Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta): Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
==Kwestionariusz== | ==Kwestionariusz== | ||
'''Kwestionariusz''' to '''zbiór pytań''' zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu '''uzyskania żądanych odpowiedzi'''. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako narzędzie badawcze w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. '''Kwestionariusz ankietowy''' to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. '''Druga forma''' kwestionariusza jest taka, w której '''występuje ankieter''', jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych. | '''[[Kwestionariusz]]''' to '''zbiór pytań''' zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu '''uzyskania żądanych odpowiedzi'''. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako [[narzędzie badawcze]] w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. '''Kwestionariusz ankietowy''' to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. '''Druga forma''' kwestionariusza jest taka, w której '''występuje ankieter''', jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych. | ||
==Budowa kwestionariusza== | ==Budowa kwestionariusza== | ||
Kwestionariusz składa się z następujących elementów: | Kwestionariusz składa się z następujących elementów: | ||
* wprowadzenie – zawiera informacje o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz informacja o anonimowości badania lub jej braku, | * wprowadzenie – zawiera [[informacje]] o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz [[informacja]] o anonimowości badania lub jej braku, | ||
* część merytoryczna – w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania, | * część merytoryczna – w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania, | ||
* metryczka – w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów, | * metryczka – w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów, | ||
* podziękowania – krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu. | * podziękowania – krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu. | ||
==Metryczka== | ==Metryczka== | ||
Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na wynik badania). | Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na [[wynik]] badania). | ||
==Przykładowy kwestionariusz== | ==Przykładowy kwestionariusz== | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
* Raczej niesatysfakcjonujące | * Raczej niesatysfakcjonujące | ||
* Zupełnie niesatysfakcjonująca | * Zupełnie niesatysfakcjonująca | ||
6 '''Pakiet socjalny oferowany przez firmę jest...? ''' | 6 '''[[Pakiet]] socjalny oferowany przez firmę jest...? ''' | ||
* Raczej satysfakcjonujący | * Raczej satysfakcjonujący | ||
* Zdecydowanie satysfakcjonujący | * Zdecydowanie satysfakcjonujący | ||
Linia 109: | Linia 109: | ||
* Raczej niesatysfakcjonujące | * Raczej niesatysfakcjonujące | ||
* Zupełnie niesatysfakcjonujące | * Zupełnie niesatysfakcjonujące | ||
15. '''Obecny zakres obowiązków jest...?''' | 15. '''Obecny [[zakres]] obowiązków jest...?''' | ||
* Raczej satysfakcjonujący | * Raczej satysfakcjonujący | ||
* Zdecydowanie satysfakcjonujący | * Zdecydowanie satysfakcjonujący | ||
Linia 175: | Linia 175: | ||
* Raczej nie | * Raczej nie | ||
* Na pewno nie | * Na pewno nie | ||
26. '''Mam poczucie, że wpływam na sukces firmy:''' | 26. '''Mam poczucie, że wpływam na [[sukces]] firmy:''' | ||
* Zupełnie się nie zgadzam | * Zupełnie się nie zgadzam | ||
* Raczej się nie zgadzam | * Raczej się nie zgadzam | ||
Linia 196: | Linia 196: | ||
* Kobieta | * Kobieta | ||
* Mężczyzna | * Mężczyzna | ||
30. '''Wykształcenie:''' | 30. '''[[Wykształcenie]]:''' | ||
* Podstawowe | * Podstawowe | ||
* Zawodowe | * Zawodowe | ||
Linia 209: | Linia 209: | ||
<center>'''KWESTIONARIUSZ ANKIETOWY DOTYCZĄCY BADANIA ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW FIRMY'''</center> | <center>'''KWESTIONARIUSZ ANKIETOWY DOTYCZĄCY BADANIA ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW FIRMY'''</center> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Apanowicz J. (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia | * Apanowicz J. (2002), ''[[Metodologia]] ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia | ||
* De Leeuw, D. (2005), ''[https://search.proquest.com/openview/200b1584f899f845f6513e5fd09397f6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=105444 To mix or not to mix data collection modes in surveys.]'' Journal of official statistics, Vol. 21 Nr 2, s. 233 | * De Leeuw, D. (2005), ''[https://search.proquest.com/openview/200b1584f899f845f6513e5fd09397f6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=105444 To mix or not to mix data collection modes in surveys.]'' Journal of official statistics, Vol. 21 Nr 2, s. 233 | ||
* Fleming, C. M., & Bowden, M. (2009), ''[https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479707003490 Web-based surveys as an alternative to traditional mail methods.]'' Journal of environmental management, Vol. 90 nr 1, s. 284-292 | * Fleming, C. M., & Bowden, M. (2009), ''[https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479707003490 Web-based surveys as an alternative to traditional mail methods.]'' Journal of environmental management, Vol. 90 nr 1, s. 284-292 | ||
* Kędzior Z., Karcz K. (2007), ''Badania marketingowe w praktyce'', Polskie wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa | * Kędzior Z., Karcz K. (2007), ''[[Badania marketingowe]] w praktyce'', Polskie wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa | ||
* Sagan A. (2003), ''[http://media.statsoft.nazwa.pl/_old_dnn/downloads/skale.pdf Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności]''. Statsoft, s. 27 | * Sagan A. (2003), ''[http://media.statsoft.nazwa.pl/_old_dnn/downloads/skale.pdf Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności]''. Statsoft, s. 27 | ||
[[Kategoria:Podejście procesowe]] | [[Kategoria:Podejście procesowe]] | ||
{{a|Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor}} | {{a|Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor}} |
Wersja z 04:00, 20 maj 2020
Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta) |
---|
Polecane artykuły |
Kwestionariusz
Kwestionariusz to zbiór pytań zapisanych w uporządkowany sposób, utwierdzony na papierze lub w innej formie (np. jako arkusz elektroniczny) w celu uzyskania żądanych odpowiedzi. Kwestionariusz wykorzystuje się, jako narzędzie badawcze w celu uzyskania niezbędnych informacji. Literatura przedmiotu wyróżnia dwa rodzaje kwestionariuszy. Kwestionariusz ankietowy to taka forma narzędzia badawczego, w którym sam ankietowany odczytuje pytania i udziela on odpowiedzi na nie. Druga forma kwestionariusza jest taka, w której występuje ankieter, jego zadaniem jest odpowiednie (zazwyczaj prowadzący wywiad ma postępować zgodnie ze wskazówkami autora kwestionariusza) odczytywanie pytań respondentowi, a także zapisywaniem jego odpowiedzi. Kwestionariusze podlegają ocenie standaryzacji, która jest wyznacznikiem normalizacji zmiennych.
Budowa kwestionariusza
Kwestionariusz składa się z następujących elementów:
- wprowadzenie – zawiera informacje o osobie lub instytucji, która przeprowadza badanie. Ponadto we wprowadzeniu określony jest cel badań oraz informacja o anonimowości badania lub jej braku,
- część merytoryczna – w niej znajdują się pytania ułożone w odpowiedniej kolejności dotyczące celu i problemów badania,
- metryczka – w tej części znajdują się pytania dotyczące cech społeczno-demograficznych respondentów,
- podziękowania – krótkie podziękowania respondentowi za wzięcie udziału w badaniu.
Metryczka
Metryczka jest integralną częścią kwestionariusza, która dostarcza autorowi badania licznych informacji dotyczących respondentów. W przypadku badań dotyczących zmiennych, socjodemograficznych część metryczkowa jest analizowana z szczególną dokładnościom, gdyż w niej znajdują się pytania dotyczące bezpośrednio celu badania. W przypadku badań z innego rodzaju zmiennymi, metryczka również musi znaleźć się w kwestionariuszu. Pomimo braku bezpośredniej zależności pomiędzy pytaniami metryczkowymi, a celem badań są one źródłem istotnych informacji dla autora badania. W toku dalszych analiz dzięki powiązaniom, pomiędzy pytaniami merytorycznymi i metryczkowmi autor może wyciągnąć dodatkowe wnioski z przeprowadzonego badania (np. płeć respondenta wpływa na wynik badania).
Przykładowy kwestionariusz
1 Zajmowane stanowisko?
- kierownicze
- specjalistyczne
- pracownik fizyczny
2 Okres zatrudnienia w firmie:
- Mniej niż rok
- 1-2 lat
- 3-5 lat
- 5-10 lat
- Powyżej 10 lat
3 Atmosfera panująca w firmie jest...?
- Raczej satysfakcjonująca
- Zdecydowanie satysfakcjonująca
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
4 Poziom stabilności zatrudnienia w ramach firmy jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
5 Fizyczne warunki pracy w firmie (wyposażenie stanowiska pracy, narzędzia itd.) są...?
- Raczej satysfakcjonujące
- Zdecydowanie satysfakcjonujące
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujące
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
6 Pakiet socjalny oferowany przez firmę jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
7 Forma zatrudnienia (rodzaj umowy o pracę) jest...?
- Raczej satysfakcjonująca
- Zdecydowanie satysfakcjonująca
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
8 Obecny poziom wynagrodzenia jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
9 Swoje relacje z bezpośrednim przełożonym uważam za...?
- Raczej satysfakcjonujące
- Zdecydowanie satysfakcjonujące
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujące
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
10. Obecny poziom wynagrodzenia jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonująca
- Zupełnie niesatysfakcjonująca
11. Rekrutacja odbywa się zgodnie z przyjętymi rynkowymi standardami:
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
12. Sposób awansowania pracowników jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
13. Sposób rozstawania się z pracownikami przez firmę jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
14. Szkolenia oferowane przez firmę są...?
- Raczej satysfakcjonujące
- Zdecydowanie satysfakcjonujące
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujące
- Zupełnie niesatysfakcjonujące
15. Obecny zakres obowiązków jest...?
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
16. Firma ma szacunek i zrozumienie wobec moich obowiązków rodzinnych:
- Zawsze ma
- Raczej ma
- Nie mam zdania
- Raczej nie ma
- Zupełnie nie ma
17. Zaobserwowałem lub doświadczyłem dyskryminacji (ze względu na płeć, wiek itd.):
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
18. Poleciłbym znajomemu zatrudnienie w tej firmie:
- Na pewno tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Na pewno nie
19. Współpracownicy udzielają mi informacji wtedy, gdy tego potrzebują:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
20. Mój przełożony dobrze zna się na mojej pracy:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
21. Mój wysiłek i zaangażowanie są doceniane przez mojego przełożonego:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
22. Całkowity poziom mojego wynagrodzenia w stosunku do ofert innych firm na rynku jest...?
- Zdecydowanie niższy
- Raczej niższy
- Nie mam zdania
- Raczej wyższy
- Zdecydowanie wyższy
23. Zależność między płacą a osiąganymi przeze mnie wynikami pracy oceniam jako:
- Raczej satysfakcjonujący
- Zdecydowanie satysfakcjonujący
- Nie mam zdania
- Raczej niesatysfakcjonujący
- Zupełnie niesatysfakcjonujący
24. W mojej pracy wykorzystuję posiadane kwalifikacje:
- Na pewno tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Na pewno nie
25. W swojej pracy mam jasno zdefiniowane cele:
- Na pewno tak
- Raczej tak
- Nie mam zdania
- Raczej nie
- Na pewno nie
26. Mam poczucie, że wpływam na sukces firmy:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
27. Jestem poinformowany o planach firmy:
- Zupełnie się nie zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Nie mam zdania
- Raczej się zgadzam
- Zupełnie się zgadzam
28. Wiek:
- Mniej niż 20 lat
- 20-30 lat
- 30-40 lat
- 50-60 lat
- Powyżej 60 lat
29. Płeć:
- Kobieta
- Mężczyzna
30. Wykształcenie:
- Podstawowe
- Zawodowe
- Średnie
- Niepełne wyższe
- Wyższe
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
Bibliografia
- Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
- De Leeuw, D. (2005), To mix or not to mix data collection modes in surveys. Journal of official statistics, Vol. 21 Nr 2, s. 233
- Fleming, C. M., & Bowden, M. (2009), Web-based surveys as an alternative to traditional mail methods. Journal of environmental management, Vol. 90 nr 1, s. 284-292
- Kędzior Z., Karcz K. (2007), Badania marketingowe w praktyce, Polskie wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa
- Sagan A. (2003), Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności. Statsoft, s. 27
Autor: Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska, Mariusz Kaczor