Zadania lidera: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Lider projektu''' -sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz umiejętności. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i cechy charakteru takie jak – kreatywność, odpowiedzialność, charyzma, otwartość, zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów. | '''[[Lider]] projektu''' -sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz [[umiejętności]]. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i [[cechy charakteru]] takie jak – [[kreatywność]], [[odpowiedzialność]], charyzma, otwartość, [[zdolność]] do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów. | ||
==Różnice między liderem a managerem== | ==Różnice między liderem a managerem== | ||
Manager i przywódca pełnią różne funkcje w danej organizacji. Organizacja bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. | [[Manager]] i [[przywódca]] pełnią różne funkcje w danej organizacji. [[Organizacja]] bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. | ||
Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za powołanie zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie. | Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za [[powołanie]] zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie. | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
| Działa od ogółu || Działa od szczegółu | | Działa od ogółu || Działa od szczegółu | ||
|- | |- | ||
| Podejmuje ryzyko || Redukuje ryzyko | | Podejmuje [[ryzyko]] || Redukuje ryzyko | ||
|- | |- | ||
| Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy || Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach | | Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy || Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach | ||
|- | |- | ||
| Inspiruje zespół do działania|| Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół | | Inspiruje [[zespół]] do działania|| Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół | ||
|- | |- | ||
| Używa nieformalnych struktur || Używa formalnych struktur | | Używa nieformalnych struktur || Używa formalnych struktur | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
* Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu. | * Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu. | ||
Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy morale panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane. | Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy [[morale]] panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane. | ||
==Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu== | ==Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu== | ||
* wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi, | * wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi, | ||
* szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być plan zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia, | * szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być [[plan]] zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia, | ||
* poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów, | * poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów, | ||
* mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy, | * mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy, | ||
Linia 66: | Linia 66: | ||
==Zadania lidera w zespole projektowym== | ==Zadania lidera w zespole projektowym== | ||
Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane. | Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane. | ||
Do takich metod możemy zaliczyć: metoda rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów. | Do takich metod możemy zaliczyć: [[metoda]] rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów. | ||
Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą. | Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą. | ||
Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to motywacja do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za zadanie wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni klimat ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne relacje interpersonalne. | Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to [[motywacja]] do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za [[zadanie]] wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni [[klimat]] ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne [[relacje interpersonalne]]. | ||
'''Zobacz także:''' | '''Zobacz także:''' | ||
Linia 75: | Linia 75: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Azouzi M. A., Jarboui A., ''[http://ijms.ut.ac.ir/pdf_28871_b2a82b1f6862d8d1154499320e5e68ac.html CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency]'', ''Corporate Governance: The international journal of business in society'', 13(4), 2013 | * Azouzi M. A., Jarboui A., ''[http://ijms.ut.ac.ir/pdf_28871_b2a82b1f6862d8d1154499320e5e68ac.html CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency]'', ''Corporate Governance: The international journal of business in society'', 13(4), 2013 | ||
* Balcerek A., ''Od zarządzania do przywództwa'', Instytut pracy i spraw socjalnych,2008* Klimiuk J., ''Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami'', ''Organizacja i zarządzanie strategiczne'', Nr 3, 2009 | * Balcerek A., ''Od zarządzania do przywództwa'', Instytut pracy i spraw socjalnych,2008* Klimiuk J., ''Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami'', ''Organizacja i [[zarządzanie]] strategiczne'', Nr 3, 2009 | ||
* Kopczyński T., ''[http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202014/06_kopczynski.pdf Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami]'', ''Studia Oeconomica Posnaniensia'', nr 9 (270), 2014 | * Kopczyński T., ''[http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202014/06_kopczynski.pdf Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami]'', ''Studia Oeconomica Posnaniensia'', nr 9 (270), 2014 | ||
* Kopczyński T., ''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270) | * Kopczyński T., ''Rola i [[kompetencje]] kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270) | ||
* Newton R., ''Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów'', Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015 | * Newton R., ''Skuteczny [[kierownik projektu]]. Sztuka osiągania celów'', Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015 | ||
* Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., ''Podręcznik lidera'', Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015 | * Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., ''Podręcznik lidera'', Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015 | ||
* Van der Merwe L., Verwey A., ''[http://www.sajhrm.co.za/index.php/sajhrm/article/viewFile/117/137 Leadership meta-competences for the future world of work]'', ''SA Journal of Human Resource Management'', 5(2), 2007 | * Van der Merwe L., Verwey A., ''[http://www.sajhrm.co.za/index.php/sajhrm/article/viewFile/117/137 Leadership meta-competences for the future world of work]'', ''SA Journal of Human Resource Management'', 5(2), 2007 |
Wersja z 17:27, 22 maj 2020
Zadania lidera |
---|
Polecane artykuły |
Lider projektu -sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz umiejętności. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i cechy charakteru takie jak – kreatywność, odpowiedzialność, charyzma, otwartość, zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów.
Różnice między liderem a managerem
Manager i przywódca pełnią różne funkcje w danej organizacji. Organizacja bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za powołanie zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie.
Podstawowe różnice w zadaniach Lidera i Managera przedstawiają się następująco
Zadania Lidera | Zadania Managera |
---|---|
Posiada wizje | Planuje |
Działa od ogółu | Działa od szczegółu |
Podejmuje ryzyko | Redukuje ryzyko |
Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy | Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach |
Inspiruje zespół do działania | Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół |
Używa nieformalnych struktur | Używa formalnych struktur |
Ustala kierunki | Organizuje |
Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in.
{{#ev:youtube|3v3WCiaSypg|480|right|Role w zespołach projektowych (Sławomir Wawak)|frame}}
- Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji.
- Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji.
- Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu.
Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy morale panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane.
Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu
- wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi,
- szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być plan zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia,
- poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów,
- mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy,
- stosowanie jasnej komunikacji i przekazywanie całości niezbędnych informacji,
- nawiązywanie kontaktów z innymi zespołami,
- umiejętność zarządzania konfliktem, aby zespół mógł wyciągnąć z niego wnioski i wskazówki na przyszłość,
- trzymanie się reguł zespołowych.
Zadania lidera w zespole projektowym
Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane. Do takich metod możemy zaliczyć: metoda rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów. Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą. Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to motywacja do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za zadanie wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni klimat ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne relacje interpersonalne.
Zobacz także:
Bibliografia
- Azouzi M. A., Jarboui A., CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency, Corporate Governance: The international journal of business in society, 13(4), 2013
- Balcerek A., Od zarządzania do przywództwa, Instytut pracy i spraw socjalnych,2008* Klimiuk J., Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami, Organizacja i zarządzanie strategiczne, Nr 3, 2009
- Kopczyński T., Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270), 2014
- Kopczyński T., Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
- Newton R., Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015
- Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., Podręcznik lidera, Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015
- Van der Merwe L., Verwey A., Leadership meta-competences for the future world of work, SA Journal of Human Resource Management, 5(2), 2007
- [1]
- Przedsiębiorczość i zarządzanie,Społeczne problemy zarządzania projektami , Tom XIV, Zeszyt 11, Część I Łódź 2013
- Project Leadership- Step by step., Svein Arne Jessen & bookboon.com, 2012
Autor: Dominika Kiełbowicz