Cechy informacji operacyjnej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Informacje operacyjne''' są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych. Podstawowe cechy informacji operacyjnej to: szybkość, dostępność, precyzja i przejrzystość. Informacje operacyjne są wykorzystywane do monitorowania i analizowania działań rynkowych, a także do wyciągania wniosków i podejmowania decyzji operacyjnych. Mogą być wykorzystywane do wsparcia wymagań zarządczych, a także do wsparcia decyzji w zakresie planowania i kontroli. Informacje operacyjne mogą być również stosowane do przewidywania trendów i predykcji, a także do tworzenia symulacji danych i procesów. | |||
Podstawowe '''cechy informacji operacyjnej''' to: | |||
* Szybkość: informacje operacyjne muszą być dostarczane w czasie rzeczywistym, aby zapewnić skuteczne wykorzystanie w procesach biznesowych. | |||
* Dostępność: informacje operacyjne muszą być łatwo dostępne i łatwe do przechowywania, aby można było wykorzystać je w konkretnych sytuacjach. | |||
* Precyzja: informacje operacyjne muszą być wystarczająco szczegółowe i precyzyjne, aby można było je wykorzystać do podejmowania bieżących decyzji operacyjnych. | |||
* Przejrzystość: informacje operacyjne powinny być przedstawione w sposób jasny i przejrzysty, aby można było je szybko zinterpretować. | |||
== | ==Charakter informacji operacyjnej== | ||
* wąski, | * Zakres: wąski, obejmujący jeden [[podsystem]] zarządzania, | ||
* Stopień agregacji: niski, przeważają [[informacje]] niezagregowane ([[dane]] surowe), występująca [[agregacja]] obejmuje niewielki [[zakres]] informacji. | |||
* Horyzont czasu: niewielki horyzont czasowy, [[informacja]] dotyczy bliskiej przeszłości, częste prognozy tworzone są na krótkie okresy. | |||
* Postać sygnału: informacja odzwierciedla zarejestrowane zdarzenia gospodarcze, istnieje bezpośrednie związek między zdarzeniem a przedstawioną informacją. | |||
* Związek z teraźniejszością: bardzo duży, informacja ma rolę wspomagania systemu zarządzania operacyjnego, wspomaganie układu sterowania i sprzężenia zwrotnego. | |||
* Dokładność: duża [[dokładność]], dane surowe. | |||
* Źródła: głównie wewnętrzne, także otoczenie bliskie (klienci, dostawcy). | |||
* Sposób opisu zjawisk: dominuje ilościowy - liczbowy opis zjawisk, informacje prezentowane są w formie tabelarycznej | |||
* Stopień ustrukturalizowania: wysoki, struktura informacji jest łatwo definiowalna, można stosować automatyzację procedur podejmowania decyzji i przetwarzania informacji. | |||
* Częstotliwość: duża, codziennie nowe informacje | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 12:45, 23 sty 2023
Cechy informacji operacyjnej |
---|
Polecane artykuły |
Informacje operacyjne są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych. Podstawowe cechy informacji operacyjnej to: szybkość, dostępność, precyzja i przejrzystość. Informacje operacyjne są wykorzystywane do monitorowania i analizowania działań rynkowych, a także do wyciągania wniosków i podejmowania decyzji operacyjnych. Mogą być wykorzystywane do wsparcia wymagań zarządczych, a także do wsparcia decyzji w zakresie planowania i kontroli. Informacje operacyjne mogą być również stosowane do przewidywania trendów i predykcji, a także do tworzenia symulacji danych i procesów. Podstawowe cechy informacji operacyjnej to:
- Szybkość: informacje operacyjne muszą być dostarczane w czasie rzeczywistym, aby zapewnić skuteczne wykorzystanie w procesach biznesowych.
- Dostępność: informacje operacyjne muszą być łatwo dostępne i łatwe do przechowywania, aby można było wykorzystać je w konkretnych sytuacjach.
- Precyzja: informacje operacyjne muszą być wystarczająco szczegółowe i precyzyjne, aby można było je wykorzystać do podejmowania bieżących decyzji operacyjnych.
- Przejrzystość: informacje operacyjne powinny być przedstawione w sposób jasny i przejrzysty, aby można było je szybko zinterpretować.
Charakter informacji operacyjnej
- Zakres: wąski, obejmujący jeden podsystem zarządzania,
- Stopień agregacji: niski, przeważają informacje niezagregowane (dane surowe), występująca agregacja obejmuje niewielki zakres informacji.
- Horyzont czasu: niewielki horyzont czasowy, informacja dotyczy bliskiej przeszłości, częste prognozy tworzone są na krótkie okresy.
- Postać sygnału: informacja odzwierciedla zarejestrowane zdarzenia gospodarcze, istnieje bezpośrednie związek między zdarzeniem a przedstawioną informacją.
- Związek z teraźniejszością: bardzo duży, informacja ma rolę wspomagania systemu zarządzania operacyjnego, wspomaganie układu sterowania i sprzężenia zwrotnego.
- Dokładność: duża dokładność, dane surowe.
- Źródła: głównie wewnętrzne, także otoczenie bliskie (klienci, dostawcy).
- Sposób opisu zjawisk: dominuje ilościowy - liczbowy opis zjawisk, informacje prezentowane są w formie tabelarycznej
- Stopień ustrukturalizowania: wysoki, struktura informacji jest łatwo definiowalna, można stosować automatyzację procedur podejmowania decyzji i przetwarzania informacji.
- Częstotliwość: duża, codziennie nowe informacje
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak