Podatek katastralny: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Podatek katastralny''' - "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest [[wartość]] katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. [[Proces]] ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna [[ewidencja]] gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w [[kataster]] - publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach". (J. Piekut, 2014 s. 82-83) | '''Podatek katastralny''' - "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest [[wartość]] katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. [[Proces]] ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna [[ewidencja]] gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w [[kataster]] - publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach". (J. Piekut, 2014 s. 82-83) | ||
Linia 21: | Linia 6: | ||
==Kataster== | ==Kataster== | ||
"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie [[ustawa|ustaw]] i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem [[informacja|informacji]] publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim [[dane]] dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej. | "Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie [[ustawa|ustaw]] i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem [[informacja|informacji]] publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim [[dane]] dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej. | ||
Ze względu na [[zakres]] gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się: | Ze względu na [[zakres]] gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się: | ||
Linia 27: | Linia 11: | ||
* kataster prawny (księgi wieczyste); | * kataster prawny (księgi wieczyste); | ||
* kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania)". (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21) | * kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania)". (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21) | ||
<google>n</google> | |||
==Zalety== | ==Zalety== | ||
Linia 50: | Linia 36: | ||
==Statystyki== | ==Statystyki== | ||
"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii [[udział]] podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii - 100% [Nowecki, 1996, s. 24]". (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387) | "Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii [[udział]] podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii - 100% [Nowecki, 1996, s. 24]". (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Podatek rolny]]}} — {{i5link|a=[[System podatkowy]]}} — {{i5link|a=[[Ustawa o podatku dochodowym]]}} — {{i5link|a=[[Import]]}} — {{i5link|a=[[Dotacje dla firm]]}} — {{i5link|a=[[Oszczędzanie]]}} — {{i5link|a=[[Bank spółdzielczy]]}} — {{i5link|a=[[Rachunkowość podatkowa]]}} — {{i5link|a=[[Wrogie przejęcie]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Ciak J., Wąsewicz B. (2014) | * Ciak J., Wąsewicz B. (2014), ''Kataster jako warunek reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce'', Prawo budżetowe Państwa i Samorządu, 4(2) | ||
* Kopyściańska K | * Kopyściańska K. (2016), ''[https://www.journals.umcs.pl/h/article/download/1775/1985 Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania]'', Annales H - Oeconomia, vol. I, 1 | ||
* Piekut J. (2014) [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e887790e-93ba-49bf-a91f-ddde30529f5c/c/KNUV_3_41_2014.82-90.pdf | * Piekut J. (2014), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e887790e-93ba-49bf-a91f-ddde30529f5c/c/KNUV_3_41_2014.82-90.pdf Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Warszawa, 3(41) | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001390 Dz.U. 2021 poz. 1390] | * ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001390 Dz.U. 2021 poz. 1390] | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001390 Dz.U. 2021 poz. 1390] | * ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001390 Dz.U. 2021 poz. 1390] |
Aktualna wersja na dzień 18:31, 26 gru 2023
Podatek katastralny - "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest wartość katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. Proces ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna ewidencja gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w kataster - publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach". (J. Piekut, 2014 s. 82-83)
TL;DR
Artykuł omawia wprowadzenie podatku katastralnego w Polsce, który opiera się na wartości katastralnej nieruchomości. Podatek ten ma wiele zalet, takich jak zwiększenie demokracji lokalnej, sprawiedliwość podatkowa, racjonalne eksploatowanie terenów i ożywienie rynku nieruchomości. Jednak istnieją też wady, takie jak obawa o budżet domowy i skomplikowany algorytm wyceny nieruchomości. Koszt wprowadzenia systemu katastralnego szacuje się na około 2 miliardy złotych. Przykłady z innych krajów pokazują, że wpływy z podatku katastralnego mogą stanowić znaczną część dochodów budżetowych.
Kataster
"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie ustaw i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem informacji publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim dane dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej.
Ze względu na zakres gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się:
- kataster fizyczny (ewidencja gruntów i budynków);
- kataster prawny (księgi wieczyste);
- kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania)". (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21)
Zalety
Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy - pozafiskalne i fiskalne.
Zalety pozafiskalne
- Zwiększenie demokracji lokalnej poprzez wprowadzenie przejrzystego źródła dochodów. Pozwoli to władzy samorządowej na ocenę wykorzystywania środków i egzekwowania z tego tytułu odpowiedzialności.
- Z punktu widzenia polskiej gospodarki i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój majątek drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy podatek, im większa wartość rynkowa ich nieruchomości.
- Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne posiadanie nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako lokata kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane.
- Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest eksploatacja terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe (J. Piekut, 2014 s. 87-88)
Zalety fiskalne
- Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by" tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których dochody są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości.
- Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille.
- Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą.
- "Efektywność i elastyczność wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym wzrost gospodarczy w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków". (J. Piekut, 2014 s. 87-88)
Wady
- Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym.
- Skomplikowany algorytm, który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego koszt jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w Księgach Wieczystych oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków.
- Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne koszty utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych (J. Piekut, 2014 s. 86-87)
Statystyki
"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii udział podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii - 100% [Nowecki, 1996, s. 24]". (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387)
Podatek katastralny — artykuły polecane |
Podatek rolny — System podatkowy — Ustawa o podatku dochodowym — Import — Dotacje dla firm — Oszczędzanie — Bank spółdzielczy — Rachunkowość podatkowa — Wrogie przejęcie |
Bibliografia
- Ciak J., Wąsewicz B. (2014), Kataster jako warunek reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce, Prawo budżetowe Państwa i Samorządu, 4(2)
- Kopyściańska K. (2016), Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania, Annales H - Oeconomia, vol. I, 1
- Piekut J. (2014), Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego, Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Warszawa, 3(41)
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków Dz.U. 2021 poz. 1390
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków Dz.U. 2021 poz. 1390
Autor: Aleksandra Stachurska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |