Konsensus Waszyngtoński: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Konsensus Waszyngtoński''' jest to [[dokument]] stworzony przy współpracy [[Międzynarodowy Fundusz Walutowy|Międzynarodowego Funduszu Walutowego]] i [[Bank światowy|Banku światowego]], zawierający dziesięć dyrektyw, tworzących jednocześnie neoliberalny [[model]] [[rozwój gospodarczy|rozwoju gospodarczego]] (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 7). Postanowienia Konsensusu były rekomendowaną przez amerykański [[rząd]] drogą poprawy sytuacji ekonomicznej w krajach rozwijających się. Powstał on z myślą w szczególności o regionie Ameryki Łacińskiej, którego państwa w latach 80. XX wieku pogrążone były w kryzysie zadłużeniowym wskutek zaciągniętych wcześniej tanich kredytów po tzw. szoku naftowym. Z czasem reformy te proponowano także innym krajom borykającym się z trudnościami gospodarczymi czy zapóźnieniem. Dyrektywy Konsensusu stosowały również państwa postawione przed koniecznością transformacji ustrojowej, w tym Polska, dzięki czemu jego założenia weszły do kanonu światowej [[polityka gospodarcza|polityki gospodarczej]]. | '''Konsensus Waszyngtoński''' jest to [[dokument]] stworzony przy współpracy [[Międzynarodowy Fundusz Walutowy|Międzynarodowego Funduszu Walutowego]] i [[Bank światowy|Banku światowego]], zawierający dziesięć dyrektyw, tworzących jednocześnie neoliberalny [[model]] [[rozwój gospodarczy|rozwoju gospodarczego]] (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 7). Postanowienia Konsensusu były rekomendowaną przez amerykański [[rząd]] drogą poprawy sytuacji ekonomicznej w krajach rozwijających się. Powstał on z myślą w szczególności o regionie Ameryki Łacińskiej, którego państwa w latach 80. XX wieku pogrążone były w kryzysie zadłużeniowym wskutek zaciągniętych wcześniej tanich kredytów po tzw. szoku naftowym. Z czasem reformy te proponowano także innym krajom borykającym się z trudnościami gospodarczymi czy zapóźnieniem. Dyrektywy Konsensusu stosowały również państwa postawione przed koniecznością transformacji ustrojowej, w tym Polska, dzięki czemu jego założenia weszły do kanonu światowej [[polityka gospodarcza|polityki gospodarczej]]. | ||
Linia 28: | Linia 13: | ||
'''II. Nowe priorytety w wydatkach publicznych''' - przeznaczanie środków finansowych na [[cele]] prorozwojowe, a więc takie które gwarantują wysoką [[efektywność]] poniesionych [[nakład]]ów i przyczyniają się do poprawy podziału dochodów (edukacja, ochrona zdrowia, rozbudowa infrastruktury), a nie jak dotychczas na subsydiowanie pewnych sektorów i wspieranie programów publicznych | '''II. Nowe priorytety w wydatkach publicznych''' - przeznaczanie środków finansowych na [[cele]] prorozwojowe, a więc takie które gwarantują wysoką [[efektywność]] poniesionych [[nakład]]ów i przyczyniają się do poprawy podziału dochodów (edukacja, ochrona zdrowia, rozbudowa infrastruktury), a nie jak dotychczas na subsydiowanie pewnych sektorów i wspieranie programów publicznych | ||
<google>n</google> | |||
'''III. Reformy podatkowe ukierunkowane na obniżenie krańcowych stóp podatkowych i poszerzanie bazy podatkowej''' - podjęcie reformy podatkowej polegającej na obniżeniu stawek podatkowych, zwłaszcza od podatków dochodowych, na rzecz podatków od [[towar]]ów i usług | '''III. Reformy podatkowe ukierunkowane na obniżenie krańcowych stóp podatkowych i poszerzanie bazy podatkowej''' - podjęcie reformy podatkowej polegającej na obniżeniu stawek podatkowych, zwłaszcza od podatków dochodowych, na rzecz podatków od [[towar]]ów i usług | ||
'''IV. Liberalizacja handlu''' - polegająca na znoszeniu różnego rodzaju ograniczeń, w tym ilościowych jak i obniżenia ceł i osiągnięcie jednej taryfy celnej na średnim poziomie około 10% | '''IV. Liberalizacja handlu''' - polegająca na znoszeniu różnego rodzaju ograniczeń, w tym ilościowych jak i obniżenia ceł i osiągnięcie jednej taryfy celnej na średnim poziomie około 10% | ||
Linia 68: | Linia 54: | ||
'''X. Zwiększenie nakładów na edukację''', zwłaszcza na poziomie podstawowym i średnim (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 39) | '''X. Zwiększenie nakładów na edukację''', zwłaszcza na poziomie podstawowym i średnim (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 39) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[New Deal]]}} — {{i5link|a=[[NAFTA]]}} — {{i5link|a=[[Strefa Euro]]}} — {{i5link|a=[[Liberalizacja handlu]]}} — {{i5link|a=[[Polityka proeksportowa]]}} — {{i5link|a=[[GATT]]}} — {{i5link|a=[[Unia walutowa]]}} — {{i5link|a=[[Wielki kryzys]]}} — {{i5link|a=[[Strategia polityki pieniężnej]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Dach Z. (2011) Rozwój społeczno-gospodarczy w teorii ekonomii, | * Dach Z. (2011), ''Rozwój społeczno-gospodarczy w teorii ekonomii'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 872 | ||
* Gliniak P. (2016) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-28145e23-70f8-4292-ac59-f9ad0e0cec32/c/RP_21st_2016_iss1_65-79.pdf | * Gliniak P. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-28145e23-70f8-4292-ac59-f9ad0e0cec32/c/RP_21st_2016_iss1_65-79.pdf Konsensus waszyngtoński a doświadczenia Indonezji i Malezji w trakcie azjatyckiego kryzysu finansowego z 1997 roku]'', Ekonomia XXI Wieku, Vol. 1, Nr 9 | ||
* Kightley M. (2017) Finansowanie Południowokoreańskiego cudu gospodarczego w świetle rekomendacji Konsensusu Waszyngtońskiego, | * Kightley M. (2017), ''Finansowanie Południowokoreańskiego cudu gospodarczego w świetle rekomendacji Konsensusu Waszyngtońskiego'', Zarządzanie Finansami i Rachunkowość Vol, 1, Nr 5 | ||
* Kłosiński K. | * Kłosiński K., Czarnacki M. (red.) (2013), ''Ameryka Łacińska. W poszukiwaniu konsensusu'', KUL, Lublin | ||
* Osiatyński J. (2006), ''Finanse publiczne | * Osiatyński J. (2006), ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Owsiak S. ( | * Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Rynarzewski T. (2013) [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3ec38075-5353-4cd1-8bc2-68c1ba3b44f1/c/rynarzewski.pdf Refleksje o dylematach wpływu handlu zagranicznego na rozwój gospodarczy krajów słabo zaawansowanych ekonomicznie], | * Rynarzewski T. (2013), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3ec38075-5353-4cd1-8bc2-68c1ba3b44f1/c/rynarzewski.pdf Refleksje o dylematach wpływu handlu zagranicznego na rozwój gospodarczy krajów słabo zaawansowanych ekonomicznie]'', Studia Oeconomica Posnaniensia Vol. 1, Nr 250 | ||
* Stańczyk Z | * Stańczyk Z. (2004), ''Konsensus waszyngtoński a reformy w krajach postkomunistycznych'', Zeszyty Naukowe. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Nr 2 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Wzrost i rozwój gospodarczy]] | |||
{{a|Natalia Kargula, Izabela Widła}} | {{a|Natalia Kargula, Izabela Widła}} | ||
{{#metamaster:description|Konsensus Waszyngtoński to neoliberalny model rozwoju gospodarczego, ograniczający interwencjonizm państwa i promujący aktywną wymianę handlową.}} | {{#metamaster:description|Konsensus Waszyngtoński to neoliberalny model rozwoju gospodarczego, ograniczający interwencjonizm państwa i promujący aktywną wymianę handlową.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:55, 13 sty 2024
Konsensus Waszyngtoński jest to dokument stworzony przy współpracy Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Banku światowego, zawierający dziesięć dyrektyw, tworzących jednocześnie neoliberalny model rozwoju gospodarczego (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 7). Postanowienia Konsensusu były rekomendowaną przez amerykański rząd drogą poprawy sytuacji ekonomicznej w krajach rozwijających się. Powstał on z myślą w szczególności o regionie Ameryki Łacińskiej, którego państwa w latach 80. XX wieku pogrążone były w kryzysie zadłużeniowym wskutek zaciągniętych wcześniej tanich kredytów po tzw. szoku naftowym. Z czasem reformy te proponowano także innym krajom borykającym się z trudnościami gospodarczymi czy zapóźnieniem. Dyrektywy Konsensusu stosowały również państwa postawione przed koniecznością transformacji ustrojowej, w tym Polska, dzięki czemu jego założenia weszły do kanonu światowej polityki gospodarczej.
Konsensus Waszyngtoński, jako program reform w duchu neoliberalnym, zakłada przede wszystkim ograniczenie interwencjonizmu państwa w gospodarce i otwarcie się na kontakty gospodarcze z innymi krajami, w tym zaakcentowanie roli aktywnej wymiany handlowej w budowaniu prosperity (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 35). Nazwa ta (org. The Washington Consensus) została zaproponowana pod koniec lat 80. XX wieku przez angielskiego ekonomistę, Jamesa Williamsona, pracownika Instytutu Gospodarki Światowej - think-tanku z siedzibą w Waszyngtonie (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 36).
Konsensus Waszyngtoński opierał się początkowo na 10 podstawowych dyrektywach.
TL;DR
Konsensus Waszyngtoński to dokument stworzony w latach 80. XX wieku, który promował neoliberalny model rozwoju gospodarczego. Zakładał on m.in. ograniczenie roli państwa w gospodarce, liberalizację handlu, prywatyzację przedsiębiorstw państwowych i ochronę praw własności. W kolejnych latach wprowadzono zmiany w dyrektywach Konsensusu, m.in. dotyczące zwiększenia oszczędności, reformy systemu podatkowego i wzmocnienia nadzoru bankowego.
Dyrektywy pierwszej wersji Konsensusu Waszyngtońskiego
I. Utrzymanie dyscypliny fiskalnej - polegało głównie na utrzymaniu niskiego deficytu budżetowego i niskiej stopie inflacji
II. Nowe priorytety w wydatkach publicznych - przeznaczanie środków finansowych na cele prorozwojowe, a więc takie które gwarantują wysoką efektywność poniesionych nakładów i przyczyniają się do poprawy podziału dochodów (edukacja, ochrona zdrowia, rozbudowa infrastruktury), a nie jak dotychczas na subsydiowanie pewnych sektorów i wspieranie programów publicznych
III. Reformy podatkowe ukierunkowane na obniżenie krańcowych stóp podatkowych i poszerzanie bazy podatkowej - podjęcie reformy podatkowej polegającej na obniżeniu stawek podatkowych, zwłaszcza od podatków dochodowych, na rzecz podatków od towarów i usług IV. Liberalizacja handlu - polegająca na znoszeniu różnego rodzaju ograniczeń, w tym ilościowych jak i obniżenia ceł i osiągnięcie jednej taryfy celnej na średnim poziomie około 10%
V. Liberalizacja przepływów zagranicznych inwestycji bezpośrednich - zniesienie barier wejścia zagranicznych firm na rynek i różnego ich traktowania w porównaniu z przedsiębiorstwami państwowymi
VI. Liberalizacja rynków finansowych - stworzenie rynkowych stóp procentowych i wyeliminowanie preferencyjnych stóp dla wybranych odbiorców
VII. Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych - aby sektor prywatny był bardziej efektywny należy sprywatyzować sektor państwowy. Do prywatyzacji należy dopuścić zagranicznych inwestorów
VIII. Deregulacja rynków w zakresie wchodzenia na rynek i wspierania konkurencji - państwo powinno ograniczyć swoje regulacje tylko do sfer związanych z bezpieczeństwem narodowym, ochroną środowiska i nadzorem nad instytucjami finansowymi. Firmy natomiast mają być nieograniczane, a w swojej działalności mają funkcjonować w oparciu o zasady rynkowe
IX. Ochrona praw własności - gwarancje państwa co do posiadanych własności i zabezpieczenie na wypadek nacjonalizacji
X. Kursy walutowe - utrzymanie jednolitego kursu wymiany, który utrzymany zostanie na poziomie wystarczająco konkurencyjnym aby stymulować eksport Konsensus Waszyngtoński podkreślał bardzo mocno potrzebę liberalizacji handlu i przepływów kapitałowych, ograniczenie roli państwa i prywatyzację. Ponadto zalecał dyscyplinę monetarną (ale nie monetaryzm), reformę i uproszczenia systemu podatkowego oraz ułatwienia w zakładaniu i likwidacji firm (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 38)
W kolejnych latach wprowadzano zmiany.
Dyrektywy drugiej wersji Konsensusu Waszyngtońskiego
I. Zwiększenie oszczędności m.in. przez utrzymanie dyscypliny podatkowej
II. Reorientacja wydatków publicznych m.in. na trafnie określone cele społeczne
III. Reforma systemu podatkowego m.in. przez wprowadzenie proekologicznego podatku gruntowego
IV. Wzmocnienie nadzoru bankowego
V. Utrzymanie kursu walutowego na poziomie zapewniającym konkurencyjność, przy jednoczesnym uniknięciu wahań, jak i sztywności
VI. Dążenie do intraregionalnej liberalizacji handlu
VII. Budowanie konkurencyjnej gospodarki rynkowej m.in. w drodze prywatyzacji oraz deregulacji (także rynku pracy)
VIII. Zagwarantowanie wszystkim obywatelom możliwość wejścia w posiadanie jasno zdefiniowanych praw własności
IX. Stworzenie niezależnego banku centralnego, silnego aparat skarbowy, niezależnego i nieprzekupnego sądownictwa oraz agencji promującej przedsięwzięcia rozwojowe
X. Zwiększenie nakładów na edukację, zwłaszcza na poziomie podstawowym i średnim (red. Kłosiński, Czarnacki 2013, s. 39)
Konsensus Waszyngtoński — artykuły polecane |
New Deal — NAFTA — Strefa Euro — Liberalizacja handlu — Polityka proeksportowa — GATT — Unia walutowa — Wielki kryzys — Strategia polityki pieniężnej |
Bibliografia
- Dach Z. (2011), Rozwój społeczno-gospodarczy w teorii ekonomii, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 872
- Gliniak P. (2016), Konsensus waszyngtoński a doświadczenia Indonezji i Malezji w trakcie azjatyckiego kryzysu finansowego z 1997 roku, Ekonomia XXI Wieku, Vol. 1, Nr 9
- Kightley M. (2017), Finansowanie Południowokoreańskiego cudu gospodarczego w świetle rekomendacji Konsensusu Waszyngtońskiego, Zarządzanie Finansami i Rachunkowość Vol, 1, Nr 5
- Kłosiński K., Czarnacki M. (red.) (2013), Ameryka Łacińska. W poszukiwaniu konsensusu, KUL, Lublin
- Osiatyński J. (2006), Finanse publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Owsiak S. (2013), Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Rynarzewski T. (2013), Refleksje o dylematach wpływu handlu zagranicznego na rozwój gospodarczy krajów słabo zaawansowanych ekonomicznie, Studia Oeconomica Posnaniensia Vol. 1, Nr 250
- Stańczyk Z. (2004), Konsensus waszyngtoński a reformy w krajach postkomunistycznych, Zeszyty Naukowe. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Nr 2
Autor: Natalia Kargula, Izabela Widła