Organizacyjne uczenie się: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 26: | Linia 26: | ||
|Pracownika | |Pracownika | ||
| | | | ||
* realizacja indywidualnych [[plan]]ów ciągłego rozwoju kompetencji przez samokształcenie, | * realizacja indywidualnych [[plan]]ów ciągłego rozwoju kompetencji przez [[samokształcenie]], | ||
* uczestnictwo w kursach i treningach. | * uczestnictwo w kursach i treningach. | ||
| | | | ||
* zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne działanie, | * zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne [[działanie]], | ||
* rotacja personelu, | * [[rotacja]] personelu, | ||
* uczenie się na błędach, | * uczenie się na błędach, | ||
* kontakty bezpośrednie z klientami, | * kontakty bezpośrednie z klientami, | ||
* kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm | * kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm | ||
| | | | ||
* analiza i ocena własnych zachowań oraz [[próba]] kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku, | * analiza i [[ocena]] własnych zachowań oraz [[próba]] kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku, | ||
* indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena, | * indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena, | ||
* przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych, | * przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych, | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
|Zespołu | |Zespołu | ||
| | | | ||
* [[trening]] zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost umiejętności działania zespołowego, | * [[trening]] zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost [[umiejętności]] działania zespołowego, | ||
* szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych, | * szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych, | ||
* zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy. | * zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy. | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
* wprowadzanie zmian. | * wprowadzanie zmian. | ||
| | | | ||
* przegląd sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych, | * [[przegląd]] sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych, | ||
* kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami, | * kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami, | ||
* modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie, | * modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie, |
Wersja z 23:58, 20 maj 2020
Organizacyjne uczenie się |
---|
Polecane artykuły |
Można wyróżnić trzy poziomy organizacyjnego uczenia się: poziom pracownika, poziom zespołu i poziom organizacji. Na poszczególnych poziomach wykorzystywane są trzy sposoby organizacyjnego uczenia się: tradycyjny, empiryczny i cybernetyczny. Narzędzia i techniki zarządzania wykorzystywane na poszczególnych poziomach zawarto w tablicy 2.5.
Tab. 1. Poziomy i podstawowe sposoby realizacji organizacyjnego uczenia się
Typ/Poziom | Tradycyjny | Empiryczny | Cybernetyczny |
---|---|---|---|
Pracownika |
|
| |
Zespołu |
|
|
|
Organizacji |
|
|
Źródło: (B.Mikuła 2001, s. 23) Model wdrażania i realizacji procesów organizacyjnego uczenia się przedstawiono na poniższym rysunku.
Źródło: (B. Mikuła 2001, s. 85)
Bibliografia
- Mikuła B., W kierunku organizacji inteligentnych, Antykwa, Kraków 2001
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
- Batorski, J. (1999). Ocena zdolności przedsiębiorstwa do uczenia się.
Autor: Krzysztof Woźniak