Proces przetargowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 73: | Linia 73: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Michałowski R. (2014), ''[https://hdl.handle.net/11320/3316 Przetarg ograniczony przy sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa a wsparcie gospodarstw rodzinnych (wybrane zagadnienia)]'', Temida 2 | * Michałowski R. (2014), ''[https://hdl.handle.net/11320/3316 Przetarg ograniczony przy sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa a wsparcie gospodarstw rodzinnych (wybrane zagadnienia)]'', Temida 2 | ||
* Szostak R. (2009), ''Przetarg na tle rozwiązań europejskich - zarys problemu'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków | * Szostak R. (2009), ''Przetarg na tle rozwiązań europejskich - zarys problemu'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków |
Aktualna wersja na dzień 16:28, 7 sty 2024
Proces przetargowy to postępowanie podczas którego wyłania się odpowiedniego kontrahenta, którego zadaniem będzie świadczenie organizatorowi przetargu swoich usług lub który dostarczy przedmioty zamówienia na warunkach najbardziej korzystnych. Ustawa o prawie zamówień publicznych określa cechy oferty, która jest najkorzystniejsza. Przez taką ofertę należy rozumieć ofertę:
- która prezentuje najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała albo
- z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny są owe wartości[1]
TL;DR
Proces przetargowy polega na wyłonieniu kontrahenta, który zapewni najkorzystniejsze warunki usług lub dostarczy przedmioty zamówienia. W Polsce istnieją przetargi nieograniczone i ograniczone. Przedmiot przetargu opisuje się w sposób wyczerpujący i jednoznaczny, a zamawiający tworzy specyfikację zamówienia. Wybór oferty odbywa się po otwarciu ofert i badaniu ich treści. Zamawiający powiadamia wykonawców o wyborze oferty.
Przetarg w Kodeksie Cywilnym
Według Kodeksu cywilnego umowa może zostać zawarta w drodze przetargu. W ogłoszeniu przetargu należy określić czas, miejsce i przedmiot oraz warunki przetargu. Oferta złożona w procesie przetargowym przestaje wiązać jeśli została wybrana inna oferta albo gdy przetarg został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert [2].
Przetarg nieograniczony a przetarg ograniczony
Art. 10 Prawa zamówień publicznych mówi,że podstawowym trybem udzielania zamówień są przetargi. Ten sam artykuł dzieli przetargi na dwa rodzaje: przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony [3].
Cechy | Przetarg nieograniczony | Przetarg ograniczony |
Kto może uczestniczyć? | Oferty przetargowe mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, którzy dowiedzą się o przetargu | W pierwszej kolejności wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie ich do udziału w przetargu, przeważnie swoje oferty mogą składać jedynie ci wykonawcy, których wcześniej zaproszono do składania ofert. Następnie podmiot ogłaszający decyduje kogo dopuści do końcowego etapu procesu przetargowego. |
Komisja przetargowa
Komisja przetargowa, według art. 19 Prawa zamówień publicznych, jest obowiązkowo powoływana przez kierownika zamawiającego jeśli wartość zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość wyrażona w złotych). Kierownik może również powołać komisję przetargową jeśli kwota zamówienia nie przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 €. Komisja może być powoływana sporadycznie, gdy jest wymagana lub może mieć charakter stały. Zadaniem komisji jest pomoc kierownikowi zamawiającemu w ocenie wykonawców biorących udział w procesie przetargowym (ocena spełniania warunków koniecznych do wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym) oraz w ocenie samych ofert. Komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech członków[4].
Warunki udziału w procesie przetargowym
Aby wziąć udział w procesie przetargowym wykonawcy muszą:
- posiadać uprawnienia do wykonywania określonej czynności lub działalności, jeśli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
- posiadać niezbędną wiedzę, doświadczenie i potencjał techniczny, a także posiadają zasoby ludzkie, które mogą wykonać zamówienie;
- znajdować się w sytuacji ekonomicznej i finansowej pozwalającej na wykonanie zamówienia;
- nie podlegają wykluczeniu z procesu o udzielenie zamówienia[5]
Przygotowanie postępowania
Przedmiot postępowania przetargowego opisuje się w sposób wyczerpujący oraz jednoznaczny, za pomocą cech technicznych i jakościowych. Opis musi zawierać wszystkie wymagania i okoliczności, które mogą mieć jakikolwiek wpływ na sporządzenie oferty. Ważne jest aby opis oferty nie utrudniał uczciwej konkurencji. Przedmiot przetargu jest opisywany przy przestrzeganiu Polskich Norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane. W przypadku braku
- europejskie aprobaty techniczne,
- wspólne specyfikacje techniczne,
- Polskie Normy przenoszące normy europejskie,
- normy państw członkowskich Unii Europejskiej przenoszące europejskie normy zharmonizowane,
- Polskie Normy wprowadzające normy międzynarodowe,
- Polskie Normy,
- polskie aprobaty techniczne.
Zamawiający tworzy specyfikację zamówienia, która musi zawierać:
- nazwę oraz adres zamawiającego,
- tryb udzielenia zamówienia,
- opis przedmiotu zamówienia oraz części, jeśli zamawiający zakłada składanie ofert częściowych,
- informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających,
- opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać te oferty
- termin wykonania zamówienia,
- pis warunków udziału w procesie przetargowym oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków,
- informację o doświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
- wymagania dotyczące wadium,
- opis sposobu przygotowywania ofert,
- miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert,
- opis sposobu obliczenia ceny,
- opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert,
- i inne[6].
Wybór oferty
Z treścią oferty nie można zapoznać się wcześniej niż przed terminem otwarcia ofert. Otwarcie ofert jest jawne i następuje w określonym terminie (termin otwarcia ofert=termin zakończenia składania ofert). Bezpośrednio przed otwarciem ofert, zamawiający podaje kwotę jaką jest w stanie przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W toku badania ofert, zamawiający może poprosić wykonawców o wyjaśnienia. Ważne jest aby zaznaczyć, że jakiekolwiek negocjacje są niedopuszczalne. O wyborze oferty zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić wykonawców, a jeśli wartość zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość tej kwoty w złotych), również Prezesa Urzędu. Wykonuje się to za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Urzędu. Jeśli w procesie przetargowym zamówienia, jedynym kryterium oceny jest cena i nie można dokonać wyboru ponieważ zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców do złożenia ofert dodatkowych[7]
Proces przetargowy — artykuły polecane |
Wykonawca — Zamówienia publiczne — Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia — Przetarg nieograniczony — Zapytanie o cenę — Przetarg ograniczony — Proces akredytacji PCA — Certyfikat kwalifikowany — Wadium |
Przypisy
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
Bibliografia
- Michałowski R. (2014), Przetarg ograniczony przy sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa a wsparcie gospodarstw rodzinnych (wybrane zagadnienia), Temida 2
- Szostak R. (2009), Przetarg na tle rozwiązań europejskich - zarys problemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177
Autor: Jakub Hamerlak