Fundraising: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Fundraising (ang. fund - [[fundusz]], raising - zbieranie)''' to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i [[Darowizna|darowizn]] pochodzących od osób prywatnych, [[Firma|firm]], [[Fundacja|fundacji]] lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.
|list1=
<ul>
<li>[[Marketing społeczny]]</li>
<li>[[Crowdsourcing]]</li>
<li>[[Program partnerski]]</li>
<li>[[Interesariusze]]</li>
<li>[[Public relations]]</li>
<li>[[Dystrybucja pozasklepowa]]</li>
<li>[[Agencja eventowa]]</li>
<li>[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]</li>
<li>[[Agencje public relations]]</li>
</ul>
}}
'''Fundraising (ang. fund [[fundusz]], raising zbieranie)''' to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i [[Darowizna|darowizn]] pochodzących od osób prywatnych, [[Firma|firm]], [[Fundacja|fundacji]] lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 6:
==Metody i techniki fundraisingowe==
==Metody i techniki fundraisingowe==
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
* '''[[CSR]] (ang. Corporate Social Responsibility Społeczna [[Odpowiedzialność]] Biznesu)''' firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób [[Strategia|strategię]] kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. [[Firma]] poprawiając w ten sposób swój [[wizerunek]] buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją [[wartość]],
* '''[[CSR]] (ang. Corporate Social Responsibility - Społeczna [[Odpowiedzialność]] Biznesu)''' - firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób [[Strategia|strategię]] kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. [[Firma]] poprawiając w ten sposób swój [[wizerunek]] buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją [[wartość]],
* '''CRM (ang. Cause Related [[Marketing]] Marketing Społecznie Zaangażowany)''' zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na [[cele]] dobroczynne,
* '''CRM (ang. Cause Related [[Marketing]] - Marketing Społecznie Zaangażowany)''' - zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na [[cele]] dobroczynne,
* '''Pay-rolling''' [[program]] składek pracowniczych, w którym [[pracownik]] zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
* '''Pay-rolling''' - [[program]] składek pracowniczych, w którym [[pracownik]] zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
* '''Matching funds''' pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
* '''Matching funds''' - pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
* '''[[Wymiana]] barterowa''' wymiana [[towar]]ów lub [[Usługa|usług]] bez pośrednictwa pieniędzy.
* '''[[Wymiana]] barterowa''' - wymiana [[towar]]ów lub [[Usługa|usług]] bez pośrednictwa pieniędzy.


Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
<google>t</google>
* '''Aukcje''' - [[sprzedaż]] towaru lub [[usługi]] w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
* '''Aukcje''' [[sprzedaż]] towaru lub [[usługi]] w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
* '''Loterie''' - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. [[Nagroda]], którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
* '''Loterie''' sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. [[Nagroda]], którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
* '''SMS''' - wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których [[cena]] jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
* '''SMS''' wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których [[cena]] jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
* '''Telefundraising''' - kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
* '''Telefundraising''' kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
* '''Click-and-donate''' - wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na [[konto]] organizacji,
* '''Click-and-donate''' wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na [[konto]] organizacji,
* '''Dialog bezpośredni''' - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
* '''Dialog bezpośredni''' zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
* '''1% podatku''' - dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
* '''1% podatku''' dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
 
<google>n</google>


==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu==
==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu==
Organizacje działające [[Organizacja non-profit|non-profit]], czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
Organizacje działające [[Organizacja non-profit|non-profit]], czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
* '''dbanie o [[dobro]] wspólne''' przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być [[dobro wspólne]], przynoszące korzyć [[Społeczeństwo|społeczeństwu]] lub jego poszczególnym grupom,
* '''dbanie o [[dobro]] wspólne''' - przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być [[dobro wspólne]], przynoszące korzyć [[Społeczeństwo|społeczeństwu]] lub jego poszczególnym grupom,
* '''legalizm''' [[organizacja]] powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
* '''legalizm''' - [[organizacja]] powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
* '''niezależność''' organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
* '''niezależność''' - organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
* '''przejrzystość działań''' organizacja udostępnia [[informacje]] o swoich działaniach,
* '''przejrzystość działań''' - organizacja udostępnia [[informacje]] o swoich działaniach,
* '''odpowiedzialność''' organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
* '''odpowiedzialność''' - organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
* '''realizacja zadań statutowych''' organizacja powinna przekazywać swój [[majątek]] w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój [[rozwój]],
* '''realizacja zadań statutowych''' - organizacja powinna przekazywać swój [[majątek]] w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój [[rozwój]],
* '''jawność finansów''' organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
* '''jawność finansów''' - organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
* '''[[Partnerstwo publiczno-prywatne|partnerstwo]]''' organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
* '''[[Partnerstwo publiczno-prywatne|partnerstwo]]''' - organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
* '''przejrzystość relacji''' organizacja unika konfliktu interesów,
* '''przejrzystość relacji''' - organizacja unika konfliktu interesów,
* '''rozdzielność funkcji''' osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.  
* '''rozdzielność funkcji''' - osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marketing społeczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Crowdsourcing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Program partnerski]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Interesariusze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dystrybucja pozasklepowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencja eventowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Grzegorczyk A. (red.) (2011), ''[http://wsp.pl/file/825_706052692.pdf Fundraising w działalności organizacji pozarządowych]'', Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa, s.7-47
<noautolinks>
* Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), ''[http://www.turystyka.uj.edu.pl/documents/6192704/74993299/MOS_2014._Bezpieczenstwo_i_organizatorzy_imprez_sportowych._Rozdzia%C5%82%20_6.pdf Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014]'', Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 92-98
* Grzegorczyk A. (red.) (2011), ''Fundraising w działalności organizacji pozarządowych'', Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa
* Prymon-Ryś E. (2016), ''[http://www.sbc.org.pl/Content/245706/Prymon-Rys%20E.pdf Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit]'', "ZN WSH [[Zarządzanie]]", nr 2
* Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), ''[https://www.turystyka.uj.edu.pl/documents/6192704/74993299/MOS_2014._Bezpieczenstwo_i_organizatorzy_imprez_sportowych._Rozdzia%C5%82%20_6.pdf Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014]'', Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
* Prymon-Ryś E. (2016), ''[https://www.sbc.org.pl/Content/245706/Prymon-Rys%20E.pdf Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit]'', ZN WSH Zarządzanie, nr 2
</noautolinks>


{{a|Dominika Pietruszka}}
{{a|Dominika Pietruszka}}
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]]
[[Kategoria:Finansowanie biznesu]]
 
{{#metamaster:description|Fundraising - gromadzenie funduszy poprzez dobrowolne wpłaty osób prywatnych i instytucji. Budowanie trwałych relacji dla wspólnego dobra.}}

Aktualna wersja na dzień 20:17, 17 gru 2023

Fundraising (ang. fund - fundusz, raising - zbieranie) to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i darowizn pochodzących od osób prywatnych, firm, fundacji lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.

TL;DR

Fundraising to gromadzenie funduszy poprzez bezinteresowne wpłaty i darowizny od osób prywatnych, firm, fundacji i instytucji pozarządowych. Metody fundraisingowe to m.in. działania CSR, CRM, pay-rolling, matching funds i wymiana barterowa. Formy wspierania organizacji społecznych przez darczyńców to m.in. aukcje, loterie, SMS-y, telefundraising, click-and-donate, dialog bezpośredni i 1% podatku. Zasady fundraisingu to dbanie o dobro wspólne, legalizm, niezależność, przejrzystość, odpowiedzialność, realizacja zadań statutowych, jawność finansów, partnerstwo publiczno-prywatne, przejrzystość relacji i rozdzielność funkcji.

Metody i techniki fundraisingowe

Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):

  • CSR (ang. Corporate Social Responsibility - Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) - firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób strategię kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
  • CRM (ang. Cause Related Marketing - Marketing Społecznie Zaangażowany) - zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
  • Pay-rolling - program składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
  • Matching funds - pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
  • Wymiana barterowa - wymiana towarów lub usług bez pośrednictwa pieniędzy.

Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):

  • Aukcje - sprzedaż towaru lub usługi w formie przetargu, który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
  • Loterie - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
  • SMS - wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
  • Telefundraising - kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
  • Click-and-donate - wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
  • Dialog bezpośredni - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
  • 1% podatku - dobrowolne przekazanie 1% podatku w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.

Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu

Organizacje działające non-profit, czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):

  • dbanie o dobro wspólne - przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć społeczeństwu lub jego poszczególnym grupom,
  • legalizm - organizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
  • niezależność - organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
  • przejrzystość działań - organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
  • odpowiedzialność - organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
  • realizacja zadań statutowych - organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
  • jawność finansów - organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
  • partnerstwo - organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
  • przejrzystość relacji - organizacja unika konfliktu interesów,
  • rozdzielność funkcji - osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.


Fundraisingartykuły polecane
Marketing społecznyCrowdsourcingProgram partnerskiInteresariuszePublic relationsDystrybucja pozasklepowaAgencja eventowaMarketing mix w zakresie usług non-profitAgencje public relations

Bibliografia


Autor: Dominika Pietruszka