Fundraising: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Fundraising (ang. fund - [[fundusz]], raising - zbieranie)''' to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i [[Darowizna|darowizn]] pochodzących od osób prywatnych, [[Firma|firm]], [[Fundacja|fundacji]] lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising. | |||
'''Fundraising (ang. fund | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 20: | Linia 6: | ||
==Metody i techniki fundraisingowe== | ==Metody i techniki fundraisingowe== | ||
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97): | Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97): | ||
* '''[[CSR]] (ang. Corporate Social Responsibility | * '''[[CSR]] (ang. Corporate Social Responsibility - Społeczna [[Odpowiedzialność]] Biznesu)''' - firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób [[Strategia|strategię]] kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. [[Firma]] poprawiając w ten sposób swój [[wizerunek]] buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją [[wartość]], | ||
* '''CRM (ang. Cause Related [[Marketing]] | * '''CRM (ang. Cause Related [[Marketing]] - Marketing Społecznie Zaangażowany)''' - zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na [[cele]] dobroczynne, | ||
* '''Pay-rolling''' | * '''Pay-rolling''' - [[program]] składek pracowniczych, w którym [[pracownik]] zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji, | ||
* '''Matching funds''' | * '''Matching funds''' - pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel, | ||
* '''[[Wymiana]] barterowa''' | * '''[[Wymiana]] barterowa''' - wymiana [[towar]]ów lub [[Usługa|usług]] bez pośrednictwa pieniędzy. | ||
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98): | Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98): | ||
* '''Aukcje''' - [[sprzedaż]] towaru lub [[usługi]] w formie [[Zamówienia publiczne|przetargu]], który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę, | |||
* '''Aukcje''' | * '''Loterie''' - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. [[Nagroda]], którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów, | ||
* '''Loterie''' | * '''SMS''' - wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których [[cena]] jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji, | ||
* '''SMS''' | * '''Telefundraising''' - kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji, | ||
* '''Telefundraising''' | * '''Click-and-donate''' - wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na [[konto]] organizacji, | ||
* '''Click-and-donate''' | * '''Dialog bezpośredni''' - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy, | ||
* '''Dialog bezpośredni''' | * '''1% podatku''' - dobrowolne przekazanie 1% [[Podatek|podatku]] w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji. | ||
* '''1% podatku''' | |||
<google>n</google> | |||
==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu== | ==Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu== | ||
Organizacje działające [[Organizacja non-profit|non-profit]], czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405): | Organizacje działające [[Organizacja non-profit|non-profit]], czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405): | ||
* '''dbanie o [[dobro]] wspólne''' | * '''dbanie o [[dobro]] wspólne''' - przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być [[dobro wspólne]], przynoszące korzyć [[Społeczeństwo|społeczeństwu]] lub jego poszczególnym grupom, | ||
* '''legalizm''' | * '''legalizm''' - [[organizacja]] powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych, | ||
* '''niezależność''' | * '''niezależność''' - organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji, | ||
* '''przejrzystość działań''' | * '''przejrzystość działań''' - organizacja udostępnia [[informacje]] o swoich działaniach, | ||
* '''odpowiedzialność''' | * '''odpowiedzialność''' - organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań, | ||
* '''realizacja zadań statutowych''' | * '''realizacja zadań statutowych''' - organizacja powinna przekazywać swój [[majątek]] w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój [[rozwój]], | ||
* '''jawność finansów''' | * '''jawność finansów''' - organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami, | ||
* '''[[Partnerstwo publiczno-prywatne|partnerstwo]]''' | * '''[[Partnerstwo publiczno-prywatne|partnerstwo]]''' - organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi, | ||
* '''przejrzystość relacji''' | * '''przejrzystość relacji''' - organizacja unika konfliktu interesów, | ||
* '''rozdzielność funkcji''' | * '''rozdzielność funkcji''' - osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marketing społeczny]]}} — {{i5link|a=[[Crowdsourcing]]}} — {{i5link|a=[[Program partnerski]]}} — {{i5link|a=[[Interesariusze]]}} — {{i5link|a=[[Public relations]]}} — {{i5link|a=[[Dystrybucja pozasklepowa]]}} — {{i5link|a=[[Agencja eventowa]]}} — {{i5link|a=[[Marketing mix w zakresie usług non-profit]]}} — {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Grzegorczyk A. (red.) (2011), '' | <noautolinks> | ||
* Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), ''[ | * Grzegorczyk A. (red.) (2011), ''Fundraising w działalności organizacji pozarządowych'', Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa | ||
* Prymon-Ryś E. (2016), ''[ | * Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), ''[https://www.turystyka.uj.edu.pl/documents/6192704/74993299/MOS_2014._Bezpieczenstwo_i_organizatorzy_imprez_sportowych._Rozdzia%C5%82%20_6.pdf Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014]'', Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków | ||
* Prymon-Ryś E. (2016), ''[https://www.sbc.org.pl/Content/245706/Prymon-Rys%20E.pdf Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit]'', ZN WSH Zarządzanie, nr 2 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Dominika Pietruszka}} | {{a|Dominika Pietruszka}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Finansowanie biznesu]] | ||
{{#metamaster:description|Fundraising - gromadzenie funduszy poprzez dobrowolne wpłaty osób prywatnych i instytucji. Budowanie trwałych relacji dla wspólnego dobra.}} |
Aktualna wersja na dzień 20:17, 17 gru 2023
Fundraising (ang. fund - fundusz, raising - zbieranie) to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i darowizn pochodzących od osób prywatnych, firm, fundacji lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.
TL;DR
Fundraising to gromadzenie funduszy poprzez bezinteresowne wpłaty i darowizny od osób prywatnych, firm, fundacji i instytucji pozarządowych. Metody fundraisingowe to m.in. działania CSR, CRM, pay-rolling, matching funds i wymiana barterowa. Formy wspierania organizacji społecznych przez darczyńców to m.in. aukcje, loterie, SMS-y, telefundraising, click-and-donate, dialog bezpośredni i 1% podatku. Zasady fundraisingu to dbanie o dobro wspólne, legalizm, niezależność, przejrzystość, odpowiedzialność, realizacja zadań statutowych, jawność finansów, partnerstwo publiczno-prywatne, przejrzystość relacji i rozdzielność funkcji.
Metody i techniki fundraisingowe
Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):
- CSR (ang. Corporate Social Responsibility - Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) - firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób strategię kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
- CRM (ang. Cause Related Marketing - Marketing Społecznie Zaangażowany) - zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
- Pay-rolling - program składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
- Matching funds - pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
- Wymiana barterowa - wymiana towarów lub usług bez pośrednictwa pieniędzy.
Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):
- Aukcje - sprzedaż towaru lub usługi w formie przetargu, który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
- Loterie - sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
- SMS - wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
- Telefundraising - kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
- Click-and-donate - wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
- Dialog bezpośredni - zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
- 1% podatku - dobrowolne przekazanie 1% podatku w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.
Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu
Organizacje działające non-profit, czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):
- dbanie o dobro wspólne - przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć społeczeństwu lub jego poszczególnym grupom,
- legalizm - organizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
- niezależność - organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
- przejrzystość działań - organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
- odpowiedzialność - organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
- realizacja zadań statutowych - organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
- jawność finansów - organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
- partnerstwo - organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
- przejrzystość relacji - organizacja unika konfliktu interesów,
- rozdzielność funkcji - osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.
Fundraising — artykuły polecane |
Marketing społeczny — Crowdsourcing — Program partnerski — Interesariusze — Public relations — Dystrybucja pozasklepowa — Agencja eventowa — Marketing mix w zakresie usług non-profit — Agencje public relations |
Bibliografia
- Grzegorczyk A. (red.) (2011), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych, Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa
- Nessel K., Wszendybył-Skulska E. (red.) (2014), Bezpieczeństwo i organizatorzy imprez sportowych: młodzi o sporcie 2014, Katedra Zarządzania w Turystyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
- Prymon-Ryś E. (2016), Relacje interpersonalne jako podstawa fundraisingu organizacji non-profit, ZN WSH Zarządzanie, nr 2
Autor: Dominika Pietruszka