Nagroda im. Deminga: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 66: | Linia 66: | ||
[[Kategoria:Nagrody jakości]] | [[Kategoria:Nagrody jakości]] | ||
[[en:Deming's Award]] | [[en:Deming's Award]] | ||
{{#metamaster:description|Nagroda Deminga - prestiżowe wyróżnienie dla tych, którzy przyczyniają się do rozwoju jakości w zarządzaniu. Uznawana za wzór na świecie.}} |
Wersja z 16:22, 11 paź 2023
Nagroda im. Deminga |
---|
Polecane artykuły |
Nagroda im Deminga powołana przez Związek Japońskich Naukowców i Inżynierów JUSE (Union of Japanese Scientists and Engineers) w 1951 r. dla uhonorowania Deminga. Zyskał on powszechne uznanie za swój wkład w rozwój powojennej Japonii. (Deming pojechał do Japonii w 1950 r., gdzie nauczał metod statystycznej kontroli procesów, której twórcą był jego przyjaciel Walter Shewhart). Była to pierwsza nagroda projakościowa na świecie i do dziś stanowi wzór dla wielu nagród krajowych i międzynarodowych (Nagroda im. Malcolma Baldridge'a, Europejska Nagroda Jakości). Prestiżowa nagroda Deminga jest traktowana jako symbol japońskiej troski o wysoką jakość.
Przyznawana jest co roku w kategoriach:
- indywidualnej - dla osób o wybitnych osiągnięciach w zarządzaniu jakością.
- zbiorowa- dla przedsiębiorstw.
Kryteria oceny w nagrodzie im. Deminga
- Polityka przedsiębiorstwa:
- ocena zgodności polityki z istniejącymi warunkami działania i jej zrozumienie przez wszystkich pracowników,
- sposób określenia i przekazywania pracownikom przez wszystkie działy firmy polityki sterowania jakością oraz informacji o uzyskanych rezultatach.
- Organizacja przedsiębiorstwa:
- zakresy odpowiedzialności i uprawnień,
- sposób organizacji współpracy między wszystkimi działami firmy oraz stosowane metody zarzadzania.
- Propagowanie i szkolenie w zakresie jakości:
- sposoby nauczania pracowników na kursach i podczas pracy w samym zakładzie jak też w firmach współpracujących, szczególnie w zakresie metod statystycznych,
- stopień aktywności kół jakości.
- Gromadzenie, przekazywanie i wykorzystanie informacji o jakości:
- sposób zbierania i przekazywania informacji dotyczących jakości, przez dyrekcję, podległe zakłady, oddziały, biura inne komórki organizacyjne,
- stosowane systemy informacyjne, szybkośc przekazu i wykorzystania informacji.
- Analizy:
- Identyfikacja problemów krytycznych w odniesieniu do wyrobu i procesu,
- Sposób analizowania tych problemów,
- Zastosowanie w analizie metod statystycznych.
- Normalizacja (w firmie):
- Zasady ustanawiania, nowelizacji i unieważniania norm,
- Wykorzystywanie norm do usprawniania stosowanych w firmie technologii.
- Sterowanie, doskonalenie:
- Sposób przeglądu procedur,
- Sposób stosowania metod statystycznych, kart kontrolnych,
- Sposób nadzoru ze strony kierownictwa w powyższych kwestiach.
- Zapewnienie jakosci:
- Warunki powstawania nowego wyrobu (projektowanie, produkcja, kontrola, koserwacja, zakupy, sprzedaż, serwis).
- Efekty:
- Efekty uzyskane w odniesieniu do jakości produktu,
- Stopień poprawy produktu w kontekście jego jakości, ilości i kosztów,
- Analiza całej firmy z punktu widzenia nie tylko efektów ekonomicznych ale także oceny postawy wszystkich pracowników.
10. Plany na przyszłość:
- Analiza słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa: planowanie promocji systemu sterowania jakością, prawdopodobieństwo kontynuacji i rozwijania dotychczasowych rozwiązań w zakresie sterowania jakością.
Analizując szczegółowo kryteria konkursu Nagrody im. Deminga dla przedsiębiorstw, można dojść do wniosku,że szczególna uwagę poświęca się zagadnieniom dotyczącym stosowania metod statystycznych w sterowaniu procesami oraz angażowaniu personelu w procesy doskonalenia (np.koła jakości).
Bibliografia
- A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005,
- J.Bank, Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Gebethner & Ska, Warszawa 1996.
Autor: Magda Lach