Technologia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Technologia''' - jako jeden z czynników produkcji mówi jak dużo możemy wytworzyć przy użyciu danej ilości [[kapitał]]u i pracy. Obejmuje wszystko co wpływa na [[wydajność pracy]] i [[produktywność]] kapitału. Technologię można również rozumieć jako kombinację wiedzy, [[umiejętności]], doświadczenia i rozwiązań organizacyjnych wykorzystywanych do produkcji i użytkowania [[towar]]ów i usług w celu zaspokajania potrzeb ludzkich.
|list1=
<ul>
<li>[[Zasoby informacyjne]]</li>
<li>[[Innowacja procesowa]]</li>
<li>[[Kapitał intelektualny]]</li>
<li>[[Cechy stanowiska pracy]]</li>
<li>[[Identyfikacja]]</li>
<li>[[Regeneracja]]</li>
<li>[[Badania i rozwój]]</li>
<li>[[Proces]]</li>
<li>[[Proces gospodarczy]]</li>
</ul>
}}


Stosowanie technologii przez przedsiębiorstwa jest związane z pojęciem [[licencja|licencjonowania]]. Oznacza to, że aby dana [[firma]] mogła wykorzystać konkretną technologię w pierwszej kolejności musi zdobyć [[uprawnienia]], które pozwolą na jej zastosowanie [K. Klincewicz 2016, s. 8].


 
==TL;DR==
'''Technologia''' - jako jeden z czynników produkcji mówi jak dużo możemy wytworzyć przy użyciu danej ilości [[kapitał]]u i pracy. Obejmuje wszystko co wpływa na [[wydajność pracy]] i produktywność kapitału. Technologię można również rozumieć jako kombinację wiedzy, umiejętności, doświadczenia i rozwiązań organizacyjnych wykorzystywanych do produkcji i użytkowania [[towar]]ów i usług w celu zaspokajania potrzeb ludzkich.
Artykuł omawia pojęcie technologii i jej znaczenie w przedsiębiorstwach. Technologia składa się z trzech elementów: hardware, software i brainware. Wyróżnia się różne rodzaje technologii, takie jak podstawowe, kluczowe, rozwojowe i wyłaniające. Technologia ma kilka cech specyficznych, takich jak nieuchwytność, kumulatywny charakter, możliwość wielokrotnego wykorzystania i łatwość przekazu. W analizie PEST technologia jest uważana za jeden z głównych czynników. Zarządzanie technologią obejmuje identyfikację powiązań, mapowanie procesów, nabycie licencji, wykorzystanie, ochronę i monitorowanie efektywności. Transfer technologii odnosi się do przeniesienia wiedzy i zdolności technologicznych w produkcji. Może on być pionowy lub poziomy.
 
Stosowanie technologii przez przedsiębiorstwa jest związane z pojęciem [[licencja|licencjonowania]]. Oznacza to, że aby dana firma mogła wykorzystać konkretną technologię w pierwszej kolejności musi zdobyć uprawnienia, które pozwolą na jej zastosowanie [K. Klincewicz 2016, s. 8].


===Elementy technologii===
===Elementy technologii===
*'''hardware''' - [[wyposażenie]] fizyczne niezbędne do wykonywania zadań i operacji, czyli maszyny, urządzenia, systemy, itp.,
* '''hardware''' - [[wyposażenie]] fizyczne niezbędne do wykonywania zadań i operacji, czyli maszyny, urządzenia, systemy, itp.,
*'''software''' - [[wiedza]], jak używać hardware (programy, bazy danych, projekty),
* '''software''' - [[wiedza]], jak używać hardware (programy, bazy danych, projekty),
*'''brainware''' - świadomość istnienia technologii, zdolność i gotowość jej użycia, [[kompetencje]] [[pracownik]]ów, warunki organizacyjne, kultura innowacyjna.
* '''brainware''' - świadomość istnienia technologii, [[zdolność]] i gotowość jej użycia, [[kompetencje]] [[pracownik]]ów, warunki organizacyjne, kultura innowacyjna.
<google>t</google>


==Rodzaje technologii==
==Rodzaje technologii==
Technologia to metody i techniki zarządzania, ale również wiedza ucieleśniona w konkretnych produktach jako tzw. '''technologia materialna''' (np. wiedza zawarta w instrukcjach obsługi, specyfikacje techniczne i technologiczne, patenty, oprogramowanie komputerowe). Zawiera ona również wiedzę i ''[[know-how]]'' istniejące tylko w ludzkich umysłach lub zawarte w procedurach organizacyjnych ('''technologia niematerialna''').
Technologia to metody i techniki zarządzania, ale również wiedza ucieleśniona w konkretnych produktach jako tzw. '''technologia materialna''' (np. wiedza zawarta w instrukcjach obsługi, specyfikacje techniczne i technologiczne, patenty, [[oprogramowanie komputerowe]]). Zawiera ona również wiedzę i ''[[know-how]]'' istniejące tylko w ludzkich umysłach lub zawarte w procedurach organizacyjnych ('''technologia niematerialna''').
 
Biorąc pod uwagę [[zakres]] wykorzystania technologii w przedsiębiorstwie wyodrębnia się następujące jej rodzaje:
* technologie '''podstawowe''' - są szeroko wykorzystywane w danym przedsiębiorstwie, używane we wszystkich przedsiębiorstwach, a także nie dostarczają korzyści konkurencyjnych,
* technologie '''kluczowe''' - w danym momencie dostarczają korzyści konkurencyjne,
* technologie '''rozwojowe''' - ich wykorzystanie w bieżącej produkcji jest niewielkie ze względu na to, że znajdują się w fazie rozwoju, natomiast perspektywy ich wykorzystania w przyszłości są obiecujące,
* technologie '''wyłaniające''' - to takie, które dopiero się ukazują i znajdują się w fazie badań naukowych oraz prób.


Biorąc pod uwagę zakres wykorzystania technologii w przedsiębiorstwie wyodrębnia się następujące jej rodzaje:
<google>n</google>
* technologie '''podstawowe''' – są szeroko wykorzystywane w danym przedsiębiorstwie, używane we wszystkich przedsiębiorstwach, a także nie dostarczają korzyści konkurencyjnych,
* technologie '''kluczowe''' – w danym momencie dostarczają korzyści konkurencyjne,
* technologie '''rozwojowe''' – ich wykorzystanie w bieżącej produkcji jest niewielkie ze względu na to, że znajdują się w fazie rozwoju, natomiast perspektywy ich wykorzystania w przyszłości są obiecujące,
* technologie '''wyłaniające''' – to takie, które dopiero się ukazują i znajdują się w fazie badań naukowych oraz prób [J. Mądra, s. 2].


==Cechy==
==Cechy==
W porównaniu z innymi produktami technologia posiada kilka szczególnych cech:
W porównaniu z innymi produktami technologia posiada kilka szczególnych cech:
* Wiedza jest kategorią nieuchwytną, jest produktem intelektu. Użytkowa wartość technologii opiera się na rozrastającej się bazie wiedzy pozwalającej na produkowanie stałego strumienia [[produkt]]ów i usług.
* Wiedza jest kategorią nieuchwytną, jest produktem intelektu. Użytkowa [[wartość]] technologii opiera się na rozrastającej się bazie wiedzy pozwalającej na produkowanie stałego strumienia [[produkt]]ów i usług.
* Kumulatywny charakter wiedzy- oznacza, że obecne [[zasoby]] i poziom technologii wynikają pośrednio z postępu naukowego i technicznego przeszłych pokoleń, przez co trudno je przypisać do konkretnych faktów czy koncepcji.
* Kumulatywny charakter wiedzy - oznacza, że obecne [[zasoby]] i poziom technologii wynikają pośrednio z postępu naukowego i technicznego przeszłych pokoleń, przez co trudno je przypisać do konkretnych faktów czy koncepcji.
* Wiedza podlega zużyciu, ale tylko w sensie ekonomicznym. Nie da się skonsumować wiedzy, dana technologia może być sprzedana i używana nieskończoną ilość razy, bez zużywania jej substancji. Taka sytuacja nie ma miejsca w jakimkolwiek przypadku innego produktu.
* Wiedza podlega zużyciu, ale tylko w sensie ekonomicznym. Nie da się skonsumować wiedzy, dana technologia może być sprzedana i używana nieskończoną ilość razy, bez zużywania jej substancji. Taka sytuacja nie ma miejsca w jakimkolwiek przypadku innego produktu.
*Łatwość przekazu - technologia stała się mobilna dzięki szybkiemu rozwojowi telekomunikacji i sieci łączności komputerowej.
* Łatwość przekazu - technologia stała się mobilna dzięki szybkiemu rozwojowi telekomunikacji i sieci łączności komputerowej.
* Ponadnarodowy i ogólnoświatowy charakter procesu generowania wiedzy technologicznej obejmuje zarówno wiedzę chronioną prawami autorskimi jak i pozbawioną takiej ochrony.
* Ponadnarodowy i ogólnoświatowy charakter procesu generowania wiedzy technologicznej obejmuje zarówno wiedzę chronioną prawami autorskimi jak i pozbawioną takiej ochrony.


==Technologie w analizie PEST==
==Technologie w analizie PEST==
W analizie PEST za główne czynniki technologiczne uważa się:
W analizie [[PEST]] za główne czynniki technologiczne uważa się:
*[[badania i rozwój]],
* [[badania i rozwój]],
* technologie informatyczne i systemy komunikacji (IT),
* technologie informatyczne i systemy komunikacji (IT),
* technologie produkcyjne (numeryczne maszyny sterujące, roboty przemysłowe, elastyczne systemy produkcyjne),
* technologie produkcyjne (numeryczne maszyny sterujące, roboty przemysłowe, elastyczne systemy produkcyjne),
* technologie produktowe (inżynieria materiałowa i genetyczna, paliwa syntetyczne, technologia polimerów, optoelektronika),
* technologie produktowe ([[inżynieria materiałowa]] i genetyczna, paliwa syntetyczne, technologia polimerów, optoelektronika),
* technologie projektowe (systemy [[CAD]]/CAM, [[sztuczna inteligencja]]),
* technologie projektowe (systemy [[CAD]]/CAM, [[sztuczna inteligencja]]),
* systemy i [[infrastruktura transportowa]],
* systemy i [[infrastruktura transportowa]],
* dostępność i zdolność przejmowania technologii (M.K. Nowakowski, 2005, s. 383).
* [[dostępność]] i zdolność przejmowania technologii (M.K. Nowakowski, 2005, s. 383).


==Zarządzanie technologią==
==Zarządzanie technologią==
'''Proces zarządzania technologią''' ma na celu:
'''[[Proces zarządzania]] technologią''' ma na celu:
* wskazanie powiązań między technologią, a potrzebami wynikającymi z kierowanej działalności,
* wskazanie powiązań między technologią, a potrzebami wynikającymi z kierowanej działalności,
* scharakteryzowanie czynników krytycznych, które ukażą wpływ technologii na firmę,
* scharakteryzowanie czynników krytycznych, które ukażą wpływ technologii na firmę,
Linia 61: Linia 48:


W procesie tym możemy wyodrębnić następujące etapy:
W procesie tym możemy wyodrębnić następujące etapy:
*[[identyfikacja]] otoczenia,
* [[identyfikacja]] otoczenia,
* selekcja, czyli [[prognozowanie]] technologiczne,
* [[selekcja]], czyli [[prognozowanie]] technologiczne,
* nabycie m.in. licencji,
* nabycie m.in. licencji,
* wykorzystanie,
* wykorzystanie,
* ochrona i monitorowanie efektywności [J. Mądra, s. 3].
* ochrona i [[monitorowanie]] efektywności.


==Transfer technologii==
==Transfer technologii==
Najwięcej zastosowań technologii możemy odnaleźć w sferze przemysłowej, ze względu na fakt, że zarówno [[wiedza]] jak i [[kwalifikacje]] wskutek działalności przemysłowej są zawierane w wyrobach, fabrykach, usługach, maszynach itd.
Najwięcej zastosowań technologii możemy odnaleźć w sferze przemysłowej, ze względu na fakt, że zarówno [[wiedza]] jak i [[kwalifikacje]] wskutek działalności przemysłowej są zawierane w wyrobach, fabrykach, usługach, maszynach itd.


'''Transfer technologii''' może być definiowany jako przeniesienie zarówno technicznej wiedzy jak również zdolności zastosowania tej technologii w produkcji. Zatem transfer dotyczy ''nabywania technologii, jej rozwój i adaptację, a także zastosowania zdobytej wiedzy''.
'''Transfer technologii''' może być definiowany jako [[przeniesienie]] zarówno technicznej wiedzy jak również [[zdolności]] zastosowania tej technologii w produkcji. Zatem transfer dotyczy ''nabywania technologii, jej [[rozwój]] i adaptację, a także zastosowania zdobytej wiedzy''.


Wyróżnia się:
Wyróżnia się:
*'''transfer pionowy''' umożliwia on przeniesienie technologii pomiędzy różnymi etapami działania,
* '''transfer pionowy''' - umożliwia on przeniesienie technologii pomiędzy różnymi etapami działania,
*'''transfer poziomy''' charakteryzuje się przeniesieniem technologii z jednego miejsca do drugiego [D. Kuder, s. 3-4].
* '''transfer poziomy''' - charakteryzuje się przeniesieniem technologii z jednego miejsca do drugiego.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zasoby informacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Innowacja procesowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kapitał intelektualny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy stanowiska pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Regeneracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania i rozwój]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces gospodarczy]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Blażak R., Owczarek K., (2013), ''Modele transefu technologii'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
<noautolinks>
* Hall R.E., Taylor J.B., (2002), ''[[Makroekonomia]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Blażak R., Owczarek K. (2013), ''Modele transferu technologii'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
* Klincewicz K. (2016), ''[http://timo.wz.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/06-Krzysztof-Klincewicz-Zarz%C4%85dzanie-technologiami-%E2%80%93-perspektywa-organizacji-u%C5%BCytkownika-Klincewicz-Krzysztof-red-Zarzadzanie-organizacje-i-organizowanie.pdf Zarządzanie technologiami - perspektywa organizacji - użytkownika]'', "Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych"
* Hall R., Taylor J. (2004), ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kuder D., ''[http://zn.mwse.edu.pl/ebooki/6/97-107.pdf Transfer technologii a proces globalizacji we współczesnym życiu gospodarczym]''
* Klincewicz K. (red.) (2016), ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Mądra J. ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T1/t1_130.pdf Wpływ postępu technologicznego na innowacyjność przedsiębiorstw z sektora MSP]''
* Nowakowski M. (red.) (2005), ''Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji'', Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa
* Nowakowski M.K. (red), (2005),''Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji'', Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa
* Wiśniewska J. (2013), ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/sip/sip34-2013/SiP-34-t1-117.pdf Analiza kierunków rozwoju technologii - wybrane aspekty metodologiczne]'', Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński, nr 34
* Wiśniewska J., ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip34-2013/SiP-34-t1-117.pdf Analiza kierunków rozwoju technologii - wybrane aspekty metodologiczne]'', "Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", Uniwersytet Szczeciński, nr 34
</noautolinks>


{{a|Łucja Hunia, Martyna Olszyńska}}
{{a|Łucja Hunia, Martyna Olszyńska}}
[[Kategoria:Makroekonomia]]
 
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[en:Technology]]
[[en:Technology]]
[[Kategoria:Informatyka]]
{{#metamaster:description|Technologia - pojęcie opisujące wydajność pracy i produktywność kapitału w produkcji towarów i usług. Dowiedz się o licencjonowaniu technologii w biznesie.}}

Aktualna wersja na dzień 20:24, 5 sty 2024

Technologia - jako jeden z czynników produkcji mówi jak dużo możemy wytworzyć przy użyciu danej ilości kapitału i pracy. Obejmuje wszystko co wpływa na wydajność pracy i produktywność kapitału. Technologię można również rozumieć jako kombinację wiedzy, umiejętności, doświadczenia i rozwiązań organizacyjnych wykorzystywanych do produkcji i użytkowania towarów i usług w celu zaspokajania potrzeb ludzkich.

Stosowanie technologii przez przedsiębiorstwa jest związane z pojęciem licencjonowania. Oznacza to, że aby dana firma mogła wykorzystać konkretną technologię w pierwszej kolejności musi zdobyć uprawnienia, które pozwolą na jej zastosowanie [K. Klincewicz 2016, s. 8].

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie technologii i jej znaczenie w przedsiębiorstwach. Technologia składa się z trzech elementów: hardware, software i brainware. Wyróżnia się różne rodzaje technologii, takie jak podstawowe, kluczowe, rozwojowe i wyłaniające. Technologia ma kilka cech specyficznych, takich jak nieuchwytność, kumulatywny charakter, możliwość wielokrotnego wykorzystania i łatwość przekazu. W analizie PEST technologia jest uważana za jeden z głównych czynników. Zarządzanie technologią obejmuje identyfikację powiązań, mapowanie procesów, nabycie licencji, wykorzystanie, ochronę i monitorowanie efektywności. Transfer technologii odnosi się do przeniesienia wiedzy i zdolności technologicznych w produkcji. Może on być pionowy lub poziomy.

Elementy technologii

  • hardware - wyposażenie fizyczne niezbędne do wykonywania zadań i operacji, czyli maszyny, urządzenia, systemy, itp.,
  • software - wiedza, jak używać hardware (programy, bazy danych, projekty),
  • brainware - świadomość istnienia technologii, zdolność i gotowość jej użycia, kompetencje pracowników, warunki organizacyjne, kultura innowacyjna.

Rodzaje technologii

Technologia to metody i techniki zarządzania, ale również wiedza ucieleśniona w konkretnych produktach jako tzw. technologia materialna (np. wiedza zawarta w instrukcjach obsługi, specyfikacje techniczne i technologiczne, patenty, oprogramowanie komputerowe). Zawiera ona również wiedzę i know-how istniejące tylko w ludzkich umysłach lub zawarte w procedurach organizacyjnych (technologia niematerialna).

Biorąc pod uwagę zakres wykorzystania technologii w przedsiębiorstwie wyodrębnia się następujące jej rodzaje:

  • technologie podstawowe - są szeroko wykorzystywane w danym przedsiębiorstwie, używane we wszystkich przedsiębiorstwach, a także nie dostarczają korzyści konkurencyjnych,
  • technologie kluczowe - w danym momencie dostarczają korzyści konkurencyjne,
  • technologie rozwojowe - ich wykorzystanie w bieżącej produkcji jest niewielkie ze względu na to, że znajdują się w fazie rozwoju, natomiast perspektywy ich wykorzystania w przyszłości są obiecujące,
  • technologie wyłaniające - to takie, które dopiero się ukazują i znajdują się w fazie badań naukowych oraz prób.

Cechy

W porównaniu z innymi produktami technologia posiada kilka szczególnych cech:

  • Wiedza jest kategorią nieuchwytną, jest produktem intelektu. Użytkowa wartość technologii opiera się na rozrastającej się bazie wiedzy pozwalającej na produkowanie stałego strumienia produktów i usług.
  • Kumulatywny charakter wiedzy - oznacza, że obecne zasoby i poziom technologii wynikają pośrednio z postępu naukowego i technicznego przeszłych pokoleń, przez co trudno je przypisać do konkretnych faktów czy koncepcji.
  • Wiedza podlega zużyciu, ale tylko w sensie ekonomicznym. Nie da się skonsumować wiedzy, dana technologia może być sprzedana i używana nieskończoną ilość razy, bez zużywania jej substancji. Taka sytuacja nie ma miejsca w jakimkolwiek przypadku innego produktu.
  • Łatwość przekazu - technologia stała się mobilna dzięki szybkiemu rozwojowi telekomunikacji i sieci łączności komputerowej.
  • Ponadnarodowy i ogólnoświatowy charakter procesu generowania wiedzy technologicznej obejmuje zarówno wiedzę chronioną prawami autorskimi jak i pozbawioną takiej ochrony.

Technologie w analizie PEST

W analizie PEST za główne czynniki technologiczne uważa się:

Zarządzanie technologią

Proces zarządzania technologią ma na celu:

  • wskazanie powiązań między technologią, a potrzebami wynikającymi z kierowanej działalności,
  • scharakteryzowanie czynników krytycznych, które ukażą wpływ technologii na firmę,
  • identyfikowanie i mapowanie tych procesów zachodzących w danej firmie, które są istotne z punktu widzenia zastosowanej technologii
  • wstępne ustalenie planu działania.

W procesie tym możemy wyodrębnić następujące etapy:

Transfer technologii

Najwięcej zastosowań technologii możemy odnaleźć w sferze przemysłowej, ze względu na fakt, że zarówno wiedza jak i kwalifikacje wskutek działalności przemysłowej są zawierane w wyrobach, fabrykach, usługach, maszynach itd.

Transfer technologii może być definiowany jako przeniesienie zarówno technicznej wiedzy jak również zdolności zastosowania tej technologii w produkcji. Zatem transfer dotyczy nabywania technologii, jej rozwój i adaptację, a także zastosowania zdobytej wiedzy.

Wyróżnia się:

  • transfer pionowy - umożliwia on przeniesienie technologii pomiędzy różnymi etapami działania,
  • transfer poziomy - charakteryzuje się przeniesieniem technologii z jednego miejsca do drugiego.


Technologiaartykuły polecane
Zasoby informacyjneInnowacja procesowaKapitał intelektualnyCechy stanowiska pracyIdentyfikacjaRegeneracjaBadania i rozwójProcesProces gospodarczy

Bibliografia

  • Blażak R., Owczarek K. (2013), Modele transferu technologii, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Hall R., Taylor J. (2004), Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Klincewicz K. (red.) (2016), Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Nowakowski M. (red.) (2005), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Wiśniewska J. (2013), Analiza kierunków rozwoju technologii - wybrane aspekty metodologiczne, Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński, nr 34


Autor: Łucja Hunia, Martyna Olszyńska