Spot reklamowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodawanie osieroconych) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 46: | Linia 46: | ||
Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować [[tożsamość]] marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego <ref> A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193 </ref>. | Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować [[tożsamość]] marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego <ref> A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193 </ref>. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Gadżet reklamowy]]}} — {{i5link|a=[[Typy ogłoszeń reklamowych]]}} — {{i5link|a=[[Środki przekazu reklamy]]}} — {{i5link|a=[[Telezakupy]]}} — {{i5link|a=[[Marketing wirusowy]]}} — {{i5link|a=[[Reklama zewnętrzna]]}} — {{i5link|a=[[Reklama telewizyjna]]}} — {{i5link|a=[[Materiały reklamowe]]}} — {{i5link|a=[[Reklama prasowa]]}} — {{i5link|a=[[Kasa zapomogowo pożyczkowa]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Ćwiklińska A. | * Ćwiklińska A. (2014), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, SAN, tom XV, zeszyt 4 | ||
* Jupowicz-Ginalska A. | * Jupowicz-Ginalska A. (2010), ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa | ||
* Lemanowicz M. | * Lemanowicz M. (2017), ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, zeszyt 6, Warszawa | ||
* Tometczak K. | * Tometczak K. (2015), ''Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta'', Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów | ||
* Wojciechowski T. (2013), ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa | * Wojciechowski T. (2013), ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 00:30, 5 sty 2024
Spot reklamowy - jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę [1].
Samo słowo spot tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.
TL;DR
Spot reklamowy to krótki film lub dźwięk promujący produkt, usługę lub markę. Reklamy telewizyjne stały się popularne po powstaniu Telewizji Polskiej w 1956 roku. Ceny spotów radiowych różnią się w zależności od dnia tygodnia i godziny emisji, a najdroższe są rano i wieczorem. Najdroższe spoty telewizyjne są emitowane w weekendy i w popularnych programach. Czynniki wpływające na sukces spotu to np. częsta emisja, używanie znanych osób, nawiązanie do wartości i chwytliwe zwroty. Muzyka w reklamach przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa zainteresowanie produktem i marką.
Popularyzacja spotu reklamowego
Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w 1956 roku, po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów [2].
Koszt spotu reklamowego
Radiowy spot reklamowy
Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę. Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.
Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy [3]:
- RMF FM - 6022,56
- Zet - 4963,16
- ESKA SIEĆ- 4015,79
Telewizyjny spot reklamowy
Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: "M jak miłość", "Na wspólnej" czy "Wydarzenia" podnoszą znacznie cenę.
Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele [4]:
- TVN - 21 233
- TVP1-16 601
- TVP2-10 977
Czynniki wpływające na sukces spotu
Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład [5]:
- częstotliwość emisji spotu - im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
- wykorzystanie znanych osób - poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
- nawiązanie do wartości - na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub "dobre jak u mamy"
- używanie chwytliwych zwrotów - na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
- używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu - są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę
Muzyka w spotach reklamowych
Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:
- podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
- akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
- dźwięk uwydatniający emocje lub akcję
Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego [6].
Spot reklamowy — artykuły polecane |
Gadżet reklamowy — Typy ogłoszeń reklamowych — Środki przekazu reklamy — Telezakupy — Marketing wirusowy — Reklama zewnętrzna — Reklama telewizyjna — Materiały reklamowe — Reklama prasowa — Kasa zapomogowo pożyczkowa |
Przypisy
Bibliografia
- Ćwiklińska A. (2014), Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, SAN, tom XV, zeszyt 4
- Jupowicz-Ginalska A. (2010), Marketing medialny, Difin, Warszawa
- Lemanowicz M. (2017), Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym, Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, zeszyt 6, Warszawa
- Tometczak K. (2015), Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta, Konsument XXI wieku - myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
- Wojciechowski T. (2013), 200 odpowiedzi na pytania z marketingu, Difin, Warszawa
Autor: Aleksandra Bogdan