Funkcje zarządzania wiedzą: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
* gromadzenie (przechowywanie, zapisywanie) wiedzy, | * gromadzenie (przechowywanie, zapisywanie) wiedzy, | ||
* [[organizowanie]] zgromadzonej wiedzy ([[klasyfikacja]], [[kategoryzacja]], rangowanie, dostosowywanie), | * [[organizowanie]] zgromadzonej wiedzy ([[klasyfikacja]], [[kategoryzacja]], rangowanie, dostosowywanie), | ||
* dzielenie się wiedzą (rozpowszechnianie wiedzy, zachęcanie do wykorzystania, motywowanie do zorganizowanego gromadzenia wiedzy), | * dzielenie się wiedzą (rozpowszechnianie wiedzy, zachęcanie do wykorzystania, [[motywowanie]] do zorganizowanego gromadzenia wiedzy), | ||
* uczenie się ([[proces]] wykorzystania wiedzy w bieżącym działaniu, zastosowanie wiedzy w pracach organizacji), | * uczenie się ([[proces]] wykorzystania wiedzy w bieżącym działaniu, zastosowanie wiedzy w pracach organizacji), | ||
* tworzenie nowej wiedzy (proces polegający na wyciąganiu wniosków z wiedzy uzyskanej od innych i z własnych doświadczeń i działań) | * tworzenie nowej wiedzy (proces polegający na wyciąganiu wniosków z wiedzy uzyskanej od innych i z własnych doświadczeń i działań) |
Wersja z 20:55, 19 maj 2020
Funkcje zarządzania wiedzą |
---|
Polecane artykuły |
Wykorzystanie nowoczesnych technologii dla celów wspomagania zarządzania wiedzą, obserwuje się w szczególności w dziedzinie automatyzacji i usprawnienia funkcji związanych z realizacją tego procesu. Rozpatrywanie zarządzania wiedzą w aspekcie funkcjonalnym pozwala na wyodrębnienie następujących działań składających się na zarządzanie wiedzą:
- identyfikacja wiedzy (źródeł wiedzy, klas i kategorii wiedzy),
- gromadzenie (przechowywanie, zapisywanie) wiedzy,
- organizowanie zgromadzonej wiedzy (klasyfikacja, kategoryzacja, rangowanie, dostosowywanie),
- dzielenie się wiedzą (rozpowszechnianie wiedzy, zachęcanie do wykorzystania, motywowanie do zorganizowanego gromadzenia wiedzy),
- uczenie się (proces wykorzystania wiedzy w bieżącym działaniu, zastosowanie wiedzy w pracach organizacji),
- tworzenie nowej wiedzy (proces polegający na wyciąganiu wniosków z wiedzy uzyskanej od innych i z własnych doświadczeń i działań)
Odróżnić należy "tworzenie wiedzy" od "tworzenia zasobów wiedzy", które odbywa się poprzez zorganizowane przechowywanie określonego rodzaju materialnych nośników informacji (jak np. księgozbiór w bibliotece) lub też gromadzenie informacji wyselekcjonowanych przez człowieka z przekazywanych mu wiadomości, klasyfikacja i systematyzacja zgromadzonych zapisów informacyjnych w celach łatwego wyszukania i dostępu do określonej informacji. Większość technicznych - informatycznych - podejść do systemów zarządzania wiedzą, koncentruje się jedynie na aspekcie tworzenia, przechowywania i udostępniania "zasobów wiedzy".
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak