ENPV: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''ENPV (economic net present value)''' - ekonomiczna [[wartość]] bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite [[koszty]] obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści - wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. ([[Definicja]] wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości). | '''ENPV (economic net present value)''' - ekonomiczna [[wartość]] bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite [[koszty]] obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści - wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. ([[Definicja]] wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości). | ||
Linia 30: | Linia 15: | ||
* badanie przedsięwzięć, których celem nie jest osiągnięcie bezpośrednich korzyści finansowych, lecz np. wzrost potencjału gospodarczego lub społecznego na danym obszarze | * badanie przedsięwzięć, których celem nie jest osiągnięcie bezpośrednich korzyści finansowych, lecz np. wzrost potencjału gospodarczego lub społecznego na danym obszarze | ||
* porównywanie strumieni korzyści i kosztów (nakładów) | * porównywanie strumieni korzyści i kosztów (nakładów) | ||
<google>n</google> | |||
==Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych== | ==Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych== | ||
Linia 56: | Linia 43: | ||
* Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty) | * Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty) | ||
* Zidentyfikowanej wartości kosztów zewnętrznych (koszty) | * Zidentyfikowanej wartości kosztów zewnętrznych (koszty) | ||
* Skorygowanych przychodach ze sprzedaży / [[oszczędności]] kosztów (korzyści) | * Skorygowanych przychodach ze sprzedaży / [[oszczędności]] kosztów (korzyści) | ||
* Zidentyfikowanych wartościach korzyści zewnętrznych / dóbr publicznych (korzyści) | * Zidentyfikowanych wartościach korzyści zewnętrznych / dóbr publicznych (korzyści) | ||
Linia 84: | Linia 70: | ||
którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w | którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w | ||
zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy. | zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[ERR]]}} — {{i5link|a=[[Finansowa ocena projektu]]}} — {{i5link|a=[[Stopa zwrotu]]}} — {{i5link|a=[[Analiza wrażliwości]]}} — {{i5link|a=[[Wewnętrzna stopa zwrotu]]}} — {{i5link|a=[[VAR]]}} — {{i5link|a=[[MIRR]]}} — {{i5link|a=[[Próg rentowności]]}} — {{i5link|a=[[NPV]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 91: | Linia 79: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T. (2017), ''ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka | * Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T. (2017), ''ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka | ||
* Drobniak A. | * Drobniak A. (2005), ''Ocena Projektów Publicznych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice | ||
* Kołakowski T. | * Florio M., Maffii S. (2007) ''Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych'', PARP, Warszawa | ||
* Piechota P., Niemczyk R. | * Kołakowski T. (2014), ''[https://www.czasopisma.pan.pl/Content/97409/mainfile.pdf Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu | ||
* Piechota P., Niemczyk R. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-353.pdf Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 67 | |||
* Rogowski W. | * Rogowski W. (2004), ''Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Wskaźniki finansowe]] | [[Kategoria:Wskaźniki finansowe]] |
Aktualna wersja na dzień 19:39, 3 sty 2024
ENPV (economic net present value) - ekonomiczna wartość bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite koszty obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści - wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. (Definicja wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).
Różnica między ENPV i FNPV
W przewodniku do Analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych napisany przez prof. Massimo Florio oraz dr Silvia Maffii opisują różnicę między ENPV i FNPV. Podstawową różnicą jest, że ENPV wykorzystuje ceny kalkulacyjne lub koszt alternatywny towarów i usług natomiast FNPV stosuje niedoskonałe ceny rynkowe. Kolejną różnicą jest to, że wskaźnik ENPV prowadzi analizę z punktu widzenia społeczeństwa, uwzględniając środowiskowe efekty zewnętrzne, a FNPV tylko z punktu projektodawcy [1].
Zastosowanie ENPV
Powołując się na artykuły Elżbiety Adamowicz, Przemysława Borkowski, Teresy Kamińska oraz Przemysława Piechoty i Roberta Niemczyka metoda ENPV stosowana jest jako[2][3]:
- ocena rozłożonych w czasie strumieni przepływów pieniężnych związanych z inwestycją
- ocena korzyści netto dla społeczeństwa związanych z realizacja projektu
- ocena kosztów i korzyści projektów transportowych
- najefektywniejsza metoda badań stosowana w zakresie ekonomiki transportu
- oceną efektywności inwestycji o charakterze komercyjnym
- ocena wpływu przedsięwzięć niekomercyjnych na gospodarkę
- badanie przedsięwzięć, których celem nie jest osiągnięcie bezpośrednich korzyści finansowych, lecz np. wzrost potencjału gospodarczego lub społecznego na danym obszarze
- porównywanie strumieni korzyści i kosztów (nakładów)
Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji. Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez projekt porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą[4]:
- kosztów użytkowania infrastruktury,
- kosztów wypadków, emisji do środowiska
- kosztów czasu
Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny.
Kluczowe problemy związane z wykorzystaniem ENPV
W swojej publikacji Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska wymieniają problemy prowadzenia oceny z użyciem metody ENPV takie jak[5]:
- zakres i sposób włączenia poszczególnych strumieni przepływów pieniężnych reprezentujących poszczególne koszty i korzyœci.
- wydatki związane z wykonaniem inwestycji (nakłady projektowe: przygotowanie placu budowy, wykup gruntu, zakup materiałów)
- zakres uwzględnionych strumieni przepływów pieniężnych
- horyzont czasowy oceny
- trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu
- role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów
Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu.
Zasady obliczania
W swojej publikacji Adam Drobniak opisuję, że metoda ENPV oparta jest na[6]:
- Skorygowanych wartościach nakładów inwestycyjnych (koszty)
- Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty)
- Zidentyfikowanej wartości kosztów zewnętrznych (koszty)
- Skorygowanych przychodach ze sprzedaży / oszczędności kosztów (korzyści)
- Zidentyfikowanych wartościach korzyści zewnętrznych / dóbr publicznych (korzyści)
Zaktualizowaną ekonomiczną wartość netto (ENPV) można wyliczyć według wzoru:
gdzie:
S - salda strumieni ekonomicznych kosztów i korzyści generowanych przez projekt w poszczególnych latach przyjętego horyzontu czasowego analizy
n - horyzont czasowy (liczba lat)
r - przyjęta stopa dyskontowa
a - współczynnik dyskontowy
Interpretacja
Wskaźnik ENPV służy jako podstawowa zasada decyzyjna o przyjęciu bądź odrzuceniu projektu, dla których:
- ENVP >0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest większa niż wartość bieżąca kosztów. Projekt korzystny
- ENVP<0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest mniejsza niż wartość bieżąca kosztów. Projekt niekorzystny
- ENVP=0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest równa wartości bieżącej kosztów. Decyzja o realizacji należy do inwestora. Projekt nie przynosi ani korzyści ani strat.
W przypadku wielu projektów wykluczających się bądź niezależnych, wybieramy ten, którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy.
ENPV — artykuły polecane |
ERR — Finansowa ocena projektu — Stopa zwrotu — Analiza wrażliwości — Wewnętrzna stopa zwrotu — VAR — MIRR — Próg rentowności — NPV |
Przypisy
- ↑ prof. Florio M., dr Maffii S. (2008)., s. 62
- ↑ Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017).,, s. 141-142,150-154
- ↑ Piechota P., Niemczyk R.,(2014), s. 357-358
- ↑ Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., s. 141-142,150-154
- ↑ Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., s. 141-142,150-154
- ↑ Drobniak A.,(2005). , s. 65-68
Bibliografia
- Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T. (2017), ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka
- Drobniak A. (2005), Ocena Projektów Publicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice
- Florio M., Maffii S. (2007) Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, PARP, Warszawa
- Kołakowski T. (2014), Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Piechota P., Niemczyk R. (2014), Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 67
- Rogowski W. (2004), Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
Autor: Paulina Dryjańska