitalizacja map w miejskich oddziałach kartograficznych i geodezyjnych lub biurach projektowych - korzystanie z procedury zawierającej zasady opracowywania wektorowych kopii map otrzymanych w formacie
- Inicjatywa Rządowego Centrum Legislacji będącego instytucją udostępniającą w Internecie najaktualniejsze "Dzienniki Ustaw" i "Monitory Polskie".
Bibliografia
- Flew T, (2008) New Media: An Introduction, Oxford University Press, South Melbourne
- Mejor J.D., (2012) Digitalizacja - garść refleksji, Z badań nad książką i księgozbiorami historycznymi, Tom 6, Warszawa
- Paradowski D., (2010) Digitalizacja piśmiennictwa, Biblioteka Narodowa, Warszawa
- Rożniakowska-Kłosińska M., (2009) Digitalizacja wszędzie dookoła, Biuletyn EBIB 7/2009 (107), Stowarzyszenie EBIB
Autor: Patrycja Bogdańska