Visual merchandising: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Visual merchandising''' jest jednym z zagadnień merchandisingu i traktujemy je jako pojęcie węższe. Merchandising wizualny zajmuje | '''Visual [[merchandising]]''' jest jednym z zagadnień merchandisingu i traktujemy je jako pojęcie węższe. Merchandising wizualny zajmuje | ||
się kreowaniem przestrzeni handlowej w taki sposób aby przyciągnąć uwagę klienta i nakłonić go do zakupu towarów lub usług. Może skupiać się tylko na wizualnym aspekcie ekspozycji towarów albo może być traktowany jako instrument promocji (Borusiak, 2005, s. 11). | się kreowaniem przestrzeni handlowej w taki sposób aby przyciągnąć uwagę klienta i nakłonić go do zakupu [[towarów]] lub usług. Może skupiać się tylko na wizualnym aspekcie ekspozycji towarów albo może być traktowany jako instrument promocji (Borusiak, 2005, s. 11). | ||
==Cele visual merchandisingu== | ==Cele visual merchandisingu== | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
* Zwiększenie sprzedaży. | * Zwiększenie sprzedaży. | ||
* Przyciąganie klientów i nakłaniania ich do zakupu. | * Przyciąganie klientów i nakłaniania ich do zakupu. | ||
* Jasna i przejrzysta komunikacja pomiędzy klientem a firmą. | * Jasna i przejrzysta [[komunikacja]] pomiędzy klientem a firmą. | ||
* Informowanie o produktach i usługach danej firmy. | * Informowanie o produktach i usługach danej firmy. | ||
* Szybsza prezentacja produktów przez sprzedawców. | * Szybsza prezentacja produktów przez sprzedawców. | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
* kolor, | * kolor, | ||
* oświetlenie, | * oświetlenie, | ||
* materiały sprzedażowe POP, | * [[materiały]] sprzedażowe POP, | ||
* witryny. | * witryny. | ||
Zadaniem '''oświetlenia''' jest przyciąganie uwagi klienta do produktów wybranych przez detalistę, budowa odpowiedniego nastroju, wywoływanie określonych emocji oraz dbanie o prestiż i nowoczesność firmy poprzez dostosowanie się do aktualnych trendów. Stosuje się dwa rodzaje oświetlenia: ogólne i akcentujące. Pierwsze z nich oświetla cały sklep, równomiernie w każdym miejscu. Drugi rodzaj oświetlenia skupia się | Zadaniem '''oświetlenia''' jest przyciąganie uwagi klienta do produktów wybranych przez detalistę, budowa odpowiedniego nastroju, wywoływanie określonych emocji oraz dbanie o [[prestiż]] i nowoczesność firmy poprzez dostosowanie się do aktualnych trendów. Stosuje się dwa rodzaje oświetlenia: ogólne i akcentujące. Pierwsze z nich oświetla cały sklep, równomiernie w każdym miejscu. Drugi rodzaj oświetlenia skupia się | ||
na zaakcentowaniu wybranego produktu czy też witryny. | na zaakcentowaniu wybranego produktu czy też witryny. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
'''Kolor''' ma duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów dlatego dobór odpowiednich barw może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż określonych produktów. Dzięki barwie firmy mogą stworzyć własną i wyróżniającą ją na tle konkurencji identyfikację wizualną. Dobrze dostoswany kolor podkreśla atrakcyjność produktów i wywołuje określone odczucia odbiorcy, które przenoszone są później na postrzeganie danej marki. | '''Kolor''' ma duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów dlatego dobór odpowiednich barw może pozytywnie wpłynąć na [[sprzedaż]] określonych produktów. Dzięki barwie firmy mogą stworzyć własną i wyróżniającą ją na tle konkurencji identyfikację wizualną. Dobrze dostoswany kolor podkreśla atrakcyjność produktów i wywołuje określone odczucia odbiorcy, które przenoszone są później na postrzeganie danej marki. | ||
'''Materiały POP'''(ang. Point of purchase) to materiały promocyjne, które stanowią element wyposażenia sklepu i wykorzystywane są do ekspozycji produktów. Stosowanie ich ma za zadanie: promowanie sprzedaży, przyciąganie uwagi klienta, przypominanie klientowi o produktach, które mógłby nabyć, podkreślanie obecności marki w sklepie. | '''Materiały POP'''(ang. Point of purchase) to materiały promocyjne, które stanowią element wyposażenia sklepu i wykorzystywane są do ekspozycji produktów. Stosowanie ich ma za [[zadanie]]: promowanie sprzedaży, przyciąganie uwagi klienta, przypominanie klientowi o produktach, które mógłby nabyć, podkreślanie obecności marki w sklepie. | ||
Możemy wyróżnić następujące kategorie POP (Gajewska i Piskrzyńska, 2016, s. 18): | Możemy wyróżnić następujące kategorie POP (Gajewska i Piskrzyńska, 2016, s. 18): | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
==Visual merchandising online czyli e-merchandising== | ==Visual merchandising online czyli e-merchandising== | ||
Merchendising to różne metody stosowane przez sprzedawców, polegające na odpowiedniej prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży. Wykorzystywane do tego są różne zabiegi marketingowe jak np. ekspozycja słodyczy przy kasach czy też oferowanie warzyw i owoców zaraz po wejściu do sklepu. W przypadku sprzedaży online również spotykamy się z merchandisingiem zwanym jako e-merchandising lub online merchandising (Dutko, | Merchendising to różne metody stosowane przez sprzedawców, polegające na odpowiedniej prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży. Wykorzystywane do tego są różne zabiegi marketingowe jak np. [[ekspozycja]] słodyczy przy kasach czy też oferowanie warzyw i owoców zaraz po wejściu do sklepu. W przypadku sprzedaży online również spotykamy się z merchandisingiem zwanym jako e-merchandising lub online merchandising (Dutko, | ||
2016, s. 612). | 2016, s. 612). | ||
Online merchandising można w skrócie zdefiniować jako zarządzanie asortymentem na stronach sklepu internetowego. | Online merchandising można w skrócie zdefiniować jako [[zarządzanie]] asortymentem na stronach sklepu internetowego. | ||
W przypadku e-merchandisingu sprzedawca chcący osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż musi zadbać o kilka elementów: | W przypadku e-merchandisingu [[sprzedawca]] chcący osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż musi zadbać o kilka elementów: | ||
* Znaleźć odpowiedni produkt. | * Znaleźć odpowiedni [[produkt]]. | ||
* Wyeksponować go na stronie internetowej w taki sposób aby klient sam na niego trafił. | * Wyeksponować go na stronie internetowej w taki sposób aby [[klient]] sam na niego trafił. | ||
* Określić odpowiedni poziom cenowy tak aby zapewnić sobie satysfakcjonującą marżę oraz aby była ona atrakcyjna dla klienta. | * Określić odpowiedni poziom cenowy tak aby zapewnić sobie satysfakcjonującą marżę oraz aby była ona atrakcyjna dla klienta. | ||
* Zaprezentować produkt tak aby wyeksponować jego najważniejsze cechy, a tym samym nakłonić klienta do dodania do koszyka i zakupu. | * Zaprezentować produkt tak aby wyeksponować jego najważniejsze cechy, a tym samym nakłonić klienta do dodania do koszyka i zakupu. | ||
Linia 67: | Linia 67: | ||
Elementami online merchandisingu są (Skorupska, 2017, s. 131): | Elementami online merchandisingu są (Skorupska, 2017, s. 131): | ||
* Odpowiedni układ produktów na stronie internetowej, podobnie jak w sklepie stacjonarnym. | * Odpowiedni układ produktów na stronie internetowej, podobnie jak w sklepie stacjonarnym. | ||
* Akcje wyprzedażowe związane z sezonem jak np. walentynki. | * [[Akcje]] wyprzedażowe związane z sezonem jak np. walentynki. | ||
* Optymalna reakcja witryny na brak wyników podczas wyszukiwania produktów. | * Optymalna reakcja witryny na brak wyników podczas wyszukiwania produktów. | ||
* Algorytmy dbające o wyniki wyszukiwania w przypadku wprowadzenia przez klienta literówek i innych błędów w treści. | * Algorytmy dbające o wyniki wyszukiwania w przypadku wprowadzenia przez klienta literówek i innych błędów w treści. | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
* Inteligentne podpowiedzi (suggest). | * Inteligentne podpowiedzi (suggest). | ||
* Przygotowanie list bestsellerów, hitów cenowych itp. | * Przygotowanie list bestsellerów, hitów cenowych itp. | ||
* Zaawansowane systemy rekomendacji przygotowane na sztywno przez sprzedawcę lub uczące się zachowań klienta i dopasowujące wyniki w celu zwiększenia konwersji (cross-sell). | * Zaawansowane systemy rekomendacji przygotowane na sztywno przez sprzedawcę lub uczące się zachowań klienta i dopasowujące wyniki w celu zwiększenia konwersji ([[cross-sell]]). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
* Gajewska, P. i Piskrzyńska, K. (2016). [https://sbc.org.pl/Content/295948/21.Paulina%20Gajewska,%20Katarzyna%20Piskrzy%C5%84ska.pdf Wpływ visual merchandisingu na decyzje zakupowe klientów] ZN WSH Zarządzanie (4), Bielsko- Biała, s. 309-328. | * Gajewska, P. i Piskrzyńska, K. (2016). [https://sbc.org.pl/Content/295948/21.Paulina%20Gajewska,%20Katarzyna%20Piskrzy%C5%84ska.pdf Wpływ visual merchandisingu na decyzje zakupowe klientów] ZN WSH Zarządzanie (4), Bielsko- Biała, s. 309-328. | ||
* Jachowska, E. (2014). [http://wsp.pl/file/1242_74304889.pdf Visual merchandising], Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa s. 1-18. | * Jachowska, E. (2014). [http://wsp.pl/file/1242_74304889.pdf Visual merchandising], Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa s. 1-18. | ||
* Skorupska, J. (2017). E-commerce: Strategia, Zarządzanie, Finanse, PWN, Warszawa. | * Skorupska, J. (2017). E-commerce: [[Strategia]], Zarządzanie, Finanse, PWN, Warszawa. | ||
* Skowron, S. i Jakubiuk, E. (2012),[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2012-t26/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2012-t26-s95-107/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2012-t26-s95-107.pdf Visual merchandising jako efektywny sposób przyciągania klientów], Politechnika Lubelska, Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Komunikacja rynkowa podmiotów rynkowych, Zeszyty naukowe nr 712, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, nr 26, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 95-107. | * Skowron, S. i Jakubiuk, E. (2012),[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2012-t26/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2012-t26-s95-107/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2012-t26-s95-107.pdf Visual merchandising jako efektywny sposób przyciągania klientów], Politechnika Lubelska, [[Marketing]] przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Komunikacja rynkowa podmiotów rynkowych, Zeszyty naukowe nr 712, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, nr 26, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 95-107. | ||
{{a|Kornelia Zygmunt}} | {{a|Kornelia Zygmunt}} | ||
[[Kategoria:Marketing]] | [[Kategoria:Marketing]] |
Wersja z 15:11, 22 maj 2020
Visual merchandising |
---|
Polecane artykuły |
Visual merchandising jest jednym z zagadnień merchandisingu i traktujemy je jako pojęcie węższe. Merchandising wizualny zajmuje
się kreowaniem przestrzeni handlowej w taki sposób aby przyciągnąć uwagę klienta i nakłonić go do zakupu towarów lub usług. Może skupiać się tylko na wizualnym aspekcie ekspozycji towarów albo może być traktowany jako instrument promocji (Borusiak, 2005, s. 11).
Cele visual merchandisingu
Do głównych zadań Visual merchandisingu możemy zaliczyć (Skowron i Jakubiuk, 2012, s. 3-4):
- Zwiększenie sprzedaży.
- Przyciąganie klientów i nakłaniania ich do zakupu.
- Jasna i przejrzysta komunikacja pomiędzy klientem a firmą.
- Informowanie o produktach i usługach danej firmy.
- Szybsza prezentacja produktów przez sprzedawców.
- Kreowanie wizerunku firmy.
- Poszerzanie zasięgu odziaływania sklepu.
Narzędzia visual merchandisingu
Głównymi narzędziami stosowanymi w visual merchandisingu są (Jachowska, 2014, s. 4-7):
- kolor,
- oświetlenie,
- materiały sprzedażowe POP,
- witryny.
Zadaniem oświetlenia jest przyciąganie uwagi klienta do produktów wybranych przez detalistę, budowa odpowiedniego nastroju, wywoływanie określonych emocji oraz dbanie o prestiż i nowoczesność firmy poprzez dostosowanie się do aktualnych trendów. Stosuje się dwa rodzaje oświetlenia: ogólne i akcentujące. Pierwsze z nich oświetla cały sklep, równomiernie w każdym miejscu. Drugi rodzaj oświetlenia skupia się na zaakcentowaniu wybranego produktu czy też witryny.
Kolor ma duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów dlatego dobór odpowiednich barw może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż określonych produktów. Dzięki barwie firmy mogą stworzyć własną i wyróżniającą ją na tle konkurencji identyfikację wizualną. Dobrze dostoswany kolor podkreśla atrakcyjność produktów i wywołuje określone odczucia odbiorcy, które przenoszone są później na postrzeganie danej marki.
Materiały POP(ang. Point of purchase) to materiały promocyjne, które stanowią element wyposażenia sklepu i wykorzystywane są do ekspozycji produktów. Stosowanie ich ma za zadanie: promowanie sprzedaży, przyciąganie uwagi klienta, przypominanie klientowi o produktach, które mógłby nabyć, podkreślanie obecności marki w sklepie.
Możemy wyróżnić następujące kategorie POP (Gajewska i Piskrzyńska, 2016, s. 18):
- displays czyli gotowe konstrukcje przeznaczone do przechowywania produktu danej marki
- signs, materiały, które przekazują dodatkową informację klientowi odnośnie produktu
- shelf media to materiały wykorzystywane bezpośrednio na półkach
- new media wykorzystują najnowszą technologię np. elektroniczne stoiska informacyjne czy terminale komputerowe
Do tradycyjnych materiałów POP możemy zaliczyć: plakaty, różne stojaki do ekspozycji, panele reklamowe, prezentacje video, naklejki, ulotki, listwy informacyjne, stoiska promocyjne.
Witryna sklepowa ma za zadanie zachęcenie klienta do wejścia do sklepu, prezentacje danego produktu w ciekawy sposób oraz informowanie o trendach w danym sezonie. Musi być oryginalna i przyciągać uwagę klienta. Do projektowania okna wystawienniczego używa się również odpowiedniej barwy i świetlenia. Witryny sklepowe mogą informować o pojawiającej się nowej kolekcji, o nadchodzących promocjach oraz mogą mieć motywy sezonowe lub świąteczne. Jednym z elementów okna wystawienniczego jest manekin, który jest najlepszym sposobem na zaprezentowanie oferty sklepu.
Visual merchandising online czyli e-merchandising
Merchendising to różne metody stosowane przez sprzedawców, polegające na odpowiedniej prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży. Wykorzystywane do tego są różne zabiegi marketingowe jak np. ekspozycja słodyczy przy kasach czy też oferowanie warzyw i owoców zaraz po wejściu do sklepu. W przypadku sprzedaży online również spotykamy się z merchandisingiem zwanym jako e-merchandising lub online merchandising (Dutko, 2016, s. 612).
Online merchandising można w skrócie zdefiniować jako zarządzanie asortymentem na stronach sklepu internetowego.
W przypadku e-merchandisingu sprzedawca chcący osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż musi zadbać o kilka elementów:
- Znaleźć odpowiedni produkt.
- Wyeksponować go na stronie internetowej w taki sposób aby klient sam na niego trafił.
- Określić odpowiedni poziom cenowy tak aby zapewnić sobie satysfakcjonującą marżę oraz aby była ona atrakcyjna dla klienta.
- Zaprezentować produkt tak aby wyeksponować jego najważniejsze cechy, a tym samym nakłonić klienta do dodania do koszyka i zakupu.
Elementami online merchandisingu są (Skorupska, 2017, s. 131):
- Odpowiedni układ produktów na stronie internetowej, podobnie jak w sklepie stacjonarnym.
- Akcje wyprzedażowe związane z sezonem jak np. walentynki.
- Optymalna reakcja witryny na brak wyników podczas wyszukiwania produktów.
- Algorytmy dbające o wyniki wyszukiwania w przypadku wprowadzenia przez klienta literówek i innych błędów w treści.
- Ekspozycja towarów na listingu.
- Intuicyjne filtry.
- Inteligentne podpowiedzi (suggest).
- Przygotowanie list bestsellerów, hitów cenowych itp.
- Zaawansowane systemy rekomendacji przygotowane na sztywno przez sprzedawcę lub uczące się zachowań klienta i dopasowujące wyniki w celu zwiększenia konwersji (cross-sell).
Bibliografia
- Borusiak, B. (2005). Merchandising, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
- Dutko, M. (red) (2016). Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
- Gajewska, P. i Piskrzyńska, K. (2016). Wpływ visual merchandisingu na decyzje zakupowe klientów ZN WSH Zarządzanie (4), Bielsko- Biała, s. 309-328.
- Jachowska, E. (2014). Visual merchandising, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa s. 1-18.
- Skorupska, J. (2017). E-commerce: Strategia, Zarządzanie, Finanse, PWN, Warszawa.
- Skowron, S. i Jakubiuk, E. (2012),Visual merchandising jako efektywny sposób przyciągania klientów, Politechnika Lubelska, Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Komunikacja rynkowa podmiotów rynkowych, Zeszyty naukowe nr 712, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, nr 26, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 95-107.
Autor: Kornelia Zygmunt