Teoria zasobów i kompetencji przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
Przedsiębiorstwa o zróżnicowanej rentowności, która jest efektem rozwoju aktywów utrzymują się w gospodarce, a te które nie radzą sobie z opanowaniem nadwyżek korzyści wzrostu nad kosztami wzrostu (tzw. efektu Penrose) bankrutują. | Przedsiębiorstwa o zróżnicowanej rentowności, która jest efektem rozwoju aktywów utrzymują się w gospodarce, a te które nie radzą sobie z opanowaniem nadwyżek korzyści wzrostu nad kosztami wzrostu (tzw. efektu Penrose) bankrutują. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Rozwój zasobów i kompetencji ludzkich następuje poprzez wzajemne wzbogacanie się, dywersyfikację i różnorodność. | [[Rozwój]] zasobów i kompetencji ludzkich następuje poprzez wzajemne wzbogacanie się, dywersyfikację i [[różnorodność]]. | ||
W ujęciu tej teorii, rozwijane [[zasoby]] i [[kompetencje]] przyczyniają się do powstawania następnych, lepszych zasobów i większych kompetencji. | W ujęciu tej teorii, rozwijane [[zasoby]] i [[kompetencje]] przyczyniają się do powstawania następnych, lepszych zasobów i większych kompetencji. | ||
Głównymi elementami zarządzania w teorii zasobów i kompetencji są [[inwestycje]], nabywanie doświadczenia przez [[pracownik]]ów, zatrzymywanie i ochrona strategicznej dla przedsiębiorstwa kadry, opanowanie [[koszt]]ów wzrostu. | Głównymi elementami zarządzania w teorii zasobów i kompetencji są [[inwestycje]], nabywanie doświadczenia przez [[pracownik]]ów, zatrzymywanie i ochrona strategicznej dla przedsiębiorstwa [[kadry]], opanowanie [[koszt]]ów wzrostu. | ||
'''Do głównych przedstawicieli tej teorii należą m.in.:''' | '''Do głównych przedstawicieli tej teorii należą m.in.:''' | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
'''Przykłady przedsiębiorstw odzwierciedlających teorię zasobów i kompetencji:''' | '''Przykłady przedsiębiorstw odzwierciedlających teorię zasobów i kompetencji:''' | ||
Starbucks, Coca-cola, PepsiCo, Heineken, Zakłady Chemiczne Police, Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska | Starbucks, Coca-cola, PepsiCo, Heineken, Zakłady Chemiczne Police, [[Grupa]] Żywiec, Kompania Piwowarska | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Adam Noga,'' Teorie przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009 | * Adam Noga,'' Teorie przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009 | ||
* red. C. Suszyński,''Przedsiębiorstwo, wartość, [[zarządzanie]]'', PWE, Warszawa, 2007 | * red. C. Suszyński,''Przedsiębiorstwo, [[wartość]], [[zarządzanie]]'', PWE, Warszawa, 2007 | ||
{{a|Katarzyna Gubała}} | {{a|Katarzyna Gubała}} | ||
[[Kategoria:Mikroekonomia]] | [[Kategoria:Mikroekonomia]] |
Wersja z 04:41, 22 maj 2020
Teoria zasobów i kompetencji przedsiębiorstwa |
---|
Polecane artykuły |
Teoria zasobów i kompetencji – teoria ta zakłada iż siłę i istotę przedsiębiorstwa należy dostrzegać przede wszystkim w wiedzy ludzi i potencjale technologicznym.
Z punktu widzenia teorii zasobów i kompetencji, przedsiębiorstwo to podmiot zasobów i kompetencji lidzkich odróżniających je od konkurentów co stanowi źródło przewagi nad konkurentami.
Teoria zasobów i kompetencji wskazuje, że przedsiębiorstwa zakłada się kiedy dostrzegamy szansę na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w gospodarce wskutek połączenia zasobów materialnych i ludzkich.
Najważniejszą rolę w przedsiębiorstwie pełni menedżer. Poprzez kreację, destrukcję, integrację, absorpcję, reputację i protekcję tworzy on unikalne połączenia aktywów materialnych i niematerialnych. Wskutek tej unikalności połączenia zasobów i kompetencji utrzymuje się przewaga konkurencyjna, co powoduje że jedne przedsiębiorstwa górują nad innymi.
Przedsiębiorstwa o zróżnicowanej rentowności, która jest efektem rozwoju aktywów utrzymują się w gospodarce, a te które nie radzą sobie z opanowaniem nadwyżek korzyści wzrostu nad kosztami wzrostu (tzw. efektu Penrose) bankrutują. Rozwój zasobów i kompetencji ludzkich następuje poprzez wzajemne wzbogacanie się, dywersyfikację i różnorodność. W ujęciu tej teorii, rozwijane zasoby i kompetencje przyczyniają się do powstawania następnych, lepszych zasobów i większych kompetencji.
Głównymi elementami zarządzania w teorii zasobów i kompetencji są inwestycje, nabywanie doświadczenia przez pracowników, zatrzymywanie i ochrona strategicznej dla przedsiębiorstwa kadry, opanowanie kosztów wzrostu.
Do głównych przedstawicieli tej teorii należą m.in.:
Penrose (1952,1955,1959,1960), Wernerfelt (1984,1995,1997), Makadok (2001,2003), Armour, Teece (1978), Lipmann, Rumelt (1982), Ouchi (1986), Dierickx, Barney
Przykłady przedsiębiorstw odzwierciedlających teorię zasobów i kompetencji:
Starbucks, Coca-cola, PepsiCo, Heineken, Zakłady Chemiczne Police, Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska
Bibliografia
- Adam Noga, Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
- red. C. Suszyński,Przedsiębiorstwo, wartość, zarządzanie, PWE, Warszawa, 2007
Autor: Katarzyna Gubała