Serwis społecznościowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach<ref> Szymański G. (2013), s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011), s. 382</ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Portal społecznościowy]]</li>
<li>[[Portal internetowy]]</li>
<li>[[Blog]]</li>
<li>[[Web 2.0]]</li>
<li>[[Kultura uczestnictwa]]</li>
<li>[[Media społecznościowe]]</li>
<li>[[Marketing mobilny]]</li>
<li>[[Komunikacja wizualna]]</li>
<li>[[Projektowanie graficzne]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach. <ref> Szymański G. (2013). ''[[Innowacje]] marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 382</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 22: Linia 5:


==Funkcje serwisów społecznościowych==
==Funkcje serwisów społecznościowych==
Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:
Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:
* tworzenie własnego profilu, na którym [[użytkownik]] może dodać zdjęcia oraz inne [[informacje]] o sobie,  
* tworzenie własnego profilu, na którym [[użytkownik]] może dodać zdjęcia oraz inne [[informacje]] o sobie,
* tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,  
* tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,
* wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,  
* wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,
* poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,  
* poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,
* budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,  
* budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,
* uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,  
* uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,
* miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]],  
* miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]],
* [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,  
* [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
* możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych. <ref> Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 386</ref>
* możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych<ref> Szewczyk A. (2011), s. 386</ref>
<google>t</google>


==Klasyfikacja serwisów społecznościowych==
==Klasyfikacja serwisów społecznościowych==
Linia 41: Linia 22:
* łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
* łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
* dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
* dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
* przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów filmweb.pl,
* przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl,
* branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
* branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
* tematyczne. <ref> Niewiadomska E. (2011). [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf ''Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 160-161</ref>
* tematyczne<ref> Niewiadomska E. (2011), s. 160-161</ref>
 
<google>n</google>


==Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych==
==Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych==
 
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. [[Rozwój]] technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w [[Internet|Internecie]] coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają [[konto]] na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich [[umiejętności]] na każdym poziomie zaawansowania". <ref> Niewiadomska E. (2011), s. 166</ref>
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. [[Rozwój]] technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w [[Internet|Internecie]] coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają [[konto]] na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich [[umiejętności]] na każdym poziomie zaawansowania”. <ref> Niewiadomska E. (2011). [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf ''Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 166</ref>


==Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa==
==Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa==
W ujęciu ekonomicznym ważną częścią [[Media społecznościowe|mediów społecznościowych]] są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła [[dyskusja]], [[wymiana]] ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. [[Firma]] bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie [[Kanał komunikacyjny|kanałów komunikacyjnych]], z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. <ref> Grzegory M. (2011), s. 36-37</ref>


W ujęciu ekonomicznym ważną częścią [[Media społecznościowe|mediów społecznościowych]] są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła [[dyskusja]], [[wymiana]] ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. [[Firma]] bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie [[Kanał komunikacyjny|kanałów komunikacyjnych]], z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. <ref> Grzegory M. (2011). [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-35.pdf ''Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656, s. 36-37</ref>
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Portal społecznościowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portal internetowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Blog]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Web 2.0]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura uczestnictwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja wizualna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Projektowanie graficzne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bony podarunkowe]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Grzegory M. (2011). [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-35.pdf ''Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656
<noautolinks>
* Niewiadomska E. (2011). [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf ''Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656
* Grzegory M. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-35.pdf Serwisy społecznościowe jako narzędzie marketingowe]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 656
* Szewczyk A. (2011). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf ''Popularność funkcji serwisów społecznościowych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 656
* Niewiadomska E. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28
* Szymański G. (2013). ''Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź''
* Szewczyk A. (2011), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-381.pdf Popularność funkcji serwisów społecznościowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 656
* Szymański G. (2013), ''Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce'', Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
</noautolinks>


{{a|Kamila Lelek}}
{{a|Kamila Lelek}}
[[Kategoria:Internet]]


[[Kategoria:Informatyka]]
{{#metamaster:description|Serwis społecznościowy to portal umożliwiający nawiązywanie kontaktów i dzielenie się informacjami. Poznaj ludzi o podobnych zainteresowaniach i buduj relacje online.}}

Aktualna wersja na dzień 00:08, 12 sty 2024

Serwis społecznościowy (ang. Social networking service) - serwis internetowy współtworzony przez użytkowników sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach[1] Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. [2]

TL;DR

Serwis społecznościowy to internetowa platforma, która umożliwia użytkownikom nawiązywanie kontaktów, dzielenie się treściami i doświadczeniami. Serwisy społecznościowe mają różne funkcje, takie jak tworzenie profili, wysyłanie wiadomości, tworzenie grup czy udział w dyskusjach. Dzielą się na ogólne, tematyczne, edukacyjne i inne. Mają także znaczenie dla przedsiębiorstw, które korzystają z nich do zdobywania informacji od użytkowników.

Funkcje serwisów społecznościowych

Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:

  • tworzenie własnego profilu, na którym użytkownik może dodać zdjęcia oraz inne informacje o sobie,
  • tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,
  • wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,
  • poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,
  • budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,
  • uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,
  • miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub blogów,
  • opcja wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
  • możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych[3]

Klasyfikacja serwisów społecznościowych

  • ogólne, są to serwisy, z których każdy może korzystać bezpłatnie; użytkownik portalu może np. opublikować zdjęcia, wyszukiwać znajomych czy śledzić wydarzenia kulturowe; przykładem tego rodzaju portalu jest facebook.com,
  • skierowane do konkretnych grup społecznych, głównym podmiotem w tego typu portalach jest zbiorowość użytkowników (np. uczniowie); przykładem jest nk.pl,
  • skierowane do dzielenia się konkretnymi treściami, mogą to być różnego rodzaju filmy, np. teledysk czy fragment kabaretu; wśród tego typu portali możemy wymienić youtube.com,
  • łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
  • dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
  • przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl,
  • branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
  • tematyczne[4]

Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych

Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. Rozwój technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w Internecie coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają konto na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich umiejętności na każdym poziomie zaawansowania". [5]

Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa

W ujęciu ekonomicznym ważną częścią mediów społecznościowych są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła dyskusja, wymiana ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. Firma bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie kanałów komunikacyjnych, z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. [6]


Serwis społecznościowyartykuły polecane
Portal społecznościowyPortal internetowyBlogWeb 2.0Kultura uczestnictwaMedia społecznościoweMarketing mobilnyKomunikacja wizualnaProjektowanie graficzneBony podarunkowe

Przypisy

  1. Szymański G. (2013), s. 199
  2. Szewczyk A. (2011), s. 382
  3. Szewczyk A. (2011), s. 386
  4. Niewiadomska E. (2011), s. 160-161
  5. Niewiadomska E. (2011), s. 166
  6. Grzegory M. (2011), s. 36-37

Bibliografia


Autor: Kamila Lelek