Podatek katastralny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Podatek katastralny''' - "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest [[wartość]] katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. [[Proces]] ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna [[ewidencja]] gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w [[kataster]] - publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach". (J. Piekut, 2014 s. 82-83)
|list1=
<ul>
<li>[[Podatek rolny]]</li>
<li>[[System podatkowy]]</li>
<li>[[Ustawa o podatku dochodowym]]</li>
<li>[[Import]]</li>
<li>[[Dotacje dla firm]]</li>
<li>[[Oszczędzanie]]</li>
<li>[[Bank spółdzielczy]]</li>
<li>[[Rachunkowość podatkowa]]</li>
<li>[[Wrogie przejęcie]]</li>
</ul>
}}
 
'''Podatek katastralny''' "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest [[wartość]] katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. [[Proces]] ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna [[ewidencja]] gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w [[kataster]] publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach.(J. Piekut, 2014 s. 82-83)


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 5:


==Kataster==
==Kataster==
"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie [[ustawa|ustaw]] i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem [[informacja|informacji]] publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim [[dane]] dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej.
"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie [[ustawa|ustaw]] i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem [[informacja|informacji]] publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim [[dane]] dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej.
<google>t</google>


Ze względu na [[zakres]] gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się:
Ze względu na [[zakres]] gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się:
* kataster fizyczny ([[ewidencja gruntów]] i budynków);
* kataster fizyczny ([[ewidencja gruntów]] i budynków);
* kataster prawny (księgi wieczyste);
* kataster prawny (księgi wieczyste);
* kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania).(J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21)
* kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania)". (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21)
 
<google>n</google>


==Zalety==
==Zalety==
Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy pozafiskalne i fiskalne.
Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy - pozafiskalne i fiskalne.


===Zalety pozafiskalne===
===Zalety pozafiskalne===
Linia 36: Linia 21:
* Z punktu widzenia polskiej [[gospodarka|gospodarki]] i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój [[majątek]] drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy [[podatek]], im większa [[wartość rynkowa]] ich nieruchomości.
* Z punktu widzenia polskiej [[gospodarka|gospodarki]] i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój [[majątek]] drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy [[podatek]], im większa [[wartość rynkowa]] ich nieruchomości.
* Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne [[posiadanie]] nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako [[lokata]] kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane.
* Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne [[posiadanie]] nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako [[lokata]] kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane.
* Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest [[eksploatacja]] terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe. (J. Piekut, 2014 s. 87-88)
* Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest [[eksploatacja]] terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe (J. Piekut, 2014 s. 87-88)


===Zalety fiskalne===
===Zalety fiskalne===
* Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by” tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których [[dochody]] są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości.
* Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by" tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których [[dochody]] są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości.
* Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille.
* Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille.
* Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą.
* Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą.
* "[[Efektywność]] i [[elastyczność]] wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym [[wzrost gospodarczy]] w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków.(J. Piekut, 2014 s. 87-88)
* "[[Efektywność]] i [[elastyczność]] wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym [[wzrost gospodarczy]] w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków". (J. Piekut, 2014 s. 87-88)


==Wady==
==Wady==
* Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym.
* Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym.
* Skomplikowany [[algorytm]], który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego [[koszt]] jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w [[księga wieczysta|Księgach Wieczystych]] oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków.
* Skomplikowany [[algorytm]], który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego [[koszt]] jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w [[księga wieczysta|Księgach Wieczystych]] oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków.
* Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne [[koszt|koszty]] utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych. (J. Piekut, 2014 s. 86-87)
* Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne [[koszt|koszty]] utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych (J. Piekut, 2014 s. 86-87)


==Statystyki==
==Statystyki==
"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii [[udział]] podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii 100% [Nowecki, 1996, s. 24].(K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387)
"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii [[udział]] podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii - 100% [Nowecki, 1996, s. 24]". (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Podatek rolny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System podatkowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ustawa o podatku dochodowym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Import]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dotacje dla firm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Oszczędzanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bank spółdzielczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunkowość podatkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wrogie przejęcie]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Ciak J., Wąsewicz B. (2014) 2014.035/4780 ''Kataster jako warunek reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce'' Prawo budżetowe Państwa i Samorządu, 4(2)
* Ciak J., Wąsewicz B. (2014), ''Kataster jako warunek reformy systemu opodatkowania nieruchomości w Polsce'', Prawo budżetowe Państwa i Samorządu, 4(2)
* [https://dziennikustaw.gov.pl/du/1996/s/158/813/D1996158081301.pdf ''Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków''] (1996), Dz.U z 1996 r., Nr 158, poz. 813
* Kopyściańska K. (2016), ''[https://www.journals.umcs.pl/h/article/download/1775/1985 Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania]'', Annales H - Oeconomia, vol. I, 1
* [https://dziennikustaw.gov.pl/du/2001/s/38/454/D2001038045401.pdf ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków''] (2001), Dz.U z 2001r., Nr 38, poz. 454
* Piekut J. (2014), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e887790e-93ba-49bf-a91f-ddde30529f5c/c/KNUV_3_41_2014.82-90.pdf Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Warszawa, 3(41)
* Kopyściańska K. A. (2016) [https://www.journals.umcs.pl/h/article/download/1775/1985''Podatek katastralny w kontekście konstytucyjnej zasady sprawiedliwości opodatkowania''] Annales H - Oeconomia, vol. I, 1
* ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001390 Dz.U. 2021 poz. 1390]
* Piekut J. (2014) [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-e887790e-93ba-49bf-a91f-ddde30529f5c/c/KNUV_3_41_2014.82-90.pdf ''Wady i zalety wprowadzenia podatku katastralnego''] Akademia Finansów i Biznesu Vistula Warszawa, 3(41)
* ''Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001390 Dz.U. 2021 poz. 1390]
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Aleksandra Stachurska}}
{{a|Aleksandra Stachurska}}
 
[[Kategoria:Formy opodatkowania]]
[[Kategoria:Podatki]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}


{{#metamaster:description|Podatek katastralny to podatek zależny od wartości katastralnej nieruchomości.}}
{{#metamaster:description|Podatek katastralny to podatek zależny od wartości katastralnej nieruchomości.}}

Aktualna wersja na dzień 18:31, 26 gru 2023

Podatek katastralny - "Podatek katastralny, zwany także ad valorem, to podatek, którego podstawą jest wartość katastralna nieruchomości. Wyceny masowe nieruchomości będą polegać na szacowaniu jedynie nieruchomości reprezentatywnych w danej gminie. Proces ten nie będzie uwzględniał wyceny każdej nieruchomości z osobna. Powstanie w ten sposób wartość urzędowa, ujawniona w katastrze nieruchomości. To właśnie obecna ewidencja gruntów i budynków po niezbędnych przygotowaniach organizacyjnych oraz technicznych, zostanie przekształcona w kataster - publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach". (J. Piekut, 2014 s. 82-83)

TL;DR

Artykuł omawia wprowadzenie podatku katastralnego w Polsce, który opiera się na wartości katastralnej nieruchomości. Podatek ten ma wiele zalet, takich jak zwiększenie demokracji lokalnej, sprawiedliwość podatkowa, racjonalne eksploatowanie terenów i ożywienie rynku nieruchomości. Jednak istnieją też wady, takie jak obawa o budżet domowy i skomplikowany algorytm wyceny nieruchomości. Koszt wprowadzenia systemu katastralnego szacuje się na około 2 miliardy złotych. Przykłady z innych krajów pokazują, że wpływy z podatku katastralnego mogą stanowić znaczną część dochodów budżetowych.

Kataster

"Kataster jest systemem informacyjnym funkcjonującym w sposób ciągły, co oznacza, że nie stanowi on jednorazowego spisu nieruchomości. Posiada charakter urzędowy, co oznacza, że działa na podstawie ustaw i rozporządzeń oraz jest prowadzony i nadzorowany przez organy administracji państwowej lub samorządowej. Kataster jest systemem informacji publicznej, dostępnym dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogą wykorzystywać zawarte w nim dane dla własnych potrzeb. Istotą katastru jest pełna zgodność danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków z danymi zawartymi w księdze wieczystej.

Ze względu na zakres gromadzonych informacji oraz celów, które podlegają jego realizacji, wyróżnia się:

  • kataster fizyczny (ewidencja gruntów i budynków);
  • kataster prawny (księgi wieczyste);
  • kataster fiskalny (ewidencja podmiotów i przedmiotów opodatkowania)". (J. Ciak, B. Wąsewicz 2014, s. 21)

Zalety

Podatek katastralny posiada wiele zalet, które dzielą się na dwie grupy - pozafiskalne i fiskalne.

Zalety pozafiskalne

  • Zwiększenie demokracji lokalnej poprzez wprowadzenie przejrzystego źródła dochodów. Pozwoli to władzy samorządowej na ocenę wykorzystywania środków i egzekwowania z tego tytułu odpowiedzialności.
  • Z punktu widzenia polskiej gospodarki i procesów prywatyzacyjnych może być rozważany w kategorii sprawiedliwości społecznej, ponieważ osoby, które nabyły swój majątek drogą prywatyzacji będą płaciły tym wyższy podatek, im większa wartość rynkowa ich nieruchomości.
  • Przebudowa struktury polskich miast i zwiększenie ich wydajności ekonomicznej, ponieważ nie będzie opłacalne posiadanie nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji, które są traktowane wyłącznie jako lokata kapitału a nie są odpowiednio wykorzystywanie i użytkowane.
  • Racjonalne eksploatowanie terenów, co zapobiegnie rozproszeniom struktury przestrzennej miast. Socjalistyczne podejście nie uwzględniało czynników rynkowych, przez co w wielu polskich miastach niewłaściwa jest eksploatacja terenów zlokalizowanych w centrum, które bardzo często służą zadaniom bardzo mało wydajnym takim jak: ogródki działkowe, tereny kolejowe, obiekty wojskowe (J. Piekut, 2014 s. 87-88)

Zalety fiskalne

  • Podatek katastralny z założenia "przestrzegał by" tzw. sprawiedliwości podatkowej, która mówi o tym, że podatek powinno się płacić proporcjonalnie do wartości nieruchomości. Ta sytuacja najbardziej nie sprzyja właścicielom, których dochody są na o wiele niższym poziomie niż rzeczywista wartość ich nieruchomości.
  • Wyeliminowane zostaną takie sytuacje, gdzie duże nieruchomości w słabszej lokalizacji wymagające remontu będą obciążane bardziej niż małe podmiejskie wille.
  • Na rynku nieruchomości nastąpi ożywienie, ponieważ właściciele nieruchomości, które nie będą przynosić dochodu a wręcz będą generowały straty w postaci obciążenia podatkowego, chętniej je sprzedadzą.
  • "Efektywność i elastyczność wpływów z podatku od nieruchomości opartego na dynamicznej, rynkowej podstawie jako źródła dochodów budżetów lokalnych. W wyniku przyrostu wartości nieruchomości, zwiększa się automatycznie wysokość podatku, bez konieczności zmiany stawek podatkowych. W związku z tym wzrost gospodarczy w skali krajowej będzie przekładał się na zwiększenie wartości nieruchomości, a co za tym idzie wzrost wartości majątków poszczególnych posiadaczy nieruchomości. W związku z posiadaniem stabilnego źródła dochodów, gminy, w razie konieczności zadłużenia (zaciągnięcia kredytu w banku komercyjnym czy też wyemitowania obligacji), byłyby wiarygodnym uczestnikiem na rynku kapitalowym. Poza tym w wyniku stosowania katastru opartego na technikach informatycznych, umożliwiających sprawne przekazywanie zgromadzonych informacji, poprawiłoby się funkcjonowanie samorządowych administracji podatkowej, przekładające się na wzrost efektywności poboru i egzekucji podatków". (J. Piekut, 2014 s. 87-88)

Wady

  • Obawa dotycząca budżetu domowego i utraty wartości posiadanych nieruchomości, ponieważ nowy sposób opodatkowania wiąże się ze znacznie wyższym obciążeniem finansowym.
  • Skomplikowany algorytm, który pomaga masowo wyceniać nieruchomości. Jego koszt jest bardzo duży przez konieczność stwarzania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. To wymaga uzupełniania danych i uporządkowywania ich w Księgach Wieczystych oraz w Ewidencji Gruntów i Budynków.
  • Koszt wprowadzenia nowoczesnego systemu i ewidencji nieruchomości szacuje się na około 2 miliardy złotych, co zdecydowanie przekracza możliwości finansowe jednostek samorządowych. Roczne koszty utrzymania całego systemu oraz jego aktualizacji określa się na około 155 milionów złotych (J. Piekut, 2014 s. 86-87)

Statystyki

"Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań [Hausner i in., 2004, s. 270; Realizacja przez gminy…, 2005, s. 96], realizacja dochodów z tytułu podatku od nieruchomości [Walczak, 2004] i wpływy z podatku od nieruchomości stanowią ok. 1/3 dochodów budżetowych. Natomiast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje podatek katastralny, wpływy z opodatkowania nieruchomości są nieporównywalnie większe. Przykładowo w Holandii udział podatku katastralnego w dochodach gmin wynosi 70%, a w Irlandii - 100% [Nowecki, 1996, s. 24]". (K. A. Kopyściańska, 2016 s. 387)


Podatek katastralnyartykuły polecane
Podatek rolnySystem podatkowyUstawa o podatku dochodowymImportDotacje dla firmOszczędzanieBank spółdzielczyRachunkowość podatkowaWrogie przejęcie

Bibliografia


Autor: Aleksandra Stachurska

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.