Tablica ogłoszeń: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Wirtualizacja zarządzania kadrami]]</li>
<li>[[Technologia informatyczna]]</li>
<li>[[Wpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedzą]]</li>
<li>[[Wiedza]]</li>
<li>[[Funkcje zarządzania wiedzą]]</li>
<li>[[Gromadzenie informacji]]</li>
<li>[[Informatyczne narzędzia wspomagania zarządzania]]</li>
<li>[[Użytkownik informacji]]</li>
<li>[[Internet rzeczy]]</li>
</ul>
}}
'''Tablica ogłoszeń''' jest to miejsce, gdzie udostępniane są dla konkretnych odbiorców ogłoszenia, komunikaty i wiadomości (W Cholewa 2006, s. 124). Dzięki tablicy ogłoszeń mamy przepływ [[informacja|informacji.]] Jest ona stosowana do [[cel]]ów informacyjnych oraz edukacyjnych, np. po to, by wzrosła [[wydajność]] [[praca|pracy]] oraz zmniejszyła się ilość wypadków. Mogą się na niej znaleźć różnego rodzaju wycinki z prasy, [[informacje]] o jubileuszach, ważnych wydarzeniach, imprezach itp (A Sierpowska 2006, s. 83).
'''Tablica ogłoszeń''' jest to miejsce, gdzie udostępniane są dla konkretnych odbiorców ogłoszenia, komunikaty i wiadomości (W Cholewa 2006, s. 124). Dzięki tablicy ogłoszeń mamy przepływ [[informacja|informacji.]] Jest ona stosowana do [[cel]]ów informacyjnych oraz edukacyjnych, np. po to, by wzrosła [[wydajność]] [[praca|pracy]] oraz zmniejszyła się ilość wypadków. Mogą się na niej znaleźć różnego rodzaju wycinki z prasy, [[informacje]] o jubileuszach, ważnych wydarzeniach, imprezach itp (A Sierpowska 2006, s. 83).


Linia 21: Linia 6:
==Informacje znajdujące się na tablicy ogłoszeń==
==Informacje znajdujące się na tablicy ogłoszeń==
Jak pisze Bogdan Stefanowicz w wąskim ujęciu '''informacje''' można zinterpretować jako [[dane]], które są uświadomione i zinterpretowane przez człowieka (B Stefanowicz 2010, s. 8). Mówi się też, że [[informacja]] jest rodzajem zasobów niematerialnych, dzięki któremu można zwiększyć wiedzę o nas samych, a także o otaczającym nas świecie (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).
Jak pisze Bogdan Stefanowicz w wąskim ujęciu '''informacje''' można zinterpretować jako [[dane]], które są uświadomione i zinterpretowane przez człowieka (B Stefanowicz 2010, s. 8). Mówi się też, że [[informacja]] jest rodzajem zasobów niematerialnych, dzięki któremu można zwiększyć wiedzę o nas samych, a także o otaczającym nas świecie (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).
Cytując słowa Zbigniewa Malary i Jerzego Rzęchowskiego: "Informację tworzy człowiek. To on - za pomocą rozmaitych narzędzi i technik - wyszukuje ją, generuje, gromadzi, przetwarza, selekcjonuje, przekazuje, akceptuje bądź odrzuca. Na jej podstawie buduje nową wiedzę niezbędną do dalszego [[proces]]u podejmowania działań na rynku” (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).
Cytując słowa Zbigniewa Malary i Jerzego Rzęchowskiego: "Informację tworzy człowiek. To on - za pomocą rozmaitych narzędzi i technik - wyszukuje ją, generuje, gromadzi, przetwarza, selekcjonuje, przekazuje, akceptuje bądź odrzuca. Na jej podstawie buduje nową wiedzę niezbędną do dalszego [[proces]]u podejmowania działań na rynku" (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).
"[[Informacja]] jako czynnik wspomagający [[proces]] zarządzania staje się znaczącym kapitałem i głównym motorem w zarządzaniu przedsiębiorstwem” (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7). Jak dalej piszą autorzy Zbigniew Malara i Jerzy Rzęchowski: odpowiednie wykorzystanie tego kapitału stosując unowocześnioną technikę stwarza i gruntuje pozycję przedsiębiorstwa na rynku, a także ustanawia inne obszary jego działania. [[Organizacja]] wymaga i potrzebuje szybszego uczenia się, gdy tempo zmian w danej organizacji jest większe (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).
"[[Informacja]] jako czynnik wspomagający [[proces]] zarządzania staje się znaczącym kapitałem i głównym motorem w zarządzaniu przedsiębiorstwem" (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7). Jak dalej piszą autorzy Zbigniew Malara i Jerzy Rzęchowski: odpowiednie wykorzystanie tego kapitału stosując unowocześnioną technikę stwarza i gruntuje pozycję przedsiębiorstwa na rynku, a także ustanawia inne obszary jego działania. [[Organizacja]] wymaga i potrzebuje szybszego uczenia się, gdy tempo zmian w danej organizacji jest większe (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).
<google>t</google>


==Systemy doradcze bazujące na koncepcji tablicy ogłoszeń==
==Systemy doradcze bazujące na koncepcji tablicy ogłoszeń==
Linia 31: Linia 15:


Interesującym spostrzeżeniem może być to, iż tablica ogłoszeń może być rozpatrywana ''jako [[baza danych]]'' uporządkowana w hierarchicznej kolejności, przeznaczona do gromadzenia i przechowywania rozwiązań generowanych przez autonomiczne moduły, które mają [[uprawnienia]] do stosowania różnego rodzaju technik wnioskowania w [[cel]]u produktywnego osiągania najlepszych rozwiązań. Tablica ogłoszeń może być także modelowana ''jako sieć stwierdzeń, które na siebie oddziałują'', zgodnie ze znanym zbiorem reguł, to znaczy jako układ przekształcający stwierdzenia (W Cholewa 1998, s. 125).
Interesującym spostrzeżeniem może być to, iż tablica ogłoszeń może być rozpatrywana ''jako [[baza danych]]'' uporządkowana w hierarchicznej kolejności, przeznaczona do gromadzenia i przechowywania rozwiązań generowanych przez autonomiczne moduły, które mają [[uprawnienia]] do stosowania różnego rodzaju technik wnioskowania w [[cel]]u produktywnego osiągania najlepszych rozwiązań. Tablica ogłoszeń może być także modelowana ''jako sieć stwierdzeń, które na siebie oddziałują'', zgodnie ze znanym zbiorem reguł, to znaczy jako układ przekształcający stwierdzenia (W Cholewa 1998, s. 125).
<google>n</google>


==Rola tablic ogłoszeń w rozwoju sztucznej inteligencji==
==Rola tablic ogłoszeń w rozwoju sztucznej inteligencji==
Linia 37: Linia 23:


==Wieloagentowe sterowanie zrobotyzowanymi systemami==
==Wieloagentowe sterowanie zrobotyzowanymi systemami==
"Elementami wspólnego środowiska w systemie wieloagentowym są zazwyczaj scentralizowane lub rozproszone tablice ogłoszeń. Na takich tablicach agenty umieszczają informację o realizowanych [[proces]]ach, zgłaszają swoje zapotrzebowania na [[zasoby]] itp. Są to więc miejsca, przez które odbywa się kontakt agentów-klientów poszukujących określonych usług i agentów-usługodawców, [[usługi]] te oferujących” (J Zając 2006, s. 7-8).
"Elementami wspólnego środowiska w systemie wieloagentowym są zazwyczaj scentralizowane lub rozproszone tablice ogłoszeń. Na takich tablicach agenty umieszczają informację o realizowanych [[proces]]ach, zgłaszają swoje zapotrzebowania na [[zasoby]] itp. Są to więc miejsca, przez które odbywa się kontakt agentów-klientów poszukujących określonych usług i agentów-usługodawców, [[usługi]] te oferujących" (J Zając 2006, s. 7-8).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wirtualizacja zarządzania kadrami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Technologia informatyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wiedza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gromadzenie informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informatyczne narzędzia wspomagania zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Użytkownik informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Internet rzeczy]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Cholewa, W. (1998). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSW9-0010-1987 Tablice ogłoszeń w diagnostycznych systemach doradczych.] Pomiary Automatyka Kontrola, 44, 123-128
* Cholewa W. (1998), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSW9-0010-1987 Tablice ogłoszeń w diagnostycznych systemach doradczych]'', Pomiary Automatyka Kontrola, 44
* Cholewa, W. (2006). [https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:-YIFUPjfgyUJ:scholar.google.com/&hl=pl&as_sdt=0,5&scioq=SIECI+STWIERDZE%C5%84+W+DIAGNOSTYCE+TECHNICZNEJ Sieci stwierdzeń w diagnostyce technicznej.] Diagnostyka, 121-128
* Cholewa W. (2006), ''Sieci stwierdzeń w diagnostyce technicznej'', Diagnostyka
* Malara, Z., & Rzęchowski, J. (2011). Zarządzanie informacją na rynku globalnym. Teoria i praktyka, CH Beck, Warszawa
* Malara Z., Rzęchowski J. (2011), ''Zarządzanie informacją na rynku globalnym, Teoria i praktyka'', CH Beck, Warszawa
* Stefanowicz, B. (2010). [https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:6_eyRxzlCUYJ:scholar.google.com/+informacja&hl=pl&as_sdt=0,5 Informacja.]
* Stefanowicz B. (2010), ''Informacja'', Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
* Zając, J. (2006). [https://www.robotyka.com/publikacje/8.pdf Wieloagentowe sterowanie zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi.] Postępy robotyki-systemy i współdziałanie robotów. Red. K. Tchoń. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 289-298
* Zając J. (2006), ''Wieloagentowe sterowanie zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi.'' [w:] ''Postępy robotyki-systemy i współdziałanie robotów''. (red.) K. Tchoń. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 00:08, 18 sty 2024

Tablica ogłoszeń jest to miejsce, gdzie udostępniane są dla konkretnych odbiorców ogłoszenia, komunikaty i wiadomości (W Cholewa 2006, s. 124). Dzięki tablicy ogłoszeń mamy przepływ informacji. Jest ona stosowana do celów informacyjnych oraz edukacyjnych, np. po to, by wzrosła wydajność pracy oraz zmniejszyła się ilość wypadków. Mogą się na niej znaleźć różnego rodzaju wycinki z prasy, informacje o jubileuszach, ważnych wydarzeniach, imprezach itp (A Sierpowska 2006, s. 83).

TL;DR

Tablica ogłoszeń to miejsce, gdzie udostępniane są ogłoszenia i wiadomości dla konkretnych odbiorców. Informacje na tablicy mają na celu zwiększenie wiedzy i efektywności pracy. Systemy bazujące na koncepcji tablicy ogłoszeń są wykorzystywane w rozwoju sztucznej inteligencji i wieloagentowym sterowaniu zrobotyzowanymi systemami.

Informacje znajdujące się na tablicy ogłoszeń

Jak pisze Bogdan Stefanowicz w wąskim ujęciu informacje można zinterpretować jako dane, które są uświadomione i zinterpretowane przez człowieka (B Stefanowicz 2010, s. 8). Mówi się też, że informacja jest rodzajem zasobów niematerialnych, dzięki któremu można zwiększyć wiedzę o nas samych, a także o otaczającym nas świecie (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7). Cytując słowa Zbigniewa Malary i Jerzego Rzęchowskiego: "Informację tworzy człowiek. To on - za pomocą rozmaitych narzędzi i technik - wyszukuje ją, generuje, gromadzi, przetwarza, selekcjonuje, przekazuje, akceptuje bądź odrzuca. Na jej podstawie buduje nową wiedzę niezbędną do dalszego procesu podejmowania działań na rynku" (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7). "Informacja jako czynnik wspomagający proces zarządzania staje się znaczącym kapitałem i głównym motorem w zarządzaniu przedsiębiorstwem" (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7). Jak dalej piszą autorzy Zbigniew Malara i Jerzy Rzęchowski: odpowiednie wykorzystanie tego kapitału stosując unowocześnioną technikę stwarza i gruntuje pozycję przedsiębiorstwa na rynku, a także ustanawia inne obszary jego działania. Organizacja wymaga i potrzebuje szybszego uczenia się, gdy tempo zmian w danej organizacji jest większe (Z Malara, J Rzęchowski 2011, s. 7).

Systemy doradcze bazujące na koncepcji tablicy ogłoszeń

Dynamiczny system doradczy jest przeznaczony do wykonywania zadań zarówno w czasie jak i zasobach, które są ograniczone. Specyficzną klasą systemów dynamicznych są systemy, które są przeznaczone do cyklicznej interpretacji danych, które są do nich dostarczane. Natomiast poprzez porównanie różnorodnych koncepcji systemów doradczych, które wspomagają diagnozowanie złożonych układów i cechują się ogromną przestrzenią poszukiwań, danymi, które są niekompletne, a wiedza o rozwiązywanym zadaniu jest niewystarczająca - oświadczono szczególne zalety systemów, opierających się na ogólnej koncepcji tablicy ogłoszeń (W Cholewa 1998, s. 125).

Taka tablica ogłoszeń jest miejscem, gdzie udostępniane są odbiorcom ogłoszenia zawierające wiadomości o wartości stwierdzeń. Koncepcja tablic została osadzona w systemach, które są przeznaczone do interpretowania mowy. Jest ona w dalszym stopniu rozwijana. Układy stosujące tablicę ogłoszeń cechuje rozdzielenie wiedzy i realizowanych zadań na moduły, które są od siebie niezależne, lecz współpracujące z tablicą (W Cholewa 1998, s. 125).

Interesującym spostrzeżeniem może być to, iż tablica ogłoszeń może być rozpatrywana jako baza danych uporządkowana w hierarchicznej kolejności, przeznaczona do gromadzenia i przechowywania rozwiązań generowanych przez autonomiczne moduły, które mają uprawnienia do stosowania różnego rodzaju technik wnioskowania w celu produktywnego osiągania najlepszych rozwiązań. Tablica ogłoszeń może być także modelowana jako sieć stwierdzeń, które na siebie oddziałują, zgodnie ze znanym zbiorem reguł, to znaczy jako układ przekształcający stwierdzenia (W Cholewa 1998, s. 125).

Rola tablic ogłoszeń w rozwoju sztucznej inteligencji

W rozwoju sztucznej inteligencji nietuzinkową rolę pełniły właśnie systemy bazujące na koncepcji tablicy ogłoszeń. Taka tablica jest miejscem, gdzie udostępniane są różnego rodzaju ogłoszenia, komunikaty i wiadomości dla ich odbiorców. Źródłami komunikatów oraz ich odbiorcami mogą być użytkownicy systemu stosującego tablicę ogłoszeń lub też inne systemy. Takie komunikaty dostarczane są przez źródła komunikatów do administratora tablicy. Natomiast to administrator decyduje o umieszczaniu tych ogłoszeń na tablicy i o usuwaniu z tablicy ogłoszeń, które są już nieaktualne. Odbiorcy ogłoszeń poprzez obserwację tablicy, mogą wykonywać ustalone działania, np. mogą kierować konkretne komunikaty do administratora tablicy. Koncepcja tablicy ogłoszeń została wprowadzona w systemach, które są przeznaczone do interpretowania mowy, no i w dalszym stopniu jest rozwijana (W Cholewa 2006, s. 124).

Wieloagentowe sterowanie zrobotyzowanymi systemami

"Elementami wspólnego środowiska w systemie wieloagentowym są zazwyczaj scentralizowane lub rozproszone tablice ogłoszeń. Na takich tablicach agenty umieszczają informację o realizowanych procesach, zgłaszają swoje zapotrzebowania na zasoby itp. Są to więc miejsca, przez które odbywa się kontakt agentów-klientów poszukujących określonych usług i agentów-usługodawców, usługi te oferujących" (J Zając 2006, s. 7-8).


Tablica ogłoszeńartykuły polecane
Wirtualizacja zarządzania kadramiTechnologia informatycznaWpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedząWiedzaFunkcje zarządzania wiedząGromadzenie informacjiInformatyczne narzędzia wspomagania zarządzaniaUżytkownik informacjiInternet rzeczy

Bibliografia

  • Cholewa W. (1998), Tablice ogłoszeń w diagnostycznych systemach doradczych, Pomiary Automatyka Kontrola, 44
  • Cholewa W. (2006), Sieci stwierdzeń w diagnostyce technicznej, Diagnostyka
  • Malara Z., Rzęchowski J. (2011), Zarządzanie informacją na rynku globalnym, Teoria i praktyka, CH Beck, Warszawa
  • Stefanowicz B. (2010), Informacja, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Zając J. (2006), Wieloagentowe sterowanie zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi. [w:] Postępy robotyki-systemy i współdziałanie robotów. (red.) K. Tchoń. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa


Autor: Elżbieta Bąk